Miksi monet olettavat minulla olevan mt-ongelmia?
Monesti tuntematon ihminen saattaa lyhyenkin juttuhetken aikana tuoda esiin ja kysyä, että minähän olen varmaan masentunut tai käyn vissiin terapiassa jne. En ole iljennyt esittää vastakysymystä, että minkä vuoksi noin oikein päättelet minusta lyhyen tuttavuuden perusteella?
Olen perustalliainen. Olen tavallistakin tavallisemman näköinen. En pidä mt-ongelmia mitenkään häpeän aiheena ja ymmärrän niiden olevan kuitenkin yhteiskunnassamme stigmatisoivia. Onnekseni en ole ikinä edes potenut lievää alakuloa kummempaa ja sitäkin nuoruuden bänksien jälkeen. Hoidan oman elämäni mitä luultavimmin keskinkertaisesti. En ole mikään kiintotähti. En myöskään mikään erakko. En ole introvertti enkä ekstrovertti. En koe tarvetta avautua hirmuisesti muille ihmisille jos minulla ei ole vakaata tunnesidettä heidän kanssaan. Voi olla, että kunnianhimottomuuteni ja perustyytyväisyyteni vuoksi minua voi pitää jonkinlaisena ajelehtijana omassa elämässäni.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Sekin on mielenkiintoinen juttu, että mt-ongelmat esiintyy tietyn tyyppisinä eri sukupolvissa.
Suurella ikäluokalla oli vahvemmin narsismin ja sosiopaattisiq oireita, kun taas milleniaaleilla masennus. Nyt nuorilla ahdistus ja sosiaalisten tilanteiden pelko.
Peilaa noita aikansa zeitgeistiin, yhteisö oireilee olosuhteiden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Outoa, että ihmiset kommentoi noinkin yksityistä asiaa.
Pyöritkö sä sitten mtongelmaisten parissa vai neitä noi ihmiset ovat?
Ihmiset kommentoivat todella yksityisiä asioita muutenkin. Kerran olin hakemassa antibiootteja jne korvatulehdustaan itkevälle lapselle. Eiköhän siinä joku täysin tuntematon alkanut räksyttää, että lapsella on ADHD kun kerran lapsi kitisee apteekissa jonottaessa. Teki mieli sanoa, että entäs sitten vaikka olisi? Saahan sitä siitä huolimatta hakea lääkkeet lapsen kanssa apteekista.
Vierailija kirjoitti:
Jos näytät vakavalta niin se on yksi syy, että tehdään vääriä tulintoja
Kyllä ovat vähissä Suomessa ne vilkkuvasilmäiset hymyhuulet. Sellaista pelätään ja voidaan ihan oikeasti pitää hulluna.
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt: minulla on naisystävä, vakituinen työpaikka, omistusasunto ja perusasiat kunnossa. Silti jotkut sukulaiset kyselevät toisiltaan minusta "millaisessa kunnossa Pekka on nykyään?" , "Miten Pekka jakselee tällä hetkellä?" enkä ymmärrä, mitä he sillä tarkoittavat.
Elämäsi on muiden silmissä liian tasaista. Ajattelevat, että salaat jotain ongelmaa.
Näitä sattuu aina välillä. Tavallisesti asialla ovat yksinkertaiset tai jotenkin sairaat ihmiset. Ei kannata välittää. Osa ihmisistä - ne yksinkertaisimmat - projisoivat omia tuntemuksiaan toisiiin.
Lyhyen tuttavuuden lopuksi sairauseläkkeellä oleva asperger-autisti kysyi minulta onko minulle diagnoosia kyseisestä oireyhtymästä. Tuttavuus loppui siihen.
Toinen tapaus: kaverin kaveri kävi luonani kylässä ja otti kuivauskaapista juomalasin, katseli siistissä rivissä olevia lautasiani ja tokaisi minulle, että olen psykopaatti, koska vain psykopaatit järjestävät astiansa noin siististi. Tyyppi kävi viimeisen kerran kylässä luonani.
Puhutko asioista juuri sellaisina kuin ne ovat, kaunistelematta. Oletko raatorealisti? Oletko sitä mieltä, että ei ole järkeä elätellä turhia toiveita silloin kun niitä ei oikeasti ole? Etkö lässytä ja hölise joutavanpäiväisyyksiä? Etkö omista vaaleanpunaisia silmälaseja? Jos vastasit yhteenkään kysymykseen kyllä, tyhmempi päättelee, että olet masentunut. Se taas johtuu siitä, että tahtomattasi murskasit keskustelukaverisi vaaleanpunaisen hattaran. Sitä selvittääkseen hän selittää itselleen, että sinä olet masentunut. Anna hänen pitää tulkintansa, olisi julmaa murtaa myös se.
Vierailija kirjoitti:
Puhutko asioista juuri sellaisina kuin ne ovat, kaunistelematta. Oletko raatorealisti? Oletko sitä mieltä, että ei ole järkeä elätellä turhia toiveita silloin kun niitä ei oikeasti ole? Etkö lässytä ja hölise joutavanpäiväisyyksiä? Etkö omista vaaleanpunaisia silmälaseja? Jos vastasit yhteenkään kysymykseen kyllä, tyhmempi päättelee, että olet masentunut. Se taas johtuu siitä, että tahtomattasi murskasit keskustelukaverisi vaaleanpunaisen hattaran. Sitä selvittääkseen hän selittää itselleen, että sinä olet masentunut. Anna hänen pitää tulkintansa, olisi julmaa murtaa myös se.
Minusta tämä on erinomainen tulkinta. Ihmisen on vaikea kohdata omien kuvitelmiensa epärealistisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Jos näytät vakavalta niin se on yksi syy, että tehdään vääriä tulkintoja
No entäs, jos joku virnistelee koko ajan tai nauraa itsekseen, sekö on normaalia?
Vierailija kirjoitti:
Ei sille voi mitään jos iän karttuessa tulevat alaspäin menevät urat suupieliin. Se on geneettinen ominaisuus. Ei ole mahdollista vääntää kasvoja ehdoin tahdoin sellaiseksi.