Jos sinulla olisi vaikeavammainen lapsi ja haluaisit lisää perhettä
Kommentit (25)
tai lasta ylipäänsäkään. Mutta jos perheessä olisi vaikeavammainen lapsi niin menisin tutkimuksiin, että mistä vamma johtuu. Jos kyseessä perinnöllinen vamma, jonka mahdollisuus esim. uudelle lapselle 20 % niin ehdottomasti jättäisin uuden biologisen lapsen haaveilut siihen. En usko, että jaksaisin kahden vaikeavammaisen lapsen äitinä. Siinä tapauksesa yrittäisin vaikka adoptoida jos mahdollista.
sikiöseuloista :/
Vaan ihan siitä, että jos perheessä on yksi vaikeavammainen lapsi ja lisää perhettä olisi toiveena, niin MITEN SEN ARJEN SAA SUJUMAAN?
Sitten kun niitä lapsia on enemmän, esim. se esikoinen + vauva TAI esikoinen + vauva + taapero????
Siis tietysti on perheitä, joissa seitsemän lasta ja kuudellakin sama perinnöllinen sairaus, mutta nyt en ajatellut jutella näistä sairauksista... Se keskustelu kun ei auta siinä päivien/viikkojen sujumisessa.
Ja kiitos kuitenkin kaikista vastauksista!
Vierailija:
miten ajattelisit hoitaa yhtälön?
Lastenklinikalla on lisäksi leikkiosasto jonne perheen muut lapsetkin voivat mennä leikkimään, eikä nuo kyllä näytä pitävän osaston leikkihuonettakaan pahana paikkana.
Silloin kun meidän vammainen lapsi on fysioterapiassa uima-altaassa, minä olen muiden lasten kanssa lastenaltaassa uimassa, muulloin fysioterapeutti tulee kotiin jumppaamaan lapsen jolloin minä touhuan ei-vammaisten lasten kanssa muuta.
Kyllä asiat saa sujumaan :)
Vierailija:
Vierailija:
miten ajattelisit hoitaa yhtälön?Lastenklinikalla on lisäksi leikkiosasto jonne perheen muut lapsetkin voivat mennä leikkimään, eikä nuo kyllä näytä pitävän osaston leikkihuonettakaan pahana paikkana.
Silloin kun meidän vammainen lapsi on fysioterapiassa uima-altaassa, minä olen muiden lasten kanssa lastenaltaassa uimassa, muulloin fysioterapeutti tulee kotiin jumppaamaan lapsen jolloin minä touhuan ei-vammaisten lasten kanssa muuta.
Kyllä asiat saa sujumaan :)
Täältä ei kyllä kannata kysyä mitään, vastauksiksi saa vain esitelmiä siitä kuinka seuraavakin lapsi saattaa olla vammainen tai vammautua myöhemmin. Oikeasti hyvin harva vamma periytyy kaikille perheen lapsille ja mitä suurimmalla todennäköisyydellä myös vaikeavammaisen lapsen perheen muut lapset ovat terveitä.
Ja jos eivät ole, niin senkin kanssa pärjää.
Kolme tervettä lasta on helpompi hoitaa kuin yksi vaikeavammainen, mutta yksi vaikeavammainen ja kaksi tervettä lasta taas eivät ole yhteensä yhtään vaikeahoitoisempia kuin yksi vaikeavammainen ;)
Liity vaikka leijonaemolistalle jollet kuulu jo ja olet erityislapsen äiti
http: // health. groups. yahoo. com/ group/ leijonaemolista/
ja auttaa siten jaksamaan sen vammaisenkin kanssa.
Vaan pieni osa vammaisuuksistajohtuu jostain tunnetusta kromosomi tai geenivirheestä - ne tunnetut on toki mahdollisuus seuloa, jos siis tiedetään mitä etsitään