Yli miljoonalla suomalaisella ei ole voimassaolevaa virallista henkilöllisyystodistusta
Suomen viidestämiljoonasta asukkaasta yli miljoonalta puuttuu virallinen henkilöllisyystodistus kuten henkilökortti tai passi:
Kommentit (319)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sellainen pääsee ulkomaille, jolla ei ole henkkaria?
No ei pitäisi eu rajojen ulkopuolelle päästäkään, jännä että tietyt ihmiset pääsevät kotimaahansa, mutta täällä ei voi töihin mennä kun ei ole henkilöpapereita?
Ei pitäisi päästä ilman henkkaria Pohjoismaiden ulkopuolelle (Pohjoismaihin riittää ajokortti, jollakin tapaa on henkilöllisyys pystyttävä todentamaan). Tai siis voi toki päästä Schengenmaihin, jos / kun ei ole rajatarkastuksia, mutta ei saa mennä. Vähintään virallinen henkkari vaaditaan Schengen-maissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nykypäivänä selviää ilman henkilöllisyystodistusta??? ja vielä miljoona ihmistä???
Kerroppa nyt mihin sitä henkilöllisyystodistusta tarvitsee perus arjessa?
Meillä töissä käy kukin vuorollaan kaupassa ja kaupassa pitää olla virallinen henkilöllisyystodistus, että saa työpaikan "maksusitoumus lapulla" ostettua.
Tämä on siis tavallisten töissä käyvien ja siis oikeasti paikan päällä oikeita töitä tekevien normaalia arkea.
Ymmärrän että työttömille, epätyöläisille ja muille laiskimuksille tämäkin on taas uutinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nykypäivänä selviää ilman henkilöllisyystodistusta??? ja vielä miljoona ihmistä???
Postissa ei ainakaan vielä tarvitse ja mikäli ei pankin kanssa tule jotain ongelmia niin missäpä sitä tarvitsisi.
Kyllä multa on henkkareita kysytty, kun opakettia oon noutanut
Joidenkin vaalien aikaan oli synnyinkaupunkini yhdestä lähiöstä juttua eli Karhuvuoresta. Siellä juopotellen päivänsä viettävät jättivät usein äänestämättä myös siitä syystä ettei heillä ollut mitään voimassa olevaa henkilöllisyystodistusta. Ei henkilökorttia saati passia. Kun elämä kulki vain kotoa kauppaan mistä haettiin lisää juotavaa niin ei ollut sellaiseen tarvetta. Nekin joilla joku todistus oli saattoivat myydä äänensä vaikka tupakalla. Tämä on se ääripään todellisuus mitä moni ei edes voi ymmärtää.
Pankki ja matkustelu ovat itsestäänselvyyksiä missä tarvitsee henkilöllisyys todistaa. Kaikilla ei vain ole tarvetta näihin. Sekin 50 euroa menee mieluummin monella johonkin muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kukaan voi päästä töihin tai on päässyt töihin ilman virallista henkilöllisyystodistusta, eikä mitään tarkisteta, että tällä logiikalla kaikki muukin cv-ssä mainittu voi olla täysin keksittyä?
Yhdessäkään työpaikassa ei ole ikinä tsekattu henkilöllisyyttä mistään henkkarista. Toki tiettyihin työpaikkoihin on tehty jopa Supon turvallisuuselvitys (se perustasoinen), mutta en mä mitään henkkaria ole esittänyt yhdellekään työnantajalle.
Eli henkilöllisyytensä huijaamalla pääsee pitkälle tässä maassa, siksi kai on niitä valelääkäreitäkin kun ei henkkareita kysellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Postissa ei ainakaan vielä tarvitse ja mikäli ei pankin kanssa tule jotain ongelmia niin missäpä sitä tarvitsisi.
Odotappa vain kun joku paketti tuleekin Matkahuollon kautta, sitten pitääkin henkkaria alkaa hommata.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä vähän absurdin oloista että sulla ei siis ole virallista henkkaria, olet siis paperiton mutta käyt kuitenkin töissä ja verot viedään. Jollain ihmeen ilveellä sun henkilöllisyys siis tiedetään mutta eipä kuitenkaan sitten tiedetä kun jossain sirkustilaisuudessa vaaditaan sitä henkkaria. Sitten pitkin hampain mennään se henkilökortti hankkimaan jonka hinta taitaa kohta lähennellä 100 euroa jota ei tarvitse kuin siihen yhteen tilanteeseen ja homehtuu taas jossain lompakon pohjilla seuraavat 5 vuotta jolloin vanhenee.
Hieno bisnesidea on siinä keksitty kyllä tää henkilökortti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi olla? Kaikki eivät matkustele, vaan pysyvät kotiseudullaan, jossa kaikki tuntevat toisensa. Suomessa asuu myös tuntematon määrä laittomia maahanmuuttajia, joilla ei ole mitään henkilöllisyyspapereita.
Etkä koskaan osta mitään netistä ja hae postista?
Näissähän käy ajokortti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerroppa nyt mihin sitä henkilöllisyystodistusta tarvitsee perus arjessa?
Meillä töissä käy kukin vuorollaan kaupassa ja kaupassa pitää olla virallinen henkilöllisyystodistus, että saa työpaikan "maksusitoumus lapulla" ostettua.
Tämä on siis tavallisten töissä käyvien ja siis oikeasti paikan päällä oikeita töitä tekevien normaalia arkea.
Ymmärrän että työttömille, epätyöläisille ja muille laiskimuksille tämäkin on taas uutinen.
Mä olen tehnyt ihan lähitöitäkin ysärin loppupuolelta lähtien (nykyään hybridi), eikä ikinä ole tarvinnut työn takia henkkaria muulloin kuin työmatkoilla. Ei ole tarvinnut millään maksusitoumuslapuilla käydä kaupassa.
Itse olin tuollainen henkilö kaksi vuotta. Olen ihan tavallinen keski-ikäinen ja -luokkainen työssäkäyvä nainen. Arki on tasaista, asuntolaina lyhenee kuukausittain tililtä, salkku hoituu nettiportaalissa ja ulkomaan matkoille ei ole tullut lähdettyä useampaan vuoteen. Ajokortti (vieläpä mopokortti, kun henkilöautokorttia en ole koskaan ajanut) on riittänyt kaikkiin niihin todisteluihin mitä on arjessa tarvittu.
En ollut yksinkertaisesti huomannut, että passini on mennyt vanhaksi ja muuta virallista henkilötodistusta minulla ei ollut. Viime kuussa hain uunituoreen passin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä multa on henkkareita kysytty, kun opakettia oon noutanut
Niin ja se ajokortti käy, mutta nyt puhuttiin siitä "virallisesta" henkkarista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotappa vain kun joku paketti tuleekin Matkahuollon kautta, sitten pitääkin henkkaria alkaa hommata.
Juuri hain Matkahuollostabpaketin ajokorttia näyttämällä,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari vuotta sitten tuli matkahuollolla paketti joka ohjautui jonnekin peräkylän K-markettiin ja kyllä siitäkin ihan ajokortilla selvisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät matkustele. Ja pohjoismaihin voi matkustaa ilman.
Äänestämisen sitä kuitenkin tarvitaan. Voisiko noiden hankkimista helpottaa tai voimassaoloaikaa pidentää?
Vierailija kirjoitti:
Eivät mene ulkomaille. Olipa taas turha kysymys.
Vasikään tarkistin, että passini vanhenee kesällä. Kertaakaan en ole näiden viiden vuoden aikana sitä tarvinnut. Henkkareina on toiminut ajokortti.
Vierailija kirjoitti:
Mä en matkustanut mihinkään.
Jakomäki Kontula Vesala aikanaan Suutarila Latviasta tuli laittomia pakoon Latvian vankilaa. Heitä meni myös lähi itään. He eivät saa Latvian passia kun heistä on pidätysmääräys siellä. Heitä jäi jumiin passittomina sitten sekä lähi itään että Suomeen Ruotsiin kuin Norjaan ja Puolaan osa meni Prahaan ja turkkiin. Arabimaissa heitä löytyy rikollisia joilla on väärät passit. Itäsaksan rikollisilla ei ole passeja koska heistä n etsintäkuulutus. Bulgarian romanit heillä ei ole papereita koska he ovat turkista tulleet ja pidätysmääräys. He eivät voi palata Turkkiin koska tehneet rikoksia. Heitä liikkuu rannoilla varastamassa turisteilta. Monet pyörittää pimeitä baareja verottomana. Omistajaa ei koskaan löydy mistään. Suomeenkin tuotuja pimeitä yrityksiä kioskeja ja varastetun tavaran kauppaa myös suoraan kuormautosta myydään. Verotonta ja laitonta. Passiin unohtui Venäjälle tai Viroon joskus Latviaan. Jostain Helsingin Puhokselta suora linja Prahaan ja Hollantiin huumereitti. Turkkiin ja Venäjälle. Kuin uskontolahkoista suora linja Thaimaa israelhuumekuljetus.
Mitä minä sillä kun ei sitä tarvitse rajojen yli astelevat muhammeditkaan ja pääsevät tuosta vaan yhteiskunnan padan äärelle?
Itse asiassa on. Virallinen on virallinen, mutta kelvollinen voi olla mikä tahansa.
Suurin osa noista on alaikäisiä lapsia, mutta on myös paljon eläkeläisiä ja työikäisiä, joilla ei koskaan ollut passia tai ajokorttia. Itse hankin virallisen (!) henkilöllisyystodistuksen, kun tarvitsin sen työpaikan virkakorttia varten.