Saan joka kuu 4000e käteen ja jatkuvasti pa
Ei mitään käsitystä miten huononpituloiset voi pärjätä.
Joka kuu tulee joku paukku, remontti tai vastaava. Teineille kevätvaatteet niin siinäpä katosi tonni vikkelään. Harrastusmaksut niin meni toinen. En tajua mitä teen väärin.
-töissäkäyvä kahden teinin yh-äiti
Kommentit (64)
Olisi helpompi neuvoa jos tietäisi tarkemmin mihin nuo rahat menee. Kuten aiemmin jo neuvottiin, kannattaa aloittaa siitä että tekee itselleen budjetin. Raha ei vain häviä, mutta tuosta budjetista on helpompi hahmottaa mihin raha menee. Viitaten siis tuohon ap:n kommenttiin en tajua mitä teen väärin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kolmen hlön talous kaksi aikuista ja 6v. lapsi. Bruttotulot 13500€ ja lähes sana tilanne kuin AP:lla. Tammikuussa oli osteltava luotolla, kun tili oli taas tyhjä. Sitten välillä siirrettävä luotto puolelta debit puolelle rahaa kun ei kagereiden nähden kehtaa muutamien kymppien ostoja vetää luotolle. Välillä saattaa joku 5000€ olla tilillä, mutta ne menee hujauksessa lomakatkaan tai johonkin muuhun hankintaan. Nyt näytti tilillä olevan 2800€, mutta palkka tulee 15.4 Joten melko kuivilla on tili ennen tuota.
No tuo nyt on ihan omaa typeryyttä, että tuollaiset tulot ei riitä. Mikään pakko ei ole varailla lomamatkoja jos se tarkoittaa sitä, että ei saa rahaa säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Saan hiukan vajaa 3000 euroa ja olen säästänyt 18 vuotta joka kuukausi tonnin vähintään. Asun vuokralla 400 euron yksiössä. Kun ihmiset ostaa taloja ja autoja oja ottavat 400 000 lainaa niin minä en ottanut. Parempi että on rahaa tilillä kun että ne menee lainaan ja korkoihin.
Siellä tilillä se menee inflaatioon. Raha ei rahana säily.
Euroopassa ollaan kohta laskemassa satojen miljardien eurojen edestä valtion velkaa varustelumenoihin. Se kaikki loppujen lopuksi kuitenkin päätyy EKP:n taseeseen, joten rahan määrä kasvaa ja inflaatio ottaa kierroksia.
Jos kolmen henkilön taloudessa on yksi tulonsaaja, jonka himoverotetut tulot ovat vain 4000€ kk brutto, niin tiukoille menee.
Vierailija kirjoitti:
Jos kolmen henkilön taloudessa on yksi tulonsaaja, jonka himoverotetut tulot ovat vain 4000€ kk brutto, niin tiukoille menee.
Ap kertoi saavansa käteen 4000€ eli kyse nettotuloista. On kyllä ap:lla peiliin katsomisen paikka jos rahat ei meinaa riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan hiukan vajaa 3000 euroa ja olen säästänyt 18 vuotta joka kuukausi tonnin vähintään. Asun vuokralla 400 euron yksiössä. Kun ihmiset ostaa taloja ja autoja oja ottavat 400 000 lainaa niin minä en ottanut. Parempi että on rahaa tilillä kun että ne menee lainaan ja korkoihin.
Onko sinulla kahta lasta huolehdittavana? Ap toivoi kommentteja omaan tilanteeseensa, ei minkään yksinäisen vuokralla asuvan iki-nuukailijan vinkkejä.
Ja voi olla muitakin menoja, joista ei niin vain irtisanouduta. Pahin on varmaan iso osakehuoneisto putkiremonttitalossa muuttotappioseudulla. Järjetön pääomavastike, eikä pois voi muuttaa, kun asunnolla ei ole kysyntää.
Vierailija kirjoitti:
Olisi helpompi neuvoa jos tietäisi tarkemmin mihin nuo rahat menee. Kuten aiemmin jo neuvottiin, kannattaa aloittaa siitä että tekee itselleen budjetin. Raha ei vain häviä, mutta tuosta budjetista on helpompi hahmottaa mihin raha menee. Viitaten siis tuohon ap:n kommenttiin en tajua mitä teen väärin.
Asuntolaina maksaa ja asumisen kulut. Mutta vastaavaa vuokra-asuntoa ei saa tai olisi vieläkin kalliimpi. Haluan pitää lasten lapsuudenkodin joka myös hyvällä sijainnilla, harrastukset lähellä jne.
Lasten menot ovat isoja, nykyään nuorisolla on eri elämäntapa kuin joskus ysärillä. En halua että joutuvat kulkemaan huonoissa vaatteissa tai eivät harrastaisi liikuntaa.
Itsellä myös sellainen työ että en voi ihan ryysyissä olla, enkä haluaisikaan. On esiintymisiä, matkoja jne.
Siinäpä ne isoimmat menot, minusta ihan normaalielämää.
-ap
Koitappa elää alle 600 egen tuloilla ja tuu sitte kertoon kuinka vaikeeta Sulla on. Lääkkeistäkin olen joutunut tinkimään, samoten tietty ruuvasta ja vaatteista ja kaikesta. Mut onneks nykysin reikäset vaatteet on kaiketi muotia eikä mua kiinnosta kuinka pahalle mää haisen kun ei sitä ite enää haista.
Vierailija kirjoitti:
Hieno juttu. Onko sulla ollut 18 vuotta vakaat tulot eikä mitään katkoja työelämässä? Ei myöskään lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Koitappa elää alle 600 egen tuloilla ja tuu sitte kertoon kuinka vaikeeta Sulla on. Lääkkeistäkin olen joutunut tinkimään, samoten tietty ruuvasta ja vaatteista ja kaikesta. Mut onneks nykysin reikäset vaatteet on kaiketi muotia eikä mua kiinnosta kuinka pahalle mää haisen kun ei sitä ite enää haista.
Ruoasta tai ruuasta, ei ruuvasta. Sä saat varmasti asumistukea eli et sä tuosta 600€:sta kaikkea maksa. Köyhäkin voi käydä suihkussa ja pestä vaatteensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntolaina maksaa ja asumisen kulut. Mutta vastaavaa vuokra-asuntoa ei saa tai olisi vieläkin kalliimpi. Haluan pitää lasten lapsuudenkodin joka myös hyvällä sijainnilla, harrastukset lähellä jne.
Lasten menot ovat isoja, nykyään nuorisolla on eri elämäntapa kuin joskus ysärillä. En halua että joutuvat kulkemaan huonoissa vaatteissa tai eivät harrastaisi liikuntaa.
Itsellä myös sellainen työ että en voi ihan ryysyissä olla, enkä haluaisikaan. On esiintymisiä, matkoja jne.
Siinäpä ne isoimmat menot, minusta ihan normaalielämää.
No sittenhän jos koet et kaikki on hyvin ja mitään ei tartte muuttaa niin asia ok. Tosin itse maksan teinin 40e kk salimaksun, saa liikuntaa,käy siellä monta kertaa viikossa kaverin kanssa. Ei meilläkään ryysyissä kävellä,mut ostan kohtuuhintaista vaatetta. Meillä rempattiin kerralla ja kunnolla, nii ei tartte joka kuukausi ottaa vasaraa ja nauloja esille.
Asuntolaina maksaa ja asumisen kulut. Mutta vastaavaa vuokra-asuntoa ei saa tai olisi vieläkin kalliimpi. Haluan pitää lasten lapsuudenkodin joka myös hyvällä sijainnilla, harrastukset lähellä jne. => eli paljonko käytännössä asumiseen menee? Ei tarvitse minulle vastata, mutta yleisesti asumismenot kannattaisi olla max noin 40% nettotuloista.
Lasten menot ovat isoja, nykyään nuorisolla on eri elämäntapa kuin joskus ysärillä. En halua että joutuvat kulkemaan huonoissa vaatteissa tai eivät harrastaisi liikuntaa. => mitä ovat huonot vaatteet? Totta, että eri elämäntapa, mutta ostatko lapsillesi kaiken mitä haluavat, vain siksi että muillakin on? Aika moni joutuu sopeuttamaan menot tuloihin.
Itsellä myös sellainen työ että en voi ihan ryysyissä olla, enkä haluaisikaan. On esiintymisiä, matkoja jne. => paljonko käytät itseesi ja onko tosiaan kaikki välttämätöntä?
Siinäpä ne isoimmat menot, minusta ihan normaalielämää. => sinulle normaalielämää mutta samalla sanot että sinulla ei ole tähän varaa, etkä ymmärrä mitä teet väärin. En arvostele siis valintojasi mutta kun sanot että et ymmärrä mitä teet väärin niin tuossa yllä olet kuvannut mihin ne rahasi menevät, eli sinne ne kuluvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoasta tai ruuasta, ei ruuvasta. Sä saat varmasti asumistukea eli et sä tuosta 600€:sta kaikkea maksa. Köyhäkin voi käydä suihkussa ja pestä vaatteensa.
En saa asumistukea eli kaiken maksan. Ja kiitos kun hokasit olennaisen eli kirjotusvirheen.
Jossain muualla olisit rikas, mutta överiverotetussa Suomessa venytät penniä. Näin se vain menee!
Ymmärrän ap:n tilanteen vaikka en kovin hyvätuloinen olekaan. Rahat vaan hupenee,, kaikki kallistuu ja joka paikassa nyhdetään rahat.
Pisteet nyt ainakin siitä, että Ap olet rehellinen siitä, että et kertomasi mukaan ymmärrä miten vähätulosiemmat tulevat toimeen. - Kun ihan liian usein tälläkin palstalla osa haluaa leimata niin köyhät, työttömät kuin muut oletusarvoiesti vähävariaset olevan täysin ja vähintään 110% itse siihen, että ovat niin kurjassa taloudellsiessa tilanteessa kuin ovat.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Asut yksiössä kahden teinin kanssa? No, kukin tavallaan mutta onhan se vähän ankeaa teineille. Vai mahdoitko verrata yksin asuvan tilannetta kahden teinin yh:n tilanteeseen?
Itse saan myös nettona vähän päälle 4000e kuussa ja kaikki menee ja yli. Olen vielä sinkku, mutta tykkään nautiskella ja matkustella useasti..
Onko sinulla kahta lasta huolehdittavana? Ap toivoi kommentteja omaan tilanteeseensa, ei minkään yksinäisen vuokralla asuvan iki-nuukailijan vinkkejä.