Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihdevuodet ilman estrogeenikorvaushoitoa?

Vierailija
07.04.2025 |

Miten pärjäätte? Millaisia oireita?

Kommentit (912)

Vierailija
501/912 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piti oikein katsoa Fimean lääkehausta.  Yhdessä suositussa e-pillerissä on 3mg etinyyliestradiolia. Minun korvaushoitoni on 1,53 mg estradiolia päivässä. Eli noin puolet pillereiden sisältämästä määrästä.

Pillereitä kirjoitettiin ainakin yhteen aikaan ihan epäröimättä jo 12-vuotiaille. Itse aloin syödä pillereitä 18-vuotiaana. Jotenkin koen, että on absurdia väittää, että näin 53-vuotiaana tuo korvaushoito olisi jotain erityisen luonnotonta hormonien pumppaamista. Mutta tosiaan, pillereitähän syödään, jottei miehen tarvitse käyttää kumia. Korvaushoitoa käytetään, jotta nukkuisi hyvin ja nivelet pysyisivät kunnossa. Kumpi nyt sitten on se tärkeämpi, sen voi jokainen miettiä.

Moni ei käytä nykyään hormoniehkäisykään. Aiheuttaa usein sivuvaikutuksia ja elämä on mukavampaa omien hormonien kanssa. 

Vierailija
502/912 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nivelrikko on niin vakava juttu, että kyllä suosiolla syön hormonikorvausta mielummin kuin elän niissä kivuissa ja annan nivelten kulua vaihtokuntoon. Kaija Koo ja Riitta Väisänen esim ovat käyttäneet keppejä kävelyn tukena. Itselle tuli myös kävelyvaikeus kuin kirkkaalta taivaalta.

Mut ei toi liity vaihdevuosiin mitenkään. Se on sairaus, vaihdevuodet ei ole.

Liittyy se siten, että jos vaihdevuosioireina tulee nivelkipuja, siitä se nivelrikko voi hyvinkin lähteä liikkeelle ja kiihtyä. Ellei sitä hoida.

Eri juttu sitten, että nivelrikon voi saada muustakin syystä tai se voi edetä hoidosta huolimatta. Tai jäädä tulematta, vaikkei käyttäisi hoitoa. 

Nivelrikko ei liity lainkaan vaihdevuosiin. Se on ihan erillinen sairaus ja sen voi saada nuorempanakin. Lopettakaa nyt jo toi pelottelu ja väärä informaatio.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/912 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nivelrikko on niin vakava juttu, että kyllä suosiolla syön hormonikorvausta mielummin kuin elän niissä kivuissa ja annan nivelten kulua vaihtokuntoon. Kaija Koo ja Riitta Väisänen esim ovat käyttäneet keppejä kävelyn tukena. Itselle tuli myös kävelyvaikeus kuin kirkkaalta taivaalta.

Kaija Koo ja Väisänen olivat ainakin merkittävästi ylipainoisia. 

Vierailija
504/912 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäsin ensin ihan hyvin. Päälle 60 alkoi nivelkivut. Hain hevosen annokset estrogeenia tunnetulta tamperelaiselta gynekologilta ja kivut loppui kuin seinään.

Vierailija
505/912 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nivelrikko mutta nivelkivut. Ja ne loppui kuin seinään kun sain isot annokset estrogeenia. Mieluummin elän kivuttomana, vaikka lyhyemmän ajan.

Vierailija
506/912 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytin hormonikierukkaa vuosikaudet runsaisiin menkkoihin ja kun otatin kierukan pois, niin alkoi yöhikoilut ja unettomuus.

Naama punaisena, niska ja päänahka hikeä valuen töissä ei ollut mikään ihannetilanne.

Kokeilin useita valmisteita. Laastareita, geelejä ja pillereitä, joista ei sopinut oikein mikään kunnes lopultakin

löysin sen sopivan.

Vaatii pitkää pinnaa ja useamman kuukauden per valmiste, jotta voi todeta jonkun omakseen.

Luontaistuotteitakin kokeilin ja ihan yhtä tyhjän kanssa olivat.

15 vuotta nyt käyttänyt valmistetta ja useita yrityksiä on ollut josko voisin jo olla ilman.

Oireet palaavat aina yhtä rajuina ja todennäköisesti joudun käyttämään sitä vielä pitkään, kuten äitini joka

käytti 85 vuotiaaksi. Äiti-linjaltahan tämä periytyy.

"Tämä ei ole sairaus, eikä oire mistään sairaudesta kuten joku aiemmin ilmaisi asian."

Minulla alkoi myös hikoilu, unettomuus ja muut "vaihdevuosioireet", kun poistatin kierukan. En ollut silloin vielä vaihdevuosi-iässä. Hormonitoimintani vaan oli sekaisin, koska keho oli tottunut synteettiseen keltarauhashormoniin eikä osannut tuottaa sitä enää itse. Pahin vaihe kesti noin 2 kuukautta ja puolessa vuodessa oireet loppuivat kokonaan. 

Eli tuollaiset oireet voivat johtua myös kierukan poistosta. Vanhemmalla iällä sitä toki on mahdotonta tietää. Pitäisi aina antaa kehon palata ennalleen ennen kuin hyppää hormonista toiseen.  

Vierailija
507/912 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähän vajaa 5-kymppinen ja kärsinyt vaikeasta unettomuudesta pitkään, minulle määrättiin pienellä annoksella masennuslääkettä unettomuuteen. Vajaan vuoden olen nyt lääkettä syönyt. Välillä tepsii ja välillä ei. Hikoilua ei ole, satunnaisia lämpöaaltoja. Kuukautiset tulee säännöllisesti, mutta kierto on epäsäännöllistynyt. Olen luonnostani hoikka, mutta rasva on alkanut kertyä vatsaan ja muutenkin kroppa on muuttunut erilaiseksi:( Elämäntavat ovat terveelliset, mutta tiedostan että lihaskuntoilua pitäisi lisätä ja stressi on vieraisilla jatkuvasti. Olotila on usein uupunut ja iloton.

Kovasti pohdin hormonikorvaushoidon aloittamista, mutta minuakin kiinnostaisi kuulla kokemuksia hyvistä luonnollisemmista tuotteista ja hoitomuodoista.

Eniten kauhistuttaa se, että tämä jatkuu vuosikausia niin kuin osalle käy.

Vierailija
508/912 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne vaihdevuodet yleisesti jatku vuosikausia. Jokunen vuosi ja sitten se on ohi.

Vierailija
509/912 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akupunktio saattaa auttaa myös vaihdevuosioireisiin. 

Vierailija
510/912 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duodecim 2019, meta-analyysi melkein 60 kansainvälisestä tutkimuksesta. Tulos, hkh nostaa MERKITTÄVÄSTI rintasyöpäriskiä ja lisää sitä entisestään jos käytetään useita vuosia.

Toinen tulos: Rintasyöpäriskin vuoksi vain on alle 30% suomalaisista naisista käyttää hormonikorvaushoitoa.  Suurin osa eli n.70 tai 75% ei käytä. 

Moni ei käytä koskaan hormonaalista ehkäisyäkään syystä että hormoneilla on aina sivuvaikutuksia.

Vierailija
511/912 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mut ei toi liity vaihdevuosiin mitenkään. Se on sairaus, vaihdevuodet ei ole.

Liittyy se siten, että jos vaihdevuosioireina tulee nivelkipuja, siitä se nivelrikko voi hyvinkin lähteä liikkeelle ja kiihtyä. Ellei sitä hoida.

Eri juttu sitten, että nivelrikon voi saada muustakin syystä tai se voi edetä hoidosta huolimatta. Tai jäädä tulematta, vaikkei käyttäisi hoitoa. 

Nivelrikko ei liity lainkaan vaih

Nivelkivut liittyvät. Vaihdevuosissa osalla kaikki kuivuu mukaan lukien nivelien pinnat. Edistää nivelrikon kehittymistä.

Vierailija
512/912 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumat aallot ja se että pää oli tulikuuma, olivat vaikeinta. Siis täysin hallitsematonta, vaikka kaupan jonossa valui hiki päästä solkenaan. Mielialavaihteluista kärsi eniten puoliso 🙃 oireita kesti pahana 3 vuotta, nyt joskus harvoin hikoilun, menkat loppu ja mieli onnellinen

Vierailija
513/912 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gynet suosittelee lääkehoitoa eli hormoneja tottakai koska heidän työ on sitä ja toimeentulosta on kyse. Kun käytetään, tarvitaan kontrollikäyntejä ja rintatutkimuksia tiheämmin. Heidän työ on sitä. Jos keski-ikäiset naiset ei kävisi uusittamassa reseptejä ja kontrolleissa, työ loppuisi ja yksityisillä asemilla gynejen palkka jäisi pieneksi. Ihmisiä rahastetaan tässäkin hysteriassa. Vaihdevuodet on kuin murrosikä toisinpäin. Hormonitasot muuttuu ja oireita on mutta ohi ne menee. Lääketeollisuus ja yksityiset lääkäriasemat jatkuvine mainoksineen on valtava bisnes.

Vierailija
514/912 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä mua ärsyttää ja suorastaan suututtaakin vähän näissä korvaushoitoa koskevissa keskusteluissa on se  vaihevuosioireettomien pelottelu siitä, mitä kaikkea he saavatkaan, kun ovat jättäneet oireettomina hormonit ottamatta. Suorastaan vahingonilo :(

No mutta se on aiheellinen kysymys. Itse mietin sitä paljonkin silloin, kun oireet olivat riittävän vähäiset, etten tarvinnut hoitoa. Oikeasti mietin, kannattaisiko hoito ottaa joka tapauksessa, jotta suojaa verisuonia, aivoja, luita, lihasmassaa ja nivelpintoja. 

Vierailija
515/912 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihmeellistä, että hormoniehkäisyn haittoja on jo alettu nihkeästi tiedostaa. Mutta hormonikorvaushoito, jossa on käytännössä aivan samat hormonivalmisteet, onkin täysin haitatonta. Pelkkä lisäravinne, joka jokaisen naisen tulisi syödä. 

Vierailija
516/912 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Duodecim 2019, meta-analyysi melkein 60 kansainvälisestä tutkimuksesta. Tulos, hkh nostaa MERKITTÄVÄSTI rintasyöpäriskiä ja lisää sitä entisestään jos käytetään useita vuosia.

Toinen tulos: Rintasyöpäriskin vuoksi vain on alle 30% suomalaisista naisista käyttää hormonikorvaushoitoa.  Suurin osa eli n.70 tai 75% ei käytä. 

Moni ei käytä koskaan hormonaalista ehkäisyäkään syystä että hormoneilla on aina sivuvaikutuksia.

Mutta korvaushoitoa käyttävät kuolevat rintasyöpään harvemmin kuin ne, jotka eivät käytä. Tämä on melko kummallista kyllä ja voi johtua monestakin syystä.

Vierailija
517/912 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ihmeellistä, että hormoniehkäisyn haittoja on jo alettu nihkeästi tiedostaa. Mutta hormonikorvaushoito, jossa on käytännössä aivan samat hormonivalmisteet, onkin täysin haitatonta. Pelkkä lisäravinne, joka jokaisen naisen tulisi syödä. 

Annos on yleensä paljon pienempi, se voi olla yksi syy.

Vierailija
518/912 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gynet suosittelee lääkehoitoa eli hormoneja tottakai koska heidän työ on sitä ja toimeentulosta on kyse. Kun käytetään, tarvitaan kontrollikäyntejä ja rintatutkimuksia tiheämmin. Heidän työ on sitä. Jos keski-ikäiset naiset ei kävisi uusittamassa reseptejä ja kontrolleissa, työ loppuisi ja yksityisillä asemilla gynejen palkka jäisi pieneksi. Ihmisiä rahastetaan tässäkin hysteriassa. Vaihdevuodet on kuin murrosikä toisinpäin. Hormonitasot muuttuu ja oireita on mutta ohi ne menee. Lääketeollisuus ja yksityiset lääkäriasemat jatkuvine mainoksineen on valtava bisnes.

No, täytyy sanoa, että kun olin murrosikäinen ja menkkani olivat hirviömäiset, ei asialle mitään osattu tehdä. Tyttöjen lehdissä mainostettiin Buranaa ja söin sitä kuin leipää. Nyt olen vaihdevuosissa ja ihana gyneni on saanut hormoneilla menkkani, vv-oireeni ja migreenini kuriin. En ole kuin syvästi kiitollinen. Jos oireet ovat lieviä, luomu on tietysti kannatettavaa. Minulla jo yksistään menkat tulvavuotoineen ovat rasite terveydelle.

Vierailija
519/912 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa se on keltarauhashormoni, joka siinä korvaushoidossa erityisesti on juuri rinnoille riskinä. 

Vierailija
520/912 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne vaihdevuodet yleisesti jatku vuosikausia. Jokunen vuosi ja sitten se on ohi.

Mun kaverin äiti on syönyt hkh jo yli 20v, kun oireet vaivaa edelleen yli 70v

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän