Vaihdevuodet ilman estrogeenikorvaushoitoa?
Kommentit (912)
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä tarvinnut yhtään mitään erityistä lääkitystä. Vaihtarit on normaali asia ja kuuluu ikääntyvän naisen elämään.
Nyt olen lähempänä kuuttakymppiä ja teen yhden myönnytyksen. Käyn ostamassa 50+ naisille tarkoitetun vitamiinivalmisteen kokeeksi. Hormoneihin en koske kun en niitä tarvitse. Liikuntaa olen lisännyt. Pilates esim. on just sopivaa liikuntaa.
Ja pienet käsipainot on myös ostoslistalla.
Lukusi eivät pidä paikkaansa.
Keskimäärin 23 naista tuhannesta saa rintasyövän, kyse siis 50-59-vuotiaista naisista. Hormonikorvaushoitoa nostaa riskiä niin että 27 naista /1000 saa syövän eli siis 4 naista enemmän per tihat.
Jos juot alkoholia 2 annosta/pv, tulee +5 syöpää/1000, tupakointi nostaa +3 syöpää /1000, BMI yli 30 lisää +10/1000, 2.5 tuntia liikuntaa/vko vähentää -7 /1000.
Eli on totta että yli 5 vuoden käyttö lisää riskiä mutta todellinen riskilisä on pieni, edelleen 27/1000 naista eli aika moni EI saa rintasyöpää. British Menopause Societyn sivulta löytyy tästäkin näppärät taulukot josta saa tieteeseen perustuvaa tietoa, ei fiilispohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Keskimäärin 23 naista tuhannesta saa rintasyövän, kyse siis 50-59-vuotiaista naisista. Hormonikorvaushoitoa nostaa riskiä niin että 27 naista /1000 saa syövän eli siis 4 naista enemmän per tihat.
Jos juot alkoholia 2 annosta/pv, tulee +5 syöpää/1000, tupakointi nostaa +3 syöpää /1000, BMI yli 30 lisää +10/1000, 2.5 tuntia liikuntaa/vko vähentää -7 /1000.
Eli on totta että yli 5 vuoden käyttö lisää riskiä mutta todellinen riskilisä on pieni, edelleen 27/1000 naista eli aika moni EI saa rintasyöpää. British Menopause Societyn sivulta löytyy tästäkin näppärät taulukot josta saa tieteeseen perustuvaa tietoa, ei fiilispohjalta.
Ei ole mikään pakko rikastuttaa lääketehtailijoita jos ei ole ihan pakko. Liikunta ja monipuolinen ruoka auttaa moneen vaivaan. Myös niihin intiimivaivoihin kun veri alkaa kiertää paremmin kun liikkuu enemmän.
Vierailija kirjoitti:
En ole käyttänyt mitään, ehkä en koe sellaisia asioita ongelmaksi kuin jotkut. En ole tehnyt isoa numeroa myöskään esim menkoista, raskauksista jne. Otan ihan kiinnostuneena vastaan tuollaisetmuutokset kehossa.
Ai nivelrikon, jalkasäryt, hikoilun ja unettomuuden + masennuksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mikään pakko rikastuttaa lääketehtailijoita jos ei ole ihan pakko. Liikunta ja monipuolinen ruoka auttaa moneen vaivaan. Myös n
Ei auttanut edes ultrajuoksuharrastus ja terveellinen ruokavalio minua välttämään pahoja vaihdevuosioireita. Ihan kuin kuvittelisit, ettei radikaalia hormonaalista muutosta tapahdu kehossa vaihdevuosien aikana, jos vain elää terveellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ja pitää myös huomioida, että hormonikorvaushoito vähentää esim. suolistosyöpien riskiä.
Kävin hiljan gynekologilla vaihdevuosiasioissa ja kysyin häneltä, onko hän käyttänyt estrogeeniä. Vastaus oli, että kyllä vain, kaikki gynekologit käyttävät, sillä se suojaa mm. sydänongelmilta ja osteoporoosilta, siitä on paljon etua. Siihen keskusteluun asti olin ajatellut, että en minä mitään hoitoja tarvitse, ellei oireilu tästä pahene, mutta tuo keskustelu sai minut ajattelemaan asiaa uudelleen.
Itselläni tähän mennessä oireina vain kierron pidentymistä ja kuumia aaltoja, aika lieviä sellaisia (ikä 50 vuotta). Mutta lääkäri sanoi myös sen täälläkin jo todetun, että yksilöiden välillä on suuria eroja. Ei minulla ole ikinä ollut PMS-oireitakaan, vain vatsakipuja, joihin on auttanut ibuprofeeni.
Tiesittekö että ylipainoisilla on usein liikaa estrogeenia ja liika estrogeeni tekee haluttomaksi.
Se ei suinkaan tee energiseksi ja aikaansaavaksi halukkaaksi naiseksi, vaan juuri toisin päin!
testpsteronia on vähän myös naisilla ja se tekee halut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mikään pakko rikastuttaa lääketehtailijoita jos ei ole ihan pakko. Liikunta
Liikunnallisen päivän jälkeinen yö menee yleensä valvoskellessa ja hikoillessa.. silti liikun koska se tuo muita tuloksia kuten lihaskasvua.
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö että ylipainoisilla on usein liikaa estrogeenia ja liika estrogeeni tekee haluttomaksi.
Se ei suinkaan tee energiseksi ja aikaansaavaksi halukkaaksi naiseksi, vaan juuri toisin päin!
testpsteronia on vähän myös naisilla ja se tekee halut.
Ja ylipainoisilla usein liikaa estroa koska estro on rasvakudoksessa.
Vierailija kirjoitti:
Kävin hiljan gynekologilla vaihdevuosiasioissa ja kysyin häneltä, onko hän käyttänyt estrogeeniä. Vastaus oli, että kyllä vain, kaikki gynekologit käyttävät, sillä se suojaa mm. sydänongelmilta ja osteoporoosilta, siitä on paljon etua. Siihen keskusteluun asti olin ajatellut, että en minä mitään hoitoja tarvitse, ellei oireilu tästä pahene, mutta tuo keskustelu sai minut ajattelemaan asiaa uudelleen.
Itselläni tähän mennessä oireina vain kierron pidentymistä ja kuumia aaltoja, aika lieviä sellaisia (ikä 50 vuotta). Mutta lääkäri sanoi myös sen täälläkin jo todetun, että yksilöiden välillä on suuria eroja. Ei minulla ole ikinä ollut PMS-oireitakaan, vain vatsakipuja, joihin on auttanut ibuprofeeni.
Ei sun tarvitse ottaa hormoneja vaikka joku lääkäri niitä söisikin. Liikunta sitä paitsi vähentää noilta kaikilta mainitsemiltasi riskeiltä yhtä paljon ellei enemmänkin kuin hormonit. Luultavasti enemmän. Kun erittyy sitten vielä kaikkia mielihyvähormonejakin lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole käyttänyt mitään, ehkä en koe sellaisia asioita ongelmaksi kuin jotkut. En ole tehnyt isoa numeroa myöskään esim menkoista, raskauksista jne. Otan ihan kiinnostuneena vastaan tuollaisetmuutokset kehossa.
Ai nivelrikon, jalkasäryt, hikoilun ja unettomuuden + masennuksen?
Nivelrikko tulee jossain vaiheessa joka tapauksessa. Kaikkeen saa lääkitystä, joka ei muuta luonnollista hormonitoimintaa. Jopa masennukseen on lääkettä.
Ei noita mainitsemiasi vaivoja voi estää, mutta sopivilla lääkkeillä, ei hormoneilla, saa asiaan helpotusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mikään pakko rikastuttaa lääketehtailijoita jos ei ole ihan pakko. Liikunta
Kaikille ei ilmeisesti tule niin radikaalia muutosta. Ei mulla vaihtareitten takia särje mikään.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mitkä ovat niitä vaihtarioireita. Olen aina nukkunut huonosti; muutaman tunnin yössä pätkittäin, hikoilen yhden lääkityksen takia, tukka ollut aina huono, mieliala masentunut. Voiko tämä tästä huonontua? Ikää 54.
Voi huonontua, kohta huomaat karvankasvun outoudet ja naamastasi metsästät päivittäin uutta karvoitusta möreällä äänellä kiroillen samalla kun hormonihoitoa saava ystäväsi ihmettelee sirkutellen touhujasi.
Vaihdevuodet eivät ole sairaus eivätkä edes poikkeustila, vaan ihmisen normaalia kehitystä. Molemmilla sukupuolilla.
Mistä tietää, että vaihtarit / menopaussi on kokonaan ohi? Vai jatkuuko hautaan asti? Koska saa ns. "huokaista helpotuksesta" ja keskittyä vanhuuteen?
Vaihdevuodet, vai miten pitkään kestävät, ikäänkuin monta vuotta. Joka tapauksessa vaihdevuodet tulevat ja menevät aikanaa ohi. Se on luonnollinen kiertokulku.
Myös miehillä on vaihdevuodet. Kannattaisi myös niistä puhua. Miehet saattavat kovasti kärsiä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Meitä on neljä siskosta, ihan peräjälkeen synnytty. Minä olen syntymäjärjestyksessä toinen. Kun vanhimmalla siskollani alkoivat vaihdevuodet, niin se pisti sekaisin koko siskojen välisen kemian. Hän oli kärttyinen, nukkui huonosti, tiuski ja valitteli jatkuvaa päänsärkyä. Aloin tosissani pelätä, että kuinka minun käy. Vuodet vieri ja minua nuoremmalla siskolla alkoivat vaihdevuodet ja taas sama juttu. Yhteisissä tapaamisissa ratkottiin vaihdevuosiongelmia ja olin hieman pihalla keskusteluista. Kuukautiseni olivat jo loppuneet, mutta minulla ei ollut mitään oireita. Kävin lääkärissäkin, koska epäilin, etteivät vaihdevuodet olleet vielä alkaneet. Olivat ne. Nyt myös siskosarjan viimeisellä, eli nuorimmalla on vaihdevuodet alkaneet. Heidän tarinat ja kertomukset ovat kyllä melkoisia. En tiedä miten minä onnistuin unohtumaan tästä välistä. Siskot ovat kyllä sanoneet, että saan ne vielä korkojen kera takaisin :) Ikää on lähes 60v.
Ehkä ruokavalioosi kuuluu aine joka parantaa vaihdevuosioireesi, miten pienestä se voisikaan periaatteessa olla kiinni...
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuodet, vai miten pitkään kestävät, ikäänkuin monta vuotta. Joka tapauksessa vaihdevuodet tulevat ja menevät aikanaa ohi. Se on luonnollinen kiertokulku.
Myös miehillä on vaihdevuodet. Kannattaisi myös niistä puhua. Miehet saattavat kovasti kärsiä asiasta.
Eipä kiinnosta miesten oireet, kun on täysi työ oman selviämisen ja jaksamisen kanssa. Hoitakoot miehet omansa.
En ole vielä tarvinnut yhtään mitään erityistä lääkitystä. Vaihtarit on normaali asia ja kuuluu ikääntyvän naisen elämään.
Nyt olen lähempänä kuuttakymppiä ja teen yhden myönnytyksen. Käyn ostamassa 50+ naisille tarkoitetun vitamiinivalmisteen kokeeksi. Hormoneihin en koske kun en niitä tarvitse. Liikuntaa olen lisännyt. Pilates esim. on just sopivaa liikuntaa.