Oon alkanut laskea kaloreita (ja makrot ja muut) ja järkytyin
Vaikka syön omasta mielestä terveellisesti, esim syön kasviksia paljon, hyvää proteiinia yms niin kaloreita vaan kertyy todella herkästi.
Todella helposti menisi yli 2000.
En tiedä mikä olisi sellaista missä olisi hyvin vähän kaloreita, mutta olisi täyttävää ja tietty terveellistä.
Kommentit (67)
Rasvat/öljyt ovat käteviä energianlähteitä mutta ne lihottavat, elimistölle on helpointa muuntaa rasva läskiksi kuin hiilihydraatit/sokerit tai proteiinit. Rasvalle ei ole mitään väliaikaista varastoa kehossa, siitä muodostuu lähes aina läskiä mikäli ruokavalio sisältää muita energianlähteitä sillä ne elimistö käyttää energianlähteenä ensin. Sokereille/hiilihydraateille on useita väliaikaisvarastoja.
Ihminen tarvitsee ruokavaliosta proteiineja, mutta ei liikaa, eikä pelkästään proteiineja. Laihduttaja ja painonhallitsija tarvitsee vähintään 50g/vrk hyvälaatuista proteiineja eli eläinproteiineja, ja sen oheen kasviksista ja vihanneksista peräisin olevia hiilihydraatteja ja kuituja.
M 188cm ja 61,4kg (pahimmillaan olin 105 kg)
Olisi kyllä mielenkiintoista tietää päivän omat kalorit! Itsellä ruoka ei kovin terveellistä ole, mutta syön melko vähän. Usein syön päivän ensimmäisen aterian klo 14-17 välillä ja sitten jonkun kevyen iltapalan. Syön siis ehkä kahdesti päivässä.. tai kolmesti.
Olen tosin hoikka ja hoikkana toki haluankin pysyä. Teen etätöitä, joten liikuntaa ei kauheasti tule. Tai tullut ennen! Ostin viikko sitten kävelymaton ja noin 10 000 askelta saan töitä tehdessä joka on mielestäni hyvä :)
Kun punnitsee itsensä päivittäin samaan vuorokauden aikaan tietää syökö liikaa kulutukseensa nähden ja jos painoa on liikaa niin sitten kannattaa yrittää muutamia viikkoja mikä vaikutus kulutuksen (liikunta) lisäämisellä on painoon ja sitten jos kulutuksen lisäys ei riitä painon laskemiseksi sitten on ryhdytyävä vähentämään syömistään. Vaaka ja mittanauha kyllä kertovat totuuden kehon painosta ja verikokeet siitä syökö oikean laista ruokaa ja jos haluaa muuta selvyyttää kehonsa tilasta kannattaa mennä kehon koostumusmittaikseen.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä mielenkiintoista tietää päivän omat kalorit!
Ryhdy käyttämään ilmaista ja erinomaista: https://fineli.fi/fineli/fi/ruokapaivakirja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamulla kaurapuuroa ja raejuustoa marjoilla, lisäksi hedelmä
Lounaaksi kanaa ja riisiä kasviksilla, pähkinöitä
Päivälliseksi kanaa ja riisiä kasviksilla ja avokadolla
Iltapalaksi munakas kinkulla ja juustolla ja tomaatilla, hedelmä
Kaloreita 1700, makrot R65, P125, HH145
Mulle tuossa on jo tosi paljon ruokaa eikä lähellekään 2000 kcal.
Ja makrojen suhde peestä.
Päinvastoin... erittäin hyvä.
Sen olen huomannut myös että ei sitä tarvitse oikeasti paljon syödä, syömisten vain pitää olla tasapainoisia jotta olo pysyy tasaisena. Mulla se meinaa että katson että proteiinia tulee riittävästi( käytän myös kasviproteiineja koska liha ei tunnu sulavan kovin hyvin ja tuntuu ikäään kuin juuttuvan mahaan), kasviksia täytyy olla iso osa annoksesta ja hiilariakin mutta sitä vähemmän. Rasvaa en välttele mutta ei myöskään lotraa,Sitten kun syön leipälautaselta niin annokset pysyy sopivan kokoisena. Herkkuja ei kärsi syödä oikeastaan ollenkaan koska jään niihin koukkuun ja sitten syön joka päivä ja alan lihoa.
Laihdutin vuosia sitten ketogeenisella ruokavaliolla melkein 20kiloa ja paino on pysynyt kurissa 'normi' ruuallakin.
N 180 ja 70 (karkkikuuri toi 2kg ja se tuntuu vatsanalueella ikävänä kun hoousut painaa)