Vaihdevuodet ilman estrogeenikorvaushoitoa?
Kommentit (912)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö tästä samasta jankataan? Oireet on niin yksilöllisiä, ettei voi yleisohjetta antaa kenellekään. Joillekin sopii hormoni joillekin ei. Jokaisen on löydettävä itselle sopiva hoito.
Ei jankata, vaan keskustellaan. Se on olennaista: kun sanot, että jokaisen on löydettävä itselle sopiva hoito, sehän tarkoittaa, että jokaisen on osattava etsiä itselleen sopivaa hoitoa. Siihen tarvitaan tietoa. Keskustelusta saa tietoa siitä, mitä kannattaa selvittää tarkemmin tai mitä kannattaa kysyä lääkäriltä, kun vastaanottoaika on aina rajallinen.
Mikä ihmeen hoito? Ei vaihdevuodet ole mikään sairaus, jota tarvitsisi hoitaa.
Mitä vikaa siinä on, että jotkut päättää olla "hoitamatta" sitä ja vain elää eteenpäin? Uskon vakaasti, että mitä vähemmillä määrillä elimistöll
Juu, pitemmällä aikavälillä päädymme kaikki hautaan, joten oikeassa olet, hukkaan menee kaikki hoitaminen, pitemmällä aikavälillä nimenomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimiiko teillä seksielämä?
Omalta osalta paremmin kuin miehen osalta 🙄
Aivan. MIehilläkin on vaihdevuodet jolloin testotaso laskee ja aiheuttaa haluttomuutta. Toisaalta, jos kumpaakaan ei haluta niin silloinhan asia on winwin, molemmat on tyytyväisiä tilanteeseen ja jää energiaa paljon enemmän kaikkeen muuhun kivaan. Miksi tehdä seksittömyydestä ongelmaa, jos se ei sitä kummallekaan ole?
Olen kyllä aina ihmetellyt, miten seksi vie energiaa. Eihän sitä ole pakko harrastaa, mutta yleensä hyvä seksielämä piristää eikä suinkaan väsytä.
Minulla alkoi yöheräilyt 52-vuotiaana, kun kuukautiset olivat vielä säännölliset. Lisäksi päiväaikana lieviä kuumotuksia pari kertaa päivässä. Sain apua homeopaatin valmisteista ja vähän aikaa kaikki oireet olivat poissa. Kun entiset oireet palasivat, ajattelin pärjätä ilman rohtoja. Sittemmin olen saanut apua Dermosilin öljykapseleista vaihdevuosi-ikäisille. Uskon, että myös limakalvot hyötyvät näistä.
Nyt olen 54-vuotias, huomaan että nukun paremmin eikä päivällä ole enää kuumotuksia. Gynekologi sanoi, että munasarjat ovat hiljentyneet eikä oireet enää voi tulla pahempina takaisin. Eli vaihdevuosista voi selvitä hyvin ilman hormoneja, jos sattuu hyvä tuuri.
Uskokaa tai älkää, mutta geeniperimä sanelee täysin vaihdevuosioireiden hankaluuden. Ei ole mitään ruokailuun tai liikuntaan liittyviä ihme vippaskonsteja. Täällä on mainittu useaan otteeseen aasialaisesta geeniperimästä. Olen taipuvainen ajattelemaan, että siellä naisten elimistöön kehittyy jonkinlainen vaihdevuosioireilta säästävä juttu. Se täytyy olla myöskin minulla, koska vaihdevuodet olivat sama kuin kuukautisten loppuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoi
Toimiiko teillä seksielämä?
Omalta osalta paremmin kuin miehen osalta 🙄
Aivan. MIehilläkin on vaihdevuodet jolloin testotaso laskee ja aiheuttaa haluttomuutta. Toisaalta, jos kumpaakaan ei haluta niin silloinhan asia on winwin, molemmat on tyytyväisiä tilanteeseen ja jää energiaa paljon enemmän kaikkeen muuhun kivaan. Miksi tehdä seksittömyydestä ongelmaa, jos se ei sitä kummallekaan ole?
Törmäsin äsken andropaussi-ikäiseen setään kaupassa. Mietin, että jos joku vaihdevuosi-ikäinen nainen olisi samalla tavalla riehunut, niin olisi varmaan lääkäriin kiikutettu 😆
"Jos tällainen keskustelu saa sinulle aikaan tunteen, että ketjun sanoma on, ettet ole osannut elää elämääsi oikein, ehkä joku toinen ketju olisi sopivampi. Jokainen on ansainnut vertaistuen, vertaisiltaan."
Tässä ketjussa on ollut paljon hyvää keskustelua ja ehkä vain yksi tai kaksi kommentoijaa, jotka kuuluvat oman itsensä paremmuuden nostajiin. Valitettavasti heitä osuu aina jokaiseen vaihdevuosia käsittelevään ketjuun riippumatta siitä, mikä ketjun otsikko on.
Onko tietoa kellään, että tuleeko naiselle vaihtarit sellaisena kuin äidillään vai voiko heittää esim. isänäidin puolelta?
Vierailija kirjoitti:
Oman kokemuksen perusteella uskon, että on parempi olla syömättä hormoneja. En käyttänyt niitä ehkäisyyn enkä tarvitse niitä vaihdevuosiinkaan.
Monipuolinen ruoka ja liikunta auttaa moneen vaivaan. Uniongelmiinkin.
Ei kyllä auta. Olen aina syönyt hyvin ja terveellisesti/monipuolisesti ja liikkunut noin 5-6 x / viikko. Ja siis ihan kunnon liikuntaa. 5-10km lenkkejä, uintia noin 1.5-2 km kerrallaan ja erilaisia liikuntatunteja(lavis/peppu-reisi-vatsa, pilates, joogaa, gore jumppaa, ym ym) eikä auttanut ainakaan vaihdevuosivaivoihin. Oli ihan kamalat(ja osittain on vieläkin, nyt 13. vuosi menossa)
Nukuttua ei saanut ollenkaan, enintään 15 min pätkissä, joskus aamuyöstä, jatkuvat kamalat kuumataallot. Yöllä sänky koko ajan märkänä ja päivisinkin 3-4 kuumaa aaltoa tunnissa. Hiki virtasi pitkin kasvoja ja käsiä ja rintojen välissä. Kaikki otti pattiin ja alapää kuivui ja kirveli.
Ei auttanut muu, kuin aloittaa hormooninkorvaushoito ja voi autuutta. Kahdessa viikossa uni parani ja koko elämä alkoi uudestaan. kaikki oireet hävisi. Käytin hormoonihoitoa noin 6-7 vuotta ja sitten jätin pois, kun ajattelin katsoa miten käy. No kuumia aaltoja on edelleen, mutta niiden kanssa nyt pärjää, kun eivät ole niin pahoja ja univaikeuksiin syön mangneesiumia ja melatoniinia.
Mutta sen olen huomannut, että nyt jos käyn esim uimassa ja uin tai vesijumppaan täysillä sen 1,5h niin seuraavana yönä ei uni tule. Kova liikunta voi viedä yöunet. Tämä on ihan tosi.
En pystynyt nukkumaan juuri ollenkaan. Unettomuus oli aivan erilaista kuin aina aiemmin. Lääkäri ei suostunut auttamaan, koska olisi kuulemma joutunut tekemään lähetteitä tutkimuksiin ja gynekologille.
Onneksi löysin reseptivapaan miedon estrogeenivalmisteen ja vaikka siitä väitetään ettei se imeytyisi ollenkaan verenkiertoon, se on kuitenkin auttanut minua ja oireet on tasaantuneet. Nyt nukun useimpina öinä jopa normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Ilman estrogeenia (ei voinut käyttää;rintasyöpägeeni ja sairastettu munasarjasyöpä taustalla) vaihtarioireet kesti rajuina 10 vuotta. Katkonaista unta, aivosumua, muistikatkoksia, keskittymiskyvyttömyyttä, ahdistusta, masennusta, huonoa itsetuntoa, epävarmuutta, paniikkihäiriöitä, lihas- ja nivelsärkyjä, kuumia aaltoja päivittäin 20 minuutin välein yöllä muutaman kerran - 10 vuotta tätä kaikkea ja siitä huolimatta kokoaikatyössä. Ihmettelen miten jaksoin ja kestin. Gynegologi sanoi, että vaihdevuosioireet voivat kestää pari vuotta, 10 vuotta tai koko loppuelämän. Mainitsi tuntevansa 80 naisen joka edelleen kärsi vaihtarioireista.
Ja mihinkähän asioihin tuo lääkäri perusti sen, että 80-vuotiaan naisen oireet ovat nimenomaan vaihdevuosioireita ; ), kaikenlaisia väitteitähän sitä pidetään heti totena, kun lääkäri vain aukaisee suunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuodet eivät ole sairaus eivätkä edes poikkeustila, vaan ihmisen normaalia kehitystä. Molemmilla sukupuolilla.
Joo. Nykyaikana kuitenkin naisen pitäisi tehdä töitä yli 65 v ja olisi kiva, että luut pysyisivät kasassa. Siis paikoillaan. Ei yhdessä kasassa. Ei entisaikaan piirretty mummon kuvaa huvikseen kepin ja koukkuselän kanssa.
Ystävistäni ei hormonia käyttävillä nivelleikkauksia, kävelyvaikeuksia, uniongelmia, uniapneaa, työuupumusta, keskittymisvaikeuksia, lihakset tuntuvat jäykemmiltä jne
Kun itsellä alkoi kovat jalkakivut ja lonkkanivelet vaivata, aloitin hormonihoidon heti. Vei säryt ja nosti mielialaa.
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa tai älkää, mutta geeniperimä sanelee täysin vaihdevuosioireiden hankaluuden. Ei ole mitään ruokailuun tai liikuntaan liittyviä ihme vippaskonsteja. Täällä on mainittu useaan otteeseen aasialaisesta geeniperimästä. Olen taipuvainen ajattelemaan, että siellä naisten elimistöön kehittyy jonkinlainen vaihdevuosioireilta säästävä juttu. Se täytyy olla myöskin minulla, koska vaihdevuodet olivat sama kuin kuukautisten loppuminen.
Tietääkseni en ole aasialainen mutta minulla on ollut vain vähäisiä vaihdevuosioireita.
Vierailija kirjoitti:
Itse joudun käyttämään vagifem-emätinpuikkoja. Nyt sain hormonisalvaakin.
On kovin kuivaa ja tulee virtsiksiä.
Käytättekö te muut emätinpuikkoja?
En ole ap
Miten salva eroaa rasvasta tai voiteesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman estrogeenia (ei voinut käyttää;rintasyöpägeeni ja sairastettu munasarjasyöpä taustalla) vaihtarioireet kesti rajuina 10 vuotta. Katkonaista unta, aivosumua, muistikatkoksia, keskittymiskyvyttömyyttä, ahdistusta, masennusta, huonoa itsetuntoa, epävarmuutta, paniikkihäiriöitä, lihas- ja nivelsärkyjä, kuumia aaltoja päivittäin 20 minuutin välein yöllä muutaman kerran - 10 vuotta tätä kaikkea ja siitä huolimatta kokoaikatyössä. Ihmettelen miten jaksoin ja kestin. Gynegologi sanoi, että vaihdevuosioireet voivat kestää pari vuotta, 10 vuotta tai koko loppuelämän. Mainitsi tuntevansa 80 naisen joka edelleen kärsi vaihtarioireista.
Ja mihinkähän asioihin tuo lääkäri perusti sen, että 80-vuotiaan naisen oireet ovat nimenomaan vaihdevuosioireita ; ), kaikenlaisia väitteitähän sitä pidetään heti totena, kun lääkäri vain aukaisee suunsa.
En ole mikään asiantuntija, mutta neuroepätyypilliset kärsivät usein vaihdevuosista kovemmin. Ehkä siksi, että dopamiini, jonka kanssa on muutenkin ongelmia, tarvitsee estrogeenia. Ainakin autistisilla "miesaivoisilla" miehillä on estrogeenia ja estrogeenireseptoreja verrokkimiehiä vähemmän. Miksei sama ongelma voisi olla naisilla ja mininkä se koskaan päättyisi. Estrogeenia on liian vähän eikä se nouse vaihdevuosien jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse joudun käyttämään vagifem-emätinpuikkoja. Nyt sain hormonisalvaakin.
On kovin kuivaa ja tulee virtsiksiä.
Käytättekö te muut emätinpuikkoja?
En ole ap
Miten salva eroaa rasvasta tai voiteesta?
Salva on kuin vaseliini?
Vierailija kirjoitti:
Onko tietoa kellään, että tuleeko naiselle vaihtarit sellaisena kuin äidillään vai voiko heittää esim. isänäidin puolelta?
Voi tulla mistä vaan. Veikkaisin. Mä olen saanut nähtävästi paljon geenejä isäni puolelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö tästä samasta jankataan? Oireet on niin yksilöllisiä, ettei voi yleisohjetta antaa kenellekään. Joillekin sopii hormoni joillekin ei. Jokaisen on löydettävä itselle sopiva hoito.
Ei jankata, vaan keskustellaan. Se on olennaista: kun sanot, että jokaisen on löydettävä itselle sopiva hoito, sehän tarkoittaa, että jokaisen on osattava etsiä itselleen sopivaa hoitoa. Siihen tarvitaan tietoa. Keskustelusta saa tietoa siitä, mitä kannattaa selvittää tarkemmin tai mitä kannattaa kysyä lääkäriltä, kun vastaanottoaika on aina rajallinen.
Mikä ihmeen hoito? Ei vaihdevuodet ole mikään sairaus, jota tarvitsisi hoitaa.
Mitä vikaa siinä on, että jotkut päättää olla "hoitamatta" sitä ja vain elää eteenpäin? Uskon vakaas
Jos noin yksoikoisesti ajattelet, niin elämäsi on ollut varmasti haastavaa.
Mä aloitin e-pillerit hankaliin esivaihdevuosioireisiin 44-vuotiaana, kärsittyäni reilun vuoden pahenevista uniongelmista sekä inhottavista rytmihäiriöistä, joita tutkittiin erikoissairaanhoitoa myöten. Unettomuus aiheutti myös pahaa aivosumua, jonka takia aloin pelkäämään työkykyni puolesta.
Olin aika skeptinen e-pillereistä, mutta kun rytmihäiriöt katosi parissa viikossa ja unet palasi reilussa kuukaudessa, niin olen tyytyväinen että annoin pillereille mahdollisuuden.
Olen hoikka, tupakoimaton ja ilman veritulppariskiä ja rintasyöpäsukurasitetta, niin lääkärin mukaan oli ok aloittaa pillerit.
Vierailija kirjoitti:
Mä aloitin e-pillerit hankaliin esivaihdevuosioireisiin 44-vuotiaana, kärsittyäni reilun vuoden pahenevista uniongelmista sekä inhottavista rytmihäiriöistä, joita tutkittiin erikoissairaanhoitoa myöten. Unettomuus aiheutti myös pahaa aivosumua, jonka takia aloin pelkäämään työkykyni puolesta.
Olin aika skeptinen e-pillereistä, mutta kun rytmihäiriöt katosi parissa viikossa ja unet palasi reilussa kuukaudessa, niin olen tyytyväinen että annoin pillereille mahdollisuuden.
Olen hoikka, tupakoimaton ja ilman veritulppariskiä ja rintasyöpäsukurasitetta, niin lääkärin mukaan oli ok aloittaa pillerit.
Lisäyksenä: ja kuukautiskierto oli 21-23pv ja kivuliaat menkat kesti viikon. Nyt niukat ja kivuttomat vuodot 8 viikon välein (syön 2 liuskaa pillereitä putkeen). Lisäksi estrogeenilisä estää rupsahtamista (esim. rypyt) joka on kiva bonus
Minä syön Brie-juustoja päivittäin, kananmunia lähes päivittäin. Ylipäätään saan aika paljon eläinproteiinia ja -rasvaa. Silti kärsin jo nyt esivaihdevuosissa oireista. Kuukautiset ja ovulaatiot tulevat edelleen, joskin kierto on lyhentynyt. Kaikenlaisia kremppoja on kuumista aalloista nivelkipuihin ja lihaskramppeihin. En siis allekirjoita tuon nettilääkärin ohjeita, ainakaan ne eivät näytä toimivan minulla.