Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihdevuodet ilman estrogeenikorvaushoitoa?

Vierailija
07.04.2025 |

Miten pärjäätte? Millaisia oireita?

Kommentit (912)

Vierailija
521/912 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole hormoniehkäisyä käyttänyt yli 25 vuoteen. Nivelrikko on meillä perinnöllistä, meillä vaan sen peri mun veljeni. Hän tuskin innostuisi estrogeenilisästä 😆 mutta voihan siihen vedota, että olisit käyttänyt hormonikorvaushoitoa? Äidillä nivelrikko alkoi oireilla jo kolmikymppisenä, kuten tolla mun veljelläkin.

Veljellä on ne univaikeudetkin, ei mulla. Mut mielialan vaihteluita en ole hänessäkään huomannut. Tasaisen kiukkuinen 🤣

Onko sanottu, että kaikkien nivelrikko johtuu alhaisesta estrogeenista? Ja kyllä miehelläkin voi olla liian alhainen estrogeenin taso ja nuorellakin ihmisellä. Ei se ole mikään yli viisikymppisten naisten yksinoikeus. Maailmassa on ollut mies, joka oli resistentti estrogeenille ja hänen luustonsa oli täysin epänormaali.

https://www.duodecimlehti.fi/duo50079

Vierailija
522/912 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vähän vajaa 5-kymppinen ja kärsinyt vaikeasta unettomuudesta pitkään, minulle määrättiin pienellä annoksella masennuslääkettä unettomuuteen. Vajaan vuoden olen nyt lääkettä syönyt. Välillä tepsii ja välillä ei. Hikoilua ei ole, satunnaisia lämpöaaltoja. Kuukautiset tulee säännöllisesti, mutta kierto on epäsäännöllistynyt. Olen luonnostani hoikka, mutta rasva on alkanut kertyä vatsaan ja muutenkin kroppa on muuttunut erilaiseksi:( Elämäntavat ovat terveelliset, mutta tiedostan että lihaskuntoilua pitäisi lisätä ja stressi on vieraisilla jatkuvasti. Olotila on usein uupunut ja iloton.

Kovasti pohdin hormonikorvaushoidon aloittamista, mutta minuakin kiinnostaisi kuulla kokemuksia hyvistä luonnollisemmista tuotteista ja hoitomuodoista.

Eniten kauhistuttaa se, että tämä jatkuu vuosikausia niin kuin osalle käy.

Minusta tuli jälleen iloinen kahdessa päivässä emätinpuikkojen aloituksen jälkeen. Lisäksi mies ilmeisesti alitajuisesti haistaa jotain erittämääni, koska on nyt ihan eri tavalla kiinnostunut seksuaalisesti.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/912 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nivelrikko on niin vakava juttu, että kyllä suosiolla syön hormonikorvausta mielummin kuin elän niissä kivuissa ja annan nivelten kulua vaihtokuntoon. Kaija Koo ja Riitta Väisänen esim ovat käyttäneet keppejä kävelyn tukena. Itselle tuli myös kävelyvaikeus kuin kirkkaalta taivaalta.

Kaija Koo ja Väisänen olivat ainakin merkittävästi ylipainoisia. 

En tiedä heidän hormonitasoistaan, mutta moni lihavampi kävelee ongelmitta ja on kivuitta. 

Vierailija
524/912 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla ollut mitään vaihdevuosioireita. Ei tosin ole koskaan ollut mitään naistenvaivojakaan, joten ehkä joillain kroppa ei vaan pelaa eli ei ole terve.

Älä vähättele muita.

Minä käsitin sen niin päin, että hänen kroppansa ei pelaa.

Vierailija
525/912 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne vaihdevuodet yleisesti jatku vuosikausia. Jokunen vuosi ja sitten se on ohi.

Ei kannata lääkkeitä käyttää. On se kumma, jos ei kestä ilman?

Vierailija
526/912 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Duodecim 2019, meta-analyysi melkein 60 kansainvälisestä tutkimuksesta. Tulos, hkh nostaa MERKITTÄVÄSTI rintasyöpäriskiä ja lisää sitä entisestään jos käytetään useita vuosia.

Toinen tulos: Rintasyöpäriskin vuoksi vain on alle 30% suomalaisista naisista käyttää hormonikorvaushoitoa.  Suurin osa eli n.70 tai 75% ei käytä. 

Moni ei käytä koskaan hormonaalista ehkäisyäkään syystä että hormoneilla on aina sivuvaikutuksia.

Joo joo ja kuoppaan tässä joutuu itse kukin kun tarpeeksi vanhaksi elää. No worries.

Vierailija
527/912 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gynet suosittelee lääkehoitoa eli hormoneja tottakai koska heidän työ on sitä ja toimeentulosta on kyse. Kun käytetään, tarvitaan kontrollikäyntejä ja rintatutkimuksia tiheämmin. Heidän työ on sitä. Jos keski-ikäiset naiset ei kävisi uusittamassa reseptejä ja kontrolleissa, työ loppuisi ja yksityisillä asemilla gynejen palkka jäisi pieneksi. Ihmisiä rahastetaan tässäkin hysteriassa. Vaihdevuodet on kuin murrosikä toisinpäin. Hormonitasot muuttuu ja oireita on mutta ohi ne menee. Lääketeollisuus ja yksityiset lääkäriasemat jatkuvine mainoksineen on valtava bisnes.

Jaa että naisia hoidetaan liian hyvin ja huolellisesti? Enpä usko. Kauhean kiva, että edes johonkin naisen elämän riesaan saa oikeasti toimivaa apua ilman, että joutuisi hirveästi taistelemaan.

Rintatutkimukset menevät ainakin Helsingissä ihan normaalin seulonnan tahtiin, se tehdään kaikille, käyttipä hormoneja tai ei. Ja reseptitkin ovat nykyään voimassa kaksi vuotta, sen voi saada ihan tavalliselta yleislääkäriltäkin.

En minä anna hammaskivenkään kertyä luonnolliseen tahtiin, vaan käyn suuhygienistillä kerran vuodessa (180€ puudutuksineen). Jos on reikiä hampaissa, teetän siihen epäluonnollisen paikan, vaikka hammassärky on ihan luonnollinen asia. Ja pahempaakin: otan hiuksiini epäluonnollisia raitoja ja sävytyksiäkin, vaikka se on kamalan kallista eikä siitä ole edes mitään terveyshyötyä.

Aika pieni raha sinne gynelle menee. Ai niin silmiin menee enemmän: käytän epäluonnollisia silmälaseja, vaikka ikänäkö on ihan luonnollinen asia ja tulee kaikille. Ajatella, se maksaakin. Olen myös käynyt silmälääkärillä varmistamassa, etten ole luonnollisen prosessin kautta sokeutumassa silmänpaineen nousun myötä. Jos joskus olen vaarassa sokeutua, suojelen ihan taatusti näköhermoani luonnottomalla lääkityksellä. Miettikää, lääkityksellä! Vaikka vanhetessahan ihminen usein ihan luonnollisesti sokeutuu, minä en tahdo, ja aion pumpata silmäni tarvittaessa täyteen luonnotonta lääkettä.

Vierailija
528/912 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nivelrikko on niin vakava juttu, että kyllä suosiolla syön hormonikorvausta mielummin kuin elän niissä kivuissa ja annan nivelten kulua vaihtokuntoon. Kaija Koo ja Riitta Väisänen esim ovat käyttäneet keppejä kävelyn tukena. Itselle tuli myös kävelyvaikeus kuin kirkkaalta taivaalta.

Mut ei toi liity vaihdevuosiin mitenkään. Se on sairaus, vaihdevuodet ei ole.

Liittyy se siten, että jos vaihdevuosioireina tulee nivelkipuja, siitä se nivelrikko voi hyvinkin lähteä liikkeelle ja kiihtyä. Ellei sitä hoida.

Eri juttu sitten, että nivelrikon voi saada muustakin syystä tai se voi edetä hoidosta huolimatta. Tai jäädä tulematta, vaikkei käyttäisi hoitoa. 

Nivelrikko ei liity lainkaan vaih

Sieltä tuli asiantuntijan vankalla rintaäänellä täysin väärää mutua. Kyllä vaan liittyy. Ja liittyy moni muukin asia. Kolesteroli voi nousta, voi tulla sydän- ja veristuonitauteja, uniapneaa, jalkakipuja jne. 

Eihän niitä hormonitasoja ole tarkoitus nostaa korkealle vaan nostaa kuopasta riittävälle tasolle, joka voi olla hyvinkin matala. 

https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/asiantuntijat/terveys/auttaako_est…

Vierailija
529/912 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se gyne saa toimeentulonsa lääkeyhtiöltä? Miksi asiakas maksaa suuren summan käynnistään?

Vierailija
530/912 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole multa pois jos haluatte pumpata itsenne täyteen hormoneja. Vähän sitä ihmettelen kun muutakin apua löytyy mutta muuten evvk.

No ei se mitään itsensä pumppaamista täyteen hormoneja ole, jos ylläpitää ihan tavallista estrogeenitasoa. Aika surutta niitä hormoneja annetaan naisille koko hedelmällisen iän ajan, niin miten se yhtäkkiä muuttuu tuossa kohtaa vääräksi? Ai niin, siksi että kukaan mies ei hyödy, vaan nainen itse on se joka hyötyy?

No meillä ainakin mies hyötyy! Olen seksuaalisesti yhtä aktiivinen kuin nuorena. Ja muutenkin järjissäni ja iloinen ja toimintakykyinen. Juuri kävin uusimassa hormonikierukan ja paikallisestrogeenireseptit. 

Vierailija
531/912 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa se on keltarauhashormoni, joka siinä korvaushoidossa erityisesti on juuri rinnoille riskinä. 

Miksiköhän sitä sitten määrätään niin kovin paljon? Minullekin ehdotettiin 14 päivän kuuria kerran kuussa, eli puolet ajasta. Kysyin, eikö vähempi riittäisi, ja sain ohjeeksi joka toinen kuukausi. Saan keltarauhashormonista oireita, siksi en ole käyttänyt pillereitä. Nyt tarvitsen kuitenkin estrogeenin. Yritän päästä mahdollisimman vähällä keltarauhashormonilla, turvallisuuden rajoissa toki.

Vierailija
532/912 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse joudun käyttämään vagifem-emätinpuikkoja. Nyt sain hormonisalvaakin. 

On kovin kuivaa ja tulee virtsiksiä. 

Käytättekö te muut emätinpuikkoja?

En ole ap

Miten salva eroaa rasvasta tai voiteesta?

Salva on ruotsin kielen sana ja tarkoittaa voidetta.

Vierailija
533/912 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne vaihdevuodet yleisesti jatku vuosikausia. Jokunen vuosi ja sitten se on ohi.

Mun kaverin äiti on syönyt hkh jo yli 20v, kun oireet vaivaa edelleen yli 70v

Miksiköhän tätä tarvitsee alapeukuttaa? 

Vierailija
534/912 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mut ei toi liity vaihdevuosiin mitenkään. Se on sairaus, vaihdevuodet ei ole.

Liittyy se siten, että jos vaihdevuosioireina tulee nivelkipuja, siitä se nivelrikko voi hyvinkin lähteä liikkeelle ja kiihtyä. Ellei sitä hoida.

Eri juttu sitten, että nivelrikon voi saada muustakin syystä tai se voi edetä hoidosta huolimatta. Tai jäädä tulematta, vaikkei käyttäisi hoitoa. 

<

Etsippäs sinä joku luotettavampi lähde. Nivelrikko voi tulla miehillekin. Se ei ole mikään vaihdevuosioire vaikka joku siihenkin sairastuu.

Vierailija
535/912 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

TTässä Käypähoidosta

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00178

Estrogeeni hoitaa emättimen limakalvo-oireita, muun muassa limakalvojen kuivuutta, virtsatietulehduksia ja virtsankarkailua. Nämä oireet alkavat helpottua ensimmäisinä hoitokuukausina. Paikallishoito on limakalvo-oireiden hoidossa yhtä tehokas kuin suun tai ihon kautta toteutettu hormonihoito.

Hormonihoidolla on vaihdevuosioireiden tehokkaan poiston lisäksi luuta suojaava vaikutus, ja se estää osteoporoosiin liittyviä murtumia. Estrogeeni estää murtumia tehokkaammin kuin voisi päätellä luuntiheysarvojen perusteella. Tämä liittynee siihen, että estrogeeni vaikuttaa muillakin mekanismeilla: se lisää lihasvoimaa ja ehkäisee kaatumisia, eli vaikuttaa murtumien eri riskitekijöihin. Vaihdevuosien hormonihoitotutkimuksissa on todettu, että estrogeenihoito vähentää nivelten kipua ja turvotusta. Eläintutkimukset viittaavat siihen, että estrogeeni suojaa nivelruston rakennetta ja lievittää nivelkapselin tulehdusreaktiota.

Hormonihoidon vaikutus sepelvaltimotaudin ja muiden valtimosairauksien riskiin riippuu siitä, minkä ikäisenä hoitoa käytetään ja missä vaiheessa menopaussiin nähden hoito aloitetaan. Hormonihoito vähentää sydäntapahtumia, jos se aloitetaan alle kymmenen vuotta menopaussin jälkeen, mutta hoitoa ei suositella pelkästään sydän- ja verisuonisairauksien ehkäisyyn. Hormonihoito näyttää myös vähentävän riskiä sairastua tyypin 2 diabetekseen.

Tutkimuksissa on todettu, että vaihdevuosien yhdistelmähormonihoidon käyttäjillä on noin 20 % muita pienempi riski saada paksu- tai peräsuolisyöpä. Tämä riskin aleneminen liittyy yhdistelmähoitoon mutta ei pelkkään estrogeenihoitoon.

Vierailija
536/912 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap

Joo. Jouduin lopettamaan hormonikorvaushoidon kun sairastuin syöpään, mutta Vagifem on käytössä. Gynekologi sanoi että se hoitaa paikallisesti emättimen limakalvoja jotka muuten ohentuisivat liikaa.

On olemassa myös hormonittomia kosteuttavia emätinpuikkoja. Limakalvojen oheneminen ei haittaa muuten kuin seksissä. Seksin yhteydessä voi ennen ja jälkeen käyttää puikkoja. Ei niitä muuten tarvitse.

En kysynyt neuvoa sinulta. Oletko sinä minun gynekologini ja olenko minä sinun potilaasi?

Juuri näin. Ja tuolle besserwisserille tiedoksi, että kuivat ja ohentuneet limakalvot vaikuttavat myös mm. virtsan pidätyskykyyn.

Vierailija
537/912 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini 74v syö myös edelleen, muuten olisi ihan hermoraunio.

Vierailija
538/912 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vaikka siksi, että sun kaveris äiti on yksittäistapaus. Mun äidiltä oireet loppui ja samoin on näillä näkymin loppuneet minultakin.

Vierailija
539/912 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap

Joo. Jouduin lopettamaan hormonikorvaushoidon kun sairastuin syöpään, mutta Vagifem on käytössä. Gynekologi sanoi että se hoitaa paikallisesti emättimen limakalvoja jotka muuten ohentuisivat liikaa.

On olemassa myös hormonittomia kosteuttavia emätinpuikkoja. Limakalvojen oheneminen ei haittaa muuten kuin seksissä. Seksin yhteydessä voi ennen ja jälkeen käyttää puikkoja. Ei niitä muuten tarvitse.

En kysynyt neuvoa sinulta. Oletko sinä minun gynekologini ja olenko minä sinun potilaasi

Ei tuo ollut keskustelua vaan väärää tietoa.

Vierailija
540/912 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapnean riski kasvaa vaihdevuosissa ilman hormonihoitoa. 

https://www.is.fi/terveys/art-2000010477187.html

Vaihdevuodet ja kolesteroli

https://www.terve.fi/artikkelit/vaihdevuodet-kohottavat-kolesterolia

Vaihdevuodet voivat laukaista astman

https://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/menopaussilla-yhteys-astman…

Vaihdevuodet häiritsevät työkykyä (plus masennusta, eli olisiko tällä yhdistys keski-ikäisten naisten mt-eläkkeisiin...)

https://www.terveystalo.com/fi/artikkelit/vaihdevuodet-ovat-tyyris-tabu…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan