Työmatkapyöräily kesällä
Kiinnostaisi aloittaa työmatkapyöräily nyt näin kun kelit on ihanat ja aurinko paistaa. Te jotka työmatkapyöräilette kuinka pitkän matkan jaksette polkea? Ja tuleeko hiki? Mietin jos hankkisin vaikka sähköpyörän niin se voisi helpottaa kun matkaa on 12 km
Kommentit (483)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
30km työmatka on semmonen kevyt aamulenkki eikä edes kunnolla tunnu missään, jos on edes vähän kuntoa.
Ihan varmaan. Mikä saa ihmisen kirjoittamaan noin typeriä?
Ja minä muuten oikeasti tiedän, millaista on ajaa fillarilla 30 km duuniin.
Ja kenellä on aikaa jukertaa aamulla tuollainen matka? Puoliso ajaa 25 kilometriä, ja lähtee aamulla hyvissä ajoin ennen seitsemää, että on suihkun jälkeen pöydän ääressä toimistossa kahdeksalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköavusteisesti työmatkapyöräilevistä moni ajaa ns. pimeisiin risteyksiin aivan liian kovaa. Jos tätä teet tarpeeksi pitkään, niin jossain vaiheessa rytisee. Jarrut on fillarissa käyttöä varten.
Tympiää länkytystä. Päinvastoin, sähköpyöräilijäthän voivat ja ottavat vauhdin aina pois, sähköllä kun sen sa helposti takaisin.
Hikipyöräilijä ei raaski tuhlata vauhtiaan jarrutuksiin.
Kovaa ajavat eivät ikinä valitse sähköpyörää.
Sähköpyöräilijät ovat tyypillisesti aloittelijoita pyörähommissa, ajettu viimeksi pyörää lapsena. Se näkyy sitten huonona liikenteen lukemisena ja pyörän hallintana. Vuosi pari harjoittelua, niin alkaa sujua.
Kaikki eivät kerro huomioitansa ääneen.
tuolla haukkumistekniikalla. Tuskin ollaan ainoita päivän aikana. t:ap
Ok. Teeskentele vaan että et ymmärrä kysymystä.
Sähköpyörä on joissakin tapauksissa perusteltu, mutta ei läheskään aina.
Itse ajan ketjuvaihteisella kapearenkaisella miestenpyörällä töihin sulan maan aikana. Edestakainen matka päivää kohti on n. 10 km. Kun kapeat renkaat täytetään jalkapumpulla maksimipaineisiin, on polkeminen todella kevyttä. Vierintävastus on pieni, myötätuulessa ja lievässä alamäessä pyörä kulkee ihan itsestään. Sähköavusta ei juuri olisi tässä iloa. Yhdensuuntainen 4,7 km matka ei edes vastatuulella vie 15 min enempää, yleensä ajan sen n. 12 minuuttiin turhia rehkimättä ja hikoilematta.
Kannattaa huomata, että rumpuvaihteinen pyörä on selvästi ketjuvaihteista raskaampi polkea,
Siinäpäs syytät, mitä se muita hiertää?
Hei, minulla on ollut sähköpyörä käytössä työmatkoihin 4 vuotta. Takana yli 10 000 km. Työmatkapyöräilyyn soveltuu semmoinen perusleveä rengasleveys, jonka saa myös napakan kovaksi (=matala vierintävastus) tarvittaessa. Sähköpyörässäkin huomaa eron kesärenkaan ja talvirenkaan vierinnässä ja akun kulutuksessa. Työmatkan pituus reilu 6 km suuntaansa. Tuollakin matkalla voi tulla hiki, jos on liikaa vaatetusta päällä. Myös avustuksen taso vaikuttaa asiaan. Minä olen oppinut säätämään vaatetusta vuodenajan ja lämpötilan mukaan.
Kannattaa hankkia pyörä, jossa on tunnetun valmistajan moottori (esim. Bosch, Yamaha, Shimano jne.). Pitää myös ymmärtää, että pyörää pitää huoltaa säännöllisesti. Itse olen vaihtanut moottorin laakerin kahdesti. Takarataspakkoja on tainnut mennä 5 kpl ja ketjuja ehkä 6 kpl. Ketju pitää vaihtaa, koska se venyy ajan saatossa. Mitä isommalla vaihteella (pieni hammasratas) ja isommalla avustuksella ajaa, sitä nopemmin ketju venyy. Liian pitkäksi venynyt ketju alkaa syömään hammasratasta, minkä jälkeen pitääkin sitten vaihtaa sekä ketju että rataspakka (n. 30 € + 40 €).
Suosittelen lämpimästi työmatkapyöräilyä sähköpyörällä.
Sähköpyörä on painava, mutta itse en pystyisi ajamaan hikipyörällä. Tulisi hiki ja jalat kipeiks enkä pääsis kuin ehkä max kilometrin. Mun mies asensi mun sähköpyörään kaasuvivun niin enää ei tarvitse polkea mikä oli tosi epämukavaa ja aiheutti hiertymän. Ei tällaiselle 40 vee täyttäneelle naiselle pyöräily ole mitenkään helppoa.
Olenko ainut, jonka mielestä on vähän hölmöä alkaa työmatkapyöräilemään sähköpyörällä kun eikö työmatkapyöräilyn tarkoitus ole olla hyötyliikuntaa...? Miten riittää itsekuri oikeasti polkeakin sitä sähköpyörää eikä vain ajella avustimella. Työkaverini tapasi sähköpyörällä mennä 20 kilometrin työmatkan ja hän harmitteli, että avustimellakin menee matkaan aikaa aika paljon. Paremman liikuntahyödyn saa, kun ajaa autolla töihin ja käyttää vapaa-aikansa oikeaan urheiluun.
Suihkuun nukkumaan huomenna töihi!
Vierailija kirjoitti:
Olenko ainut, jonka mielestä on vähän hölmöä alkaa työmatkapyöräilemään sähköpyörällä kun eikö työmatkapyöräilyn tarkoitus ole olla hyötyliikuntaa...? Miten riittää itsekuri oikeasti polkeakin sitä sähköpyörää eikä vain ajella avustimella. Työkaverini tapasi sähköpyörällä mennä 20 kilometrin työmatkan ja hän harmitteli, että avustimellakin menee matkaan aikaa aika paljon. Paremman liikuntahyödyn saa, kun ajaa autolla töihin ja käyttää vapaa-aikansa oikeaan urheiluun.
No säästää helkkaristi autonpito kuluissa ja polttoaineissa.
Nimettömänä ja ilman nimimerkkiä kun on " hyvä huudella" .
Todella hieno ja avaava vastaus
Eihän toi nyt yllätä.