Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pitää toimia jos epäilee itsellään esidiabetesta tai diabetesta?

Vierailija
08.04.2025 |

Jos on normaalipainoinen ja elintavat hyvät, mutta epäilee itsellään (esi)diabetesta. Suvussa on 2-tyypin diabetesta ja on joitain oireita itsellä, mm. heittelevän verensokerin tunnetta sekä ientulehdus joka ei ota parantuakseen. Viimeksi verensokerin paastoarvo kolkutteli viitearvojen ylärajaa ollen 5,9. Lisääntynyttä janoa ja virtsaamista ei ole.

Miten nyt toimitaan? Varaanko ajan ihan terveyskeskukseen omalääkärille tällaisilla oireilla? Sanonko ajanvarausvirkailijalle että epäilen esidiabetesta vai kerronko vain noi oireet?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt järkeistät syömisiä, ei siinä muuta tarvii

hampaille sitä hmmmmparadotondax, olikohan noin, pitää harjata tiuhempaan kun on ientulehdus

Vierailija
2/38 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaat ajan. Ei se sen kummempaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvillä elintavoilla ei tule DB2.

Vierailija
4/38 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pyydän 3v välein labrat, koska on vähän ylipainoa. Hyvähän noita on seurata. 

Vierailija
5/38 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"elintavat hyvät"

oikeasti?

paljon esim bmi

Vierailija
6/38 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hampaille sitä hmmmmparadotondax, olikohan noin, pitää harjata tiuhempaan kun on ientulehdus

Ensin lääkärin pakeille ja hammaslääkärille sen lisäksi. Ei se voi noin vaikeaa olla.

Vierailija
7/38 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, onko sulla omalääkäri? Mikä kunta?

Vierailija
8/38 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikun tossahan tuo luki

Vierailija
9/38 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIKSI ALAPEUKUT!

Ihan nuo on asialliset neuvot!

Vierailija
10/38 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se lääkäri voi tehdä muuta kuin mittauttamaan tuon sokeriarvon ja jos se on tuo 5,9 niin kehottamaan jatkamaan entiseen tapaan, elämään terveellisesti ja välttämään ylipainoa jatkossakin ?

Vierailija
11/38 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"elintavat hyvät"

oikeasti?

paljon esim bmi

Se on kato sama ku kysytään vinkkejä, miksei laihdu.

"Ruokavalio ja treeniohjelma kunnossa, onkohan mulla ferritiini alhaalla tai vääränmalliset jumppatrikoot kun en laihdu?"

Yleensä kuitenkin se vika löytyy sieltä, minkä luulet olevan kunnossa.

Vierailija
12/38 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sanoit kärsiväsi ientulehduksesta ja hammaslääkärit yleensä näkevät diabeteksen ennen kuin potilas itse sitä edes miettii.

Labrassa kävijä voisi lopettaa julkisten palveluiden ruuhkauttamisen ja muuttaa niitä elintapojaan sen sijaan

Vierailija
13/38 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittele tk:hon ja kerro, että suvussasi on diabetestä. Itse ainakin saan ihan vain sillä perusteella käydä kerran vuodessa verikokeissa. Lääkäri on kerran kirjoittanut tietoihini hoitajalle luvan kirjoittaa minulle labralähetteet, joten soittelen sitten aina tk:n ajanvaraukseen kerran vuodessa, jos labralähetettä ei näy omakannassa ja lähete sitten kirjoitetaan.

Vierailija
14/38 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sanoit kärsiväsi ientulehduksesta ja hammaslääkärit yleensä näkevät diabeteksen ennen kuin potilas itse sitä edes miettii.

Labrassa kävijä voisi lopettaa julkisten palveluiden ruuhkauttamisen ja muuttaa niitä elintapojaan sen sijaan

Sanoinko käyttäväni julkista? Kuuluu työterveyteen.

Vierailija
15/38 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"elintavat hyvät"

oikeasti?

paljon esim bmi

19,8. Runsaasti liikuntaa.

ap

Vierailija
16/38 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"elintavat hyvät"

oikeasti?

paljon esim bmi

En ole ap, mutta mulla bmi on jotain 21, saattaa olla nyt vähemmänkin kun paino tippuu koko ajan stressin seurauksena. Esidiabetes ollut jo jotain 15 vuotta ja nyt kolkutellaan diabeteksen rajaa. Välillä paastoarvot yli 7, mutta ei jatkuvasti. Pitkäaikaissokeri oli jo lähellä diagnostista kriteeriä huolimatta siitä mitä söin tai miten liikuin. Tämä heittelee miten sattuu ja suuri stressi varmasti tällä hetkellä suurin tekijä. Ylipainosta ja elintavoista ei johdu. Diabetesta on muuten sitten montaa laatua, ei pelkkää ykköstä ja kakkosta. On niiden sekoituksia, esim MODY diabetes, tällä hetkellä ei tietoa mikä minulle on puhkeamassa.

Vierailija
17/38 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai 3 kkn välein julkiseen labraan ihan vaan huvikseen.  Kun meille oikeastikin diabeetkoille labraväli muutettiin kahteen vuoteen ja mittausvälineiden antaminen lopetettu.

Noin 60-70 euroa saat ostettua mittarin ja 50 kpl liuskoja.  Siitä itse tarkkailemaan.

Vierailija
18/38 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin sairaanhoitajalle epäilyksestä. Laittoi lähetteen sokerirasituskokeeseen. Oli diabetes ja sain heti lääkkeet. 

Vierailija
19/38 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai 3 kkn välein julkiseen labraan ihan vaan huvikseen.  Kun meille oikeastikin diabeetkoille labraväli muutettiin kahteen vuoteen ja mittausvälineiden antaminen lopetettu.

Noin 60-70 euroa saat ostettua mittarin ja 50 kpl liuskoja.  Siitä itse tarkkailemaan.

Työterveys!

Vierailija
20/38 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on esidiabetes mutten tee mitään. En jaksa muuttaa elintapoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi