Huumetestit ja turvaselvitykset
Näyttäisi olevan jonkinlainen uusi standardi että tietyt firmat teettää automaattisesti huumausainetestin ja perusmuotoisen turvaselvityksen. Kurjaa että tähän on pitänyt mennä ja itselleni se tarkoittaa sitä, että en hae ko työnantajien palvelukseen.
En ole ikinä kokeillut huumeita, enkä käytä lääkkeitä, jotka testissä voisi hälyttää. Mutta minulla on sairaalloisen ujo rakko, enkä sille oikein voi mitään. Kymmenessä vuodessa on päästy siihen pisteeseen että pystyn pissaamaan ovi raollaan, jos mies on kotona. Jos hän on samassa huoneessa, niin ei sitä pissaa vain tule vaikka mitä tekisi. Saati sitten jos joku vieras seuraa toimitusta. Eikä ole merkitystä onko huoneessa ihminen livenä vai kameran kautta.
Edelliseen työhöni vaadittiin huumetesti ja tunnin verran olin vessassa saaden väkisin pinnistämällä ehkä ruokalusikallisen verran virtsaa purkkiin. Siitä seurauksena oli se, että rakko oli monta päivää todella kipeänä. Join ennen testiä hurjat määrät nesteitä. Niin paljon kuin oli sallittua ja olin mahdollisimman pitkään pissaamatta. Tuo oli heittämällä elämäni nöyryyttävin kokemus ja päätin että en enää ikinä alistuisi moiseen. Tuntui henkiseltä raiskaukselta.
Turvaselvitys taas ahdistaa ajatuksena. Minulla ei ole minkäänlaisia rikoksia taustallani. Jokusia maksuhäiriöitä, mutta ei mitään vakavaa. Vähän sama juttu kuin tuossa huumetestissä, minusta olisi nöyryyttävää jos joku penkoisi minun historiaa tuolla tasolla läpi.
En ole keltään työnantajalta kehdannut edes kysyä mitä tapahtuisi jos sieltä löytyisi vaikka noi maksuhäiriöt? Mihin se vaikuttaisi vai vaikuttaisiko? En ole lahjottavissa vaikka joskus elämässä onkin ollut vaikea jakso.
Hyvinvointialueiden aloitettua lävähti omiin tietoihin vaikka mitä ja oli kyllä mielenkiintoista nähdä, mitä kaikkea on testattu vuosien varrella selän takana terveydenhuollossa.