Lordoosi ja sen paheneminen. Miten tutkitaan julkisella puolella?
Lapsena diagnosoitu selän lordoosi, ja sen kivulias paheneminen, kenties murrosiässä pahentui, sitten aikuisena vielä siitäkin nyt on pahentunut kipuilu. Alaselän jäykkyys, ei kestä enää mitään kumarassa tehtävää työtä, tai kevyempääkään kai. Pienenkin jumpan jälkeen kipuilee. Siivota voi vähän. Näiden touhujen jälkeen kuljen kumarassa. Nousen vuoteelta ottaen tukea polvista. Millaista apua olette terveyskeskusesta saaneet? Yksityiseen ei ole varaa.
Kertokaa kokemuksianne?
Kommentit (25)
Luulin että kyse on jostain isoperseisyydestä.
Huono lihaskunto. Ei siihen saa apua terveyskeskuksesta.
Vierailija kirjoitti:
ÄH! mulla on lapsena jo diagnosoitu skolioosi, ei liity lihaskuntoon millään tavalla.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ÄH! mulla on lapsena jo diagnosoitu skolioosi, ei liity lihaskuntoon millään tavalla.
ap
Mistäpä arvelet pahenemisen johtuvan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
vammasta, kenties diagnosoimaton spondylolisteoosi, tms reuma, onhan näitä vaikka miten paljon. Välilevyn pullistuma, tyrä, nikamasiirtymä, rasitusmurtuma......
EIhän lihakset saa nikamoita siirtymään paikoiltaan
Joka tapauksessa. MITEN se tutkitaan, hoidetaan jne, teidän kokemuksenne mukaan? Ei ole panna 500 euroo yksityisille. Käynti 200, kuvaus 200 plus muut kulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
vammasta, kenties diagnosoimaton spondylolisteoosi, tms reuma, onhan näitä vaikka miten paljon. Välilevyn pullistuma, tyrä, nikamasiirtymä, rasitusmurtuma......
Joka tapauksessa. MITEN se tutkitaan, hoidetaan jne, teidän kokemuksenne mukaan? Ei ole panna 500 euroo yksityisille. Käynti 200, kuvaus 200 plus muut kulut.
Olet todennäköisesti vaan surkeassa kunnossa. Miksi sitä on niin vaikea myöntää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Olet todennäköisesti vaan surkeassa kunnossa. Miksi sitä on niin vaikea myöntä
Olen urheilija. Mutta, vaikka olisi joku huonokuntoinen, ei näitä vakavia selkäepämuodostumia saa silti jättää tutkimatta.
Kyllä noiden vaivojen ainut apu on runsas liikunta ja lihaskunnon vahvistaminen. Suuntaa hyväksi kehutulle fyssarille. Mitään muuta apua ei tuohon ole kuin oma sinnikäs työ selän saamiseksi kuntoon ja parempaan asentoon. Sen jälkeen voit tehdä mitä tahansa ilman ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Olet todennäköisesti vaan sur
Olen urheilija. Mutta, vaikka olisi joku huonokuntoinen, ei näitä vakavia selkäepämuodostumia saa silti jättää tutkimatta.
Et ole :D
Ap voi olla entinen urheilija. Mutta nythän hän jo kertoi ettei voi tehdä juuri mitään, eli ei hän ainakaan urheile. Ja jos olisi urheilija, olisivat fyssarit ja selän kunnossapito varmasti tuttuja. Onhan tuo ongelma ollut hänellä nuoresta asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kas, krooninen vasaanvänkääjä ilmoittautui taas, kuten joka ketjuun.
No, eilen esim. juoksin useita kilometrejä, sen jälkeen tein stepperiä, jonka jälkeen käsipunttitreeniä, ja lisäksi muita lihaskuntoliikkeitä, ainakin tunnin ajan. Tästä taas seurasi liikuntakyvyttömys selän vammautumisen takia. Ei siis kestä liikuntaa enää. Kuljin loppuillan kumarassa.
Mä tein äsken ketjun liikunnan aloittamisesta kun nivelet rikki. Mullakin oli lordoosia jo nuorena, mutta siihen auttoi yläselän vahvistaminen, nukkuminen kovemmalla alustalla ja sisäreisien avaaminen venyttelemällä.
Lääkäristä en siihen apua saanut
Lordoosi on lääketieteellinen nimi selkärangan notkoille. Lordoosi esiintyy terveen selkärangan kahdessa osassa, kaularangassa (nikamat C 1-7) ja lannerangassa (nikamat L 1-5). Lordoosi ja kyfoosi ovat selkärangan ja nikamavälilevyjen haitattomalle kuormitukselle ja kehon tasapainolle välttämättömiä.
eli ap on se sama päästä viallinen joka trollailee tällä kertaa tätä oppimaansa uutta sanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Miten se skolioosi todettiin? Ilmeisesti ei ollut kovin paha jos ei ole leikattu. Käsittääkseni lapsilla tehdään selkäleikkauksia jos selän käyryys on yli 45 astetta. Ei ole työuran aikana tullut vastaan aikuisia jotka olisi leikattu skolioosin vuoksi ellei aikuisiksi lasketa noin kaksikymppisiä kehitysvammaisia.
Minulla on paljon lievempi. Alkoi tosissaan oireilla 45 v. Alkoi tulla noidannuoli, jotka invalidisoivat ja särkyä ja liikkeisiin ja tekemiseen rajoituksia.
Pahoihin kohtauksiin käytin lääkkeitä.
Youtubesta olen etsinyt paljon erilaisia ohjeita (fyysisiä sekä lisäravinteita).
Istumatyö loppui. Tein pihatöitä. Selkä vahvistui.
Kävin kaupungin julkisella fyssarilla ja sain ohjeita liikkeisiin.
Nyt olen 52 v ja selkä oireilee vain vähän ja on vain hetkittäin jäykkä, kivulias ja liikerajoja sekä voimaa rajoittava.
Back on trackin tukivyö. Ylipäätään tukivyö.
Luultavasti terveyskeskuksessa otetaan natiiviröntgen kuva ja tehdään perustutkimus. Sitten voi tehdä lähetteen julkiselle puolelle selkäortopedille, fysiatrille tai reumatogille. Asia on hyvä tutkia jos se vaivaa potilasta. Selkäleikkauksia tehdään ainakin jos on hermopinne vaikka spinaalistenoosin tai diskusprolapsin vuoksi mutta tässä ei ilmeisesti ollut sellaisesta kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Olet todennäköisesti vaan surkeassa kunnossa. Miksi sitä on niin vaikea myöntä
Pään vaivoihin on olemassa omat erikoislääkärinsä, mutta nyt oli puhe selkävaivoista.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on paljon lievempi. Alkoi tosissaan oireilla 45 v. Alkoi tulla noidannuoli, jotka invalidisoivat ja särkyä ja liikkeisiin ja tekemiseen rajoituksia.
Pahoihin kohtauksiin käytin lääkkeitä.
Youtubesta olen etsinyt paljon erilaisia ohjeita (fyysisiä sekä lisäravinteita).
Istumatyö loppui. Tein pihatöitä. Selkä vahvistui.
Kävin kaupungin julkisella fyssarilla ja sain ohjeita liikkeisiin.
Nyt olen 52 v ja selkä oireilee vain vähän ja on vain hetkittäin jäykkä, kivulias ja liikerajoja sekä voimaa rajoittava.
Back on trackin tukivyö. Ylipäätään tukivyö.
Ihan hyviä vinkkejä. Olin vastikään puoli vuotta vapaalla ja nyt kuukauden jälkeen selkä on jonkin verran jumissa. Syynä on luultavasti istumatyö ja heikot lihakset. Joskus aiemmin on selkä ollut jumissa niin että se on haitannut liikkumista ja toki joku prolapsi on myös ollut vuosia sitten. Nähtävästi pitää alkaa vahvistaa lihaksia ja huolehtia tauoista istumatyössä jatkossa.
ja kertaakaan ei ole edes perusröntgeniä otettu siitä- Ap