Vaihdevuodet ilman estrogeenikorvaushoitoa?
Kommentit (911)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovathan nuo ihan jäätäviä lukemia. Jos sata normaalipainoista 50-vuotiasta naista aloittaa yhdistelmähormonikorvaushoidon, heistä kaksi saa rintasyövän hoidon takia. Toki heistä kuusi tai seitsemän saa rintasyövän joka tapauksessa, mutta onhan tuo silti huiman paljon. Ja jo vuoden hoito lisää riskiä.
Ja tämä arvio siis perustuu 58 eri tutkimuksen yhteisanalyysiin.Tietenkin haluaa. Mukavuudenhalu on arvoasteikon ylimmillä askelmilla näiden mielestä. Lasku siitä tulee myöhemmin, tai vielä myöhemmin. Mukavuudenhalu saa ihmiset antamaan kasvonsa viilleltäviksi, suhteellisen nopean "kauneuspalkinnon" takia ja kasvojensa alueen kemikaalein piikiteltäviksi samoista syistä. Taustalla mukavuudenhalu. Nopeat palkinnot voittaa riskit molemmissa. Jälkimmäisissä jopa leikkauskomplikaatiot, joista vakavin on kuolema. Siis muka
Niin minulla on rahaa, haluan näyttää naiselta, en vanhukselta
LUONNOLLISUUS= tanakka täti , silmälasit, pissa lirahtelee housuun?
N57v
Olen 57v hoikka nainen.
Mukavuuden haluisena minulle on tehty kasvojen kohotus suomessa.
Mukavuuden haluisena syön terveellisesti ja urheilen.
Mukavuuden haluisena aloitin estrogeeni lääkityksen.Limakalvot ovat silmissä, suussa ja siellä kosteat.
Mukavuudenhalu on arvoasteikon ylimmillä askelmilla näiden mielestä. Lasku siitä tulee myöhemmin, tai vielä myöhemmin. Mukavuudenhalu saa ihmiset antamaan kasvonsa viilleltäviksi, suhteellisen nopean "kauneuspalkinnon" takia ja kasvojensa alueen kemikaalein piikiteltäviksi samoista syistä. Taustalla mukavuudenhalu. Nopeat palkinnot voittaa riskit molemmissa. Jälkimmäisissä jopa leikkauskomplikaatiot, joista vakavin on kuolema. Siis mukavuussyistä. Rationaalisuus fiksuillakin on noissa tapauksissa profiililtaan erittäin epätasaista. Ihminen on joiltakin osilta yksilöiden suhteen ollut aina sellainen. Jos ei aidosti ole, niin pitää olla ainakin olevinaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen 57v hoikka nainen.
Mukavuuden haluisena aloitin estrogeeni lääkityksen.Limakalvot ovat silmissä, suussa ja siellä kosteat.
Ai unohdin
Silmistäni on leikattu ikänäkö.
En saa myöskään koskaan kaihia
Mukavuuden haluinen 57v.
Vierailija kirjoitti:
Olen 57v hoikka nainen.
Onnea. Lihalliset asiat kunnossa. Jopa joidenkin kadehdittavaksi asti. Onnenkantamoisia sinulla paljon. Olet ollut terve. Onko henkiset asiat kunnossa? Älylliset, ja sen potentiaalin käyttö, sekä kehttäminen? Jälkimmäinen on oleellisempaa kuin pinta. Jos joskus jokin inhimillinen heikkous esim. vakavan sairauden myötä sinua koskettaa, niin muista, kuinka erinomainen olet. Muista se silloinkin, jos makaat laitoksessa, koska olet erinomaisuuttasi sinne asti "päässyt", vaikka pääsi olisikin silloin niin laho, ettet ede ymmärrä, mitä elimistön limakalvot tarkoittaa. Tai edes sitä, mitä tarkoittaa joku ihan tavallinen asia. Voit kääriytyä itsetyytyväisyyteesi. "Täydellisiksi" itseään luulevat on vähemmistö. Ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi valehdella. Verenkierron kautta menee kaikkeen.
Paikallishoitovalmisteet EIVÄT IMEYDY VERENKIERTOON, TOISIN KUIN HORMONIKORVAUSHOITOVALMISTEET.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 57v hoikka nainen.
Onnea. Lihalliset asiat kunnossa. Jopa joidenkin kadehdittavaksi asti. Onnenkantamoisia sinulla paljon. Olet ollut terve. Onko henkiset asiat kunnossa? Älylliset, ja sen potentiaalin käyttö, sekä kehttäminen? Jälkimmäinen on oleellisempaa kuin pinta. Jos joskus jokin inhimillinen heikkous esim. vakavan sairauden myötä sinua koskettaa, niin muista, kuinka erinomainen olet. Muista se silloinkin, jos makaat laitoksessa, koska olet erinomaisuuttasi sinne asti "päässyt", vaikka pääsi olisikin silloin niin laho, ettet ede ymmärrä, mitä elimistön limakalvot tarkoittaa. Tai edes sitä, mi
Hmmm mietitäämpä
Olen ateisti ja vela.
Älykkyyteni on 99 , mutta opiskelen edelleen uusia asioita ja seuraan politiikkaa.
Olen perusterve , mutta en koe asiasta syvää kiitollisuutta.
Olen mukava ja saatan jutella ventovieraille , esim kahvilan terassilla tai keikoilla.
Selvensikö tämä?
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuodet ilman estrogeenihoitoa. Huh, en suostuisi. Rypistyy rusinaksi ennenaikojaan.
No, itse en ole käyttänyt muuta kuin paikallisestrogeenia ja olen 64-vuotias ja ikäisekseni nuorekas nainen. Ryppyjä ei juuri näy. Eikä estrogeeneja käytetä ryppyjen takia vaan pahoihin vaihdevuosioireisiin. Eikä estrogeenit estä väistämätöntä vanhenemista kellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 57v hoikka nainen.
Ai unohdin
Mukavuuden haluinen 57v.
Joo ja varmaan elät täällä maan päälläkin ikuisesti. Olet kyllä huippu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuodet ilman estrogeenihoitoa. Huh, en suostuisi. Rypistyy rusinaksi ennenaikojaan.
No, itse en ole käyttänyt muuta kuin paikallisestrogeenia ja olen 64-vuotias ja ikäisekseni nuorekas nainen. Ryppyjä ei juuri näy. Eikä estrogeeneja käytetä ryppyjen takia vaan pahoihin vaihdevuosioireisiin. Eikä estrogeenit estä väistämätöntä vanhenemista kellään.
Minä käytän estrogeenia , koska en halua olla/näyttää mymmeliltä.
Näytän naiselta.
N57
Anemiasta pääsin eroon, kun vuodot loppuivat viitisen vuotta sitten. Kuumia aaltoja tuli alkutalvesta enemmän, tosi hyvä, kun oli muuten kylmää! Unenlahjani ovat vieläkin erinomaiset, nuorena oli haasteita, kun annoin murheiden vaikuttaa. Limakalvojen kuivuus ei ole haitannut: kävin nielun oireiden vuoksi erikoislääkärillä, ja kun siellä todettiin, että syy on kuivissa limakalvoissa, niin ne oireet loppuivat siihen - tai siis en enää kiinnitä niihin mitään huomiota, kun eivät ole muuttuneet tai ovet lieventyneet olemattomiksi. Olen hirveän näppärä ohittamaan turhat asiat elämässäni, en esim. kuule häiritsevää meteliä, tai sitten käytän kuulosuojaimia, ja niiden käyttö ei häiritse minua lainkaan.
Mielialan heilahduksia ei enää ole, masennustakaan ei ole. Olen vXXXXmainen akka, jos joku oikein yrittää - mutta olen ollut sellainen koko ikäni. Työni vaatii sitä, että pystyn pitämään puoleni, ja olenkin siinä hyvä. Toisaalta olen tosi hyvä pitämään asiat asioina eikä henkilökohtaisuuksina. Ja henkilökohtaisuudetkin olen oppinut sivuuttamaan idiotismina.
En ole vielä keksinyt mitään syytä, miksi pitäisi aloittaa hormonikorvaushoito.
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 57v hoikka nainen.
Ai unohdin
Mukavuuden haluinen 57v.
Joo ja varmaan elät täällä maan päälläkin ikuisesti. Olet kyllä huippu.
Olenko jotain sellaista väittänyt?
Nautin siitä ajasta kun näytän naiselta, on töitä ja olen terve.
Vanhuus tulee , mutta se on luonnollista:)
N57
Meitä on neljä siskosta, ihan peräjälkeen synnytty. Minä olen syntymäjärjestyksessä toinen. Kun vanhimmalla siskollani alkoivat vaihdevuodet, niin se pisti sekaisin koko siskojen välisen kemian. Hän oli kärttyinen, nukkui huonosti, tiuski ja valitteli jatkuvaa päänsärkyä. Aloin tosissani pelätä, että kuinka minun käy. Vuodet vieri ja minua nuoremmalla siskolla alkoivat vaihdevuodet ja taas sama juttu. Yhteisissä tapaamisissa ratkottiin vaihdevuosiongelmia ja olin hieman pihalla keskusteluista. Kuukautiseni olivat jo loppuneet, mutta minulla ei ollut mitään oireita. Kävin lääkärissäkin, koska epäilin, etteivät vaihdevuodet olleet vielä alkaneet. Olivat ne. Nyt myös siskosarjan viimeisellä, eli nuorimmalla on vaihdevuodet alkaneet. Heidän tarinat ja kertomukset ovat kyllä melkoisia. En tiedä miten minä onnistuin unohtumaan tästä välistä. Siskot ovat kyllä sanoneet, että saan ne vielä korkojen kera takaisin :) Ikää on lähes 60v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos haluaa istua kotona sohvalla päivät pitkät tai maata sängysssän, niin sitten voi olla ilman lääkitystä.
Tällaisten kommenttien sijaan toivoisin, jotain neuvoja, koska kaikki vain ei voi terveyden takia käyttää korvaushoitoa. Oman aivoinfarktiriskin takia, lääkärit eivät edes kirjoita korvaushoitoreseptiä.
Nimenomaan näin. Minulla on riskinä geenien takia sekä aivoinfarkti että rintasyöpä, muita syöpiä unohtamatta. Runsaista kuukautisista johtuva anemiakin hoidettiin suosiolla kohdunpoistolla näiden riskien takia. Hormonikorvaushoito ei tule kysymykseenkään, jos en sitten itse halua jouduttaa maallisen vaellukseni päättymistä. Joten olisi kyllä aivan super mahtavaa saada ihmisten vinkkejä ja kokemuksia siitä, että miten hoitaa itseään kun lääkehoito on kielletty.
Mitenkähän mahtaa vaihdevuosiin vaikuttaa sekin, millaista elämää silloin elää. Jos arki on tosi hetkistä, niin onko vaihdevuodet pahemmat. Jos taas on aikaa hoitaa itseään, pääseekö vähemmällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko vaihdevuodet ohi, jos menkat loppuu?
Ei, siitä ne alkaa. Vaihdevuodet kestää naisen loppuelämän, mutta aktiivinen kausi on noin 4-5 vuotta siitä kun kuukautiset loppuu.
Nää käsitteet on kyllä todella sekaisin...
Vierailija kirjoitti:
Niin gyne sanoi että Vagifem on paikallinen ja turvallinen. Joopa joo ei mennyt kauaa kun tuli veritulppa reiteen ja siitä se ehti jo nivusiin ja oli matkalla keuhkoihin.
Olitko sitä ennen perusterve ja normaalipainoinen?
Vierailija kirjoitti:
Mulla paino nousi estrogeenistä. Oon aina ollut hoikka 50kg, nyt 58kg vaikka en ole muuttanut ruokailutottumuksia kuin pelkästään kevyempään suuntaan. Neste/turvotus on tullut tasaisesti ympäri kehoa, mutta esim. samat housut ei enää mahdu jalkaan. Onko muilla samoja ongelmia ja oletteko keksineet ratkaisuja? Urheilen 2 raskasta ja 4 kevyttä treeniä viikossa, lisäksi pyöräilyä, lenkkeilyä ja muuta arkiliikuntaa, joten liikuntaakaan en ehdi/pysty enempää lisäämään. Kiitos vinkeistä, toiveena ois olla 52kg, pari kiloa ihan ok, mutta 8kg ei tunnu omalta enää kroppa.
Ootko varma, ettei johdu keltarauhashormonista?
Hmm ihmiset on täällä kyllä mustavalkoajattelun hämmentäminä paikallisesti annosteltavien hormonien kanssa. Emättimeen tai iholle annosteltava estrogeeni imeytyy verenkiertoon pienissä määrin. Samoin kierukan keltarauhashormonista pieni määrä imeytyy limakalvoilta.
Siitä johtuu että kierukan asennuksen jälkeen voi puhjeta akne ja paikallisestrogeeni laukaista osalla migreenit tai etenkin hoidon alussa napsahtaa useammin veritulppa kohdalle. Lukekaa pakkausseloste tai kysykää lääkäriltä. Hormonit imeytyy iholta ja limakalvoilta, vaikka vähäisissä määrin verrattuna saman annoksen nappaamiseen tablettina.
Vaikuttaa siltä, että paikallisvalmisteisiin on kopioitu samat ohjeet kuin muissakin estrogeenivalmisteissa. Jos niiden oikeasti oletettaisiin aiheuttavan ongelmia, niin ei niitä myytäisi ilman reseptiä. Harva jaksaa lukea pienellä präntillä kirjoittettuja pitkiä varoituksia, joita jokaisen lääkkeen mukana aina tulee.