###ELOISTEN KE-TO KUULUMISET###
Heippa vaan kaikille pitkästä aikaan.
On ollukkin täsää vähän hässäkkää et olen ihan ulkona teidän kuulumistakin,täytyy käydä lukemassa. Täällä voidaan edelleen loistavasti. Ajattelin rupee hoitaa kolme kuukautta tossa ystävän lasta,toivottavasti jaksan. Tosin ei siitä kyllä vaivaa ole kun muutaman tunnin olen hoitamassa kun kaverini töissä.Sais muutaman euron tähän huikeeseen kotihoidon tukeen lisää..
Masu kaveri potkii joka päivä ihana oikeen rauhouttua sohvalle kun pikkunen alkaa potkimaan. Rakenne ultra viikon päästä ,kiva nähdä että kaikki ois jälleen kunnossa pienokaisella.
Eipä tässä sen kummempia,taidan lähtee aamupalan laittoon.
mukavaa päivää!!
Ankka 18+1
Kommentit (33)
syntymässä ensikuussa ja nyt oli synnytystapa-arviossa selvinnyt että vauvalla ilmeisesti jotain pahasti vialla kun painoarvio oli vain hiukan yli 2g. Mitään muuta häikkää eli ollut raskausaikana kuin niskaturvotus np-ultrassa. Perheellä pari isompaa tervettä lasta, keskenmeno ja 18-trisomiavauva ja tuntui ihan hirveeltä että taasko jotain ongelmia. Ja tietysti pisti miettimään että voiko itsellä mennä neljännen kerran kaikki hyvin. Nyt tuntuu vielä enemmän siltä että kuluisi nyt jo aika että pääsisi sinne rakenneultraan josko se rauhoittaisi mieltä. Kaveri tossa kyllä jo lohdutti että onhan meilläkin omat murheemme että turhaan alan nyt tuollaisia miettimään. Taitaa siis hormonit ja väsymys saada taas asioihin ihan liian suuren volymen. Pitäisi kai mennä tänään ajoissa nukkumaan josko huomena olisi taas parempi mieliala.
aliisa ja ylläri rv 17+2
Varmaan joulukuussa kirjoitin kerran ja sitten se vaan jäi kaikkien juttujen takia.
Terveiset täältä ulkomailta. Täällä ollaan suht koht terveinä. Mies on Suomessa käymässä ja minä katraani kanssa kotosalla.
Alkupahoinvoinnit meni menojaan ja olenkin voinut aika hyvin.
Ainut huoli ja murhe on, kun herra ei oikein liiku. Olen tuntenut muutaman liikkeen muutaman päivän välein ja siksi jo niin kovasti odotan, että alkaisi tositoimiin. No, pitäisi vaan jaksaa olla rauhallinen ja odottaa, sillä kävin lääkärillä tämän kuun alussa ja hengissä ainakin silloin pikkuinen oli.
Aurinkoa teille!
äiti ja katras + rv18+5
Kerroin aiemmin niistä kovista vatsakivuista, joita oli eilen. Veti siis vertoja ekan synnytyksen aloitukselle! Oli kiva saada tsemppauksia teiltä!!!
Nyt tilanne on tasaantunut, mutta jatkuva kireys vatsassa ja kipu on keskittynyt oikealle puolelle.
Rapuäiti - sulla oli myös kipua oikealla puolella?
Kipu tuntuu lähinnä liikkuessa. Kävellessä meno oli tänään kuin ekaa odottaessa vikoilla viikoilla. Kävin lääkärissä ja terveysasemalla onneksi lääkäri teki sekä vatsatutkimuksen (paineli kyllä todella kevyesti pikkasen päältä ja mulla on kipukohta syvemmällä), gynekologisen tutkimuksen ja myös kuunteli dopplerilla sydänäänet. Sydän pamppasi kuuluvasti, 150 kertaa tahtia ja kohtu oli kiinni eli siinä mielessä kaikki hyvin ja hyvä mieli. Lääkäri epäili, että johtui suolivaivoista. Eilinen oli kyllä selvästi myös supistus eli kohdussa. Palasin muistoissa laitokselle... ja muistin mitä tuleman pitää:)
Olen vielä huomisen sairiksella ja toivon, että pystyisin kohta liikkumaan ja toimimaan normaalisti. Eilen illalla vielä pelkäsin, että yöllä tulee joku vuoto, mutta nyt olen luottavainen raskauden suhteen.
Tämä on jotenkin outoa, koska olen ottanut työt ja muut asiat varsin rauhallisesti ja nukkunut hyvin. Olisipa kiva tietää mitä tämä vaiva oikein on ja miksi tuli näin yhtäkkiä.
Täytyy olla kiitollinen, KOP KOP, että olemme säästyneet vatsataudeilta ja pahoilta flunssilta ainakin!
Nyt lähden kertomaan iltasatua touhottavalle tyttärelle, 5v.
Hyvää yötä!
HillaPinja
Jokunen muukin on näköjään kerennyt rakenneultraan. Itsekin olin tänään ja oli aika jännät paikat!
Ensinnäkin sekä kätilö että myöhemmin lääkäri näkivät selvästi pojan merkit! Näin sitten olisi tulossa pikku neidillemme velivauva!
Ultrasivat minut kolmeen kertaan (ottivat välillä muita potilaita), kun vauvan vatsalaukku ei erottunut tarpeeksi selvästi. Aloin jo hermostua, mutta kolmannella kerralla lääkäri sen sitten löysi - vatsalaukku oli täyttynyt siinä välissä. Huh helpotusta! Kaikki, mitä tutkittiin, oli kehittynyt hyvin ja vauvan koko vastasi viikkoja.
Olen ollut onneni kukkuloilla tänään vauvan katsomisesta, ja koko ihanan perheeni olemassaolosta. Kyllä tämä äitiys vaan on mahtavaa!
Huomenna vielä neuvolakäynti, mutta siellä tuskin ihmeitä tapahtuu.
Toivotaan, että vauvan ja oma vointi jatkuisivat yhtä hyvinä.
Tylsiä nuo vatsakivut, joita joillain on ollut. Koittakaa kestää!
Äitiyspakkauksesta sen verran, ettemme aio sitä ottaa. Moni vaatekappale on vielä vuodelta 2005 käyttämättä, ja laatikkokin meni silloin suoraan roskiin.
Töitä pitänee minun (osa-aikaisia tosin) painaa sinne melkein lasketun ajan kynnykselle. Olen johtavassa hommassa pienessä taidealan koulussa, joten jos meinaan olla vuoden kotona, täytyy yrittää saada asioita valmiiksi mahdollisimman pitkälle. Omasta voinnistahan tuo paljolti riippuu.
Hyvät yöt kaikille!
Huomenta!
Onnea kaikille ultrakuulumisista!! Rapuäidillä onkin vielä jännitettävää.
Enää pari viikkoa talvilomaan ja sitten voikin alkaa laskea viikkoja kesälomaan. Ihan loman tarpeessa alan olla. Siis muunkin kuin sairasloman tai sairaan lapsen hoitovapaan. Keväinen ilma piristää kyllä mieltä, mutta samalla sisätiloissa kökkiminen ei kyllä inspiroi yhtään. Näin käy joka kevät. Aina yritän sen vuoksi ajoittaa loman keväiseen aikaa, mutta ikinä ei tiedä, mille viikolle sattuu aurinkoiset kelit etukäteen.
(.) Pientä liikehdintään olen havainnoinut nyt putkeen useampana päivänä. Helpottaa kyllä oloa, vaikka kaikkia pieniä huolia sitä siltikin miettii.
Västis ja Taimi 17+6
On kipua oikealla. Suunnalleen umpisuolen kohdilla on kipupiste n. 2cm x 2 cm. Nyt ei enää kovasti asrista, mutta muutama päivä sitten oli vielä kosketusarka. Masukipujakin on ollut ja kohdun kasvamisen piikkiin olen ne laittanut.
Kyllä nuo kunnon yöunet tekevät ihmeitä! Meillä viimeiset neljä yötä ovat menneet todella surkeasti, mutta viime yönä kuopus yski vain muutamaan otteeseen ja sain nukkua ihanan sikeästi ja ihan kuin olisi uusi ihminen taas. Elämä hymyilee:)
Johku07: Omasta synnytysvalmennuksestani on 7 vuotta aikaa, joten en ihan tarkkaa muista, mutta ainakin sellainen tuntuma, että omassa neuvolassani ne alkavat joskus 30 viikon paremmalla puolella.
Ultrassa olivat siis olleet hannele9, mirris 73, rapuäiti ja vauveli03: Onnittelut!!! Rapuäidille taisi vielä jäädä tarkistettavaa, mutta tuskin kai on syytä huoleen, kun nuo vauvat eivät oikein aina ole yhteistyökykyisiä noiden ultrien suhteen :))) ja hienoa on, että tarkistavat, niin että saavat varmuuden!
Nanom: sinä taidatkin olla sitten pisimmällä eli raskaus on sulla tänään sitten puolivälissä!!!
Aliisa: Älä vielä murehdi, ensinnäkin ultrissa on kuitenkin tuo virhemarginaali ja itsellänihän on noita pieniä vauvoja 3 kappaletta 2200-2600g joilla siis tuo painoarvio on ollut sellaista parin kilon luokkaa h 36 ja kaikki ovat aivan terveitä tyttöjä. Joten kaikki voi olla ihan kunnossa, voi vaan olla, että jostain syystä istukka ei toimi ihan kunnolla, joka sitten yleensä alkaa loppuraskaudessa tuota mahanympärystä kaventamaan. Täälläkin noita mietteitä on, että voiko neljäs mennä vielä hyvin, tosin äpkl.n sisätautilääkärin sanelun mukaan mulla on takana 3 patologista raskautta, eli ei ne niin hyvin ole menneet aiemminkaan, vaikka lopputulos on kuitenkin ollut aina loistava... mutta onhan täällä tuo rapuäiti, jolla on kokemusta, että kyllä se voi hyvin mennä!!!!
Eipä täällä kummempaa, eilen oli niin väsynyt olo, enkä saanut mitään järkevää aikaiseksi, joten tänään täytyy ahkeroida. Ai niin, tänään oli hesarissa juttuaa noista uä-seulontoiden yhdenmukaistamisista ja tosiaan tämän vuoden alusta on tullut valtioneuvoston asetus, jossa kuntien pitää tarjota 2 ultraa ja siirtymäaikaa on 3 vuotta. Juttua oli, että ainakin Tampere alkaisi syksystä jo tuota kahta ultrausta tekemään.
No niin, eikun hommiin...
wintergirl h 16+2
Heippa vaan pitkästä aikaa. Työkaveri jonka kanssa työhuonetta jaetaan on lomalla ja sen takia pääsen vihdoin rauhassa kirjoittelemaan.
Rakenneultrasta ei ole vielä mitään tietoa mutta ensi viikolla on neuvola joten eiköhän siellä jotain sovita. Tai no itsehän se kuitenkin sitten varataan, meidän pikkukunta kun on ostanut ultrat palveluna yksityiseltä putiikilta. Liikkeitä en vielä tunne ja vähän alkoi jo huolestuttamaan koska viime raskaudessa aloin liikkeitä tuntemaan jo hyvinkin aikaisin. Mutta nyt muistaakseni np-ultrassa todettiin istukan olevan etupuolella joten tuo kait osaltaan voi vaikuttaa, vai? Maha on kyllä kasvanut ja töissä on kuulunut kovasti onnitteluita kun ovat huomanneet.
Pahoinvoinnit on onneksi jääneet pois mutta mahtava väsymys alkaa aina iltapäivisin. Olenkin todennut että jos aion jotain saada töissä päivän aikana tehtyä niin parempi tehdä heti aamupäivän aikana koska iltapäivällä ei todellakaan jaksa enää kiinnostaa. Ti-ke istuin koko päivät kurssilla joissa keskittymisestä ei meinannut tulla mitään enää lounaan jälkeen. Ja asiakin olisi ollut kyllä ihan mielenkiintoista.
Ihanat ilmat olleet viime päivinä, harmittaa kun joutuu päivät istuskelemaan konttorissa. Pihasuunnitelmaa kovasti odotellaan jotta päästäisiin kohtapian pihaa muokkaamaan niinkauan kuin vielä jaksaa ;)
Eikä enää niin pitkää aikaa ole kesälomaankaan jolta aionkin sitten samantein jäädä älomille...
Jav@ 17+2
Onko MSN-yhteisö tai joku muu yhteisö edelleen hengissä,
ja voiko sinne liittyä? Kuka tietää?
Itse olin maanantaina rakennultrassa, ja kaikki näytti
olevan niin hyvin, että ajattelin uskaltaa jollekin mammalistalle
kirjoittelemaan. :) Täälläkin tosin voisi vähän aktivoitua, kun
olen ollut viime aikoina aika kiireinen.
Vauvan alku potkiskeli tyytyväisenä. Kasvu vastaa viikkoja,
rakenteet o.k. ja sukupuolikin olisi ehkä näkynyt, mutta emme
halunneet tietää sitä. Jätetään tilaa jännitykselle.
Tv. Sinilintu rv 20
Hän onnitteli, mutta ei ilahtunut, kun menettää hyvän
työntekijän. Se oli tosin odotettavissa. :)
Itse aion jäädä suoraan äippälomalle kesä-heinäkuun
vaihteessa. Kesälomat säästän parempaa käyttöä varten
myöhemmäksi. Esim. mies voisi pitää isäkuukauden ja
minä voisin olla samaan aikaan lomilla!
Tv. Sinilintu rv 20
Moikka!
Tänään ei ole tietoakaan pari päivää sitten tulleesta kamalasta ja pelottavasta supistuskokemuksesta. Eilinen meni toipuessa ja tänään on ollut kaikki hyvin. Olen syönyt tosi varovasti vain helposti sulavaa ruokaa.
Minä pääsen täällä pääkaupunkiseudulla kaksi kertaa ultraan. Eka oli helmikuun puolivälissä kun viikkoja oli tullut 13. Siellä se availi suutaan kovasti. Kerroin tämän ekan ultran jälkeen töissä raskaudesta. Esimieheni (nainen) oli jo arvannut! En ehtinyt sanoa juuri mitään, kun vastasi, että " tiedän mitä haluat kertoa" ! Seuraavana aamuna oli tiimipalaverissä pullaa tämän kunniaksi ja kerroin sitten muille osastolla. Siskoni onnistuin yllättämään täysin. Aika hauskaa, koska ekan kohdalla kaikki olivat odottaneet vaan, että milloin uutinen tulee. Emme olleet varmoja yritämmekö toista ja siksi jotkut olemme saaneet yllätettyä:)
Ei vielä saatu mitään osviittaa sukupuolesta. Meillä on 5-vuotias tyttö ja nyt olisi ihan kiva saada poika. Toinen ultra on 20.viikolla 4.4. eli sitä saa vielä vähän odottaa.
Minä kävin aikaisemmin kirjautumassa MSN-ryhmään, mutta nyt käyn vain täällä. Jostain syystä tykkään tästä vaihtoehdosta enemmän.
HillaPinja, tasan 17 viikkoa tänään
Aliisa: Jos tämä yhtään lohduttaa sinua tai sytävääsi, niin ystävättärelleni kävi samoin. Perätilan takia hän meni Kättärille synnytystapaa suunnittelemaan, ja ultrassa paljastuikin ettei vauva mitenkään vastaa viikkoja. Kokoarvio oli 2kg. Synnytys käynnistettiin siitä viikon kuluttua kun vauva ei ollutkasvanut. Mitään trisomiaa ei havaittu, eikä mitään muutakaan poikkeavaa ole tähän mennessä löytynyt paitsi pieni reikä sydämessä, joka kenties selittää hidasta kasvua.
Itse kävin tänään lääkärissä kun on muutamana päivänä supistellut kovasti. Itsellä kaikki kuitenkin hyvin, ja ekaa kertaa pääsin kuulemaan vauvan sydänääniä doplerilla. Liikkeistä tuli ++ kun tyyppi monotti mikrofonia ja ui karkuun minkä jaksoi. Syke oli 130-150 ja lääkäri sen perusteella veikkaa tyttöä:) Itselläni on kyllä vahva poikatunne, mutta pikkusisko olisi ihana:) Rakenneultraa odotellen...
Gekko3
Hei pitkästä aikaa, tänään oli rakenneultra ja kaikki oli oikein hyvin. Pikku ötökkä pyöri niin paljon, että lääkärikin merkkasi korttiin kahdenkertaiset liikkeet. Aivot ja sydän samoin vatsanpeitteet kuten kaikki muutkin ok.
Itsellä kaikki hyvin, mutta lapset ovat sitten ripuloineet ja/tai oksentaneet jo useita päiviä. Toivottavasti pian loppuisi tauti! Ja oikein aurinkoista kevään alkua kaikille ! Rvkoja 19+6