Ilmaisia vinkkejä vapaa-ajan viettoon?
Miten sinä vietät vapaa-aikaa ilmaiseksi? Havahduin Nimittäin siihen, että olen tehnyt paljon turhia heräteostoksia kiertelemällä vapaa-aikoina kaupoissa ja kauppakeskuksissa. Siitä on tullut jossain vaiheessa tapa. Nuorempana tapasin kavereita baareissa ja siinäkin kului rahaa. Nyt pitäisi alkaa säästää ja etsiä tilalle ilmaisia kivoja asioita. Kävelyillä käyn kyllä koiran kanssa, mutta mitä muita hyviä ideoita olisi?
Kommentit (124)
Yliopistoilla on usein ilmaisia tapahtumia ja tarjoiluja
Ymmärrän jos haluaa muuta kuin koneella istumista, mutta netistä uusien asioiden opiskelu tai täysin itselle uusiin ilmiöihin tutustuminen, tai vaikka haastattelut. Netin kautta oman maailmankuva avartaminen omalta kotisohvalta on aika helppoa. Esim. Tutustuminen muiden maiden arkeen, kulttuuriin, historiaan tai vaikka geopolitiikkaan! Toki lähdekriittisyys pidettävä mielessä etenkin nyt Aikana Jälkeen Tekoälyn (AJT).
Itzetyytytys, ei maksa mitään ja loppuhuipentuma on aina palkitseva, ainakin palkitsevampi kuin turha ostostelu. Kyseinen harrastus on perinteinen, erityisesti köyhien miesten, miksei naistenkin, tapa nauttia sechsualisudesta ja siten pitää yllä mielekkyyttä elämässä. Jos on kanttia, puuhistaan videoita jakamalla voi yrittää jopa tienata, win-win.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Museokortti jos asut kaupungissa, jossa on muutamakin museo. Selvästi haluat viettää aikaa myös poissa kotoa, ja ehdotan siksi kirjastoa ei vain kirjojen lainaamista varten vaan myös lehtien lukemista ja luentoja/esitelmiä varten.
Mistä saa ilmaisen museokortin?
Varmaan sossusta tai vastaavasta.
Vierailija kirjoitti:
Jos on mahdollisuus viettää aikaa luonnossa, metsässä, ja vaikka seurata merkittyjä reittejä se ei maksa mitään. Eväät mukaan, niin keväällä siinä on oma hienoutensa nauttia nekin kivaa maisemaa katsellen.
Meidän pururata on tunnettu lähinnä oudoista hiippareista ja metsään eksyneistä, joita sitten haetaan koptereilla. Ei tulisi mieleenkään lähteä yksin. Kaiholla katselen vain videoita ihmisistä, jotka reppureissailevat kansallispuistoissa ja muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Museokortti jos asut kaupungissa, jossa on muutamakin museo. Selvästi haluat viettää aikaa myös poissa kotoa, ja ehdotan siksi kirjastoa ei vain kirjojen lainaamista varten vaan myös lehtien lukemista ja luentoja/esitelmiä varten.
Ehkä jostain arvonnasta. Mutta siis museokortti on todella edullinen harrastus, paljon halvempi kuin turhien tavaroiden ostelu tai kahviloissa käyminen.
Minä ostin semmoisen joskus ja kävin kaikki museot läpi, siinä ei kauan mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelikorteilla moni keksii paljon hauskaa. Uusia ruoka- ja leivontareseptejä on aina hauska kokeilla.
Onko ruuanlaitto ja leivonta mielestäsi ilmaista?
Ei tietenkään. Mutta kun kerran jokaisen täytyy kuitenkin jotain syödä, niin joskus voi piristää itseään uusia reseptejä kokeilemalla.
Kokeile vaikka siten että kysy joka toiselta vastaantulijalta että voitko nuolla sen peräaukkoa. Sitten seuraavana päivänä joka kolmannelta. Noin saat vaihtelua
Kauppojen ilmaistarjoiluesittelyt
Olen liki 15 vuotta asunut autottomana sinkkuna pikkukaupungissa ja voin kertoa, että ne ilmaishuvit on kyllä aika äkkiä läpikäyty omalla paikkakunnalla. Vain, jos jaksaa uudelleen ja uudelleen ne samat asiat tehdä, niin hyvin menee ilman rahaakin ja ilman maisemien vaihtumisia. Mutta minä kyllä väsähdin henkisesti jo jokunen vuosi sitten samaan tarjontaan. Ja koska olen sinkkunainen, niin niitä perskärpäsiäkin saa aika helposti peräänsä, jos liikkuu yksin ihmisten ilmoilla.
Nyt on pääasiassa netti ajankuluna; keskustelupalstat ja YouTube, joka on aika ehtymätön aarreaitta. Videoitten kautta kuulee ja näkee elämää ja maailmaa ja oikeasti ne videot usein jopa virkistää tylsää elämää, jossa ei ole juuri muuta ajankulua. Tietenkin ajoittain teen niitäkin, joihin kyllästyin jo vuosia sitten, mutta eivät ne sen paremmilta maistu edelleenkään. Sama on samaa tauonkin jälkeen.
Täällä on aika älyttömiä ehdotuksia, siis jos nyt ajattelee köyhää yksineläjää. Pyöräretkelle et pääse ilman pyörää, ja se maksaa. Leipominen on oikeasti yllättävän kallista jos haluaa kokeilla muutakin kuin leipoa sämpylöitä. Kirjastosta pleikkapelejä tai pihapelejä, millä pelaat ilman pleikkaria tai kavereita?
Museot maksavat, uimala maksaa, pikniktarpeet maksavat, puutarhanhoito maksaa, siis oikeasti kaikki maksaa. Paitsi ehkä just se metsässä juoksentelu, siis jos sattuu omistamaan lenkkarit jo entuudestaan. Kaikilla ei ole niitäkään.
Kunhan nyt sanon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höhlä. Ei sitä korttia saa ilmaiseksi vaan se pitää ostaa. Pointti oli että sitten kun on maksanut siitä kortista niin sillä pääsee ilmaiseksi museoihin.
Kannattaa ostaa myös lennot ja hotelli Havaijille. Sitten kun nämä on ostettu pääsee lomalle ilmaiseksi :)
Eväät mukaan, niin keväällä siinä on oma hienoutensa nauttia nekin kivaa maisemaa katsellen.
Meidän paikkakunnalla saisi vain outoja katseita, jos murkinoisin jossain yksinäni. Olin joskus markkinoilla yksin ja päätin syödä siellä. Yksin istuminen pöydässä aiheutti sen verran tuijotusta, etten sen koomin olekaan mennyt. Tarttisi lähteä johonkin metsään tai puskaan piiloon niitä eväitä syömään. Ja olen sentään tottunut ulkonasyöjä, sukulaisteni kanssa olen monet kerrat käynyt ulkoruokinnalla. Mutta sukulaisten seura on nykyään jo niin vaivaista, etteivät kykene enää lähtemään.
Minä kerää shamppanjaa. Ei ole pakko maksaa joka pullosta sitä 500e kun alesta saa 300.
Näpelöin kaluani, ei kustannuksia. Äiti pyykkää muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Eväät mukaan, niin keväällä siinä on oma hienoutensa nauttia nekin kivaa maisemaa katsellen.
Meidän paikkakunnalla saisi vain outoja katseita, jos murkinoisin jossain yksinäni. Olin joskus markkinoilla yksin ja päätin syödä siellä. Yksin istuminen pöydässä aiheutti sen verran tuijotusta, etten sen koomin olekaan mennyt. Tarttisi lähteä johonkin metsään tai puskaan piiloon niitä eväitä syömään. Ja olen sentään tottunut ulkonasyöjä, sukulaisteni kanssa olen monet kerrat käynyt ulkoruokinnalla. Mutta sukulaisten seura on nykyään jo niin vaivaista, etteivät kykene enää lähtemään.
No ehkä ei kannata mennä keskelle markkinoita syömään, jos ujostuttaa. Mutta itse olen kyllä syönyt omia eväitä termarista ihan vilkkaassa Espan puistossa kesäpäivänä penkillä keskellä Helsinkiä ja en kokenut mitenkään erottuvani joukosta. Siellä mielestäni on ihmisiä istumassa nurmikollakin pikniktarpeineen.
Suosittelen siis ehdottomasti eväitä, jos haluaa säästää rahaa ja syödä terveellisesti. Saattaa vaatia investoinnin ruokatermokseen, mutta tällainen maksaa itsensä takaisin jo yhdellä-kahdella käyttökerralla verrattuna siihen, että joutuisi ostamaan jonkin lämpimän ruuan. Voileivät, hedelmät, pähkinät yms tietysti ei vaadi muutakuin jonkin kääreen, jonka saa jo leipäpussista. Eli lisää totuttelua vaan edelliselle kirjoittajalle. Itsellänikin on retkikaverit vähissä, kun moni kaveri kaveri on jo kuusikymppisenä eri tavalla vaivaisia.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on aika älyttömiä ehdotuksia, siis jos nyt ajattelee köyhää yksineläjää. Pyöräretkelle et pääse ilman pyörää, ja se maksaa. Leipominen on oikeasti yllättävän kallista jos haluaa kokeilla muutakin kuin leipoa sämpylöitä. Kirjastosta pleikkapelejä tai pihapelejä, millä pelaat ilman pleikkaria tai kavereita?
Museot maksavat, uimala maksaa, pikniktarpeet maksavat, puutarhanhoito maksaa, siis oikeasti kaikki maksaa. Paitsi ehkä just se metsässä juoksentelu, siis jos sattuu omistamaan lenkkarit jo entuudestaan. Kaikilla ei ole niitäkään.
Kunhan nyt sanon.
Näinhän se tietenkin on, että jotain varustetta yleensä pitää olla. Joissakin isommissa kaupungeissa kuitenkin on nykyään kaupunkipyöriä kesäaikaan, joiden käyttö ei ole ilmaista, mutta edullista, esimerkiksi Helsinki-Espoo-systeemi maksaa vain 35 euroa huhtikuusta lokakuuhun ja käyttöä voi olla rajattomasti, kunhan vaihtaa pyörää tunnin välein telineen kautta. Paljon edullisempaa siis, kuin ostaa joukkoliikennelippuja, jos yhtään kotikulmilta kauemmas menee. Kierrätyskeskuksessa on myös ilmaisnurkkia, joista saattaisi saada jotain jalkinettakin luultavasti, en kyllä ole niin tarkkaan penkonut, mutta näyttävät suosituilta.
Seurakuntien tilaisuuksissa käyminen. Niitä on paljon eri viikonpäivinä ja eri vuorokauden aikoihin. Esimerkiksi vapaakirkon ja helluntaiseurakunnan tilaisuudet. Niissä on yleensä aina lämmin vastaanotto ja voi mennä erittäin matalalla kynnyksellä :)
-Päätä jokin haluamasi taito ja opiskele se youtuben avulla
- kännyissä on yleensä kamera. Käy kävelyllä ja yritä saada mahdollisimman hienoja (luonto)kuvia (tähänkin voi ottaa vinkkejä youtubesta)
-pyöräretki kaverin kanssa tai yksin (omat eväät mukaan). Alkaaka tutkia eri asuinalueita kaupungissasi.
-jos on piha, käytä mielikuvistusta ja rupea koristelemaan sitä kaikella mitä lähiluonnosta irtoaa tai mitä kotoa löydät ja voit askarrella uuteen muotoon.
-käy kävelyllä roskapussin kera ja keräile roskia pois (kumihanskat toki käteen). Tulee hyvä mieli.
-onko kaupungissasi kasvitieteellistä puutarhaa?
-lainaa kirjastosta mölkky
-järjestä nyyttärit kavereiden kanssa