Miksi kaikkien pitäisi korkeakouluttautua...
...hyväpalkkaisiin töihin? Siis jos ihminen ei koe vaikka näyttöpäätteen edessä tehtävää tai pitkää abstraktin tiedon omaksumista vaativaa koulutusta omakseen vaan tykkää tehdä fyysistä, käsien ja aivojen yhteispelillä tehtävää työtä? Miksi jälkimmäinen työ on automaattisesti jotenkin huonompi asia kuin akateeminen tutkinto?
Toinen juttu on palkka. Jos tienaa työstä päälle 2000 euroa per kk on kuin jätettä nyky-yhteiskunnassa. On melkein huonompi kuin työtön joka ei sentään joudu tekemään mitään ikävää pikkurahojen eteen (paitsi täyttämään vaaditut työnhaun ehdot).
Tuli mieleen tuosta keskustelusta jossa leveiltiin tytärten 7000 euron kuukausipalkoista joilla on varaa matkustella. Tuollaisella nykyään leveillään älyttömästi ja ihmisiä lokeroidaan tulojen mukaan. Mulla ei ole korkrakoulutusta ja tuntuu etten ole aina edes olemassa kun ei oteta vakavasti tai mielipidettäni pidetä minkään arvoisena. Se ärsyttää ja katkeroittaa.
Kommentit (44)
Somalit eivät osaa lukea, kirjoittaa tai puhua suomea, mutta onnistuvat silti imemään Kelalta 9000 euron kuukausitulot. Lisäksi Kela maksaa heidän lomansa Somaliaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen tajuttiin että kaikilla ei ole "lukupäätä" ja töihin saattoi päästä lapio kouraan- periaatteella.
Nykyään sellaisille ihmisille ei ole tarjolla kuin wattuilua, vaikka kuinka olisivat ahkeroita ja tunnollisia.
(ahkeria?ahkeroita?)
Ahkeria. Tuo myös ärsyttää kun ajatellaan ettei ole lukupäätä. Joillain ei vain ole kiinnostusta siihen akateemiseen tutkintoon. Kyllähän minäkin luen kauno- ja tiedekirjallisuutta, mutta ei sillä saa tutkintoa enkä halua lukea mitään turhaa tutkintoa jolla en näe mitään fuktiota elämässäni. Pakko kai se silti on väkisin vääntää sellainen ihan viddumaisuuuttaan.
ap
Edustat siis oikeistolaista "jokaisella on kyky kaikkeen kunhan tarpeeksi pakottaa"-ajatusmallia. Mikset itse ole jo pressa vähintään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai ei ap:lla ole "korkrakoulutusta", mutta kirjoitusvirheet ärsyttää. Kukaan missään ei ole vaatinut, että kaikilla pitäisi olla korkeakoulutus, mutta ilmeisesti ap sitten hengaa vain akateemisten kanssa, joita ap:n kyvyttömyys argumentoida ärsyttää?
Suomen virallinen koulutustavoite (johon ei päästä) on 50 % ikäluokasta ja tämä sisältää palstalla syvästi halveksitut AMK - tutkinnot.
Perustele miten en osaa argumentoida.
ap
Esim. aloitat väitteellä, jota kukaan ei ole esittänyt. Miksi kaikki sitä, ja kaikki tätä on todella rasittava keskutelutapa, varsinkin kun se ei perustu muuhun kuin sinun katkeruuteen ja ennakkoluuloihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen tajuttiin että kaikilla ei ole "lukupäätä" ja töihin saattoi päästä lapio kouraan- periaatteella.
Nykyään sellaisille ihmisille ei ole tarjolla kuin wattuilua, vaikka kuinka olisivat ahkeroita ja tunnollisia.
(ahkeria?ahkeroita?)
Ahkeria. Tuo myös ärsyttää kun ajatellaan ettei ole lukupäätä. Joillain ei vain ole kiinnostusta siihen akateemiseen tutkintoon. Kyllähän minäkin luen kauno- ja tiedekirjallisuutta, mutta ei sillä saa tutkintoa enkä halua lukea mitään turhaa tutkintoa jolla en näe mitään fuktiota elämässäni. Pakko kai se silti on väkisin vääntää sellainen ihan viddumaisuuuttaan.
ap
Edustat siis oikeistolaista "jokaisella on kyky kaikkeen kunhan tarpeeksi pakottaa"-ajatusmallia. Mikset itse ole jo pressa vähintään?
Ja kuten ekassa kommentissani: "ennen tajuttiin"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai ei ap:lla ole "korkrakoulutusta", mutta kirjoitusvirheet ärsyttää. Kukaan missään ei ole vaatinut, että kaikilla pitäisi olla korkeakoulutus, mutta ilmeisesti ap sitten hengaa vain akateemisten kanssa, joita ap:n kyvyttömyys argumentoida ärsyttää?
Suomen virallinen koulutustavoite (johon ei päästä) on 50 % ikäluokasta ja tämä sisältää palstalla syvästi halveksitut AMK - tutkinnot.
Perustele miten en osaa argumentoida.
ap
Esim. aloitat väitteellä, jota kukaan ei ole esittänyt. Miksi kaikki sitä, ja kaikki tätä on todella rasittava keskutelutapa, varsinkin kun se ei perustu muuhun kuin sinun katkeruuteen ja ennakkoluuloihin.
*katkeruuteesi ja ennakkoluuloihisi. Opettele nyt saakeli ensin edes kirjoittamaan.
ap
Joo mun molemmat sisarukset on korkeasti koulutettuja ja hyväpalkkaisissa töissä, kun itse teen duunarihommia. Kaikki perhetilaisuudet on tosi kivoja, tietää aina olevansa se perheen luuseri. Vaikka itse olen ihan tyytyväinen tilanteeseeni, palkka on pieni mutta sillä tulee toimeen, ja työ ei stressaa.
Pääsiäisen ja äitienpäivä tulossa, taidan taas ottaa työvuorot niin ei tarvitse keksiä tekosyitä.
Vierailija kirjoitti:
Joo mun molemmat sisarukset on korkeasti koulutettuja ja hyväpalkkaisissa töissä, kun itse teen duunarihommia. Kaikki perhetilaisuudet on tosi kivoja, tietää aina olevansa se perheen luuseri. Vaikka itse olen ihan tyytyväinen tilanteeseeni, palkka on pieni mutta sillä tulee toimeen, ja työ ei stressaa.
Pääsiäisen ja äitienpäivä tulossa, taidan taas ottaa työvuorot niin ei tarvitse keksiä tekosyitä.
Eikö olekin kivaa kun tiedät jo, että sitten kun vanhemmat ovat vanhoja niin niillä on jo hoitajat eikä sun tarvitse tehdä mitään? Se parhaiten nauraa joka viimeksi nauraa.
ap
pitkä koulutus tuhoaa kaiken luovuuden ja tunneälykkyyden, tämän huomaa helposti
Koulutetun ihmisen tuottavuus on korkeampi, joten kansantaloudellisesti on hyvä tavoite kouluttaa kaikki, jotka kyvykkäät.
Töitä on niin vähän että koulutuksella ja CV:llä ei ole enää mitään arvoa. Kaikki työpaikat saadaan nykyään joko kuulumalla valmiiksi eliittiperheeseen tai kuulumalla hyvä-veli-sisko-kerhoihin.
Kotirouvat tekevät tärkeää työtä myös
Vierailija kirjoitti:
Kotirouvat tekevät tärkeää työtä myös
Vanhatpiiat ja mahot naiset kadehtivat eniten kotirouvia, joilla vieläpä omatekemiä lapsia ja kaiken lisäksi oman rakkaan miehen kanssa yhteisiä.
Painukaa vaan töihinne niillä matalilla palkoillanne tai olkaa työttömänä kelan elätteinä. Ja muistakaa katkerina kadehtia elämänne valuessa hukkaan.
Ylikouluttautuneisuus on myös ongelma ja jokainen aivoilla varustettu ymmärtää sen, että yhteiskunta ei pyöri pelkillä akateemikoilla (mitä toki amk-kouluttautuneet eivät ole). Myös osaavia duunareita tarvitaan. Amiksen vaatimustaso pitää palauttaa vanhojen aikojen tasolle.
Paras keino tässä taloustilanteessa olisi varmaankin jatkuvan ylikouluttautuneisuuden sijaan se, että mahdollisimman moni alkaisi yrittäjäksi, siinä on hyvällä liikeidealla mahdollisuus jopa ihan rikastuakin.
Minulla on useampi korkeakoulutettu ystävä, joka on pitkällä sairauslomalla loppuunpalamisen takia. Sepä vasta on tuottoisaa yhteiskunnalle.
Itsellä taustalla "pelkkä" amis mutta duunini on mukavaa ja tulen palkalla ihan hyvin toimeen.
Jos olisin Suomen sosialistisen kansantasavallan diktaattori määräisin 10 000e maksimipalkan. 1500e perustoimeentulon ja 4000e minimipalkan.
Kansantalouden kannalta on tosi tyhmää, että korkeakoulutetut turhautuvat työttömänä ja kaikki suorittavaa työtä tekevät tuodaan ulkomailta. Nykyisin pääkaupunkiseudun rakennustyömailla kukaan suorittavaa työtä tekevistä ei puhu suomea, sama monella muulla alalla.
Ne ammattikoulupohjalla yrittäjänä toimivat jotka vielä suorittavaa työtä tekevät pärjäävät usein korkeakoulutettuja paremmin. Yksi sellainen tuttavani poikkesi kylässä ja hänen huoliaan olivat sijoitusneuvojan korkeat veloitukset, Rolex kellojen pitkät toimitusajat ja se että luksusauto oli mennyt rikki. Lohdutin, että asiat voisivat olla huonomminkin.
Vierailija kirjoitti:
Usein myös nämä kouluttautuneet ilmaisevat itseään surkeasti. Tavastaan kirjoittaa ei saa usein mitään selvää ja kirjoituksensa on täynnä omituisia kieliopillisia virheitä. Ihmetyttää mitä siellä korkeakoulussa opitaan kun minä opin kyllä jo vuosien lukuharrastuksen avulla äidinkielen niin, että se riitti ylioppilaskirjoituksissa aikanaan eximiaan. Nämä eivät osaa edes yhdyssanoja. Eikö korkeakoulussa vaadita kielellistä osaamista?
ap
Tuo johtuu siitä, etteivät he ole korkeakoulutettuja vaan kouluttamattomia trolleja. Jostain syystä sinä uskot heidän juttujaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein myös nämä kouluttautuneet ilmaisevat itseään surkeasti. Tavastaan kirjoittaa ei saa usein mitään selvää ja kirjoituksensa on täynnä omituisia kieliopillisia virheitä. Ihmetyttää mitä siellä korkeakoulussa opitaan kun minä opin kyllä jo vuosien lukuharrastuksen avulla äidinkielen niin, että se riitti ylioppilaskirjoituksissa aikanaan eximiaan. Nämä eivät osaa edes yhdyssanoja. Eikö korkeakoulussa vaadita kielellistä osaamista?
ap
Tuo johtuu siitä, etteivät he ole korkeakoulutettuja vaan kouluttamattomia trolleja. Jostain syystä sinä uskot heidän juttujaan.
Kuule, on näitä ihan olemassa olevissa tutuissa.
ap
Naisten "koulutus" buumi on tulossa päätökseen kun vihdoin aletaan tunnustaa ettei se takaa mitään lisäarvoa yhteiskuntaan. Yksityisellä puolella tuollaista unelmointia ei luonnollisestikaan ole harrastettu missään vaiheessa.
Eikö sinulle kukaan sitten ihmettele mikset kouluttaudu kun kerran olet niin älykäs?
ap