Miksei jotkut vanhemmat opeta omille lapsilleen yhtään mitään?
Vanhemmilla on omakotitalot, mökit, veneet, autot, lemmikit. Vanhemmat osaa kalastaa, huolehtia talosta, huolehtia koirista, hoitaa kaiket asiat, korjata kaikki sähkölaitteet, huoltaa kaiken mahdollisen. Mutta lapset ei osaa edes omaa pyykkiään pestä, ei osaa edes omasta hygieniastaan huolehtia. Ei tiedä mitä on juhannus, mitä on veronpalautus, mitä on kalastuslupa, mitä on yhtikäs mikään. Eli lapset ei tiedä mitään, ei osaa mitään. MIKSI?
Kommentit (74)
Osaako heterot muka kasvattaa muunlaisia lapsia? Eihän suomalainen yhteiskunta ketään palkitse ahkeruudesta ja älykkyydestä.
Ahkeruuden palkka on korkeammat verot ja esim. älykkään naisen kohtalo yksinäisyys ja köyhyys. Suomessahan taloudellinen hyvinvointi ohjataan vain naisille, jotka synnyttävät mahdollisimman monta aviotonta lasta mahdollisimman monelle miehelle. Sitä on suomalainen feminismi. Ja lopputulos se, mitä juuri kuvailit.
Vierailija kirjoitti:
Missä niili on?
Niili on Egyptissä. Mutta, enpä tiennyt minäkään kun egyptiläinen ystäväni kysyi minulta montako niiliä on Suomessa. Nauroin, että on vain yksi Niili, ja se on Egyptissä. Silloin hän selitti, että sana niili = joki.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat osaa rakentaa kasvihuoneen ja huolehtia kompostorista. Lapset ei osaa edes halkoja hakata tai vaihtaa polkupyörän rengasta.
Jokaiselle tulee joskus ensimmäinen kerta. Kaikkea ei voi osata syntyessään.
Vierailija kirjoitti:
Jeep. Muistan kun nuoruudessa kaverini alkoi oppia arkea, kun mä muutin 20v omilleni.
Heillä oli kaikkea tuota, kokki äiti harrasti käsitöitä, ompelua, neulontaa ja hänen sähkäri isällään oli pihapiirissä puuverstas.
Mimmi oli pihalla kaikesta. Miten käytetään vasaraa, ommellaan nappi, tehdään jauhelihapihvit, muusi... Sytytetään nuotio.
Se sitten oli paljon mun luona ja hämmästeli, kun osaan kaikkea. "Voitsä ens kerralla tehdä mulle tommosta ruokaa, mä maksan"
Tehtiin yhdessä ja hän oppi. Myös pankki, tili ja veroasiat ihan kaikki käytiin läpi. Myös lääkärissä käytin, kun ei osannut.
Parisen vuotta meni, kun uskaltautui hänkin muuttamaan omilleen. Paljon vielä riittii opittavaa, hän oli kuitenkin innokas ja rohkea. Kaikkialle soitteli ja kyseli kovasti ja teki muistiinpanoja. Mä sitten kävin henkisenä tukena jne.
En oikein vieläkään ymmärrä noiden vanhempien ideaa olla opettam
Minä osasin tehdä kaikenlaista, mutta yhteiskunnan käytännöistä olin melko pihalla. Vähän erikoinen koti, jossa siihen aikaan nähtiin vaivaa sivussa pysymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat osaa rakentaa kasvihuoneen ja huolehtia kompostorista. Lapset ei osaa edes halkoja hakata tai vaihtaa polkupyörän rengasta.
Jokaiselle tulee joskus ensimmäinen kerta. Kaikkea ei voi osata syntyessään.
Ei syntyessään. Mutta hävettäisi jos pesästä lentäjä olisi avuton eikä kouluikäinen osaisi mitään. Minut ja mies on aikanaan opetettu ja otettu mukaan, sama juttu meidän lapsella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun lapsen pitää saada olla lapsi! Kommentti kaverilta, kun keskusteltiin lasten (10 v) kotitöistä. Perusteli tällä sitä, että lapsensa ei tarvitse osallistua kotitöihin.
Huii... Tuli duunista yks mieleen, kun hänen 10v soitteli iltapäivällä: "koska sä tuut"- soittoja.
Miksei se osannut kelloa? Kun työaika loppui silloin noin 13-14. Sen äiti vastasi joka päivä, että oli kohta lähdössä.. on viimeistään 14.15 kotona.
Mikäs hätä pikkusella? Sillä on ihan hirvee nälkä taas. Miksei se tee vaikka voikkaria tai söis banaanin? Ei niin pienen tarvii tehdä itse!! Ja hän ei kerennyt aamulla tehdä valmiiksi. (mieskin siellä meni joka toinen viikko iltavuoroon, eikä voinut ruokkia lastaan)
Myöhemmin sitten se vänkäs toisen duunikaverin kanssa, että miksei saa käyttää mikroa. Ei tarvii niin pienen käyttää kodinkoneita!! Lapsi oli s
"He works so hard for us."
Valitettavasti tämä on tätä päivää. Monissa perheissä lapset eivät osaa tehdä kotitöitä, eivät osaa tehdä perus asioita (kuten sitoa kengännauhoja tai kuoria omenoita), eivät osaa aloittaa mitään tekemistä, ilman että joku aikuinen sanoo mitä tehdä (esim alkaa leikkimään), eivät osaa tehdä aamu/väli/iltapalaa ja eivät tiedä yleissivistäviä normaaleja asioita (kuten miten kirjoitetaan kirje). Olen tämän kuraattorina (vaka ja ala-aste) nähnyt konkreettisesti omin silmin päivittäin. Muutos tapahtunut 10 vuodessa. Todella huolestuttavaa ja pelottavaa katsoa tätä. Joka vuosi tulee hurjempia tapauksia vastaan, jotka ovat kasvatuksessa laiminlyötyjä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Onko se Thaimaahan vai Thaimaaseen?
Se on Siam.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun lapsen pitää saada olla lapsi! Kommentti kaverilta, kun keskusteltiin lasten (10 v) kotitöistä. Perusteli tällä sitä, että lapsensa ei tarvitse osallistua kotitöihin.
Huii... Tuli duunista yks mieleen, kun hänen 10v soitteli iltapäivällä: "koska sä tuut"- soittoja.
Miksei se osannut kelloa? Kun työaika loppui silloin noin 13-14. Sen äiti vastasi joka päivä, että oli kohta lähdössä.. on viimeistään 14.15 kotona.
Mikäs hätä pikkusella? Sillä on ihan hirvee nälkä taas. Miksei se tee vaikka voikkaria tai söis banaanin? Ei niin pienen tarvii tehdä itse!! Ja hän ei kerennyt aamulla tehdä valmiiksi. (mieskin siellä meni joka toinen viikko iltavuoroon, eikä voinut ruokkia lastaan)
Myöhemmin sitten se vänkäs toisen duunikaverin kanssa, että miksei saa käyttää mikroa. Ei tarv
Lapsi voi soitella vanhemmalle milloin tulee, koska on ikävä eikä vielä osaa olla yksin. Voi siis osata kellon ja tietää ajan, mutta varmistelee ja tekee tikusta asiaa, että kuulee tutun äänen. Suomessa odotetaan lapsilta aikaista itsenäisyyttä, kaikki ei ole valmiita yksin oloon yhtä aikaisin.
Vanhemmille lapsi on esineen kaltainen asia, kun nukke, jolla leikitään perhettä. Ei ihminen, jonka pitäisi kasvaa. Päinvastoin lapsen kasvua ei tueta, koska osaamaton lapsi tuottaa vanhemmalleen tarvittuna olemisen tunnetta.
Mitkä on niitä taitoja, joita lapselle kuuluu opettaa. Itse ajattelen, että siivous, hygieniasta huolehtiminen ,omista tavaroista huolehtiminen ym.pakolliset taidot vanhempien kuuluu opettaa. Kalastus, lemmikit, pihan hoito ei ole sillä tavalla pakollisia, että jos ei lasta kiinnosta niin eihän sen tarvitse kuulua hänen elämäänsä aikuisena. Vähän voin pakottaa tämän tyyppisiin asioihin osallistumaan esim. Koiran ulkoilutus. Sen sijaan en odottaisi, että lapsi huolehtii koiran trimmauksesta, terveydenhoidosta tai koulutuksesta jos ei siihen mitään mielenkiintoa osoita. Lapsella voi olla omat mielenkiinnon kohteet ja harrasteet.
Ja ei mitään kuria. Annetaan märistä ja huutaa kaupassa jne, katsoa tabletteja jne.
Jos vanhemmat oikeasti rakastaisivat lapsia, he laittaisivat heille rajat ja kieltäisivät jos lapsi tekee väärin. Rakkaus on rajojen asettamista! Näistä tulee isona ihmishirviöitä, jotka eivät pärjää elämässä.
Pitäisi ja pitäisi, mutta löytyykö. Normaalit käytöstavatkin ja niiden käyttö kumpuavat ymmärryksestä, että yhteistyö sujuu jouhevammin yhteisillä säännöillä. Ongelmat, joita kyllä näkee, johtuvat ihmisistä, jotka eivät käsitä että kaikki eivät ole keskittyneet juuri heidän huomioimiseensa yhtä paljon kuin he itse. Ts. sillä toisellakin on omat tunteensa ja motiivinsa, ja tämä huomioidaan käytöstavoilla. Kasvatuksellisesti empatia näkyy siinä, että otetaan aikaa omilta toiminta lapsen ohjaamiseen ja asioiden kertaamiseen, huomioidaan lapsen tarpeet ilman että joku pakottaa. Vaikka olis muutakin.