Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei jotkut vanhemmat opeta omille lapsilleen yhtään mitään?

Vierailija
04.04.2025 |

Vanhemmilla on omakotitalot, mökit, veneet, autot, lemmikit. Vanhemmat osaa kalastaa, huolehtia talosta, huolehtia koirista, hoitaa kaiket asiat, korjata kaikki sähkölaitteet, huoltaa kaiken mahdollisen. Mutta lapset ei osaa edes omaa pyykkiään pestä, ei osaa edes omasta hygieniastaan huolehtia. Ei tiedä mitä on juhannus, mitä on veronpalautus, mitä on kalastuslupa, mitä on yhtikäs mikään. Eli lapset ei tiedä mitään, ei osaa mitään. MIKSI?

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän monella aikuisella menee sekaisin brutto- ja nettopalkka. Eikö yhtään säteile, että voi ajatella, että sä nettoat eli nettopalkka on se mitä saat käteen.

Lisään vielä, että yllättävän moni ei myöskään osaa laskea sitä itse paljonko jää käteen palkkaa. Sehän on helppo laskea. Mä ainakin kerroin vain mun bruttopalkan 0,75 ja vastaus on suurinpiirtein sen mitä saan nettona palkkaa. Enkä ole edes mitenkään erityisen hyvä matikassa. Toki mun pitää osata laskea lääkelaskuja koska olen lähihoitaja joka valmistuu pian sairaanhoitajaksi. 

Vierailija
42/74 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empatian ja samastumiskyvyn puutteet. Eli ei ymmärretä muita, esim. niitä lapsia todella erillisinä yksilöinä. Koska itse tietää jotain -> muutkin tietää saman. Ei ymmärretä kokemusten, tunteiden ja ajatusten yksilöllisyyttä. Tämä ei ole kognitiivinen prosessi, vaan automaatio ellei ole luontaista vaistomaista herkkyyttä muiden tunteille. Harvalla on. Tästä johtunee myös yleiset ongelmat muiden kanssa mm. asioidessa tai työpaikoilla; ei kyetä ennakoimaan muiden mahdollista suhtautumista omaan toimintaan tai oman itsen vaikutusta muihin. Tällöin usein vihaisuus tai turhautuminen on nopea reaktio, koska ei ole mitään muuta tasoa käsitellä hankalaksi koettua tilannetta. Eli hankaluus on muiden vikaa, lasten osaamattomuus heidän huonoutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat osaa ostaa pyykinpesukoneen, osaa asentaa pyykinpesukoneen, osaa käyttää pyykinpesukonetta eli osaa esim. laittaa pyykinpesukoneeseen oikean määrän pesuainetta. Mutta lapset ei osaa pestä pyykkiä.

Vierailija
44/74 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun lapsen pitää saada olla lapsi! Kommentti kaverilta, kun keskusteltiin lasten (10 v) kotitöistä. Perusteli tällä sitä, että lapsensa ei tarvitse osallistua kotitöihin. 

Huii... Tuli duunista yks mieleen, kun hänen 10v soitteli  iltapäivällä: "koska sä tuut"- soittoja.

Miksei se osannut kelloa? Kun työaika loppui silloin noin 13-14. Sen äiti vastasi joka päivä, että oli kohta lähdössä.. on viimeistään 14.15 kotona.

Mikäs hätä pikkusella? Sillä on ihan hirvee nälkä taas. Miksei se tee vaikka voikkaria tai söis banaanin? Ei niin pienen tarvii tehdä itse!! Ja hän ei kerennyt aamulla tehdä valmiiksi. (mieskin siellä meni joka toinen viikko iltavuoroon, eikä voinut ruokkia lastaan)

Myöhemmin sitten se vänkäs toisen duunikaverin kanssa, että miksei saa käyttää mikroa. Ei tarvii niin pienen käyttää kodinkoneita!! Lapsi oli silloin 12 v...

Jäin jotenkin siihen uskoon, että tää nainen teki itsestään niin pirun tärkeen. Sen takia se mieskään ei jelpannut, kun muija kielsi. Se mieskään ei osallistunut kotitöihin ollenkaan.

Nainen selitti, eihän sen tarvii kun se tienaa niin paljon enemmän!!

Mies tietty ottanut edun vastaan tyytyväisenä. En edes usko, että olis itse keksinyt.

Ei olla enää samassa duunissa, että mitenhän on pikkusen yläaste sujunut.

Vierailija
45/74 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öööö. W...T voi ostaa omakotitalon ja auton. Mitä kuvittelet W...T:n opettavan lapselle, kun oma lapsuus ja teini-ikä on ollut sitä, että koulu on perseestä ja mihin tätäkin tietoa v*ttu tarvitsee.

Vierailija
46/74 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun lapsen pitää saada olla lapsi! Kommentti kaverilta, kun keskusteltiin lasten (10 v) kotitöistä. Perusteli tällä sitä, että lapsensa ei tarvitse osallistua kotitöihin. 

Huii... Tuli duunista yks mieleen, kun hänen 10v soitteli  iltapäivällä: "koska sä tuut"- soittoja.

Miksei se osannut kelloa? Kun työaika loppui silloin noin 13-14. Sen äiti vastasi joka päivä, että oli kohta lähdössä.. on viimeistään 14.15 kotona.

Mikäs hätä pikkusella? Sillä on ihan hirvee nälkä taas. Miksei se tee vaikka voikkaria tai söis banaanin? Ei niin pienen tarvii tehdä itse!! Ja hän ei kerennyt aamulla tehdä valmiiksi. (mieskin siellä meni joka toinen viikko iltavuoroon, eikä voinut ruokkia lastaan)

Myöhemmin sitten se vänkäs toisen duunikaverin kanssa, että miksei saa käyttää mikroa. Ei tarvii niin pienen käyttää kodinkoneita!! Lapsi oli s

Opettele kirjoittamaan 🙄

Vierailija
47/74 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyykö perussuomalainen vanhempi edes opettamaan yhtään mitään lapsilleen?

Vierailija
48/74 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi, tollanen lapsi menee aikuisena terveyskeskukseen pyytämään aikaa hammaslääkärille. Ja niin sen terveyskeskuksen vastaanottovirkailijan pitää selittää, että terveyskeskuksesta saa aikoja lääkärille, mutta ei hammaslääkärille, eli hammaslääkärin aikoja saa "hammashoitolasta" tai siis "suun terveydenhuollosta". Ja niin virkailijan pitää kertoa asiakkaalle että mikä ihme se hammashoitola on ja että missä se on ja että miten sen tavoittaa, niin että lopulta pääsee hammaslääkärille.

ap

Lapset nämä asiat tietää paremmin kun ovat siellä olleet vuosittain tarkastuksessa. Toista se on tällaisella harvoin sairastavalla aikuisella kun joka kerran kun lääkäriä tarvii on ajanvaraus ja nimike muuttunut. Terveysasema, omalalääkäri, hyvinvointiasema, sähköinen ajanvaraus, takaisinsoitto, lääkäriin tultava tai reseptiä ei uusita, uusi oma kannassa, mene päivystykseen,mene omalle terveysasemalle, ei nyt ole aikoja jne. Jne. Sitten tiskillä kärttyilään kun en tiedä mihin mennä, soittaa tai mitä tehdä.

Vierailija
49/74 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi, tollanen lapsi menee aikuisena terveyskeskukseen pyytämään aikaa hammaslääkärille. Ja niin sen terveyskeskuksen vastaanottovirkailijan pitää selittää, että terveyskeskuksesta saa aikoja lääkärille, mutta ei hammaslääkärille, eli hammaslääkärin aikoja saa "hammashoitolasta" tai siis "suun terveydenhuollosta". Ja niin virkailijan pitää kertoa asiakkaalle että mikä ihme se hammashoitola on ja että missä se on ja että miten sen tavoittaa, niin että lopulta pääsee hammaslääkärille.

ap

Esimerkkisi on aivan totaalisen paska. 

Vierailija
50/74 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myöhemmin sitten se vänkäs toisen duunikaverin kanssa, että miksei saa käyttää mikroa. Ei tarvii niin pienen käyttää kodinkoneita!! Lapsi oli s

Aivan järkyttävän kuuloinen muija tuo työkaverisi, en kestäisi tuollaista typerystä hetkeäkään :D 

Vierailija
51/74 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Empatian ja samastumiskyvyn puutteet. Eli ei ymmärretä muita, esim. niitä lapsia todella erillisinä yksilöinä. Koska itse tietää jotain -> muutkin tietää saman. Ei ymmärretä kokemusten, tunteiden ja ajatusten yksilöllisyyttä. Tämä ei ole kognitiivinen prosessi, vaan automaatio ellei ole luontaista vaistomaista herkkyyttä muiden tunteille. Harvalla on. Tästä johtunee myös yleiset ongelmat muiden kanssa mm. asioidessa tai työpaikoilla; ei kyetä ennakoimaan muiden mahdollista suhtautumista omaan toimintaan tai oman itsen vaikutusta muihin. Tällöin usein vihaisuus tai turhautuminen on nopea reaktio, koska ei ole mitään muuta tasoa käsitellä hankalaksi koettua tilannetta. Eli hankaluus on muiden vikaa, lasten osaamattomuus heidän huonoutta.

Normaalit käytöstavat nyt pitäisi löytyä jokaiselta - etenkin tuntemattomien ja puolituttujen kanssa, niiden kanssa kun ei pitäisi olla mitään tarvetta tunteilla tai pyrkimystä herättää mitään tunteita toisessa. Pitäisi aikuisten maailmassa nyt jumalauta riittää että asioita hoitaessa hoidetaan asiat ja töissä ollessa tehdään töitä, lapselliset vikinät, leikit ja provosoinnit kuuluu lastentarhaan.

Vierailija
52/74 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei oo koskaan annettu tehdä mitään vaikka olisin halunnut tehdä ja oppia. 

Vierailija
53/74 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne yhtään tuollaista perhettä. 

Jäin juuri eläkkeelle, 43v työuralta ja joudun työssäni perehdyttämään nuoria uusiin tehtäviin tai kesätöihin ja suurimmalla osalla löytyy taitoja ja osaamista paljon enemmän mitä ennen. Erityisesti ihailen heidän sosiaalisia taitoja,  verkostoja, saattavat puhua ties kuinka montaa kieltä, ovat hyväkäytöksisiä jne. että kyllä siellä kotona ja koulussa on jotakin heille opetettu. 

Jos vertaan vaikka omaan nuoruuteen tai vaikkapa 90-lukuun, jolloin moni nuori oli todella arkaja heikot sosiaaliset taidot, eikä aina saanut edes sanaa suustaan, mutta heistäkin vain kasvoin aikojen saatossa ok. ihmisiä. 

Vierailija
54/74 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän monella aikuisella menee sekaisin brutto- ja nettopalkka. Eikö yhtään säteile, että voi ajatella, että sä nettoat eli nettopalkka on se mitä saat käteen.

Lisään vielä, että yllättävän moni ei myöskään osaa laskea sitä itse paljonko jää käteen palkkaa. Sehän on helppo laskea. Mä ainakin kerroin vain mune  bruttopalkan 0,75 ja vastaus on suurinpiirtein sen mitä saan nettona palkkaa. Enkä ole edes mitenkään erityisen hyvä matikassa. Toki mun pitää osataa laskea lääkelaskuja koska olen lähihoitaja joka valmistuu pian sairaanhoitajaksi. 

Palkanlaskijana minusta on ihan ymmärrettävää,  kun puhutaan paljonko jää palkasta käteen, koska se riippuu monesta tekijästä esim. vero-%, verotuksesta tehtävistä vähennyksistä, palkan sivukulu-maksuista  ja tuo 0.75 antaa aivan virheellisen kuvan. 

Oikeasti kun puhutaan nettopalkasta, niin bruttopalkasta vähennettetään vero= nettopalkka, ei muita vähennyksiä. Ja silloinkin pitäisi käyttää verohallinnon vahvistettua vero%. 

Vierailija
55/74 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi juhannusta vietetään?

Johannes Kastajaa juhlitaan  

Tai juhlitaan keskikesää

Vierailija
56/74 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että tässä tosiaan on joku oma trauma siitä että on joutunut itse lapsena tekemään "liikaa", eikä halua siksi vaatia omaltaan mitään. Tai että koulu on jo riittävän vaativaa ja siihen pitää panostaa ja loppuaika pitää saada lomailla. 

Yhdellä työkaverillani on kaksi täysi-ikäistynyttä lasta (nuorempi valmistui amiskasta vuosi sitten) jotka asuu kotona ja äippä maksaa ruuat ja puhelinlaskut ja kuskaa välillä töihinkin. Tytär ilmeisesti tekee jotain kotihommia joskus, mutta poika kai ei pahemmin ja perheen koirakin on täysin äidin vastuulla. 

Vierailija
57/74 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Esimerkkisi on aivan totaalisen paska. 

Näin on. Ei noita asioita osaa moni eläkkeelle jääväkään, kun on tottunut käyttämään työterveyttä. Tai ihan vaan perusterve aikuinen joka ei ole tarvinnut palveluita. 

Vierailija
58/74 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan aina on ollut ihmisiä jotka ei opeta lapsilleen mitään. Ennen se vaan on ollut pelkkää välinpitämättömyyttä, nykyään on lisäksi nämä "lapsen pitää saada olla lapsi"-verukkeella hyysäävät ja paapovat vanhemmat. Ja ei pelkästään äidit, isät voi olla ihan yhtä pahoja paapojia. 

Vierailija
59/74 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin tätä lukiessani, että minulle kyllä puhuttiin lapsena paljon ja seurasin läheltä muidenkin aikuisten kuin omien vanhempieni tekemisiä, mutta en saanut käytännössä tehdä oikein mitään. Pelättiin aina että satutan itseäni tai rikon jotakin, vaikka olin hyvin rauhallinen lapsi. Onneksi oli korvat höröllä ja hyvä muisti, niin kaikenlainen eläminen ja tekeminen on sujunut aikuisena ihan hyvin.

Vierailija
60/74 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa entisen miesystäväni lapsilta. Lapset olivat mukavia ja hyväkäytöksisiä, mutta eivät oikeasti osanneet yhtään mitään arkisiakaan asioita. Yläkouluikäisiä, terveitä, ei mitään diagnooseja. Räikeimmät tapaukset olivat kun yksi ei osannut mitata kuumetta itseltään tavallisella kuumemittarilla, ei tiennyt että mittari piippaa kun mittaus on valmis. Toinen ei aidosti tiennyt että juomalasit laitetaan tiskikoneeseen alassuin.

Molemmat vanhemmat ihan asiallisia, korkeasti koulutettuja, elämänhallinta kunnossa ja on juurikin ok-talot, mökit, veneet sun muut. Ylempää keskiluokkaa.