Miehen vaativa ruokamaku
Mieheni haluaa aina, että ruoka olisi hintavista raaka-aineista valmistettua, laadukasta ja hyvää. Itse suosisin välillä jotain ns. "jämistä tehtyä ruokaa", eli eilisen perunat voi paistaa ja laittaa siihen lohesta jäänyt pala lisukkeeksi, tehdä joku salaatti lisukkeeksi tai jotain simppeliä ja nopeaa, hän ostaa aina kalaa, kalleinta lihaa, laadukasta ja hyvää mutta tarvitaanko joka päivä jotain luksusruokaa kun edellispäivän rippeistäkin saa ihan kelpo ruokaa eikä kannata heittää roskikseen, hän ei suostu muuttamaan tätä käytäntöä enkä minä viitsisi valmistaa aina jotain tasokasta.
Kommentit (59)
Ei noin tyhmää miestä voi olla olemassakaan ja jos on, niin kannattaa kiertää kaukaa.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma kai se tämäkin, kumppani syö liian terveellisesti...apua!
Kallis hinta ei kerro mitään terveellisyydestä
Kun mies kerran hoitaa ne ostokset, niin kai se sitten on myös miettinyt mitä niistä aikoo valmistaa? Anna ukon hoitaa kokkailut ja istu sinä valmiiseen pöytään.
En taaskaan ymmärrä ongelmaa. Parisuhteessakin ihmiset ovat ihan itsenäisiä ja kokonaisia ihmisiä. AP voi syödä ja kokata mitä haluaa, ja samoin miehensä. Ei tarvitse tekemällä tehdä ongelmia erilaisista preferensseistä.
Niistä edullisemmistakin paloista saa hyvää esim. pitkään hauduttamalla. Tulee maukkaampaakin kuin jostain sisukasta. Ei laadukkaan tarvitse olla kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaako itse ruokansa?
Hän ei ainakaan tee ostamiaan raaka-aineita, eli haluaa, että minä teen, ei joka päivä tarvitse kokata, viisas pääsee vähemmällä ja saa siitä huolimatta vatsansa täyteen, jos vaatii tasokasta ruokaa saa hän mielestäni sen myös itse valmistaa.
Yksinkertainen sääntö: Se joka kokkaa, tekee ostoslistan.
Joo kiva extra homma, että pitää vielä yksin miettiä ostoslista. Kiitos ei! Kyllä kokkaan, mutta kyllä se lista yhdessä katsotaan ja toinen käy sitten kaupassa ja minä mielellään kokkaan.
Vierailija kirjoitti:
En taaskaan ymmärrä ongelmaa. Parisuhteessakin ihmiset ovat ihan itsenäisiä ja kokonaisia ihmisiä. AP voi syödä ja kokata mitä haluaa, ja samoin miehensä. Ei tarvitse tekemällä tehdä ongelmia erilaisista preferensseistä.
Aika ankea parisuhde jos molemmat syö yksin omiaan. Kyllä se yhdessä syöminen ja ruoasta nauttiminen vaan on tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Niistä edullisemmistakin paloista saa hyvää esim. pitkään hauduttamalla. Tulee maukkaampaakin kuin jostain sisukasta. Ei laadukkaan tarvitse olla kallista.
Joo mutta se nyt ei ole millään tavalla olennaista. Aikuinen täysivaltainen ihminen saa syödä vaikka pelkkää kuupölyä, jos hänellä on siihen tahto ja mahdollisuus. Myös parisuhteessa ollessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika ankea parisuhde jos molemmat syö yksin omiaan. Kyllä se yhdessä syöminen ja ruoasta nauttiminen vaan on tärkeää.
Niin sinulla on tuollainen preferenssi sen osalta, millaisia asioita haluat parisuhteelta, ja siksi valitsetkin kumppanin, jolla on samanlaisia mielihaluja. Ei sinun tarvitsisi silti sanoa muiden ihmisten parisuhteita ankeiksi, jos heillä on erilaiset mieltymykset ja erilaiset tavat nauttia toistensa seurasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin sinulla on tuollainen preferenssi sen osalta, millaisia asioita haluat parisuhteelta, ja siksi valitsetkin kumppanin, jolla on samanlaisia mielihaluja. Ei sinun tarvitsisi silti sanoa muiden ihmisten parisuhteita ankeiksi, jos heillä on erilaiset mieltymykset ja erilaiset tavat nauttia toistensa seurasta.
Jokainen saa ankeilla ihan miten haluaa. Varmaan kaltaisesi runkkaavatkin omissa nurkissaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaako itse ruokansa?
Hän ei ainakaan tee ostamiaan raaka-aineita, eli haluaa, että minä teen, ei joka päivä tarvitse kokata, viisas pääsee vähemmällä ja saa siitä huolimatta vatsansa täyteen, jos vaatii tasokasta ruokaa saa hän mielestäni sen myös itse valmistaa.
Yksinkertainen sääntö: Se joka kokkaa, tekee ostoslistan.
Joo kiva extra homma, että pitää vielä yksin miettiä ostoslista. Kiitos ei! Kyllä kokkaan, mutta kyllä se lista yhdessä katsotaan ja toinen käy sitten kaupassa ja minä mielellään kokkaan.
Kokkaaja suunnittelee ruoka- ja ostoslistan ja toinen käy kaupassa hankkimassa tarvikkeet. Ei se ostoslistan teko mikään extrahomma ole kun tietää mitä aikoo kokata. Ei siihen enää toista tarvita säätämään. Riittää kun hoitaa ostokset.
"Kokkaaja suunnittelee ruoka- ja ostoslistan ja toinen käy kaupassa hankkimassa tarvikkeet. Ei se ostoslistan teko mikään extrahomma ole kun tietää mitä aikoo kokata. Ei siihen enää toista tarvita säätämään. Riittää kun hoitaa ostokset."
No ei kiinnosta suunnitella yksin mitä koko perhe syö aina. Kyllä se on extra hommaa. Mielläni kokkaan, mutta en todellakaan halua suunnitella kaikkia ruokia yksi mitä milloinkin syödään.
Vierailija kirjoitti:
Taidat sinäkin elää siinä harhassa, että vain kallis on terveellistä :)
No jos ei kiinnosta, niin tyydy siihen, mitä mies kaupasta tuo.
Vierailija kirjoitti:
Mitä terveellistä on edellisen päivän ruuan haaskaamisessa?
Vierailija kirjoitti:
"Kokkaaja suunnittelee ruoka- ja ostoslistan ja toinen käy kaupassa hankkimassa tarvikkeet. Ei se ostoslistan teko mikään extrahomma ole kun tietää mitä aikoo kokata. Ei siihen enää toista tarvita säätämään. Riittää kun hoitaa ostokset."
No ei kiinnosta suunnitella yksin mitä koko perhe syö aina. Kyllä se on extra hommaa. Mielläni kokkaan, mutta en todellakaan halua suunnitella kaikkia ruokia yksi mitä milloinkin syödään.
No jos ei kiinnosta, niin tyydy siihen, mitä mies kaupasta tuo.
Jotkut naisetkaan ei ymmärrä jämäruokien päälle. Yhdessä faceryhmässä yks perheenäiti kyseli miten saisi vähennettyä ruokahävikkiä. Kuulema aina jää ruokaa eikä niitä kukaan sitten syö myöhemmin vaan suoraan roskiin menee. Ei sitten ole jo lapsesta oppinut (kuten minä 😉), et välillä lämmitetään vanhoja ruokia eikä aina tarvi tehdä uutta jota taas jää vähän jne. ikuinen kierre. Meillä saattaa välillä kaikki syödä vähän eri ruokia samalla aterialla; esim jos jäljellä on kanakeittoa yksi annos ja kiusausta 2 annosta, niin osa perheestä syö ne pois ja loput keksii muuta, vaikka sitä purkkihernekeittoa. Tuleepahan syötyä pois ja sit voi taas tehdä uutta. Ja aina viikonloppuna lämmitän lapsille aamuruuan jämiä iltaruuaksi, jos on jääny. Tai seuraavana päivänä. Jotkuthan ottaa töihinkin edellisenä päivänä tehhdyn ruoan "jämät" evääksi..tarkoituksella tekee enemmän et jää seuraavalle päivälle evääksi.
Ihme hommaa, jos ei voi lämmittää ja aina pitäs olla uus ruoka. Jos tekee kattilallisen keittoa niin siitä meillä syödään ainakin kahtena päivänä, en ala joka päivä uutta ruokaa tekee.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut naisetkaan ei ymmärrä jämäruokien päälle. Yhdessä faceryhmässä yks perheenäiti kyseli miten saisi vähennettyä ruokahävikkiä. Kuulema aina jää ruokaa eikä niitä kukaan sitten syö myöhemmin vaan suoraan roskiin menee. Ei sitten ole jo lapsesta oppinut (kuten minä 😉), et välillä lämmitetään vanhoja ruokia eikä aina tarvi tehdä uutta jota taas jää vähän jne. ikuinen kierre. Meillä saattaa välillä kaikki syödä vähän eri ruokia samalla aterialla; esim jos jäljellä on kanakeittoa yksi annos ja kiusausta 2 annosta, niin osa perheestä syö ne pois ja loput keksii muuta, vaikka sitä purkkihernekeittoa. Tuleepahan syötyä pois ja sit voi taas tehdä uutta. Ja aina viikonloppuna lämmitän lapsille aamuruuan jämiä iltaruuaksi, jos on jääny. Tai seuraavana päivänä. Jotkuthan ottaa töihinkin edellisenä päivänä tehhdyn ruoan "jämät" evääksi..tarkoituksella tekee enemmän et jää seuraavalle päivälle evääksi.
Varmaan ongelma jos jää tähteitä joista ei riitä koko perheelle. Muutenhan esim. lasagne jne. ovat maukkaampia seuraavana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä tähän, et itsehän saatan vaikka kahta eri ruokaa syödä samalla aterialla jos on kahden eri ruuan jämät jääkaapissa. Jos niitä molempia on niin pienet annokset ettei toinen yksinään riitä.
Yhdessä asuessa talouskin on enemmän tai vähemmän yhteinen. Ruokailu on myös osa yhdessäoloa, ruoanvalmistus voi olla sitä myös.
AP:n ongelma voi olla todellinen ja arkea jäytävä.