Metsän omistajia paikalla
Nyt kaikki vinkit jakoon, mitä ottaa huomioon. Perintö tuli täytenä yllätyksenä ja aiempaa kokemusta metsän omistamisesta, saatikka metsätöistä ei ole. Metsä on n. 60 hehtaarin kokoinen. Rekisteröidyin metsään.fi käyttäjäksi ja siellä näkyy aika kattavasti, mitä tarvitsee lähitulevaisuudessa tehdä. Ovatko nämä tiedot, kuinka paikkaansa pitäviä?
Kommentit (59)
Annan metsähoitoyhdistyksen hoitaa hommat.
Vierailija kirjoitti:
Jos kazvatat metsää asiantungijoiden mukaan et itse nauti siitä tai sen tuotosta. Ne osaa lypsää sinulta rahat pois ja vielä omasta metsästä.
Ensi alkuun jos on varaa älä tee yhtään mitään vaan selvitä itsellesi metsä asiat.
Perintövero nyt tulee ja se perustuu metsäarvioon. Metsätalousinsinööri tai aluemetsänhoitaja tekevät sen korvausta vastaan. Vanha voi olla virheellinen jos metsästä on myyty puuta pois. Maksat perintöveroa turhaan silloin. Yksityistiekunnalle tulee ilmoittaa itse uusi omistaja metsälle. Samoin metsästysseuralle ja päätät silloin itse saavatko he jatkaa metsästystä maallasi.
Sekametsä kestää ja torjuu metsätuhoja parhaiten.
Vieläkö aluemetsänhoitajia on olemassa? On sitten työnkuva muuttunut, kun ennen he eivät käyneet metsässä kuin nappaskengissä. Siitä tunsikin metsänhoitajan.Nykyään voi metsäarvionkin tehdä toimistotyönä. Metsäarvio on tehty perunkirjoitusta varten ja siitä saa aika tarkkaan selville, mitä kaikkea siellä on. Se on sitten eri asia, mitä metsänhoitosuunnitelman mukaan pitäisi tehdä.
Tuo on ihan hyvän kokoinen metsäpalsta. Kysy metsäyhtiöiltä tarjouksia ja täräytä 2-5ha avohakkuu näin alkuun. Saat rahaa tilille ja sitten voit teetättää noita metsähoitotöitä mitkä vähennät verotuksessa. Puunhinta on ennätyskorkealla ja äkkiä on 50-100k€ rahaa tilillä 👍
metsää on syytä hoitaa ja käydä säännöllisesti katsomassa ettei esim kirjanpainajaa ole sinne pesiytynyt.
Olen vähän samassa tilanteessa ja ainakin itse aion "nakittaa" oman metsän hoidon lähellä olevalle metsänhoitoyhditykselle ja samalla sitten alan kurssittaa itseäni metsänhoidossa ennenkuin päätän myynkö kaiken pois vai mitä sille teen. Ei toki ole ilmaista, kun pyydän jonkun toisen hoitamaan hommat, mutta uskon, että se tuottaa lopulta kuitenkin minulle enemmän kuin jos jättäisin kaiken silleen oman huonon tietämykseni varaan. Tiedän ehkä hiukan enemmän kuin joku peruskaupunkilainen, jonka kosketus metsään on joku valmiilla metsäpolulla kävely, mutta tiedän senkin mitä kaikkea en tiedä ja osaa ja siksi olen päättänyt luokitella itseni metsänhoitonoobiksi.
Mulla oli sama tilanne neljä vuotta sitten. Annoin hommat metsänhoitoyhdistykselle. Hoitavat metsänhoitotyöt ja metsäveroilmoituksetkin valtakirjalla. Ja aina saa yhteyden ja neuvoja. Oon ollut tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan hyvän kokoinen metsäpalsta. Kysy metsäyhtiöiltä tarjouksia ja täräytä 2-5ha avohakkuu näin alkuun. Saat rahaa tilille ja sitten voit teetättää noita metsähoitotöitä mitkä vähennät verotuksessa. Puunhinta on ennätyskorkealla ja äkkiä on 50-100k€ rahaa tilillä 👍
Jostain ylispuiden hakkuista voi saada tosi hyvä hinnan. Mulle tälle vuodelle arvio 80 000 euroa, josta tosin pitää verot maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Nuo arviot on varmaan tehty ilmakuvista. Voit kysyä tarkemmat arviot metsänhoitoyhdistykseltä. Ehkä parempi kuitenkin pyytää metsänhoitosuunnitelma tulevaisuutta varten.
Metsään.fi antaa ajantasaiset tiedot, puustotiedot on saatu ns. keilausmenetelmällä. Sieltä saa myös tiedot siitä, mitä metsänhoito-ohjeiden mukaan metsässä kannattaa tehdä.
Jos haluaa jättää metsän oman onnensa nojaan, niin se on ihan OK. Toisaalta kannattaa miettiä sitäkin, onko valmis viskomaan rahaa nuotioon eli antaa metsänsä lahota. Meillä ei ole koskaan ennen ollut niin paljon lahopuuta metsissä kuin nyt, joten haluatko lisätä sitä. Iso osa puusta on maan alla, juurissa, siellä elää melkoinen eliöpopulaatio.
Muista pup pailla metsässäsi! 🤠🥸😎
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain ylispuiden hakkuista voi saada tosi hyvä hinnan. Mulle tälle vuodelle arvio 80 000 euroa, josta tosin pitää verot maksaa.
Kuitenkin verojen jälkeen 56k€ mikä on jo paljon rahaa. Keskiverto suomalaiselle jää kuukaudessa 1000€ säästöön kaikkien kulujen jälkeen niin tuo on yli 4 vuoden nettosäästö!
Vierailija kirjoitti:
Muista pup pailla metsässäsi! 🤠🥸😎
Ou jee! 🥳🤠🥸
Yhteys metsänhoitoyhdistykseen ja he neuvovat sitten mitä kannattaa tehdä. Mulla on perintömetsiä ja tässä meni lähes 15 vuotta, kunnes tajusin ottaa yhteyttä metsänhoitoyhdistykseen apua pyytääkseni. Sitä ennen annoin metsät vaan olla.
50 ha metsää. Jos myyntikelpoista niin tuossa olis 750ke. Kelpaisko? Ei sille tietenkään tarvitse mitään tehdä ellei just oo rahalle käyttöä.
Jostain syystä näissä metsäasioissa tulee todella tunnepitoisia vastauksia. Saat ilman muuta neuvoja metsänhoioyhdistyksestä jos oet sen jäsen mutta siihenkin pätee sama juttu kuin mitä täällä jo joku toi esiin: Eli aika usein neuvoja annetaan kaikenlaiseen sellaiseen mihin menee rahaa nyt ihan heti mutta mistä saa tuottoa (jos saa) ehkä joskus vuosikymmenten päästä. Ei siinä mitään jos olisivat oikeassa mutta näihin virallisiin neuvoihin on kuulunut paljon järjettömyyksiäkin kuten esim Osaran aukeita, vesakkoruiskutuksia, koivujen hävittämistä, yms.
Esimerkiksi sulle saatetaan tarjota ensiharvennusta ja kertoa paljonko siitä on odotettavissa tuloja. Periaatteessa joo mutta kun tulojen päältä otetaan kyseisen toimenpiteen menot niin yleensä ensiharvennuksesta ei jää käteen juuri mitään rahaa (siis metsänomistajalle). Se on silti ihan tarpeellinen toimenpide jos haluat että puusto kasvaa sitä tahtia kuin mitä sen tulisi laskennallisesti kasvaa.
Jos harrastat itse metsästystä tai jos vaikkapa puolisosi, lapsesi, tms harrastaa metsästystä niin tuollainen 60 hehtaarin metsäpalsta tarjoaa siihen jonkinmoisen mahdollisuuden jo yksinkin mutta vielä paremmin homma toimii mikäli metsästäjä liittyy paikalliseen metsästysseuraan ja vastaavasti tuo kyseinen 60 hehtaarin alue jatkaa metsästysseuran vuokra-alueena. Tästä ei yleensä tule tuloa vaan homma menee niin että tuota vastaan sitten metsästysseura harventaa hirvikantaa myös sun alueellasi ja tulee samalla käytännssä valvoneeksi aluetta ettei siellä esiinny salametsästystä. Joissain seuroissa on tapana pitää maanomistajille hirvipeijaiset eli juhla ruokineen, juominen ja tansseineen, joissain taas annetaan maanomistajalle pala hirvenlihaa hänen maa-alueelleen kaatuneesta hirvestä.
Vierailija kirjoitti:
Annan metsähoitoyhdistyksen hoitaa hommat.
Mutta kyllä sitää maksaa metsänhoitosuunnitelmasta tai jos valtakirjalla hoitavat puumyynnit tai muita metsänhoitoasioita.
Omasta mielestä ei kuitenkaan ole kallis apu.
Pieni on metsäalasi, mutta teetä metsänhoitosuunnitelma niin tiedät, mitä millekin palstalle pitää tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitää rekisteröityä alv-verolliseksi, jos metsätulosi ovat yli 20000 euroa vuodessa. Tuo onnistuu Omaverosivustolla.
alv velvolliseksi kannattaa ehdottomasti ilmoittautua joka tapauksessa.
Muista hakea aina kaikki vähennykset.
Metsävähennys mukaanluettuna.
Hötkyillä ei kannata, rauhassa aina miettiä tekeekö mitään vai jotain. Puunmyyntitarjouksia voi kysyä aina, muutenkin vaan. Voi potkia renkaita. Ei ole pakko myydä.
Esimerkiksi itsellä muutaman hehtaarin 110 vuotias männikkö, suositus oli että aukoksi. En malttanut, vaan teetin harvennuksen. Nyt on todella hieno vanha ja jylhä männikkö, jonka kasvu on edelleen hyvää, ja pelkkää tukkia. Lisäksi ei ole kiire sitä avohakata. Jos joskus näin teen, jätän parhaat siemenpuiksi ja niillä uudistetaan. Mutta hinta pitää olla todella kova minkä saa että myisin. On oksatonta, suo
Harvennuksen jälkeen pystyyn jätetyt männyt tuuli kaataa. Kaikki nurin ja uudet taimet niin 10v komea taimikko.
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitää rekisteröityä alv-verolliseksi, jos metsätulosi ovat yli 20000 euroa vuodessa. Tuo onnistuu Omaverosivustolla.
Eipä tuon kokoisella metsällä noin paljon vuodessa tienaa mitenkään. Mun isällä on ollut sama 60 hehtaaria metsää 50 vuotta ja paljon kokemusta metsänhoidosta ja se sanoi, että sillä metsällä tienaa 60 000 kerran sadassa vuodessa. Eli yhden sukupolven omistaja ei välttämättä tienaa mitään vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuon kokoisella metsällä noin paljon vuodessa tienaa mitenkään. Mun isällä on ollut sama 60 hehtaaria metsää 50 vuotta ja paljon kokemusta metsänhoidosta ja se sanoi, että sillä metsällä tienaa 60 000 kerran sadassa vuodessa. Eli yhden sukupolven omistaja ei välttämättä tienaa mitään vielä.
Minulla lienee 48 ha ihmemetsä: tässä on 30 vuodessa tienattu jo reilusti yli 270 000 e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla lienee 48 ha ihmemetsä: tässä on 30 vuodessa tienattu jo reilusti yli 270 000 e.
Joopa joo. Nettipalstoilla on pahasti taipumusta liioitteluun. Uskon enemmän isää kuin trolleja täällä.
alv velvolliseksi kannattaa ehdottomasti ilmoittautua joka tapauksessa.
Muista hakea aina kaikki vähennykset.
Metsävähennys mukaanluettuna.
Hötkyillä ei kannata, rauhassa aina miettiä tekeekö mitään vai jotain. Puunmyyntitarjouksia voi kysyä aina, muutenkin vaan. Voi potkia renkaita. Ei ole pakko myydä.
Esimerkiksi itsellä muutaman hehtaarin 110 vuotias männikkö, suositus oli että aukoksi. En malttanut, vaan teetin harvennuksen. Nyt on todella hieno vanha ja jylhä männikkö, jonka kasvu on edelleen hyvää, ja pelkkää tukkia. Lisäksi ei ole kiire sitä avohakata. Jos joskus näin teen, jätän parhaat siemenpuiksi ja niillä uudistetaan. Mutta hinta pitää olla todella kova minkä saa että myisin. On oksatonta, suoraa, tiheäsyistä mäntyä. Melkein mieluummin rakentaa niistä itse hirsitalon pitkästä tavarasta.