Miksi kaikkien pitäisi korkeakouluttautua...
...hyväpalkkaisiin töihin? Siis jos ihminen ei koe vaikka näyttöpäätteen edessä tehtävää tai pitkää abstraktin tiedon omaksumista vaativaa koulutusta omakseen vaan tykkää tehdä fyysistä, käsien ja aivojen yhteispelillä tehtävää työtä? Miksi jälkimmäinen työ on automaattisesti jotenkin huonompi asia kuin akateeminen tutkinto?
Toinen juttu on palkka. Jos tienaa työstä päälle 2000 euroa per kk on kuin jätettä nyky-yhteiskunnassa. On melkein huonompi kuin työtön joka ei sentään joudu tekemään mitään ikävää pikkurahojen eteen (paitsi täyttämään vaaditut työnhaun ehdot).
Tuli mieleen tuosta keskustelusta jossa leveiltiin tytärten 7000 euron kuukausipalkoista joilla on varaa matkustella. Tuollaisella nykyään leveillään älyttömästi ja ihmisiä lokeroidaan tulojen mukaan. Mulla ei ole korkrakoulutusta ja tuntuu etten ole aina edes olemassa kun ei oteta vakavasti tai mielipidettäni pidetä minkään arvoisena. Se ärsyttää ja katkeroittaa.
Kommentit (44)
Itse olen ollut molempia, enkä henkilökohtaisesti ole kokenut, että minua arvostettaisiin nyt korkeakoulutettuna hyvin tienaavana yhtään sen enempää kuin ennen sitä.
Olin onnellisempi töissä kun tein vielä fyysistä työtä missä viihdyin ja tienasin riittävästi. Valitettavasti kroppa ei enää loukkaantumisen jälkeen kestänyt sitä, ja päädyin hankkimaan yliopistokoulutuksen ja istumaan tietokoneen ääreen. Tienaan tuplat siitä mitä ennen joka vähän kompensoi, mutta mukavampaa se fyysinen työ oli. Mielestäni ihmisten suhtautuminen ei ole muuttunut suuntaan eikä toiseen, kuten ennenkin työpaikalla muut tekee samoja hommia mitä itsekin, ja työpaikan ulkopuolella en korosta ammattiani tai tulojani sen enempää kuin ennenkään.
Valtavalla määrällä korkeakoulutetuista ei ole hyvää palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Valtavalla määrällä korkeakoulutetuista ei ole hyvää palkkaa.
Niin.Se on vähän surullsita, että korkeakoulutuksella yhä harvempi anta itsessään enää yhtään mitään lisäarvoa.- Se, että korkeakoulutettu ei saa parempaa palkkaa, vaan on siltä osin inflatoitu ei luulisi olevan enäää kenellekään mikään uusi asia. Mikä järki? - No. Työnantajat kiittää, kun onhan se mukavaa kun voi palkata henkilön, jolla on laajempi osaamispotentiaali kuin sellaien, jolla ei ole. Ei siitä,että lähihoitaja on ensin opiskellut filosofian maisteriksi tai diplomi insinööriksi tai kaupan kassa tradenomiski varmasti ole mitään haittaa. Suomi on koulutus uskovainen maa ja koulutsu se on avain monen ongelman ratkaisemiseen mutta hyvästä koulutuksesta huolimatta koulutettua vaikuttaa olevan lupa halveksia ja potkia päähän jos hän ei saa töitä tai saa hyvää palkkaa; mitä meni opiskelemaan "väärää alaa"
Esimerkiksi siksi, että kun minä olen vastentahtoisesti työtön mutta olen myös ns korkeast kouluttautunut, niin minua voidaan syyttää ja halveksia ja kertoa, että olen paitsi korkeakoulutettu "väärälle alalla" niin myös varmasti täysi-idiootti, joka luulee ja kuvittelee istestään liikoja. Ja olen myös kusipää ja vastenmielinen loinen, jolle ei kelpaa "oikea työ". Sillä jos en olisi esimerkiksi todellsiuudesta vieraantunut akateeminen kusipää, niin olsin töissä.
Tai sitten minua kehoitetaan, että menisin opiskelmaan vaikka läöhihoitajaksi tai puhtaanapitoalan perustutkinto, koska näidenkin alojen arvosyusta saataisiin korkeammalle, jos niille hakeutuisi ja niissä toimisi nykyistä enemmän kokrkeammin koulutetumpia työntekijöitä.