Mä oon äiti, enkä osaa tehdä lapsilleni muuta ruokaa kuin perus-, kuten makaroonilaatikkoa, kalapuikkoja, nakkikastiketta
Jauheliha- tai nakkikeittoa ja muuta saman tyyppistä perusruokaa. En oo ikinä oppinu tekemään mitään gourmetruokia. Mutta onneksi näilläkin keittotaidoilla on lapset hyvin kasvaneet.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaat jo tehdä laatikkoruoan, siitä on hyvä jatkaa. Nehän ovat todella helposti muunneltavissa, ja esimerkiksi makaronilaatikkoon on helppo piilottaa kasviksia. Jos lapsesi syövät hyvin ja saavat tarvittavan ravinnon, en näe mitään ongelmaa. Moni lapsi tykkää toistosta.
Miksi kasvikset pitäisi piilottaa? Lapset tykkää selkeistä ruoista mistä näkee mitä syö. Esim kurkkuviipaleet, tomaattilohkot, juurestikut, paprikasuikaleet, kukkakaalipalat jne.
Jotkut kuvittelee, että valehtelu, salailu ja piilottaminen kuuluu hyvään kasvatukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta ihan peruskeittokirja, sillä pärjää pitkälle.
Ei nykypäivänä mitään keittokirjoja tarvii. Jokaisella on puhelimessa miljoonia ruokaohjeita
Ei mun kapulassa oo!
Et taida muuta tietää sun kapulasta kuin tän palstan?
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla sinkkuäiti?
Jep, kaikilla kolmella lapsella eri isä.
ap
Mikä siinä on, että kun on huono kokki niin on huono kokki. Vaikka seuraisi miten tarkasti ohjeita, niin ei onnistu niilläkään.
Syötä mitä syötät, mutta katso, että vaihtelua on ja jotain tuoretta on pilkottu lautasen sivulle. Toivottavasti löytyy hedelmiä lapsille syötäväksi. Ei tarvitse olla eksoottista, jos edes omenia löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kokkailen kaikenlaista, mutta parhaiten lapsille tuntuu uppoavan ne makaronilaatikot, nakkikastikkeet ja muut perinteiset. Ja kieltämättä pidän niitä itsekin sellaisena "lohturuokana", josta tulee hyvä mieli.
Ps. Ruskeakastikkeen tein varmaan 100 kertaa ennen kuin onnistuin. Salaisuus on se, että rasvaa pitää olla todella paljon, muuten kökkäröityy.
Ruskean kastikkeen herkullisuuden salaisuus on maustepippurit.
Ei ikinä! Mihinkään ruokaan! En vihaa mitään niin paljon syödessä kuin sitä että suussa on yhtäkkiä jokin vitsin pippuri poimittavaksi
Kyllä soppaan kuuluu maustepippuri ja myös pataruokiin. Pitää katsoa mitä suuhun laittaa.
"Paneppas soppaan pippuri, niin ettei soppa happane"
En syö keittoja enkä pataruokia mm. just siks, että niissä on niin paljon roskia seassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään ongelmaa. Minäkin kasvoin terveeksi aikuiseksi vastaavalla ruoalla. Säästyy paljon rahaa ja aikaa kun ei tarvitse himoita mitään homejuusto-avokadohässäköitä.
Jälkimmäisiäkin on hyvä välillä olla, ettei nyt ihan rajoittunut makuaisti tule. Olen asunut miehen kanssa, joka oli lapsuudenkodissaan tottunut syömään vain kaikkein tavallisimpia suomalaisia kotiruokia, ja se nirsous ja asennevammaisuus kaikkea vähänkin erikoisempaa saati etnisempää syötävää kohtaan oli todella rasittavaa. Ihan jo jokin juustokakku oli sille liikaa ja valivali, aina olis pitänyt olla kermakakku mansikoilla.
Ei ne etnisetkään tykkää suomalaisesta ruuasta sen kummemmin. Ihminen kyllä oppii syömään koko elämänsä ajan kaikkea mitä itse haluaa, ei tarvi olla lapsen syönyt niitä. Voi käydä jopa niin että kos
Mitään ruokia ei tietenkään pakoteta maistamaan, sehän on jo aivan eri asia. Kirjoitit siis koko tekstisi täysin ohi mun pointin, joten tuhlasit vain aikaasi.
Tortilla ja pizza helppoja. Kasvaville lapsille herkkua.
Pohjat valmiina. Täytteisiin omat herkut ja jotain kasvista mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla sinkkuäiti?
Kuinka niin?
Minä olin. Vanhempi lapsistani pelasi SM-tasolla ja voittikin mestaruuden. Harjoituksia oli joka päivä ja kilpailuja viikonloppuisin. Nuorempi lapsistani harrasti myös, joten kuskaamista ja huoltoa riitti yksinhuoltajana töiden ohella.
Ei meillä toki syöty gurmee ruokia. Ihan perusruokaa, jossa oli riittävästi proteiinia, kasviksia, viljaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaat jo tehdä laatikkoruoan, siitä on hyvä jatkaa. Nehän ovat todella helposti muunneltavissa, ja esimerkiksi makaronilaatikkoon on helppo piilottaa kasviksia. Jos lapsesi syövät hyvin ja saavat tarvittavan ravinnon, en näe mitään ongelmaa. Moni lapsi tykkää toistosta.
Miksi kasvikset pitäisi piilottaa? Lapset tykkää selkeistä ruoista mistä näkee mitä syö. Esim kurkkuviipaleet, tomaattilohkot, juurestikut, paprikasuikaleet, kukkakaalipalat jne.
Tästä olen täysin samaa mieltä. Sydänliittokin käyttää uusimmassa kampanjassaan tuota huijaamista ja piilottelua.
Lapset lähtökohtaisesti tykkäävät esim marjoista ja hedelmistä. Lapsena vetelin porkkanoita äidin kasvimaasta. Pyyhkäisin ruohoon ja söin.
Omat lapseni kasvoivat siihen, että vihannekset kuuluvat ruokailuun. Miksi niitä pitäisi piilotella tai tuputtaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kokkailen kaikenlaista, mutta parhaiten lapsille tuntuu uppoavan ne makaronilaatikot, nakkikastikkeet ja muut perinteiset. Ja kieltämättä pidän niitä itsekin sellaisena "lohturuokana", josta tulee hyvä mieli.
Ps. Ruskeakastikkeen tein varmaan 100 kertaa ennen kuin onnistuin. Salaisuus on se, että rasvaa pitää olla todella paljon, muuten kökkäröityy.
Ruuat sulla ihan ok, mutta asenne väärä kun opetat lapsille, että ruoka lohduttaa. Lohturuoka on peestä.
Voi pöljä sentään. Eikö ruuasta saa tulla hyvä mieli? Oletko sinä itse sitten perusruuan jälkeen naama jatkuvasti norsunveellä? Vai oletko sinä niin kuin Hanna Partanen, että arkiruuan ei tarvitse maistua hyvältä?
Miksi väännät väärin? Toki ru
Itse sinä väänsit väärin koko asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nykypäivänä mitään keittokirjoja tarvii. Jokaisella on puhelimessa miljoonia ruokaohjeita
Ei mun kapulassa oo!
Et taida muuta tietää sun kapulasta kuin tän palstan?
Ja taas joku tollo ilmoittautuu. Luuletko ihan tosissasi, että kapula on ainoa paikka, josta tätä palstaa voi lukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kai se piilottaminen on vähän hassu sanontakin. Kovin värikästä kasvista on vaikea oikeasti piilottaa, vaikka olisi miten pieninä paloina. Meillä tein sen virheen, että kun lapset piti juuri raaoista kasviksista, en totuttanut riittävästi kypsennettyihin. Joku raaka paprika on jees, mutta kypsennettynä melkein laatta lentää :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään ongelmaa. Minäkin kasvoin terveeksi aikuiseksi vastaavalla ruoalla. Säästyy paljon rahaa ja aikaa kun ei tarvitse himoita mitään homejuusto-avokadohässäköitä.
Jälkimmäisiäkin on hyvä välillä olla, ettei nyt ihan rajoittunut makuaisti tule. Olen asunut miehen kanssa, joka oli lapsuudenkodissaan tottunut syömään vain kaikkein tavallisimpia suomalaisia kotiruokia, ja se nirsous ja asennevammaisuus kaikkea vähänkin erikoisempaa saati etnisempää syötävää kohtaan oli todella rasittavaa. Ihan jo jokin juustokakku oli sille liikaa ja valivali, aina olis pitänyt olla kermakakku mansikoilla.
Ei ne etnisetkään tykkää suomalaisesta ruuasta sen kummemmin. Ihminen kyllä oppii syömään koko elämänsä ajan kaikkea mitä itse haluaa, ei tarvi olla la
Höpsistä nyt vain, luehan oma kirjoituksesi ajatuksella uudestaan ensin, ja sitten vastaus siihen, kantaa otettiin ihan oikeaan asiaan, kun kuvittelet että lapsuuden kodin ruokavalio estäisi myöhemmän eri ruuista nauttimisen 😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä olen täysin samaa mieltä. Sydänliittokin käyttää uusimmassa kampanjassaan tuota huijaamista ja piilottelua.
Lapset lähtökohtaisesti tykkäävät esim marjoista ja hedelmistä. Lapsena vetelin porkkanoita äidin kasvimaasta. Pyyhkäisin ruohoon ja söin.
Omat lapseni kasvoivat siihen, että vihannekset kuuluvat ruokailuun. Mi
Sydänliiton ohjeet on muutenkin ihan peestä.
Vierailija kirjoitti:
Syötä mitä syötät, mutta katso, että vaihtelua on ja jotain tuoretta on pilkottu lautasen sivulle. Toivottavasti löytyy hedelmiä lapsille syötäväksi. Ei tarvitse olla eksoottista, jos edes omenia löytyy.
Tärkeintä on. että lautaselta löytyy hyvää kasvun ainesta, oikeaa rasvaa ja proteiinia. Kasviksia mukaan, jos haluaa. Sokerilla ei vahvoja lapsia tehdä, vaan siihen tarvitaan ruokaa.
Ap on Porvoosta. Joka osaa tehdä makaronilaatikon, osaa kyllä muutkin ruokalajit. Netti on täynnä reseptejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla sinkkuäiti?
Jep, kaikilla kolmella lapsella eri isä.
ap
Paitsi että kummatkin olette miehiä. Palstan persumiehiä esittelemässä ennakkoluulojaan.
Vierailija kirjoitti:
Mahtoiko Ap saada koulusta mukaan kotitalouden oppikirjan? Siellä varmaan on joitakin reseptejä. Tai jos jostakin onnistuisi saamaan käytettynä.