Vaihdevuodet ilman estrogeenikorvaushoitoa?
Kommentit (916)
Aloin käyttää edtrogeeniyhdistelmä pilleriä, keltainen pienen pieni tabletti. Otin iltaisin. Aamulla herätessä ihan hirveät ilmavaivat! Jatkoin pari kuukautta, tosi noloa. Syy selvisi, lopetin lääkkeen, ei kaasua enää. Pieni tabletti-iso vaikutus.
Ilman estrogeenia (ei voinut käyttää;rintasyöpägeeni ja sairastettu munasarjasyöpä taustalla) vaihtarioireet kesti rajuina 10 vuotta. Katkonaista unta, aivosumua, muistikatkoksia, keskittymiskyvyttömyyttä, ahdistusta, masennusta, huonoa itsetuntoa, epävarmuutta, paniikkihäiriöitä, lihas- ja nivelsärkyjä, kuumia aaltoja päivittäin 20 minuutin välein yöllä muutaman kerran - 10 vuotta tätä kaikkea ja siitä huolimatta kokoaikatyössä. Ihmettelen miten jaksoin ja kestin. Gynegologi sanoi, että vaihdevuosioireet voivat kestää pari vuotta, 10 vuotta tai koko loppuelämän. Mainitsi tuntevansa 80 naisen joka edelleen kärsi vaihtarioireista.
En ole pärjännyt ilman.
Kävin eri gyneillä, kunnes löytyi oikeasti sellainen jota kiinnosti vaihdevuosioireet ja joka oli tutkinut niitä, määräsi laajat tutkimukset ja niiden tulosten perusteella aloitin: -tuplattiin estrogeeni-geeli, lisäksi 3 x viikossa vähän testosteroiini-geeliä (auttaa virkeyteen, jaksamiseen, ihon elastisuuteen, libidoon) lisäksi puolet kuukaudesta otan keltarauhashormonia iltaisin, sen lisäksi alettiin hoitaa ferritiinitasoja kuntoon, rautalisällä ja d-vitamiini tankkaus myös, nyt kuukausi tätä mennyt, ja olo on ihan toinen, uusi kevät!
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä te monet olette kivuloisia. Vähän ihmettelen. Mistähän sekin johtuu?
Esimerkiksi siitä, että 5-kymppisenä minulla oli estrogeenilukema 30-vuotiaan tasolla mutta keltarauhashormoni loppu.
Joten estrogeenidominanssi aiheutti sen että kuukautiset kesti 6 kk putkeen - siis jatkuva vuoto, lapsen pään kokoisia veriklönttejä putoili vessanpönttöön sekä siteeseen.
Kärsin monta kuukautta kunnes menin lääkäriin ja todettiin anemia sekä tuo estrogeenidominanssi, kaupan päälle vielä pari myomaa.
Sain keltarauhashormonitabletteja. Niitä käytin 10 vuotta ja kierto ja vuodot normalisoitui kunnes loppui kokonaan.
Vaihtarioireet kulki rinnalla kuitenkin koko tuon ajan ja hiukan vielä paheni kun vuodot loppui. Ja kaikki tämä vain yhdellä munasarjalla koska toinen postettiin 18-vuotiaana munasarjasyövän vuoksi.
Että olisko tässä sulle riittävästi syitä, mistä se kivulioisuus johtuu :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole käyttänyt mitään, ehkä en koe sellaisia asioita ongelmaksi kuin jotkut. En ole tehnyt isoa numeroa myöskään esim menkoista, raskauksista jne. Otan ihan kiinnostuneena vastaan tuollaisetmuutokset kehossa.
Ai nivelrikon, jalkasäryt, hikoilun ja unettomuuden + masennuksen?
Nivelrikko tulee jossain vaiheessa joka tapauksessa. Kaikkeen saa lääkitystä, joka ei muuta luonnollista hormonitoimintaa. Jopa masennukseen on lääkettä.
Ei noita mainitsemiasi vaivoja voi estää, mutta sopivilla lääkkeillä, ei hormoneilla, saa asiaan helpotusta.
Nivelrikko ei tule kaikille eikä vaihtareiden nivelkivut jää pysyviksi. Minulla oli ennen korvaushoitoa pahat nivelkivut jaloissa, sormien nivelissä oli selvä tulehdus. Gynekologi lohdutti, että luultavasti tilanne paranee hoidolla ja niin paranikin. Kivut hellittivät korvaushoidon aikana eivätkä palanneet hoidon loputtua. En tiedä, olisiko nivelet menneet pilalle ilman korvaushoitoa, kun ongelmat olisivat ehtineet kestää monta vuotta pidempään.
Vierailija kirjoitti:
"Sitä mietin, että miten voi olla mahdollista että estrogeenin romahdus ei vaikuta joihinkin ihmisiin ollenkaan? Tarvitsevatko he alun perinkään sitä estrogeenia mihinkään muuhun paitsi lasten saantiin?"
Samaa olen miettinyt itsekin. Kuukautiset vain loppuivat ja elämä jatkui tasan yhtä hyvänä tai jopa parempana kuin ennen. Tosin jos näin ei olisi ollut asian laita, en olisi alkanut kärvistellä oireiden kanssa. Kuitenkin jokaisella on vain se yksi elämä ja mikäli apua oireisiin on tarjolla, siihen kannattaa tarttua.
Muistelen lukeneeni jostain, että japanilaisilla naisilla on harvoin vaihdevuosioireita. Aikoinaan sen ajateltiin johtuvan siitä, että he söivät soijapitoisia ruokia. Sitä soijaa sitten tarjottiin länsimaalaisillekin naisille. Tosiasia oli kuitenkin se, että heidän estrogeenipitoisuutensa on matalampi kuin länsimaalaisilla naisilla.
Vierailija kirjoitti:
nukahtamislääkettä eikä mitään hormoneja.
Huono neuvo.
Nukahtamislääkkeet heikentävät muistia, keskittymiskykyä ja reaktionopeutta vielä useita kuukausia lääkkeiden käytön lopettamisen jälkeen. Lisäksi ne aiheuttavat päiväväsymystä ja heikentävät unen laatua pitkäaikaiskäytössä.
Luonnollinen estrogeeni on luonnollisempi keino silloin kun unettomuus johtuu estrogeenitason laskusta.
Elämä vaan ei ole reilu. Toisilla on rahaa, terveyttä, hyvät geenit, ym. Toisilla perinnöllisiä sairauksia, pienet tulot, jne.
Tiedän pari tyyppiä jotka ovat täyttäneet 90 ja terveys ok, vaikka toinen on koko elämänsä juonut viinaa ja tupakoinut. Toinen syöny sokeria, pullaa ja valmisruokia.
Näillä mennään.
Itse en pärjäisi ilman hormoonikorvaushoitoa. Vaihdevuosioireet johtuvat siitä, että munasarjat alkavat tuottaa vähemmän estrogeenia. Estrogeenin puute aiheuttaa monia vaihdevuosille tyypillisiä oireita. Tällä hetkellä estrogeeni on vaikuttavin lääke oireiden lievittämiseen. Oireita ovat kuumat aallot, hikoilupuuskat, unihäiriöiden helpottuminen, aivosumu, miela-alavaihtelut mm
Tosi paljon minun täytyy hoitaa itseäni, kun olen ilman korvaushoitoa. Täytyy pitää huoli riittävästä kalsiumista, D vitamiinista ja sinkistä. Rkä helokkiöljystä. Käydä avannossa ja harrastaa liikuntaa.
Oikeasti huomaan mielialan vaihtelun, jos ravitsemus unohtuu. Jos vaikka purkki loppuu, niin viikon päästä mieliala muuttuu. Minulla tosin on huono ravinnon imeytyminen ja monta sairautta.
Vähän aikaa oli laastari. Nukuin hyvin ja kuumuuskohtaukset olivat poissa..Mutta... minusta tuli hetkessä ihan dementikko. Näin ei tietenkään tarvi kaikilla olla, mutta minusta tuli hetkessä ihan höperö.
Olen 57 ja libido on tallella. Hormonilaastarin kanssa halut hävisivät. Veikkaan, että mulla on sija korkea testosteronitaso.
Kirjoitin jo aiemmin tänne kommentin tästä mutta unohdin pari asiaa.
Minulla ei muuta oireita kuin hikoilu,hyvin pärjännyt ilman estrogeenia. Sain kaksostytöt 40 vuotiaana,josko sillä olisi ollut vaikutusta vähäisiin vaihdevuosioireisiin?? täytin juuri 60 ja olo on ihan hyvä !!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nukun vähän niin ja näin, mutta olen nukkunut niin koko elämäni. Seksin suhteen pärjään omin avuin, ukko kun on saamaton tossukka asian suhteen.
Elämä on mukavaa ja täyttä, en koe mitään tarvetta miellyttää ketään enää tässä maailmassa. Elelen oman näköistä elämääni kunnioittaen muiden ihmisoikeuksia ja loukkaamatta muita.
Hormonikorvaushoito on kyllä ihan itseä varten.
Niinpä. Minusta on aivan hassua, että monet käyttävät hormonaalista ehkäisyä vuosikausia, jotta mies saa panna paljaalla, mutta sitten kun hormonilääkityksestä olisi vihdoin itselle hyötyä, sitä ei käytetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole käyttänyt mitään, ehkä en koe sellaisia asioita ongelmaksi kuin jotkut. En ole tehnyt isoa numeroa myöskään esim menkoista, raskauksista jne. Otan ihan kiinnostuneena vastaan tuollaisetmuutokset kehossa.
Nivelrikko tulee jossain vaiheessa joka tapauksessa. Kaikkeen saa lääkitystä, joka ei muuta luonnollista hormonitoimintaa. Jopa masennukseen on lääkettä.
Ei noita mainitsemiasi vaivoja voi estää, mutta sopivilla lääkkeillä, ei hormoneilla, saa asiaan helpotusta.
Nivelrikko ei tule kaikille eikä vaihtareiden nivelkivut jää pysyviksi. Minulla oli ennen korvaushoitoa pahat nivelkivut jaloissa, sormien nivelissä oli selvä tulehdus
Ne vaihdevuosien nivelkivut johtuvat ymmärtääkseni nivelpintojen kuivumisesta. Eli nivelet oikeasti kuluvat ihan eri tahtiin kuin kuuluisi. Siksi hain korvaushoidon. Tietysti asiaa sotkee perinteisen lääketieteen sovinismi, jonka takia edelleen näkee väitteitä, että nivelkivut johtuisivat yksilön herkistymisestä tuntemuksille eikä siitä, että nivelissä tapahtuu jotain ikävää ja siksi keho ohjaa käyttämään niitä vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nivelrikko tulee jossain vaiheessa joka tapauksessa. Kaikkeen saa lääkitystä, joka ei muuta luonnollista hormonitoimintaa
No mitäs lääkitystä suosittelet nivelrikkoon? Ymmärrätkö edes millainen sairaus se on?
Minulle ei lääkärit ole osanneet siihen määrätä kuin kipulääkkeitä. Eivätkä ne estä sairauden etenemistä. Ne vain vähentävät kipua.
Niiden haittavaikutuslistat ovat pitkiä. Omalle kohdalle toteutuneet haitat olivat myös niin ikäviä, että ihan pieniin kipuihin en niitä ala edes syömään. Turvotusta, päänsärkyä, rytmihäiriöitä, mahakipuja...
Sitten kun kipulääkkeistä ei enää ollut apua, sain kyynärsauvat ja lähetteen tekonivelleikkaukseen. Se tuli eteen siinä vaiheessa kun vaihdevuodet alkoivat. Osa kivuista onneksi lähti hormonilääkityksellä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sitä mietin, että miten voi olla mahdollista että estrogeenin romahdus ei vaikuta joihinkin ihmisiin ollenkaan? Tarvitsevatko he alun perinkään sitä estrogeenia mihinkään muuhun paitsi lasten saantiin?"
Samaa olen miettinyt itsekin. Kuukautiset vain loppuivat ja elämä jatkui tasan yhtä hyvänä tai jopa parempana kuin ennen. Tosin jos näin ei olisi ollut asian laita, en olisi alkanut kärvistellä oireiden kanssa. Kuitenkin jokaisella on vain se yksi elämä ja mikäli apua oireisiin on tarjolla, siihen kannattaa tarttua.
Muistelen lukeneeni jostain, että japanilaisilla naisilla on harvoin vaihdevuosioireita. Aikoinaan sen ajateltiin johtuvan siitä, että he söivät soijapitoisia ruokia. Sitä soijaa sitten tarjottiin länsimaalaisillekin naisille. Tosiasia oli kuitenkin se, että heidän estrogeenipitoisuutensa on matalampi kuin länsimaalaisilla naisilla.
Eikös heillä ole kulttuuri myös sellainen, että naisen ei ole suotavaa tuoda esille oireitansa?
Minulla estrogeeni nosti painoa ja aiheutti hirveät ilmavaivat. Luin myös kansainvälisiä tutkimuksia että estrogeenihoito todella aiheuttaa naissyöpiä ja nopeuttaa niiden kasvua. Lopetin ja olo normalisoitui, painokin putosi. Oireita on mutta niiden kanssa kestää koska estrogeenikin toi oireita. Vaihdevuosissa myös keltarauhashormoni romahtaa. Moni oire johtuu siitä.
Lääkäreillä ja lääketeollisuudella on yhteyksiä, tutkikaapa niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin hiljan gynekologilla vaihdevuosiasioissa ja kysyin häneltä, onko hän käyttänyt estrogeeniä. Vastaus oli, että kyllä vain, kaikki gynekologit käyttävät, sillä se suojaa mm. sydänongelmilta ja osteoporoosilta, siitä on paljon etua. Siihen keskusteluun asti olin ajatellut, että en minä mitään hoitoja tarvitse, ellei oireilu tästä pahene, mutta tuo keskustelu sai minut ajattelemaan asiaa uudelleen.
Itselläni tähän mennessä oireina vain kierron pidentymistä ja kuumia aaltoja, aika lieviä sellaisia (ikä 50 vuotta). Mutta lääkäri sanoi myös sen täälläkin jo todetun, että yksilöiden välillä on suuria eroja. Ei minulla ole ikinä ollut PMS-oireitakaan, vain vatsakipuja, joihin on auttanut ibuprofeeni.
Ei sun tarvitse ottaa hormoneja vaikka joku lääkäri niitä söisikin. Liikunta sitä paitsi vähentää noilta kaikil
Miksi pidät liikuntaa ja korvaushoitoa vaihtoehtoina? Voi ottaa molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Itse joudun käyttämään vagifem-emätinpuikkoja. Nyt sain hormonisalvaakin.
On kovin kuivaa ja tulee virtsiksiä.
Käytättekö te muut emätinpuikkoja?
En ole ap
Vuosikymmen jo Vagifem puikkoja käyttänyt. Ei ongelmia. Limakalvot voi hyvin eikä oireilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko alhaisempi estrogeenitaso johtua myös siitä, että ovat koko elämänsä usein hoikkia. Oikeasti olisi kiva, jos vaihdevuosia tutkittaisiin enemmän. Nyt hoidot keskittyvät vain hormoneihin, joita kaikki eivät kuitenkaan voi käyttää.
Luitko noita juttuja itse ollenkaan? Niissä puhutaan e-pillereistä, ei vaihdevuosilääkkeistä.