Minulla olisi 6 kk sairauslomaa mutta en taida jaksaa tuohon asti. Voiko töihin mennä ennen?
Olen jo todella hyvin alkanut toipumaan. En ehkä ihan vielä ole valmis mutta pyrin koko ajan siihen että kohta pääsen tekemään tosi paljon töitä ja huomaan miten energia oikein alkaa tulemaan kehooni. En ole vuosiin käynyt lenkillä edes kuin pari hassua kertaa. Nyt nautin ja menen sinnekin lähes päivittäin. Olen taas elämässä mukana.
Mutta vielä olisi sairaslomaa jäljellä ja valmistan itseäni hyvään kuntoon jotta jaksan painaa, rakastan työntekoa kun olen kunnossa. Tuo 6 kk on liikaa.
Kommentit (28)
Nauti nyt lomasta, kun sellaista sait
Ei kukaan sa kerralla noin pitkää sairauslomaa.
Tuo sairauslomahan menee mukavasti kesän ylikin. En ymmärrä sinua Ap. Provo?
Kierrätät liian usein samoja juttuja, 0/5.
Sairasloma ei pakollinen, eli ota yhteyttä pomoosi jos saisit jo nyt aloittaa vaikka osa-aika sairaslomalla, eli "pehmeä" lasku.
Vierailija kirjoitti:
Mitä? Tämä oli ensimmäinen kerta koskaan kun puhun sairauslomasta täällä.
Täytyy etsiä työ ja katsoa mihin menisi. Ajattelin kesäkuun jälkeen viimeistään. Toisaalta olen siksi kahden vaiheilla koska tämä on eka kerta elämässäni koskaan kun olen alkanut oikeasti toipumaan ja saan olla kuten olen. Saan tehdä mitä vain ja hengittää. Käytän tämän ajan pelkästään itseeni ja omaan toipumiseen, se on edennyt ja kannattanut. Lopulta ehkä tuo on aika lyhyt aika mutta tavallaan myös hävettää olla tässä tilanteessa ja haluaisin töihin. -ap
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan sa kerralla noin pitkää sairauslomaa.
Sain itse 8kk työttömänä sairaspäivärahaa yhdellä hakemuksella
Vierailija kirjoitti:
Sairasloma ei pakollinen, eli ota yhteyttä pomoosi jos saisit jo nyt aloittaa vaikka osa-aika sairaslomalla, eli "pehmeä" lasku.
Osasairauspäivärahaan tarvitaan uusi lääkärintodistus. Pomon kanssa suoraan voi sopia vain sairasloman täydellisestä lopettamisesta. Osa-aikaista Voi toki tehdä mutta silloin saa vain palkkaa siitä työstä minkä tekee, eikä mitään muuta.
Jos olet mahdollisesti saanut saikkua työuupumuksen takia niin sori vaan, sulla on pahin vaihe vielä edessä. Tällä hetkellä suoritat sitä lomaa, etkä lepää kuten olisi tarkoitus. Itse kävin läpi kolme kertaa tämän rumban, viimeisin loma kestikin sitten pari vuotta ja sitten vasta tajusin missä kunnossa olin oikeasti ollut ja kuinka tärkeää olisi ollut lomailla ihan oikeasti jo se 4kk pätkä minkä ekaksi sain. Silloin ekalla kerralla kun sain saikkua tuon 4kk, kuvittelin olevani ok just parin kk päästä ja häpeilin sitä että olin lomalla. Plot twist: en ollut oikeasti terve!
Pitkään saikkuun on aina syy, ei niitä huvikseen jaella. Järki päähän.
Sulla ei taida olla muuta elämää kuin työ, jos et jaksa lomalla olla. Ei harrastuksia, ei intohimoja, ei omaa ohjelmaa? Moni olisi ilolla pitkällä lomalla ja tekisi omia projekteja, oppimista tms. Osa saattaisi jopa matkustaa.
Eihän ketään voi pakottaa sairaslomalle. Sen kun palaat töihin. Sun päätös se viime kädessä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy etsiä työ ja katsoa mihin menisi. Ajattelin kesäkuun jälkeen viimeistään. Toisaalta olen siksi kahden vaiheilla koska tämä on eka kerta elämässäni koskaan kun olen alkanut oikeasti toipumaan ja saan olla kuten olen. Saan tehdä mitä vain ja hengittää. Käytän tämän ajan pelkästään itseeni ja omaan toipumiseen, se on edennyt ja kannattanut. Lopulta ehkä tuo on aika lyhyt aika mutta tavallaan myös hävettää olla tässä tilanteessa ja haluaisin töihin. -ap
Nyt kun olet toipumaan päin, sinun kannattaa alkaa pohtimaan mitä teet tulevaisuudessa toisin, jotta jaksat. Jos nyt palaat töihin ja teet täysillä, olet vuoden päästä taas uupunut.
Sairasloma on lääkärin antama lupa olla pois töistä. Sitä ei ole mikään pakko noudattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoinen ammatti ja pätevyydet sulla kun voit itse valita työpaikkasikin. Toiset joutuu suorastaan anomaan töitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet mahdollisesti saanut saikkua työuupumuksen takia niin sori vaan, sulla on pahin vaihe vielä edessä. Tällä hetkellä suoritat sitä lomaa, etkä lepää kuten olisi tarkoitus. Itse kävin läpi kolme kertaa tämän rumban, viimeisin loma kestikin sitten pari vuotta ja sitten vasta tajusin missä kunnossa olin oikeasti ollut ja kuinka tärkeää olisi ollut lomailla ihan oikeasti jo se 4kk pätkä minkä ekaksi sain. Silloin ekalla kerralla kun sain saikkua tuon 4kk, kuvittelin olevani ok just parin kk päästä ja häpeilin sitä että olin lomalla. Plot twist: en ollut oikeasti terve!
Pitkään saikkuun on aina syy, ei niitä huvikseen jaella. Järki päähän.
Niin. Minulla työuupumusta on toki ollut koska olen tehnyt hyvin paljon töitä, yli rajojeni. Kuitenkin kun alkoi sakkaamaan elämässä ihan kunnolla monesta suunnasta niin myös masennuin pahasti. Traumatisoiduin aikalailla yhdessä helvetillisessä vaiheessa ja sen jälkeen alkoi olemaan toistuvasti sairasloma masennuksen vuoksi. Aina olin 2-4 kk sairaslomalla kerran vuodessa ja lopulta eli nyt jouduin todella pitkälle. Melkein vuosi sitten tulee yhteensä jos vielä 6 kk aion olla. Eli on minulla ollut tässä aikaa toipua. Nyt olen alkanut oikeasti vasta voimaan hyvin, nyt on alkanut energiaa tulemaan ja olen oma itseni. Nyt asiat alkavat ihanasti loksahtelemaan paikoilleen ja tulevaisuus odottaa minua, kiinnostaa kovasti päästä tekemään jotain merkityksellistä.
Tsemppiä sinulle jatkoosi! -ap
Mielenkiintoinen kysymys. Työvoimaviranomainen ei osannut antaa minulle vastausta, kun kysyin saanko osallistua TE-keskuksen verkkokoulutukseen ollessani jalkani takia sairauslomalla.
Voi