Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajattelet vaatteiden kierrätyksestä vai ostatko kaiken uutena?

Vierailija
31.03.2025 |

Itse ostan uutena, mutta tykkään kauheesti pukeutua muiden vanhoihin vaatteisiin. Joten ostan käytettyäkin.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirpparilla haisee.

Vierailija
2/48 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan kaiken muun ensisijaisesti käytettynä paitsi alusvaatteet ja sukat, joskus jotain turvakenkiä tms pitänyt ostaa uutena. Olen aina tehnyt niin, siis sen 30 vuotta mitä ylipäätään olen itse vaatteita ostanut. En näe mitään mieltä siinä että maksan 50e jostain minkä saa kirppikseltä vitosella. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan kaiken uutena ja käytän loppuun asti eli reikäiseksi. Sitten käytän vielä rättinä ja heitän pois. 

Vierailija
4/48 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan uutena ja käytän pääsääntöisesti loppuun. Joskus jotain lähtee kierrätyskeräykseen.

Vierailija
5/48 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa kaivaa kirppareilla täyteen tungettuja rekkejä tai sekalaisia vaatekasoja siinä toivossa että löytäisin jotain mikä olisi sopivan kokoinen ja sopivan mallinen/värinen. Mieluiten teen ostokseni nettikaupoista, paljon helpompaa. 

Vierailija
6/48 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ostin kaiken mahdollisen uutena, nykyään taas päinvastoin ostan kaiken mahdollisen käytettynä paitsi alushousut ja sukat. Laitan säästyneet rahat sijoituksiin, jotta minulla sitten joskus tulevaisuudessa mahdollisesti on varaa ostaa jotain uutenakin. 

Vierailija
7/48 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan uutena, vihaan vaatteiden ostoa niin hartaasti etten jaksa kiertää kirppareita ja sitten pettyä kun se vaate jota haluaisin ei ole minun kokoani. Käytän vaatteeni loppuun kuitenkin ja ostan harvoin.

Vierailija
8/48 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkunhan ne pitää uutenakin ostaa, ja minä olen se. Käytän sen verran kuin haluan, ja sitten pistän kiertoon.

Vierailija
9/48 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutena, V. 2024 vaatemenot alle 100 euroa.

Vierailija
10/48 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteiden kierrättäminen on söpö ajatus, mutta on vaikea löytää mitä tarvitsee, lisäksi usein ovat huonokuntoisia ja kaupasta saa uuden lähestulkoon samaan hintaan.

Vierailija
11/48 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan kaiken muun käytettynä paitsi alusvaatteet ja sukat. Käytän aina vaatteet loppuun, myös ne kirppariostot. Säästää oikeasti paljon rahallisesti ja luontoakin säästyy. Ostan vain tarpeeseen.

Vierailija
12/48 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteiden ostaminen ei varsinaisesti tuo mitään nautintoa, joten käytän siihen mahdollisimman vähän aikaa. Astmaatikkona ja hajuherkkänä monet kirpparit on myös aika epämukavia paikkoja ostoksille. Välttälen monia ketjukauppoja samasta syystä. 

Pyrin käyttämään hankkimiani vaatteita mahdollisimman pitkään. Harvoin mitään lähtee kiertoon, kun ovat jo sen verran huonossa kunnossa. 

Vierailija
13/48 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin ostan mitään, mutta ehkä useammin uutena. Kirppareilta on vaikea löytää oikein mitään, kun yleensä rekit on aivan täynnä, monet vaatteet nukkaisia tai jopa reikäisiä tai huonoa materiaalia, ja nykyään on paljon myös laputtomia sheinin tai temun vaatteita. En haluaisi tukea tuollaisissa kaupoissa ostelevia kirppismyyjiä ollenkaan, joten niistä pöydistä en sitten osta periaatteesta muutakaan. Yleensä käytettynä ostamani vaatteet ovat jotain edes jollain mittarilla laadukkaita vaatteita torista. Sekin on aina vähän arpapeliä, kun ei pääse sovittamaan ja joskus vaatteisiin on pinttynyt joku pesuaineen haju.

Omassa vaatefilosofiassani tärkeintä on, että ostan oikeaan tarpeeseen, ostan käytännöllistä ja käytän kaiken aivan viimeiseen asti loppuun. Siistimmätkin vaatteet ovat ensisijaisesti mukavia ja hyvää materiaalia eivätkä liian hienoja, sillä ne päätyy epäsiisteiksi muututtuaan vapaa-ajan käyttöön ja lopulta ihan johonkin sienimetsään. Ihan viimeisenä vaiheena niistä kankaista tulee säilytyspussukoita, sisustustekstiilejä, keittiöliinoja, siivousrättejä jne. Yritän miettiä jo ostaessa, että se vaate sopii näihin kaikkiin vaiheisiin.

Vierailija
14/48 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan vaatteita uutena monista paikoista ja käytettynä Torista. Mulla on tiettyjä merkkejä (Kaiko, Papu, R Collection) joista pidän ja näitä löytyy hyvin Torista hyväkuntoisina, jopa uusina. Tavallisilla kirppareilla en tykkää käydä, koskaan ei oikein ole aikaa, ja se kaaos stressaa minua.

Vierailija
15/48 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan kirppistelyä mutta ostan valtaosan uutena koska uutena on niin helppoa löytää haluamansa. Olen laiska shoppailija. 

Vierailija
16/48 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa muiden liat, hiet, pissit, deodorantit ja kaksut itseensä, osta käytettynä. Ja pari haamua siihen kaupan päälle. Kaikki on energiaa. Osa vaatteista on kuolleiden tai sairastaneiden ihmisten jäämistöä. Villaa ei löydy usein uutena, on käytetty villapaita tai villatakki. Suosittelen uusia hankkimaan Suomeen myyntiin kohtuullisella hinnalla.

Vierailija
17/48 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siistit kirpparit on kivoja. Joskus tulee käytyä ja on löytynyt ihan hyviä vaatteita. Jopa uusia ja käyttämättömiä. Sellaisia on turha heittää roskiin ja yhtä turha ostaa kaupasta, jos saa kierrätettynä. Joten käy hyvin käytetty.

Vierailija
18/48 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan kaiken uutena, kun haluan vaatteiden olevan juuri täydellisiä. Menisi ikä ja terveys etsiä sellaisia kirppikseltä enkä halua ostaa mitään ihan kivaa.

Harvoin tosin ostan edes vaatteita.

Vierailija
19/48 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan uutena ja käytän loppuun. Se on ylivoimaisesti ekologisin vaihtoehto.

Vierailija
20/48 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi