Mitä ruokaa kaipaat 80-luvulta?
Itse tykkäsin kodin ja koulun tilllihasta. Myös lantturaaste oli hyvää, jossa seassa rusinoita.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Hyvää kiinalaista ruokaa.
Ei ollut kasarilla kiinalaista ruokaa kovinkaan yleisesti Suomessa tarjolla.
Kaikkea riistaa mitä kotona syötiin. En osaa itse metsästää eikä ole varaa ostaa riistaa kaupasta.
Peltilihapiirakkaa, jota äiti teki. Oli älyttömän hyvää.
Mannapuuroa. Oli lempiruokani lapsena :D
Koulussa oli perunavellipäivä lihapiirakan kanssa ja äitin tekemä makaroonilaatikko ja jouluna äitin tekemät jotain liha paukkuja joissa luumua sisällä vaikka nyt syön feikkilihaa.
Vierailija kirjoitti:
Mannapuuroa. Oli lempiruokani lapsena :D
Harmi kun vuonna 1996 tuli laki voimaan joka kieltää mannaryynien myymisen ja etenkin puuron keittämisen niistä.
Muutenhan kaikki herkuttelisi mannapuurolla yhä edelleen!
kalapuikkojen remoulade kastike kouluruokailussa. Jostain syystä se oli taivaallisen hyvää. Ehkä ne teki sen silloin itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvää kiinalaista ruokaa.
Ei ollut kasarilla kiinalaista ruokaa kovinkaan yleisesti Suomessa tarjolla.
Oli Helsingissä pari ravintolaa. Ei mikään yleinen juttu vaan nimenomaan jotain todella eksoottista. Sellaisia mausteita ja ruokia mitä kukaan ei ollut ikinä maistanut.
Jokainen voi ihan itse tehdä noita ruokia. Kyllä raaka-aineita on kaupassa.
Tuoretta, tosi edullista turskaa kalatiskiltä, samoin tuoreita oikeita silakoita. Nyt näitä ei enää näe missään, vaikka silakkaa menee rehukalaksi ja turskaa on jossain pakastettuna. Kaipaan kotimaista kalaa kauppoihin kalatiskeile, enkä siis tarkoita ahven- ja kuhafileitä, joista saa maksaa itsensä kipeäksi.
(Asiasta kiinnostuneille: etnisistä saa edullisesti pakastefileinä pangasiusta ja tilapiaa - tulee tosi herkullista kalaruokaa!)
Muistan elävästi kun olen lapsena joskus 80-90 luvun taitteessa ensimmäistä kertaa maistanut kebabia. Olisiko ollut Helsingissä kauppahallissa paikka missä sitä myytiin. Sellainen perus döner. Se oli jotain unohtumattoman herkullista!
Ei ihme, että nykyisin on kebab koju joka nurkan takana.
kaikkea edullista ruokaa ennen kuin keskusliikkeet nostivat hinnat ja katteet valtaviksi 2020-2025
halpoja katkarapuja, jotain ballerina-keksejä, Elannon rahkapiirakkaa, ehkä lihapiirakoita
Vierailija kirjoitti:
kaikkea edullista ruokaa ennen kuin keskusliikkeet nostivat hinnat ja katteet valtaviksi 2020-2025
Ostovoimaan nähden ruoan hinta on nykyisin aivan tolkuttoman paljon alhaisempi! Etenkin EU jäsenyyden myötä ruoan hinta on Suomessa voimakkaasti laskenut.
Lihapiirakat olivat tosi hyviä tuolloin. Muistan ensimmäisen Möttösen helsingin rautatieasemalta. Mutta ei ne enää maistu samalta.
Ei nyt tarvitse mennä edes 80-luvulle saakka, mutta sitä kaipaan kuinka ulkomaille matkustaessa kaikki oli uutta ja eksoottista! Sellaisia elämyksiä on nykyisin vaikea löytää kun kaikkea on niin helposti saatavilla. Ei mun tarvitse matkustaa toiselle puolelle maapalloa syödäkseni pad thaita.
80-luvulta en muista muuta hyvää kuin grillatun broilerin ja perunoita, sipulia. Nam. Äiti teki lauantaisin. Muuten oli muroja ja maksalaatikkoa tms, joita en kaipaa.
Kanakeitto
Siis oikeasti kanakeitto, eikä broilerista tehty. Nykyisin ei sellaista kanaa edes myydä missään mitä silloin käytettiin. Nuoret ja mureat broilerit on korvanneet sitkeän monen tunnin keittämistä vaativat kanat ruokaresepteissä.
Mikä sinua estää kokkaamasta kreikkalaista ruokaa?