Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kelan mielivalta

Vierailija
05.04.2025 |

Mitä sanotte tällaisesta tilanteesta:

Olen muuttanut 1.4. vähän edullisempaan asuntoon, jonka vuokrasin jo pari viikkoa aiemmin, koska kuskasin enimmän osan tavaroistani ihan jalkaisin, kärryillä ja yleisillä kulkuneuvoilla.  Olen siis köyhä eläkeläinen.

Olen saanut eläkeläisten asumistukea, joka on maksettu 4. pv.

Nyt Kela ilmoitti minulle 3.4., että asumistukeni on peruttu, koska heille on tullut tieto muutostani. Muuttoilmoituksen olin tehnyt 1.4. alkaen.

Olin laittanut laskuja maksuun 4. pv., onneksi sain ne siirrettyä.

Onko tällaisessa toiminnassa mitään järkeä?

Myös uusi asuntoni on vuokra-asunto, johon ainakin oletan saavani saman verran asumistukea. Nyt Kelan tietojen mukaan hakemuksen käsittely kestää 66 - jotain vuorokautta, eli yli 2 kuukautta. Olen pienituloinen henkilö, tämä asumistuki menee minulla ihan elämiseen, ei se ole mitään ylimääräistä rahaa.

Mielestäni tällainen Kelan viranomaisen toiminta on ihan kiusantekoa, eikä ainakaan säästä yhteiskunnan kuluja. 

Olisin joten kuten pärjännyt ilman lisätukia, vaikka muutosta on aina ylimääräisiä kuluja. Nyt joudun ainakin tekemään toimeentulotuki hakemuksen, vaikka luultavasti minulle ei sitä myönnetä. 

Jos olisi annettu vaikka kuukausi aikaa ennen tuen lakkauttamista, siinä olisi ollut jo jotain kohtuutta, sittenkin olisi maksatus saattanut keskeytyä. Minusta on aivan hulluutta ilmoittaa edellisenä päivänä, että rahoja ei makseta.

Ei kai näin voi laillisesti viranomainen toimia?

Voiko ja kannattaako tällaisesta mihinkään valittaa?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitkö sinä sen asumistuen muutoshakemuksen heti kun teit vuokrasopimuksen? Se täytyy tehdä.

Vierailija
2/8 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullua, oon itekki tiukilla tässä pelaan kelan kanssa, saa nähä miten käy

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi asumistuki haetaan aina uuteen kotiin erikseen. Ja entinen irtisanotaan. Heti olisi pitänyt tämä tehdä, kun olit allekirjoittanut vuokrasopimuksen.

Vierailija
4/8 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimikaa rehellisesti ja oikein. Olkaa aina epäselvien asioiden kanssa yhteydessä sinne Kelaan. Aina onnistunut minulla asiointi hyvin. Kela ei huijaa näissä ja asiakaspalvelu on mielestäni asiallisempaa kuin muualla.

Vierailija
5/8 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusi asumistuki haetaan aina uuteen kotiin erikseen. Ja entinen irtisanotaan. Heti olisi pitänyt tämä tehdä, kun olit allekirjoittanut vuokrasopimuksen.

Tai siis lähinnä heti kun uusi vuokrasopimus on tehty, on tehtävä uusi asumistuen tarkastushakemus koska asunto vaihtuu.

Vierailija
6/8 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela vain ilmoitti sinulle että osoitteesi on muuttunut koska et ole tehnyt asumistuen tarkastushakemusta. Se on muistutus sinulle, ota se positiivisesti.

Vierailija
7/8 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun olisi pitänyt hakea asumistuen tarkistusta. Kela saa tiedon uudesta osoitteestasi ja nyt kävi näin.

Voit mahdollisesti saada toimeentulotukea niin että se maksetaan Kelalle takaisin sitten kun mahdollisesti saat tämän kuun asumistuen takautuvasti myöhemmin. Kannattaa hakea, koska se käsitellään kuitenkin 7 arkipäivässä. 

Vierailija
8/8 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimikaa rehellisesti ja oikein. Olkaa aina epäselvien asioiden kanssa yhteydessä sinne Kelaan. Aina onnistunut minulla asiointi hyvin. Kela ei huijaa näissä ja asiakaspalvelu on mielestäni asiallisempaa kuin muualla.

Se on just näin.Kun tekee oikein, ajoissa ja tietenkin rehellisesti niin varmasti toimii.