hoitovapaalla raskaaksi - maksaako työnantaja palkkaa??
Tulin siis hoitovapaalla raskaaksi ja ehdin jäädä äitiyslomalle ennenkuin minun oli tarkoitus palata töihin.
En ole vielä kertonut esimiehelle asiasta ja mietin tuossa, että maksaako työnantaja uudelleen sen 3kk palkkaa äitiysloman alusta, kuten ensimmäisen lapsen kohdalla vai onko siinä ehto, että pitää ensin palata töihin ennenkuin sen saa?
Onko kenelläkään kokomusta tai tietoa asiasta?
unsku 18+6
Kommentit (10)
Ja syynä tuo, ettei työnantajan tarvi muuttaa hoitovapaata äitiyslomaksi. Itselläni kyllä se tilanne, että aivan sama, mistä se raha äitiysloman alkumetreilläkin tulee, samat on kuitenkin summat.
Mulla kävi niin, että kerroin uudesta raskaudesta pomolle, kun kirjoitin hoitovapaapaperit, vaikka raskaus oli aivan alkumetreillä. Onneksi kerroin, sillä sen perusteella sain PERUTTUA hakemuksen. Eli tiesin la:n osuvan joulukuulle ja hoitovapaa kirjoitettiin vuoden loppuun niin, että muuttaisin sen heti kun la varmentuu (imetin, eikä raskauden alkamisajankohta ollut ennen rv7:n ultraa varma).
Kun soitin myöhemmin palkanlaskijalle, tämä raivostui, miksi pomo oli kirjoittanut hoitovapaan vuoden loppuun, vaikka olin kertonut raskaudesta. Esimiehensä luvalla palkanlaskija perui hoitovapaani ja sain 3kk:n palkan pomon mokasta huolimatta. Olisin saanut muuten vain 1 kk:n palkan kolmen sijasta, ellen olisi poikkeustapauksena voinut perua väärin tehtyä hakemusta. Olen kunta-alalla minäkin.
ELi palkanlaskija selitti, että HOITOVAPAA RINNASTETAAN VIRKAVAPAASEEN, eli se anotaan itse haluamksi ajaksi ja tuossa ajassa pysytään kiinni. Neuvoi vielä, että kirjoittaisin toisen äitiysloman jälkeen vain lyhyen hoitovapaa, jos olin aikeissa tehdä kolmosen. Tuona samaisena päivänä, kun kirjoitin nuo " väärät paperit" , työkaverini kirjoitti hoitovapaan vuodeksi eteenpäin ja teki pari viikkoa myöhemmin plussatestin. Eli ei siis saanut palkkaa 3kk:lta, koska ei minun tapaani osanut ilmoittaa pomollemme.
Oli miten oli, itselleni jäi vähän maku, halusiko pomoni säästää kunnan rahoja minun kustannuksellani, koska hän ei todellakaan ollut ekaa kertaa papereita tekemässä. Palkanlaskija taas raivostui siitä, ettei heiltä kysytty asiaa, jos pomolla ei ollut tietoa, sillä pelkkä soitto palkanlaskijalle olisi riittänyt.
Vähän asian viereen...
Meillä (kemian liitossa) 3kk:n palkan maksamiseen on ehtona se, että on ollut 6kk ajan ennen äitiyslomalle jäämistä töissä. Eli esikoisesta sain sen palkan, mutta kun nyt jään kakkosta odottaessa äitiyslomalle suoraan hoitovapaalta, en ole palkkaan oikeutettu.
Ota myös huomioon, että jos hoitovapaasi jatkuu vielä äitiyspäivärahakaudellakin, lomapäiviäkään ei kerry siltä ajalta...Eli siis, jos olet esim. ilmoittanut olevasi hoitovapaalla ensi elokuuhun asti, ja uusi äitiyslomasi alkaakin jo kesäkuussa, et saa kesä-heinäkuun ajalta kerrytettyä lomapäiviä... Ainakaan siis lain mukaan (joidenkin työnantajien olen tässäkin kuullut tekevän poikkeuksen). Kannattaa siis olla palkanlaskijaan yhteydessä, hän varmasti tietää nämä asiat!
Hyvää odotusta!
mut valtion virkaehtosopimuksen mukaan asia on just niin, että hoitovapaa ei keskeydy vaikka uusi ä-loma alkaa. Tarkistin tämän asian oman liittoni lakimieheltä juuri torstaina.
Mulle kävi tässä niin, että ilmoitin tosi hyvissä ajoin viime elokuussa (eli reilusti säädettyä aikaisemmin) että palaan töihin 1.8.2006 - eli hoitovapaani jatkuu tuonne asti. Ajattelin että sijaisen on hyvä tietää, että hänellä on turvattu tulevaisuus ainakin tuonne asti. laitoin paperit myös menemään heti että kaikki on myös virallisesti selvää. No, kaksi viikkoa myöhemmin tein plussatestin (suunnittelematon raskaus...) - ja nyt on siis tilanne se, että ' menetän' kolmen kuukauden palkan, lomat ei kerry, eläke ei kerry jne. noin puolelta vuodelta.
Saan tietysti samalta ajalta äitiyspäivärahaa, eli asia ei ole kovin iso. Ihmettelen kuitenkin, miten tämä periaatteessa voi olla näin...
rahan saa. Mutta silloin ei saa, jos olet esim. anonut nyt jo hoitovapaan vaikka kesäkuun loppuun ja äitiysloma alkaa esim. toukokuussa. Äitiysloma ei kuulemma ole syy perua hoitovapaata eivätkä ne peru sitä mikäli tietävät sinun olevan raskaana. Eli ei kannata koskaan hakea hoitovapaata kovin pitkäksi aikaa, koska jos tuleekin raskaaksi, niin silloin jä näppejään nuolemaan. Mutta jos haet hoitovapaan esim. 1.1.06-30.4.06 ja äitiyslomasi alkaa 1.5.06, niin silloin saat tuon 3 kk:n palkan, koska olet silloina tavallaan työsuhteessa taas, mutta vain äitiyslomalla.
Onpas teillä ihmeelliset pykälät hoitovapaata koskien. Minulla on ainakin oikeus muuttaa hoitovapaailmoitustani kaksi kertaa, eikä syyn tarvitse olla mikään ihmeellinen. Riittää esim. " haluan olla vielä vähän aikaa kotona" . Kuten myös hoitovapaalle on mahdollisuus jäädä vielä senkin jälkeen toisen kerran, jos on jo kerran palannut töihin.
Liekö nämä sitten alakohtaisia vai onko joku käsittänyt jotain väärin? Itse ainakin olen nämä tiedot saanut ihan henkilöstöyksiköstä, jossa asiat siis varmasti tiedetään oikeiksi.
Ihan hyvä, että tämä tuli esille, koska olen itsekin parhaillaan hoitovapaalla ja ensi kesänä taas jäämässä äitiyslomalle, kesken hoitovapaan. Täytyy vielä uudemman kerran kysellä meidän firman käytäntöjä...
Anselmi
Minä en ole itse allekirjoittanut mitään erityistä ilmoitusta asiasta, vaan ihan pomolle ilmoittanut että jatkan vielä sinne ja sinne asti.
En tiedä, miten hän sitten asian käsittelee mutta 4:n lapsen äitinä hän ehkä on tietoinen tällaisistakin pyrokratian kiemuroista... huh!
Täytyy nyt ottaa heti alkuviikosta sinne yhteyttä ja kysellä tarkemmin.
unsku 19+0
Tämä tuli minulle uutena tietona, olen kyllä melkein 6 kk, mutta ei ihan tule täyteen. Pengoin työehtosopimusta ja siellä sanotaan, että työsuhteen tulee olla jatkunut yhtäjaksoisesti 6 kk. Minä ymmärtäisin, että kyllä työsuhde tuon ajan on jatkunut, vaikka olenkin hoitovapaalla ollut välillä. Onko muilla parempaa tietoa?
riitti alle 6kk, ennätin olla 4kk töissä ennen uutta äitiyslomaa ja maksettiin 3kk palkkaa äitiyslomalla. Olen töissä valtion yrityksessä.
Mutta nyt tilanne on minulla toinen ja samaa pähkäilen saanko seuraavan kerrankin 3kk palkan! Olen hoitovapaalla ja hakenut hoitovapaata kesäkuun 2006 loppuun asti, ja nyt kuitenkin olen jäämässä äitiyslomalle maaliskuun loppupuolella. Saanko sitten palkkaa vai en?? Ja voinko muuttaa hoitovapaahakemusta vielä nyt ennen äitiyspäivärahan hakemista (aiemmin en ole hoitovapaata muutellut)? Taidan soittaa huomenna työpaikalle, mutta olisi kiva kuulla jos jollain on rohkaisevia kokemuksia eli että on saanut 3kk palkan vaikka olisi alunperin hakenut hoitovapaata yli tulevan äitiysloman. Olisi sitten pohjaa juttelulle työpaikan kanssa!
Nukkakukka rv 20
että välissä ei tarvitse olla töissä saadakseen 3 kk palkan. Syy miksi en sitä kuitenkaan saanut oli se, että olin hakenut virkavapaata hoitovapaan takia " liian pitkäksi aikaa" . Uusi raskaus ei ole kuulemma syy keskeyttää hoitovapaata vaan hoitovapaa jatkuu sinne asti mihin sitä on hakenut ja sitten vasta muuttuu äitiyslomaksi. Itselläni nuo 3 palkallista kuukautta siis jäivät hoitovapaan alle. (laskettu aika tammikuussa ja hoitovapaa anottuna huhtikuulle asti)
Riippuu varmaan pitkälti työnantajasta miten tuossa tilanteessa menetellään.