Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä muita jotka aamupainotteinen yhteiskunta on sairastuttanut?

Vierailija
04.04.2025 |

45 vuoden ajan olen yrittänyt sopeutua aamurytmiin huonolla menestyksellä. Olenkin tehnyt pääasiassa ilta-/yötyötä. Muut osa-alueet elämässäni on kärsinyt niin paljon että olen nykyään vain lopen uupunut ja masentunut. Opiskelut, lasten kasvatus, itsestä huolehtiminen, ihmissuhteet.. kaikki on ollut vaikeaa ja olen aina saanut selitellä itseäni. Olen iltapäivään n klo 16 kuin puulla päähän lyöty, siis aivan helvetin sekaisin. Tämä on siinämäärin masentavaa että koen olevani hyödyllisempi mullan alla. 

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onneksi sentään sairastuttanut, mutta rankkaa se on. Nukun viikolla 3-4 tuntia yö, viikonloppuna sitten 10-14 tuntia, mikä vähän tasaa. Teen toimistotyötä etänä klo 9-17. Alkaahan sitä näin perjantaina olla aika raato olo ja joutuu itsensä pakottamaan tekemään sitä työtä keskittymisen harhaillessa, kun on menty 5 yötä muutaman tunnin unilla. Mutta ensin yön jälkeen helpottaa taas. 

Ja jotkut sanoi että muka iän myötä tulee aamurytmisemmäksi. Ja pah, mä olen jo 51 ja ihan samanlainen yökyöpeli kuin aina ennenkin.

Vierailija
2/11 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kannattaa tehdä niitä ilta- ja yövuoroja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kannattaa tehdä niitä ilta- ja yövuoroja.

Miten niin? Kuka niitä sitten tekisi?

Vierailija
4/11 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaan odotan että nuorin täyttää 18 viiden vuoden päästä. Sitten päästän itseni ns. irti, ja alan elämään öisin, mikä on ollut mulle aina luontaista. Haistatan vitut kaikille aamuvirkuille ihmettelijöille miksi en ole klo 8 aamulla ripustamassa pääsiäisverhoja ja kirmaamassa ihanassa auringonpaisteessa. 

Ap

Vierailija
5/11 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvittelin joskus että olen iltaihminen, mutta sitten tajusin että voin ihan itse muuttaa rytmin. Nykyään olen aamuihminen ja menen jo klo 19 nukkumaan, ja herään klo 3. Aikaiset aamut ovat ihania.

Vierailija
6/11 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Freelancerina saan järjestää elämäni juuri sellaiseen rytmiin kuin minulle sopii. Työpuhelimeni on auki vain silloin kun olen hereillä, eikä koskaan viikonloppuisin. Yhteistyökumppanit olen kouluttanut siihen, että minut saa kiinni vain tiettyinä aikoina enkä jousta niistä koskaan. Jos joustaisin, niin saisin joustaa aina vaan enemmän.

Päivä alkaa klo 12 ja minut saa siitä alkaen kiinni puoleen yöhön, paitsi perjantaisin hiljennyn klo 18. Pe klo18 - ma klo 12 on täydellinen hiljaisuus, minuun ei saa kontaktia työasioissa silloin.

Eikä minua kiinnosta hiukkaakaan mitä mieltä ihmiset ovat pääsiäskoristeistani tai auringossa kirmaamisistani. Tai niiden puutteesta.

Olen iltavirkku yökyöpeli aamuntorkku ja sellaisena pysyn. Olen valveillaoloaikani ihan yhtä tuottava kuin aamuvirkut ns paremmat ihmiset. Tuottavuuteni sijoittuu vain hieman eri aikaan.

Vierailija
7/11 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella ihmisellä on synnynnäinen unirytmi, jota ei voi muuttaa kuin maksimissaan tunnin.

Vierailija
8/11 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvittelin joskus että olen iltaihminen, mutta sitten tajusin että voin ihan itse muuttaa rytmin. Nykyään olen aamuihminen ja menen jo klo 19 nukkumaan, ja herään klo 3. Aikaiset aamut ovat ihania.

Totta, mutta mitä järkeä on herätä klo.3? Siinähän olet ihan eri rytmissä kun muut ihmiset.

Vierailija
9/11 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella ihmisellä on synnynnäinen unirytmi, jota ei voi muuttaa kuin maksimissaan tunnin.

Miten sitten uuteen aikavyöhykkeeseen ja kesäaikaan sopeutuminen muka onnistuu? Suomessa ei ole edes valoa talvella niin mistä aivot voisivat tietää milloin on päivä ja milloin yö? Kyllä aivot oppivat milloin herätään ja nukahdetaan, rytmiä voi muuttaa.

Vierailija
10/11 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, mutta mitä järkeä on herätä klo.3? Siinähän olet ihan eri rytmissä kun muut ihmiset.

Kaikkien pitää elää samassa rytmissä? Ok boomer

Vierailija
11/11 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien pitää elää samassa rytmissä? Ok boomer

No voihan se olla vähän vaikeaa jos joskus haluaa vaikka yöpyä kaverin tai poikaystävän kanssa ja on ihan eri rytmit. Joskus tulee tilanteita missä pitää sopeutua muiden aikatauluihin.