Valkosormisuus alkoi yhtäkkiä
Mitähän tämä nyt on? Olen N45 ja nyt yhtäkkiä on alkanut tulla valkosormisuuskohtauksia. Sen ymmärtää, jos sormet menee valkoiseksi viileässä mutta nyt viimeksi olin peiton alla lämpimässä ja yhtäkkiä toisesta kädestä menee yksi sormi valkoiseksi ja tunnottomaksi. Muissa sormissa ei ollut mitään ja ihan lämmin olo. Nettilähteet sanovat että jos valkosormisuus alkaa yli nelikymppisenä niin voi liittyä alkavaan reumaan tms sairauksiin. Mutta ei nyt ihan turhan takia viitsisi alkaa lääkäriäkään hälytellä. Kokemuksia, miten tilannetta voisi ottaa haltuun?
Kommentit (68)
Nuo reumamahdollisuudet alkoi itseäkin mietityttää, varsinkin kun mulla on viime vuosina ollut käsissä ajoittaista ihottumaa minkä syytä ei ole saatu kunnolla selville. Sormet turpoaa ja tulee täyteen vähän niinkuin hyttysenpuremia, pysyy kurissa jos hoitaa käsiä säännöllisesti laadukkaalla voiteella mutta oireet tulevat esiin tosi helposti jos vähänkin pitää taukoa. Joten jos yhdistää ihottumaoireet ja nyt nämä äkilliset sormien puutumiset ja valkoisuuden niin kyllähän tässä kaikenlaista ajattelee.
En tiedä mistä johtuu, mutta voin lohduttaa sillä, että tulee ja menee. Ei ole mikään reuma.
Raynaud'n syndrooma on virallinen nimi jos haluat etsiä hoitovinkkejä. Se saattaa tulla ja mennä eli ei kannata lääkitä millään. Pukeudu hyvin, siinä tärkein ohje. Älä palellu.
montako kymmentä vuotta olet tupakoinut? Kymmeniä vuosia ensin tupakalla yrittää hajottaa itsensä ja sitten ihmettelee kun kroppa alkaa tosiaankin hajota...
Minulla tuli nivelreuman kylkiäisenä. Itse reuma on remissiossa, mutta valkosormisuusoire jäi pysyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Systeeminen skleroosi, SLE, MCDT ja muut harvinaiset reumat kannattaa tsekata. Valkosormisuus on todella tyypillinen oire monissa harvinaisissa reumoissa.
Kalle Aholan vaimo kuoli tuohon systeemiseen skleroosiin.
Vierailija kirjoitti:
montako kymmentä vuotta olet tupakoinut? Kymmeniä vuosia ensin tupakalla yrittää hajottaa itsensä ja sitten ihmettelee kun kroppa alkaa tosiaankin hajota...
En ole koskaan polttanut tai käyttänyt mitään nikotiinivalmisteita.
Oma neurologini kertoi, että koronatartunnan jälkeen monilla hänen potilaistaan on ollut valkosormisuutta. Ajan kanssa oire heikkenee, kun keho ja hermosto toipuu. Autonominen hermosto vaikuttaa sydämen ja verisuonten toimintaan. Joillekin korona voi laukaista autoimmuunisairauden, kuten jonkin reuma/sidekudossairauden, jos siihen on geneettinen alttius.
Onko se aina sama sormi joka menee valkoiseksi, esim käytätkö sitä sormea paljon puhelimen näppäämiseen tai kannatko sormien varassa esim kassia. Kannattaa suojata kädet kun on ulkona. Yleensä satunnaista valkosormisuutta esiintyy syksyisin ja keväisin. Useimmiten menee ohi aikanaan.
Sormien verisuonet supistuu omia aikojaan. Ei tuo vaarallista ole, mutta kiusalllista kyllä. Menee ohi ajallaan.
Nyt tämä uusin tilanne oli vasemman käden nimetön (ei sormusta), aiempia en muista niin tarkkaan kun oletin että oli muuten vaan kylmä. Tosi outoa vaan että kädet on lämpimässä peiton alla ja sit yhtäkkiä huomaa ettei yhdessä sormessa ole ollenkaan tuntoa. Ja sitten kun katsoo kättä lampun valossa niin sormi ihan vitivalkoinen ja tunnoton. Meni useampi minuutti että palautui normaaliksi.
Minulla on tämä ominaisuus ollut vuosia. Eikä tosiaan aina tarvitse mitään kylmää, vaan kädet tai jalat menevät valkoisiksi ilman kylmääkin. Jaloissa valkoiseksi menevät jostain syystä herkimmin kantapäät.
Minulla on valkosormisuutta ja muutenkin huono ääreisverenkierto ollut lapsuudesta lähtien, yli 50v. En osaa yhdistää sitä mihinkään; useimmin sormet, joskus muutkin ääreisosat menevät valkoisiksi. Ja tätä tapahtuu lähes päivittäin, myös kesähelteellä. Lääkärissä en ole tämän takia käynyt. Nykyisin kuljetan mukanani ladattavia lämpöpalikoita.
Muistan omasta teini-iästä kun välillä erityisesti pakkasella ratsastaessa saattoi joku sormista tai varpaista mennä vitivalkoiseksi ja tunnottomaksi. Oireet olivat nuorempana kuitenkin harvinaisempia ja vasta nyt nelikymppisenä alkaneet taas pahentua.
Kylmä ilma ja pakkasessa oleskelu on minulla se laukaiseva tekijä; kesällä ei oireita ole oikeastaan ikinä, mutta syksyllä se alkaa ja läpi talven aina välillä sormet vetävät vitivalkoisiksi, varpaat eivät nykyisin oireile. Mitään eri värien vaihteluita minulla ei kyllä ole koskaan ollut - sormet menevät valkoisiksi ja sitten palautuvat normaaliksi kun veri alkaa kiertää. Akkukäyttöinen kädenlämmitin on ollut hyvä apu kun alkaa kylmettää.
Minulla on diagnosoitu selkärankareuma, joka on kylläkin ollut viimeiset 15 vuotta täysin oireeton.
Olen kyllä miettinyt, voiko tämä "paheneminen" olla oire jostakin muusta sairaudesta, mutta toisaalta valkosormisuuden oireita on todellakin ollut jo hyvin nuoresta pitäen eikä mitään muita sairauden merkkejä taas tässä kohtaa ole lainkaan, joten en ole lääkäriin hakeutunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Systeeminen skleroosi, SLE, MCDT ja muut harvinaiset reumat kannattaa tsekata. Valkosormisuus on todella tyypillinen oire monissa harvinaisissa reumoissa.
Voiko reumasairauteen oikeasti kuolla? Lienee harvinaista?
Onko ap käynyt jo lekurilla?
Minullakin satunnaista valkosormisuutta, olen 50+. Muistaakseni oli lapsenakin joskus. Käteni ja varpaani palelevat herkästi ulkona. Esiintyy ehkä 3-4 kertaa vuodessa. Usein niin, että olen nälkäinen (esim. töistä lähtiessä) ja kun sitten menen kylmään autoon ja pidän ratista kiinni, niin pari sormenpäätä saattavat mennä valkoisiksi. Minäkään en ole koskaan polttanut/käyttänyt nikotiinituotteita. Jotenkin yhdistän sen itselläni energiavajeeseen ja kylmään. Olen hoikka nainen, en tiedä onko sillä merkitystä.
Hakeutuisin lääkäriin. Minulla on lapsena alkanut valkosormisuus, joten olen aiheesta lukenut. Joka paikassa on sanottu, että aikuisiällä alkava valkosormisuus liittyy johonkin muuhun sairauteen. Lapsuusiällä alkanut ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko reumasairauteen oikeasti kuolla? Lienee harvinaista?
Onko ap käynyt jo lekurilla?
Systeemisen skleroosin vaikeat muodot kovettaa ja arpeuttaa sisäelimiä. Se on vähän pahempi sairaus kuin perus nivelreuma. Sormia amputoidaan jne. :(
up