Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti, etenevä sairaus ja halu kuolla

Vierailija
04.04.2025 |

Äidilläni alle 70v on jo useampi vuosi sitten todettu keuhkosairaus, joka etenee. On myös muita sairauksia. Nyt kunto heikentynyt lyhyen ajan sisällä. Esim. Kävely hankalaa, väsymystä, voimattomuutta. Happisaturaatiot huonot. Alle 90. Nyt vaivihkaa sanoi, että haluaisi ottaa kaikki lääkkeensä ja "lähteä pois". Itse en tiedä miten reagoida asiaan. (Taustalla itsellä puolison i.m yritys reilu 10v sitten. Jonka jälkeen oli puolisolla pitkä kuntoutuminen ns normaaliksi.) Menin ihan puihin enkä osannut sanoa yhtään mitään äidilleni. En tiedä olenko eniten surullinen, huolissani vai äkäinen äidilleni kun kertoi asiasta. Varmaan kaikkia yhtäaikaa. Toki itse toisaalta ymmärrän äitini tuskaa ja halua päästä pois. Suomessa kun eutanasia ei ole laillinen, niin varmaan ajatus tukehtumalla kuolemasta ahdistaa ja haluaa päästä pois vielä kun kykenee itsetoimimaan. 

Miksi kirjoitin tänne? Ehkä jollain olisi hyviä vinkkejä, ehdotuksia tai ihan käytännön neuvoja. Vertaistukeakin kaipaisin. 

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkan hintaan sisältyy paluu uurnassa.

Niin niin 🤢

Mitä olit kuvitellut? Että byrokratiasotku jäisi omaisten selvitettäväksi?

Vierailija
42/72 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ymmärrän äitiäsi. Sinä et, koska olet hänen lapsensa, eikä lapsi halua vanhempansa kuolevan.

Kyllä minä toivoin vanhempani kuolevan, näin miten hän kärsi. 

Kaikkien lasten vanhemmat kuolevat. Tai sitten lapset kuolevat vanhemmiltaan, eikä sitäkään voida aina estää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ymmärrän äitiäsi. Sinä et, koska olet hänen lapsensa, eikä lapsi halua vanhempansa kuolevan.

Kaikkien lasten vanhemmat kuolevat. Tai sitten lapset kuolevat vanhemmiltaan, eikä sitäkään voida aina estää.

Miksei ?

Vierailija
44/72 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sinua ap. Veljeni on tehnyt im ja kun isäni sairastuttuaan vakavasti alkoi vihjailla siitä, tuntui että sydämeni särkyy. 

Vierailija
45/72 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulta kuoli läheinen keuhkofibroosiin. Ymmärrän äitiäsi oikein hyvin. 

Et ole koskaan tavannut

Mitä höpiset?

Pitäskö sunkin syödä jotain lääkkeitä, niinkuin vaikka mielenterveyteen? 

Vierailija
46/72 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parantumattomasti sairas ei yleensä puhu kuolemantoiveistaan (paitsi jos hakee huomiota), ellei ole ihan pakko. Silloin hänet on otettava vakavasti. Valitettavasti Suomessa pyritään pitämään vanhuksia ja kuolevia keinotekoisesti hengissä myös silloin kun se ei palvele heidän etuaan. Sairaaloissa tehdään kuitenkin hiljaisia päätöksiä hoitamatta jättämisestä, mutta vasta silloin kun potilas on jo kärsinyt tarpeettomasti.

Vierailija
47/72 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parantumattomasti sairas ei yleensä puhu kuolemantoiveistaan (paitsi jos hakee huomiota), ellei ole ihan pakko. Silloin hänet on otettava vakavasti. Valitettavasti Suomessa pyritään pitämään vanhuksia ja kuolevia keinotekoisesti hengissä myös silloin kun se ei palvele heidän etuaan. Sairaaloissa tehdään kuitenkin hiljaisia päätöksiä hoitamatta jättämisestä, mutta vasta silloin kun potilas on jo kärsinyt tarpeettomasti.

Tai näin sinä väität. Ihminen voi puhua kaikenlaista. Tai voidaan väittää puhuneen.

Vierailija
48/72 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei ?

Mieti nyt vähän yläpäälläsi.

Vierailija
49/72 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulta kuoli läheinen keuhkofibroosiin. Ymmärrän äitiäsi oikein hyvin. 

Et ole koskaan tavannut

Mitä höpiset?

Pitäskö sunkin syödä jotain lääkkeitä, niinkuin vaikka mielenterveyteen? 

Ehkä ennemmin eutanasia

Vierailija
50/72 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei ?

Mieti nyt vähän yläpäälläsi.

Pitäisikö munlaiset tyhmät laittaa uuniin myös?

Vierailija
51/72 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai näin sinä väität. Ihminen voi puhua kaikenlaista. Tai voidaan väittää puhuneen.

Siis kun sinun äitisi haluaa puhua kuolinvuoteellaan omasta kuolemastaan, sinä sanot että älä höpötä?

Vierailija
52/72 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini tuntien ei kyllä lähde Sveitsiin viimeiselle matkalle. Ennemmin tekee i.m. Raha ei tulisi siinä vaiheessa esteeksi, jos haluaisi. Voisin siis vaikka sen ollessa ajankohtainen itse maksaa.

Ne jotka isosta perinnöstä höpöttivät, niin ei ole tulossa. Ihan perus eläkeläinen ruuhka Suomesta kyseessä.

Tosiaan keuhkofibroosi kyseessä. 

En olisi halunnut tietää etukäteen suunnitelmasta ja koen epäreiluna, että kertoi vain minulle ja muut säästi tältä tuskalta.

-ap

Vierailija
53/72 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kun sinun äitisi haluaa puhua kuolinvuoteellaan omasta kuolemastaan, sinä sanot että älä höpötä?

Miksi hän syyllistäisi lapsiaan? Onko narsisti

Vierailija
54/72 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vanhempi käyttää lastaan terapeuttinaan? Lasta, jolla on elämässä omiakin vaikeuksia. 

Vierailija
55/72 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini tuntien ei kyllä lähde Sveitsiin viimeiselle matkalle. Ennemmin tekee i.m. Raha ei tulisi siinä vaiheessa esteeksi, jos haluaisi. Voisin siis vaikka sen ollessa ajankohtainen itse maksaa.

Ne jotka isosta perinnöstä höpöttivät, niin ei ole tulossa. Ihan perus eläkeläinen ruuhka Suomesta kyseessä.

En olisi halunnut tietää etukäteen suunnitelmasta ja koen epäreiluna, että kertoi vain minulle ja muut säästi tältä tuskalta.

-ap

No sait jättää hyvästit.

Vai jätitkö?

Vierailija
56/72 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

Varsinkin jos tietää miehesi tapauksesta, hänen olisi mieluummin pitänyt puhua veljillesi.

Vierailija
57/72 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen avoimuutta ja rehellisyyttä teidän välillenne. Sairaus ja kuolema ovat aiheina raskaat, satuttavat kipeästi, mutta ainoa keino nyt auttaa äitiäsi ja itseäsi on purkaa tilannetta. Ei helppo homma, mutta suosittelen. 

Kun ihmisen elämä on niin raadollisessa vaiheessa kuin äidilläsi se pitää sisällään myös pelkoa yksinäisyydestä, jäämisestä yksin vaikealla hetkellä, ja ne asiat pitää sopia järjenkin kanssa. Sinulla on myös omat kokemuksesi, jotka aktivoituvat äitisi puheiden kautta, mutta juuri siksi teidän pitää molempien kertoa ajatuksenne ja tunteenne. Sinun ei tarvitse väistää ja suojella äitiäsi sinun tunteiltasi, sillä ei sinulla muitakaan äitejä ole saati hänellä liikaa lapsia.

Isäni halusi puhua, kertoa tunteistaan ja sairaudestaan, ja se oli ehdottomasti parasta, mitä sain kokea surressani hänen menetystään. Hän oli siinä asiassa hyvin viisas ja minä olin ainoa omainen, joka siihen kohtaamiseen suostui. Minä myös surin häntä ihan eri tavoin, ilman raskasta syyllisyyttä tai olisinko voinut olla parempi tytär, sillä tiesin,että isä rakasti minua ja minä häntä sellaisina kuin olimme. Isä suri ikäväänsä meitä kohtaan, joka on muuttunut hänen kuolemansa jälkeen voimaksi minussa. En osaa paremmin selittää, mutta isäni opetti minulle tärkeän asian kuoleman äärellä: puhu, kohtaa, ole avoin, mieti mikä on järkevää ja hyväksy. 

Vierailija
58/72 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Varsinkin jos tietää miehesi tapauksesta, hänen olisi mieluummin pitänyt puhua veljillesi.

Hän voisi puhua lääkärille ja/tai terapeutille. 

Vierailija
59/72 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vanhempi käyttää lastaan terapeuttinaan? Lasta, jolla on elämässä omiakin vaikeuksia. 

Eiköhän sille läheisimmälle ole helpoin puhua? Ihme touhua, "lasta" täytyy pitää pumpulissa ikuisesti. 

Vierailija
60/72 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Älä levittele muiden asioita pitkin pitäjiä.

2. Jos äitisi kuolee äkillisesti, tiedät ainakin ettei hän edes halunnut elää. Joten voit olla rauhallisemmalla mielellä.

3. Etenevä keuhkosairaus (syöpä?) kuulostaa kamalalta kestää. Ymmärrä toista, jos hän ei halua kokea sitä kun hengittäminen vaikeutuu ja vaikeutuu päivä päivältä. Ihan normaalia haluta mieluummin kuolla.

En ymmärrä kohtaa 1. Tunnistatko AP:n vai miksi oletat, että hän levittelee muiden asioita pitkin pitäjiä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän