Puolison sukulaisen hautajaiset ja työ
On tulossa puolison sukulaisen hautajaiset parin viikon sisällä.
Sain vasta tiedon että samalla viikolla itsellä alkaa uusi työ.
Pohdin että onko tämä "hyvä syy" olla pois yhden päivän töistä? En välitä onko vp palkallinen vai ei, mutta puolisolle olisi tärkeää että olisin tukena hautaisissa.
Mutta eniten huolestuttaa että annanko itsestä huonon kuvan työnantajalle jos heti ensimmäisellä viikolla olen pois, ahdistaa myös olla itse hautajaisista pois, kun haudattavan oma puoliso (omani lisäksi) toivoi että tulisin sinne.
Stressaan varmaan turhasta, mutta stressaan kuitenkin.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Miksi vaarannat vastasaadun työpaikkasi??😳🤪
Kuka haluaa jatkossakaan olla joustamattomassa paikassa töissä?
Vierailija kirjoitti:
Onko hautajaiset järjestetty keskellä viikkoa? Varmaan jokusilla muillakin on työ? Jos kyseessä on työvuoro viikonloppuna, sen voi varmaan vaihtaa.
Hautajaiset on yleensä perjantaina. Toki muinakin päivinä haudataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai menet hautajaisiin.
Ilmoitat työpaikalle ennen töiden aloittamista.
Ehkä kannattaisi kuitenkin sopia poissaolosta ilmoittamisen sijaan. Esimerkiksi töiden aloitusta voidaan siirtää viikolla, se helpottaa valmistautumista hautajaisiin. Jos ykskantaan ilmoittaa, että on perjantaina pois töistä, voi muutamasta pikkuvirheestä seurata koeaikapurku, koska työntekijä ei sitoudu työhönsä ja poissaoloja kertyy.
Valmistautuminen puolison sukulaisen hautajaisiin?
Minusta yleinen tapa on antaa (palkatonta) vapaata hautajaisia varten.
Sukulaissuhde ei aina kerro vainajan läheisyydestä, riippuu myös siitä paljonko on oltu tekemisissä ja millainen suhde muuten on ollut.
Samoin itse ainakin kaipaan puolison tukea vaikeissa tilanteissa, olisi hyvin julmaa olla töissä jos puoliso on läheisensä hautajaisissa.
Eri asia sitten on etäisemmät sukulaiset, joskus voi niihinkin kutsuja tulla (tarvitaan kantajaksi tmv.) jolloin puolison tuki ei ehkä ole niin tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Joo näin ajattelin maanantaina heti soittaa, tieto hautajaisista tuli perjantai iltana, niin sillon enää ei kerenny
Juuri näin. Ehdottomasti kysyt onnistuuko yhden päivän poissaolo tuollaisesta syystä. Fiksu työnantaja ymmärtää tilanteen.
Olen kerran aloittanut työt niin, että olin viikon töissä ja sitten viikon lomalla (oli toki varattu jo viikkoja ennen työhaastattelua, siellä heti kerroin tulevasta lomasta). Itse ehdotin aloitusta loman jälkeen, mutta he itse ehdottivat tuota tapaa miten toimittiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai menet hautajaisiin.
Ilmoitat työpaikalle ennen töiden aloittamista.
Ehkä kannattaisi kuitenkin sopia poissaolosta ilmoittamisen sijaan. Esimerkiksi töiden aloitusta voidaan siirtää viikolla, se helpottaa valmistautumista hautajaisiin. Jos ykskantaan ilmoittaa, että on perjantaina pois töistä, voi muutamasta pikkuvirheestä seurata koeaikapurku, koska työntekijä ei sitoudu työhönsä ja poissaoloja kertyy.
Valmistautuminen puolison sukulaisen hautajaisiin?
Kyseessä on surun murtama puoliso, jolle varmasti olisi raskasta, kun toinen aloittaa riemuissaan uuden työn ja nauttii elämästään, kun itse itkee koko ajan.
Työnantajalle on huomattavasti helpompaa siirtää töiden aloitusta viikolla kuin organisoida perehdytys uusiksi tai miettiä torstaille sijaista. Hautajaiset eivät koskaan ole pelkkä ilmoitusasia, työnantajan kanssa sovitaan poissaolosta ja sen mahdollisesta palkallisuudesta. Jos jo lähtökohtaisesti ajattelee, että olen pois töistä silloin kun minulle sopii, niin voi aika äkkiä huomata olevansa työtön.
Ole yhteydessä työpaikkaan ja kerro että joudut olemaan poissa hautajaisten vuoksi. Tämän luulisi jokainen työnantaja ymmärtävän. Pyydät palkattoman vapaan.
Nämä hautajaiset ovat vain kerran, työssä ehtii olemaan vuosikymmeniä.
Torstaina, en tiedä miksi, ei ollut paikkani kyseenalaistaa kun en niitä ole järjestämässä