Ekonomi ja nyt jo harmittaa ammatinvalinta
Oon juuri valmistunut ekonomi ja istun toimistossa 8 tuntia ja saan palkkaa nettona 2750 €. Opintolainaakin yli 30.000€
Veljen poika on sähköasentaja ja saa nettona 2670€, vaihteleva, liikkuva ja monipuolinen työ. Ei opintolainoja, koska on pystynyt tekemään töitä opiskelun aikana ja pystynyt jopa sijoittamaan. Olis pitänyt valita aikanaan toisin ja olla järkevämpi.
En usko että kukaan uskoo, mutta harmittaa kun valitsin itselleni akateemisen alan ja työ jota nyt teen, vaikuttaa tylsältä ja on täysin koulutustani vastaavaa työtä. Harmittaa, itkettää.
Kommentit (33)
Nyt palkkasi on 2750 e/kk, kymmenen vuoden päästä 6000 e/kk. Se sähkömies ansaitsee silloin edelleen saman kuin nyt.
En nyt kadehdi. Sähköasentaja meni just tonne pakkaseen korjaamaan meidän porakaivon pumpun sähkövikaa. En vaihtaisi siistiä sisätyötä tuollaiseen.
Suunnittele urasi. Vaihda työpaikkaa sopivin väliajoin ja yleensä korkeammalle palkalle. Alussa alle 3000, vuoden sisällä jo yli ja kymmenen vuoden päästä yli 10 000 €/kk on tyypillinen ekonomin palkan kehitys, mikäli etenet johtotehtäviin. Mikäli et etene, niin peruspalkkaa tällä hetkellä 5500 - enintään 8000.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on mahdollisuus edetä uralla ja päästä erilaisiin työtehtäviin. Amis tekee sitä samaa amisduunia päivästä toiseen ja elää viikonloppua varten.
Fiksuimmat amislaiset ryhtyvät yrittäjiksi ja tienaavat yksinkin yli 5000 € kuussa.
Tekoäly vie monenlaisia työpaikkoja tulevaisuudessa. Vasaratöihin eivät pysty vielä pitkään aikaan.
Sähkärit on fiksuja. Vaatii myös hyvää koordinaatiota kiipeillä eri paikkoihin. Rakentaminen ei varmaan koskaan lopu, joten työtä on tiedossa pitkiksi ajoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on mahdollisuus edetä uralla ja päästä erilaisiin työtehtäviin. Amis tekee sitä samaa amisduunia päivästä toiseen ja elää viikonloppua varten.
Ekonomin urapolku johtaa usein haastavampiin tehtäviin, joka näkyy kyllä palkkakehityksessä mutta useimmat päätyvät ennemmin tai myöhemmin haaveilemaan burnouttinsa keskellä yksinkertaisesta päivätyöstä jossa voisi jättää työt päivän jälkeen työpaikalle.
En ole ekonomi, mutta kylläkin vaativissa tehtävissä. Palkka on hyvä mutta olen palanut kahdesti loppuun ja valvonut satoja öitä tuskaisena ja ahdistuneena. En jaksa laskea kuinka monta kertaa olen haaveillut että olisin vaikkapa yksinkertaisemmissa asentajatehtävissä, pienempi palkka ei haittaisi.
Opiskele sähkäriksi ekonomin töiden ohella? Voit yhdistella töitä. Pysyy elämä mielenkiintoisena. Kun kuljet paikasta toiseen, tulee luovia ideoita. Mielikin pysyy kunnossa. Teet rahaa.
Ihmisen ei tulisi koskaan tehdä pitkiä aikoja vain yhtä asiaa.
No mutta hups, mä tienaan saman merkonomin tutkinnolla hankinta-assarina. Ei ollutkaan ehkä ihan niin huono valinta kun olen ajatellut.
Eikö ekonomin koulutuksella voisi tienata rahaa jo ihan sijoittamalla? Kaikki se tieto.
Minä tekisin niin, että opiskelisin toisen erilaisen ammatin. Ajaisin ns. kaksilla rattailla. Tulee synenenergiaa, kun tekee monipuolisesti asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekonomin urapolku johtaa usein haastavampiin tehtäviin, joka näkyy kyllä palkkakehityksessä mutta useimmat päätyvät ennemmin tai myöhemmin haaveilemaan burnouttinsa keskellä yksinkertaisesta päivätyöstä jossa voisi jättää työt päivän jälkeen työpaikalle.
En ole ekonomi, mutta kylläkin vaativissa tehtävissä. Palkka on hyvä mutta olen palanut kahdesti loppuun ja valvonut satoja öitä tuskaisena ja ahdistuneena. En jaksa laskea kuinka monta kertaa olen haaveillut että olisin vaikkapa yksinkertaisemmissa asentajatehtävissä, pienempi palkka ei haittaisi.
Tuo on se toinen puoli, mutta todennäköisesti ennen pitkää tylsistyisit yksinkertaisimmissa tehtävissä etkä kestäisi yksinkertaisempia työkavereita.
Ei varmaan kovin kauaa enää ole suomalaisia sähköasentajiakaan. Duunarit haetaan ulkomailta ja työt teetetään riistopalkalla.
Ekonomi joka vastahavahtui, että Suomessa koulutus on vuosikymmeniä sitten haluttu inflatoida. Pitäsikö esittää yllättynyttä?
Itse ymmärsin jo kauan sitten, että opiskelulla ja osaamisella on muitakin arvoja kuin vain se, mink voi mitata rahassa; yhtään rahan merkittävyyttä väheksymättä.
Se pilkkaamasi humanisti
Synenergia? Miten ihana sana ja kuulen vaurauden kutsun. Lähes missä tahansa muussa alassa on hyötyä rahoitusalan tuntemisessa.
Amis ala (mikä tahansa) ja ekonomi.
Ihmisen aivot myos toimivat paremmin, kun tekee käsillä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan kovin kauaa enää ole suomalaisia sähköasentajiakaan. Duunarit haetaan ulkomailta ja työt teetetään riistopalkalla.
Mutta sitten olisi tuo yliopistokoulutus. Sitähän voisi perustaa oman yrityksen. Tai keksiä jonkin uuden innovaation.
Vierailija kirjoitti:
Nyt palkkasi on 2750 e/kk, kymmenen vuoden päästä 6000 e/kk. Se sähkömies ansaitsee silloin edelleen saman kuin nyt.
Urakointipuolella putkimiehenä pääsee tuohon 5-6000e/kk 3-5 vuoden sisällä joten eiköhän sähkäreilläkin suunnilleen samoihin päästä. Ainakin pääkaupunkiseudulla. En tiedä miten muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on se toinen puoli, mutta todennäköisesti ennen pitkää tylsistyisit yksinkertai
Niissä "yksinkertaisissa" töissä on niin kova kiire, ettei ole aikaa pitkästyä. Työuupumuksen saa siis niistäkin. Uupumuksen välttämiseksi kannattaa hankkia kovapalkkainen suojatyöpaikka.
Olen harrastanut ns. kaksilla rattailla ajamista jo jonkin aikaa. Opiskelen monia asioita. Olen sitä mieltä, että jos yhdessä asiassa on päässyt pitkälle, helpottuu toisen alan opiskelu. Ymmärtää tavan oppia.
Ja sitten osaa yhdistellä näitä ja yhtäkkiä sulla on käsissä paljon enemmän kuin kaksi ammattia.