Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen ihan poikki ja pelkään uupuvani - miten saada lepoa?

Vierailija
03.04.2025 |

Taustalla muutenkin raskaat vuodet. Lisäksi viime syksystä asti ollaan oltu lähes jatkuvasti sairaana: perheessä on ollut influenssaa, koronaa, noroa, korvatulehduskierrettä jne. Työ on asiantuntijatyötä, josta ei voi läheskään aina olla sairauslomalla, vaan kotona olo oman tai lapsen sairauden takia merkitsee vain töiden tekemistä etänä. 90 % työtehtävistä on sellaisia, että kukaan muu ei niitä hoida, vaan sairaustapauksessa työt tehdään sairaana tai ne kertyvät tehtäväksi heti, kun töihin palaa. Ja samalla on tietysti jo uudetkin työt eli tuplasti töitä. Uuvuttaa, kun pitää hoitaa sairasta lasta ja töitä yhtä aikaa. Päiväkodissa on aivan järkyttävästi kaikkea mahdollista syyhystä erilaisiin rokkoihin, influenssaa, angiinaa, täitä jne. Eli kun yhdestä taudista pääsee, niin seuraava on jo tulossa. Nyt on jo huhtikuu, eikä tautimäärä päiväkodissa ota hellittääkseen.

Töissä ei ymmärrettävästi olla iloisia näistä sairasteluista. Työterveydestä oltiin jo yhteydessä, kun 30 sairauslomapäivää on ylittynyt viimeisen kalenterivuoden aikana. Esihenkilöt henkivät niskaan, miten töitä pitäisi tehdä vieläkin enemmän. Muutama työntekijä on jo uupunut, kun töitä on niin paljon. Minusta on tullut melko iloton. Elämä ei ole muuta kuin töitä ja sairaan lapsen hoitoa. Ystäviä en enää ehdi enkä jaksa nähdä. Harrastuksia minulla ei ole ollut vuosiin.

Miten ihmeessä jaksan tätä tilannetta uupumatta?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta on kesäloma niin helpottaa. 

Vierailija
22/40 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työelämässä ei enää tarvitse olla se äidin vaatima kympintyttö, 6,5 suoritus riittää. Ota vesilasi ja laita sormi sinne, jääkö jälki? 

Sama vanhemmuudessa, kenenkään ei tarvitse olla täydellinen vanhempi, kyllin hyvä riittää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa todella ikävältä ja raskaalta. 

Mitä jos jollekin tyypille juttelisit töissä asiasta ja kertoisit kuten sanot otsikossa, eli "Olen ihan poikki ja pelkään uupuvan".

Jos ei tuota mitään ratkaisuja siellä, kannattaa harkita vakavasti yhteydenottoa työterveyteen ennenkuin oikeasti uuvut täysin ja sitten menee kauemmin aikaa kuin kuukausi parantua. 

Onko sulla mitään mahdollisuuksia hakea muualta töitä? Tai mitään mahdollisuuksia saada vähän helpotusta töihin? Vaikka sitten ei enää saisi samanlaista palkkaa kuin nyt, mutta ihan vaan terveyden kannalta pidemmän päälle ajatellen. Loppupeleissä raha ei korvaa terveyttä. 

Vierailija
24/40 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ihan jossain pikkufirmassa ole töissä työpaikalla pitäisi olla ohjeistus miten toimitaan, kun kokee ettei jaksa työssään. 

Vierailija
25/40 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä se elämä nyt sitten on. 

Vierailija
26/40 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta on kesäloma niin helpottaa. 

Ja kohta se lapsi on jo koulussa ja sitten vasta se vanhemmuus alkaa. 

Vierailija
27/40 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samankaltaisessa tilanteessa kuin sinä ja ensimmäiseksi isot tsempit ja halaukset. itse ainakin koen raskaimmaksi sen, että on vastuussa niin valtavan monesta asiasta ja elämä typistyy suorittamiseksi. Hyvästä suorituksesta ei saa kiitosta mutta huonosta saa haukkuja tai ainakin tyytymättömyyttä, joko töistä, lapsilta, puolisolta tai muista luottamus- ja vastuutehtävistä. Silloin korostuu tarve olla itsensä puolella ja pistää omaa hyvinvointia etusijalle. Helpommin sanottu kuin tehty, tiedän. Itse olen nyt puhunut töissä uupumisriskistä ja ollut jonkin aikaa osa-aikasairaslomalla kun oli vielä henkilökohtaisen elämän puolella kriisitilanne. Teen työsuunnitelmaa tulevalle kaudelle ja aion selvästi keventää työkuormaani tavalla tai toisella, koska työmääräni on älytön eikä kaikki tehtävät suinkaan ole pakollisia tai välttämättömiä. Lisäksi olen opetellut huomaamaan, kun olen totaalisen ylikierroksilla, ja jarruttamaan silloin väkisin. Sairaslomapäivä, hengitysharjoitukset, päiväunet tai vaikka metsäkävely keskelle kiireistä työpäivää. Kun luin sitä miten kuvaat työpaikkaasi, jäin kyllä miettimään, haluatko varmasti jatkaa siellä työskentelyä jos elämäntilannettasi ei ymmärretä yhtään eikä jaksamisongelmia oteta vakavasti. Nykyinen työelämä tarvitsee empatiaa ja huokoisuutta. Saisiko sitä työtä vaihtamalla vai olisiko mahdollista vain asettaa omat rajat tiukemmin, priorisoida tärkeimpiin työtehtäviin ja karsia epäolennaista/kuormittavinta sisältöä ja siten jaksaa paremmin? Lasten sairasteluhan on sellaista mitä vain ei voi estää eikä ennustaa, mutta voisitko tai voisiko työnantaja kustantaa sairaan lapsen hoitajan kotiin? Meillä tämä on auttanut paljon puolikuntoisina päivinä (jos itse olen ollut terve). Muistathan myös liikunnan ja ystävät. Tai menisitkö vaikka välillä hotelliin yöksi ja olisit vain, ilman kodin vaatimuksia? Meillä on toiminut työn kanssa myös aika hyvin sellainen malli, jossa molemmilla on oikeus tehdä yksi tosi pitkä työpäivä viikossa. Tuona päivänä saa rauhassa tehtyä rästihommia pois ilman että sydän hakkaa koko ajan. Voimia! 

Vierailija
28/40 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omahoito-ohjelma

Pysähdy, huomaa ja hyväksy.

Rauhoita kehoa.

Huolehdi palautumisesta.

Opi ajanhallintaa.

Huolehdi unestasi.

Ateriarytmi kuntoon.

Tuo liikunta osaksi arkea.

Lähde mielenterveystaloon

= "suorita tämän listan tehtävät välittömästi ja muista, että kaikki on omaa syytäsi"

Vierailija
29/40 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

27 jatkaa. Vaihdan tosi mielelläni lisääkin ajatuksia koska aloituksesi olisi voinut olla melkein suoraan omalta näppikseltäni!

Vierailija
30/40 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö ole ap enää palaamassa ketjuun?

Vierailija
31/40 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet sairaana, niin kyllä silloin pitää sairastaa. Mutta sinähän olet henkisesti sairas (sanon tämän arvostavasti ja kunnioituksella), mistä muutkin ongelmasi oikeasti kumpuavat. Sehän ei sinun ongelmasi ole, jos työpaikka uppoaa meren pohjaan ollessasi sairaslomalla. Se on työnantajan ongelma.

Vierailija
32/40 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä ainakin huomenna olen kotona. Ei "sota" yhtä naista kaipaa. Minulle työ on vain välttämätön paha josta saa rahaa. 

Vierailija
33/40 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon suoraan: osta apua. Vaikka sitten sairaan lapsen hoitoon. Voi tuntua kalliilta mutta ymmärrätkö, miten kalliiksi tulee jos joudut uupumuksen takia pois työelämästä?

Vierailija
34/40 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän ainakin mitä älä tee, nimittäin syytä omista työsotkuista muita. Työparillani on tapana uhkailla vakavilla seuraamuksilla tilanteesta, jonka hän on itse kokeneena alan ammattilaisena aiheuttanut. Ja syyttää siitä vasta hetken aivan uutena alalle tullutta työparia, jolla ei ole tuon sotkun kanssa mitään tekemistä. Että sellainen "ammattilainen", joka ei pysty ottamaan vastuuta omista tekemisistään ja tekemättä jättämisistään vaikka iän puolesta lähestyy jo eläkettä. Huh.

Vierailija
35/40 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkansaajien osa tässä maassa on raataa ja maksaa veroja. Yritysten omistajat ja muut pääomatuloilla elelevät vaan hyödyntävät kokoomuksen heille suomia verovälttelyetuja ja napisevat ay-liikkeen jälkeenjääneisyydestä.

Vierailija
36/40 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka tapauksessahan elämäsi olisi töitä ja kotia joten ots nyt vain rauhallisesti ja selviydy elämästäsi.

Ilta-apua voit pyytää ystäviltäsi tai perheeltäsi.

Sairaslomaa saa jos uupuu, joskus uupuu eikä omatkaan toimet siihen auta mitenkään.

Raskaita vuosia on paljon suurella osalla.

Työnantajan tehtävä on ymmärtää sitä sairastelua. Monet vain valittavat että on rankkaa töissä koska on paljon asenneongelmaisiakin omemassa.

Vierailija
37/40 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä:

Kyllä, aikuisuuteen kuuluu vastuut ja olen asioista pitänytkin huolta. Mutta ei sitä jaksa, että jatkuvasti pitää yhtä aikaa tehdä kahta asiaa (hoitaa pientä lasta ja tehdä töitä) yhtä aikaa. Jos tämä olisi se normi, ei päiväkoteja olisi. Ja ketäpä ei väsyttäisi, jos pitäisi pahimmillaan sairastaa itse, hoitaa sairasta lasta ja tehdä vielä työtkin siihen päälle?

Ap

Mitä tapahtuu, jos yksinkertaisesti et vaan tee töitä, kun hoidat lasta? Sinulla on työntekijänä oikeus olla kotona hoitamassa sairasta lasta ilman työvelvollisuuksia. 

Oletko puhunut työkuormasta esihenkilölle?

Oletko ollut yhteyksissä työterveyteen?

Vierailija
38/40 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samankaltaisessa tilanteessa kuin sinä ja ensimmäiseksi isot tsempit ja halaukset. itse ainakin koen raskaimmaksi sen, että on vastuussa niin valtavan monesta asiasta ja elämä typistyy suorittamiseksi. Hyvästä suorituksesta ei saa kiitosta mutta huonosta saa haukkuja tai ainakin tyytymättömyyttä, joko töistä, lapsilta, puolisolta tai muista luottamus- ja vastuutehtävistä. Silloin korostuu tarve olla itsensä puolella ja pistää omaa hyvinvointia etusijalle. Helpommin sanottu kuin tehty, tiedän. Itse olen nyt puhunut töissä uupumisriskistä ja ollut jonkin aikaa osa-aikasairaslomalla kun oli vielä henkilökohtaisen elämän puolella kriisitilanne. Teen työsuunnitelmaa tulevalle kaudelle ja aion selvästi keventää työkuormaani tavalla tai toisella, koska työmääräni on älytön eikä kaikki tehtävät suinkaan ole pakollisia tai välttämättömiä. Lisäksi olen opetellut huomaamaan, kun olen totaalisen ylikierroksilla, ja jarruttamaan silloin väkisin.

Hei, meillä on myös käytössä tämä yksi tosi pitkä päivä viikossa (tarvittaessa). Auttaa ihan tosi paljon! Itse ainakin olen todella tehokas silloin ja saan todella paljon tehtyä. Ja se antaa joustoa muihin päiviin, sekä tuntien kannalta että tehtyjen työkokonaisuuksien osalta.

Vierailija
39/40 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä lasten isä luuraa, oletko leski

Vierailija
40/40 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Downshiftaa ja vaihda johonkin helpompiin hommiin, missä sairausloma on sairausloma.