Eläke vinkujalle
Suomalainen palkansaajien eläketurva (TEL) on ansiosidonnainen ja se perustuu työeläkevakuutukseen. Järjestelmä aloitettiin vuonna 1961, jolloin laki työntekijöiden eläkkeistä astui voimaan.
Vakuutuksessa edunsaajana on työntekijä. Eläkkeen määrään vaikuttaa työhistoria ja ansioiden määrä. Kun järjestelmä otettiin käyttöön v 1961, se rahoitettiin silloin kokonaan työnantajan maksamina palkkojen prosenttuaalisina sivukustannuksina. Oleellista oli, että työntekijät tyytyivät tuolloin vastaavasti pienempiin palkankorotuksiin. Työeläkkeet on rahoitettu työntekijöiden palkkakuluista ja aikanaan maksettava eläke on tavallaan myöhennettyä palkanmaksua. Vuodesta 1961 lähtien palkkaneuvotteluissa palkat ja työeläkevakuutusmaksut ovat olleet mukana osana pakkaratkaisukokonaisuutta.
Järjestelmää rukattiin laman aikana siksi, että työnantajien mielestä palkkakustannukset olivat liian suuret ja että ainakin sivukustannuksia oli pienennettävä. TEL -maksut olivat 21 %:n luokkaa bruttopalkasta eli bruttopalkan päälle.
Laman syvyyden vuoksi työllisyyttä haluttiin tukea kaikin tavoin ja eduskunta päättikin, että TEL -maksut jaetaan työantajan ja työntekijän maksettavaksi siten, että nyt työnantaja maksaa noin 16 % bruttopalkan päälle ja työntekijä noin 5 % pidätyksenä bruttopalkasta. Joka pidätys on myös verotuksessa vähennyskelpoinen.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku vinkuu eläkkeistä. Koska ei ilmeisesti käy töissä. Eikä pidä vanhemmistaan. Hyvää jatkoa vinkujalle.
Ihmiset valittavat eläkkeistä, koska joka ikinen työpäivä 2 tuntia tehdään pelkästään eläkejärjestelämän rahoittamiseen. Eläkeläiset ovat myös ainoa ryhmä kenen tulot seuraavat automaattisesti kuluttajahintojen nousua ja tämäkin muiden kustannuksella.
Niinhän ne tekivät itsekin maksoivat edellisen polven eläkkeet ja kustansivat tuleville polville monen monta asiaa mitä vaille itse olivat lapsena ja nuorena jääneet. Ajattelepas, että jos ja kun nuo kaikki inhoamasi työeläkeläiset viimein poistuvat täältä niin edelleen joudut maksamaan niidenkin eläkkeitä, jotka eivät ole täällä koskaan työllään eläneet.
Melkoisia satuja taas. Ahne sukupolvi ei maksanut juuri mitään eläkemaksuja eivätkä varsinkaan omille vanhemmilleen kummoisia eläkkeitä. Heidät työnnettiin heti silloisiin vanhainkoteihin kuin mahdollista ja siellä pärjäsivät miten pärjäsivät. Kyllä me nuoremmatkin voidaan ihan yhtä hyvin maksaa 5% eläkemaksuja, niin katsotaan sitten kauanko ne teidän itse maksetut eläkkeet riittävät. Voidaan vaikka pysäyttää maksut kokonaan ja te käytätte vain ne itse kerämänne varat ja nykyiset työssäkäyvät säästävät omat eläkkeensä.
Aloituksen voisin vaikka talmentaa koneelle, selkeä ja hyvä esitys.
Nää nuoret vinkujat eivät tiedä näitä entisiä neuvotteluja, kun saatiin sosiaalinen etuus, tyydyttiin pienempään palkankorotuksiin.
Sillä valittajalla on pakkomielle ja mulle kaikki heti asenne.
Se kossi on tullut maksamaan noin miljoonan, ennen kuin on sekuntiakaan tehnyt työtä.
Zzz
Zzz
Cccp
Cccp
Cccp
Zzz