Valkosormisuus alkoi yhtäkkiä
Mitähän tämä nyt on? Olen N45 ja nyt yhtäkkiä on alkanut tulla valkosormisuuskohtauksia. Sen ymmärtää, jos sormet menee valkoiseksi viileässä mutta nyt viimeksi olin peiton alla lämpimässä ja yhtäkkiä toisesta kädestä menee yksi sormi valkoiseksi ja tunnottomaksi. Muissa sormissa ei ollut mitään ja ihan lämmin olo. Nettilähteet sanovat että jos valkosormisuus alkaa yli nelikymppisenä niin voi liittyä alkavaan reumaan tms sairauksiin. Mutta ei nyt ihan turhan takia viitsisi alkaa lääkäriäkään hälytellä. Kokemuksia, miten tilannetta voisi ottaa haltuun?
Kommentit (68)
Ookkonä aloittaja jo käynyt lääkärillä? Mitä sanoi? Mulla ei ole valkosormisuutta, kun googlella katsoin kuvia niin näyttää todella hurjalta, mutta joskus kun pesen käsiä lämpimällä vedellä ja muuten palelee, sormet näyttävät vähän vaaleammilta hetken kuin kämmenselkä. En tiedä onko näin ollut aina vai vasta nyt muutama viikko sitten alkanut mutta aloin huomata tämän kuin luin aloituksen. Tämä kestää vain 5-10 sekuntia. En tiedä... voi olla että olen vain luulosairas taas. En ehkä kehtaa mennä lääkärin tän takia.
Vierailija kirjoitti:
Ookkonä aloittaja jo käynyt lääkärillä? Mitä sanoi? Mulla ei ole valkosormisuutta, kun googlella katsoin kuvia niin näyttää todella hurjalta, mutta joskus kun pesen käsiä lämpimällä vedellä ja muuten palelee, sormet näyttävät vähän vaaleammilta hetken kuin kämmenselkä. En tiedä onko näin ollut aina vai vasta nyt muutama viikko sitten alkanut mutta aloin huomata tämän kuin luin aloituksen. Tämä kestää vain 5-10 sekuntia. En tiedä... voi olla että olen vain luulosairas taas. En ehkä kehtaa mennä lääkärin tän takia.
Yli 30-vuotiaana alkaneen valkosormisuuden takana on jokin reumasairaus 50%:lla. Sen takia kehotetaan menemään lääkäriin. Mutta 50%:lla ei ole heistäkään.
TURHAN TAKIA!!! Painu lääkäriin ja heti!
Osalla tota on hyvänlaatuisena ja sitten jos yhtäkkiä aloitettu verenpainelääke niin se voi pahentaa
Vierailija kirjoitti:
Liikunnan puutetta tuo on, ja ylipainoa takuulla reilusti.
Itseasiassa valkosormisuus on yleensä hoikkien naisten vaiva.
Mitä lääkettä aloit käyttää, kun toi alkoi?
Vierailija kirjoitti:
Minullakin satunnaista valkosormisuutta, olen 50+. Muistaakseni oli lapsenakin joskus. Käteni ja varpaani palelevat herkästi ulkona. Esiintyy ehkä 3-4 kertaa vuodessa. Usein niin, että olen nälkäinen (esim. töistä lähtiessä) ja kun sitten menen kylmään autoon ja pidän ratista kiinni, niin pari sormenpäätä saattavat mennä valkoisiksi. Minäkään en ole koskaan polttanut/käyttänyt nikotiinituotteita. Jotenkin yhdistän sen itselläni energiavajeeseen ja kylmään. Olen hoikka nainen, en tiedä onko sillä merkitystä.
Minä olen 50+ myös. Valkosormisuus alkoi 15v sitten kesähelteillä, kun kaupassa kassalinjalle purin kylmiä pakkauksia kärrystä. Syksyllä ja keväällä kun on vielä viileitä ilmija, ja lähdin autolla ajamaan, niin viileä ratti sai joka kerta sormet (useita) valkoisiksi pisimmillään 45 minuutiksi. Myös ohuilla hanskoilla. Minulla on nyt ollut siksi auton ratissa sellainen ratinpäällinen. Auttoi.
Vierailija kirjoitti:
Reumaliiton sivujen mukaan valkosormisuus tapahtuu kun lämpötila vaihtuu lämpimästä (tai normaalista) kylmään. Sullahan toi on kylmästä lämpimään siirryttäessä. Valkosormisuus lisäksi kestää minuuteista muutamaan tuntiin, ei viisi sekuntia. Ja se on niin selkeä värimuutos että sitä ei ole vaan voinut jäädä huomaamatta.
Mulla on tätä ilmiötä myös varpaissa, onko muilla? Talvella tuskallista. Lämmitettävät akkusukat auttaa jonkin verran, ilman niitä ei pärjäisi.
Kertokaa lisää tästä kiehtovasta ilmiöstä. Onko hyvänlaatuisessa ja reumaattisessa valkosormisuudessa eroja?
Mulla oli tuota kun ferritiini oli matalalla
Vierailija kirjoitti:
montako kymmentä vuotta olet tupakoinut? Kymmeniä vuosia ensin tupakalla yrittää hajottaa itsensä ja sitten ihmettelee kun kroppa alkaa tosiaankin hajota...
Mä en ole ikinä tupakoinut ja äsken sormet menivät valkoisiksi ja kylmiksi.
Pitää varmaan selvittää mistä tämä johtuu.
Voiko tämä jotenkin liittyä ikään ja sukupuoleen, hormonitoimintaan? Mulla ajoittainen valkosormisuus alkoi 46 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Voiko tämä jotenkin liittyä ikään ja sukupuoleen, hormonitoimintaan? Mulla ajoittainen valkosormisuus alkoi 46 vuotiaana.
Voi olla harmitonta, tai liittyä vakavempiin reumasairauksiin. Itselläni alkoi n 45 vuoden iässä oireilla. Reumapolilla teetettiin testejä ja löytyi systeeminen sleroosi. Onneksi ei ole sisäelinmuutoksia, ainakaan vielä. Mutta tilannetta seurataan reumapolilla. Biologinen lääke on käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla harmitonta, tai liittyä vakavempiin reumasairauksiin. Itselläni alkoi n 45 vuoden iässä oireilla. Reumapolilla teetettiin testejä ja löytyi systeeminen sleroosi. Onneksi ei ole sisäelinmuutoksia, ainakaan vielä. Mutta tilannetta seurataan reumapolilla. Biologinen lääke on käytössä.
Niin ja unohtui mainita, että tuo on oikeasti todella harvinainen sairaus! Eli ei se ensimmäinen todennäköinen syy.
Lihavuus,passiivinen elämä...