Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun 5-kymppisenä tajuat asuneesi väärässä paikassa koko lapsiperheajan

Vierailija
02.04.2025 |

Lapset kasvatettu pienellä paikkakunnalla, herrankukkarossa, ovat saaneet harrastaa, kavereita on ollut. Meillä vanhemmilla on ollut hyvä työtilanne ja nyt velaton.

Nyt lapset lähteneet maailmalle ja kun Heiden harrastuksiinsa ja llapsiperhe-elämään kuluva aika jääkin nyt vapaaksi, huomaan kuinka tylsällä paikkakunnalla asutaan. 

olisimme vapaita paikkakunnan vaihtoon, mutta uuden työn löytäminen tässä iässä ei ole ihan helppoa eikä sosiaalisia suhteita suuressakaan kaupungissa taiota kädenkäänteessä.

voi miksi ei rakennettu elämää muualle, moniulotteisempaan ja aktiivisempaan kaupunkiin?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokratkaa tai ostakaa kämppä isommasta kaupungista, vähän kuin mökiksi. Siellä voi sitten viettää pidempiäkin aikoja. Meillä on pienellä paikkakunnalla talo ja Turussa pieni kaksio keskustassa. Vietetään aikaa kummassakin paikassa fiiliksen mukaan.

Vierailija
22/31 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Lapset kasvatettu pienellä paikkakunnalla, herrankukkarossa"

Jälleen löytyi yksi joka kuvittelee että pienillä paikkakunnalla ei olisi ihan samoja ongelmia kuin isommissakin. Se että sinä et niitä ole nähnyt ei tarkoita että niitä ei ole.

Ei isoissakaan kaupungeissa tavallinen vanhempi näe koko ajan huumeita tai tappeluita mutta se ei tarkoita että niitä ei olisi.

Isoissa kaupungeissa voi välttyä huumeilta vain tilaamalla ruoat ja tavarat kotiin ja yksityisautoilemalla silmät kiinni niin ettei näe jalankulkijoita. Huumeet ovat koko ajan läsnä Suomessa isoissa kaupungeissa.

Huumeet todellakin ovat läsnä. Tänään Helsingissä yläasteikäiset puhuivat aivan avoimesti huumekokeiluistaan bussissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen psykiatrisista syistä työkyvytön yksinäinen keski-ikäinen mies eikä minulla ole elämässä muuta kuin vauvapalstalla häiriköiminen. Eilenkin olin täällä illalla viimeisenä ja tänään aamulla ensimmäisenä. Tämä on minulle tärkeintä maailmassa. Terveisin AP.

Tämä ei ole AP.

AP on keski-ikäinen naimisissa oleva nainen 

Ja ilmeisen yksinäinen. Naimastatuksestahan tuossa ei ollut mitään, mutta hyvä, kun selvitit. Asiaa ei voinut päätellä aloituksen monikollisuudesta.

Vierailija
24/31 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vähän samaa ongelmaa, mutta huomattavasti pienemmässä mittakaavassa. :D Lasten takia muutettiin tänne uinuvaan lähiöön ja nyt... täältä on ihan hiton pitkä matka kaikkialle. esim niille lapsille kylään, kun muuttivat tuohon elämään sykkivään ytimeen, jonne meiltä on n. viisi kilsaa. Joo vaan!

Itse olisin valmis muuttamaan myös lähemmäs palveluita ja elämää. Mies nyt vaan perustellee tämän skutsissa elämisen koirilla ja hän ei haluais enää kerrostaloon.. Eli mulla on kyllä aika melkoiset halut. En mä itsekään haluaisi kerrostaloon muuttaa. Enkä enää halua velkaa ottaa, että saisi pienen omakotitalon sieltä tai edes rivarin pätkää.

Lähimmälle dösäpysäkillekin on pari kilsaa. Miten hitossa se ei häirinnyt silloin kun lapset oli pieniä? Edes he eivät valittaneet.

Vierailija
25/31 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin tuli tylsistyminen siinä viisikymppisenä. Muutimme aikoinaan pk-seudulta pienelle paikkakunnalle. Täällä on ollut hyvä elää ja kasvattaa lapset. Mutta kun lapset muuttavat pois, talo jää isoksi kahdelle. Alkoi tuntua, etten jaksa enää hoitaa isoa puutarhaa. Haluan asua lähempänä kulttuuririentoja, hienoja ravintoloita, tapahtumia yms. Mutta kun aloin oikeasti etsiä kivaa asuntoa vähän isommasta kaupungista, huomasin, että maksaa heti puoli miljoonaa. Haluan, että tilaa on mahdollisille lapsenlapsille, joku pieni piha tai terassi, jossa voi oleskella. Töitä emme todennäköisesti saisi. Viihdyn myös nykyisessä työssäni ihan hyvin. Alan tulla siihen tulokseen, että kyseessä oli viidenkympin villitys tai kriisi. Uusia asioita voi saada elämään muuttamatta toiseen kaupunkiin. Nyt, kun kesä lähestyy, nautin omasta pihasta ja linnunlaulusta.

N52

Vierailija
26/31 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä asuin pienellä paikkakunnalla ja me vedettiin joka viikonloppu kännit, kaikki tupakoi ja huumeita oli tarjolla. Kaupungissa on enemmän mahdollisuuksia harrastaa ja viettää aikaansa. Toki tuo oli ysärillä.

Tämäkin on totta! Vaikka isossa kaupungissa olisikin enemmän ongelmia, niin onpa siellä enemmän myös fiksua ja tervehenkistä tekemistä.

Vierailija
27/31 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset sitten muuta?

Ne on ne työt, sosiaaliset suhteet ja näille kulmille rakennettu elämä. Ehkä vielä jossain vaiheessa muutankin.

tarkoitan sitä että jos elämä olisi jo lapsiperheenä rakennettu muualle, nämä työt ja sosiaaliset suhteet ja talot olisi siis nyt jo valmiina jossain muualla  

ap

Onpa tylsä tapa ajatella. Rakennuksia on joka paikassa. Kuinka paljon aikaa oikeasti vietät niiden ihmistesi kanssa? Pääsisit kyläilemään siellä kuitenkin vaikka vaihtaisit paikkakuntaa. Onko etätyömahdollisuutta, voisitteko muuttaa lähimpään isoon kaupunkiin ja hoitaa töitä sieltä käsin niin että pari päivää viikossa paikalla ja loput etänä? Itse olet päättänyt jumittaa sinne nyt kun lapsetkaan eivät sido. Eteenpäin on elävän mieli.

Vierailija
28/31 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jälleen löytyi yksi joka kuvittelee että pienillä paikkakunnalla ei olisi ihan samoja ongelmia kuin isommissakin. Se että sinä et niitä ole nähnyt ei tarkoita että niitä ei ole.

Ei isoissakaan kaupungeissa tavallinen vanhempi näe koko ajan huumeita tai tappeluita mutta se ei tarkoita että niitä ei olisi.

No ei niitä kyllä todellakaan ole samassa mittakaavassa kuin isommilla paikkakunnilla. Esim. mun ystäväni lapsineen asuu Helsingin Itäkeskuksessa ja minä asun lapsinei 10 000 asukkaan paikkakunnalla. Mitäpä veikkaat, kumman lapsilla on turvallisempi kasvuympäristö.

Ei Helsingissä kaikki lapsiperheet asu Itäkeskuksessa. Päin vastoin, lapsiperheet karttavat tuota aluetta.

Et sinäkään varmaan asu sillan alla.

Vierailija
29/31 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toiminut opettajana yläkoulussa 30 vuotta ja vaihdellut samassa kaupungissa kouluja. Tein sen havainnon, että nuoret olivat rauhallisempia laitakaupungilla olevassa koulussa, jonne osa oppilaista tuli haja-asutusalueelta lähistöltä kuin keskustan koulussa olevat oppilaat, joiden kodit olivat keskustan alueella. 70 000 ihmistä tässä kaupungissa. Uskoisin, että luonnon rauhoittava vaikutus pääsi toimimaan paremmin haja-asutusalueen lapsissa kuin keskustan lapsissa, joiden lähiluonto oli paljon kauempana. Tämä oli kyllä aikaa ennen älypuhelimia, jota ovat kyllä "tasa-arvoistaneet" maalais- ja kaupunkilaislapsia. Molempien nuoruus kuluu hukkaan ruudun ääressä.

Vierailija
30/31 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin helppoa ei ole ymmärtää tuollaista ensimmäisen maailman ongelmaa. Asuinpaikka oli teidän valintanne ja olitte tyytyväisiä siihen.

Vierailija
31/31 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isoissa kaupungeissa voi välttyä huumeilta vain tilaamalla ruoat ja tavarat kotiin ja yksityisautoilemalla silmät kiinni niin ettei näe jalankulkijoita. Huumeet ovat koko ajan läsnä Suomessa isoissa kaupungeissa.

No ei se nyt ihan näinkään ole. Kun muutin pikkukaupungista opiskelemaan Helsinkiin, perhe ja kaikki tuttavat varoittelivat minua huumeista. Ajatus oli, että niitä tyrkytetään oikealta ja vasemmalta, ja niihin ihan hukkuu. Kävin opiskeluvuosina paljon bileissä ja yöelämässä, ja kertaakaan ei kukaan tarjonnut minulle huumeita. Eikä lähimmille kavereillenikaan. Eli se taitaa vaan vaatia tietynlaisissa porukoissa liikkumisen.