Suomessa on tuhansia työkyvyttömiä rekisteröityneenä työttömiksi työnhakijoiksi.
Onko kukaan selvittänyt, kuinka paljon työvoimaviranomaisten ja Kelan resursseja kuluu siihen, kun tuhansia työkyvyttömiä roikotetaan työttömyyskortistossa? Kuinka paljon siihen kuluu veronmaksajien rahaa?
Siis kiinnostaa nimenomaan ne hallinnolliset kulut, joita syntyy siitä, kun työkyvytön ei pääse eläkkeelle, vaan on työttömänä työnhakijana.
Kommentit (205)
Ei helkatti, mä olen todella onnekas, kun pääsin eläkkeelle ensiyrittämällä. Toki sitä edelsi kymmenen vuoden sairaslomat ja kuntoutustuki.
Hain eläkettä, joka myönnettiin. Käsittelyssä kesti yli kolme kuukautta. Ensimmäiseksi oli kuitenkin käyty työeläkeyhtiössä katsomassa työeläkkeen määrä, heti kun hakemus oli mennyt sinne. Se kai se ratkaisevin tekijä sitten oli, että eläkettä ei ole juuri kertynyt.
Minäkin pääsin työttömänä tk-eläkkeelle, myöntäjänä Keva, joten Kelankin oli pakko myöntyä.
Vierailija kirjoitti:
Hain eläkettä, joka myönnettiin. Käsittelyssä kesti yli kolme kuukautta. Ensimmäiseksi oli kuitenkin käyty työeläkeyhtiössä katsomassa työeläkkeen määrä, heti kun hakemus oli mennyt sinne. Se kai se ratkaisevin tekijä sitten oli, että eläkettä ei ole juuri kertynyt.
Kuinka monen vuoden kuntoutustuen jälkeen kehtaa ehdottaa lääkärille pysyvän hakemista, vai pitääkö aloite siihen tulle lääkäriltä tai eläkelaitokselta?
Ja tuohan ei ole työvoimaviranomaisten eikä KELA:n vika vaan paljon korkeampien päättäjien eli hallituksen ja eduskunnan. Luuletko, että yksikään osapuoli nauttii pakkopalavereista, joissa jokainen osallistuja tietää, että ihminen ei kykene työelämään, mutta ei pääse myöskään työkyvyttömyyseläkkeelle, koska kriteerit ovat naurettavan tiukat.
Vierailija kirjoitti:
Ei helkatti, mä olen todella onnekas, kun pääsin eläkkeelle ensiyrittämällä. Toki sitä edelsi kymmenen vuoden sairaslomat ja kuntoutustuki.
Nyt kela ei myönnä sairaspäivärahaa ettei työkyvyttömyyseläkkeen eräänä ehtona olevat 300 maksettua sairaspäivää täyty. Siten ei saa kuntoutustukeakaan. Ovelasti on tämä systeemi rakennettu.
Vierailija kirjoitti:
Tämän se yleensä vaatii. Se on taas eri juttu onko tuossakaan järkeä roikottaa ihmistä 10 vuotta listoilla.
Vierailija kirjoitti:
Ja tuohan ei ole työvoimaviranomaisten eikä KELA:n vika vaan paljon korkeampien päättäjien eli hallituksen ja eduskunnan. Luuletko, että yksikään osapuoli nauttii pakkopalavereista, joissa jokainen osallistuja tietää, että ihminen ei kykene työelämään, mutta ei pääse myöskään työkyvyttömyyseläkkeelle, koska kriteerit ovat naurettavan tiukat.
Ei tässä kukaan työvoimaviranomaisia ole syyttänytkään.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.
Emme osallistu eläkeläisten hoitoon, kun ei pääse työkyvyttömyyseläkkeelle, mutta ei töihinkään.
Valtio hoitaa eläkeläiset tai jättää hoitamatta.
Vierailija kirjoitti:
Emme osallistu eläkeläisten hoitoon, kun ei pääse työkyvyttömyyseläkkeelle, mutta ei töihinkään.
Ei kukaan hoida eläkkeellä olevia vanhempiaan 595 työmarkkinatuella.
Meillä puoliso ainoa lapsi.
Valtio hoitaa anopin tai jättää hoitamatta.
Olisi järkevää päästää pitkäaikaistyöttömät yli 60v eläkkeelle, turhaan niitä roikotetaan järjestelmässä, nekin työpaikat olisi nuoremmille tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan hoida eläkkeellä olevia vanhempiaan 595 työmarkkinatuella.
Meillä puoliso ainoa lapsi.
Valtio hoitaa anopin tai jättää hoitamatta.
Me laitettiin auto pois niin ei tarvitse käydä anopin luona ollenkaan.
Kai sitä lähes jokainen haluisi eläkkeelle mieluummin kuin kävisi töissä. Mieluiten heti 18-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Kai sitä lähes jokainen haluisi eläkkeelle mieluummin kuin kävisi töissä. Mieluiten heti 18-vuotiaana.
Ei se että sinä haluaisit tarkoita sitä että kaikki muutkin haluaisivat.
Vierailija kirjoitti:
No, kun on sairas eikä terve. Ota oireet pois niin menen töihin. Kyllä tässä on lääkärissä käyty, mutta kun ei ne osaa hoitaa oireita pois.
Vierailija kirjoitti:
Olisi järkevää päästää pitkäaikaistyöttömät yli 60v eläkkeelle, turhaan niitä roikotetaan järjestelmässä, nekin työpaikat olisi nuoremmille tarpeen.
Ikään katsomatta kaikki työkyvyttömät työnhakijat. Alle kuusikymppisissäkin on heitä paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin. Tämä on todella häpeällistä Suomelle. Työmarkkinatuki on niin paljon pienempi kuin pieninkään eläke ja eikös eläke ole verotonta 1000 e/kk saakka, kun työmarkkinatuesta menee 20% ja käteen jää 595,36/kk. On paljon työttömiä (työkyvyttömiä) jotka eivät saa mitään muuta kuin tuon, ei euroakaan asumis, saati toimeentulotukea kun on puoliso.
Paljon häpeällisempää on se, että nettomaksaja voi olla tahtomattaan ikisinkku, mutta tukihessulla on puoliso.
Aika sairasta olla kateellinen sairaalle työkyvyttömälle.
Sen kateellinen pitäisi laittaa päästänsä eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut työtön työnhakija muutaman vuoden, nyt olen 60-vuotias. Ensin hain kaikkea mahdollista työtä, sitten neljää paikkaa kuukaudessa, ja nyt jo pari kolme vuotta työkkärikin on ollut sitä mieltä, että ihmisen, joka ei pysty kävelemään, seisomaan tai istumaan, ei ole tarpeen hakea töitä ollenkaan. Lääkäri määräsi kuntoutukseen.
Minulle on kerrottu, että kuntoutustuki samoin kuin työkyvyttömyyseläkekin olisivat selvästi suurempia kuin tuo 595 euroa ja asumistuki (ja toimeentulotuki, jota nyt tarvitsen). Kuinka mahtaa kuitenkaan olla, kun eläke lakkasi kertymästä jo viisikymppisenä, ja siihenkin saakka eläkemaksu oli se pakollinen eli pienin?
Kuntoutustukeen(määräaikainen eläke) ja varsinaiseen työkyvyttömyyseläkkeeseen lasketaan mukaan "tuleva aika". Ts. se aika, jolloin tulisit eläkeikään; siksi se on selvästi suurempi (siis jos olet ollut töissä). Miksi sun eläkkeesi lakkasi kertymästä jo viisikymppisenä?
Kauheassa väsymyksessä ja aivosumussa pitäisi tehdä töitä yhtä nopeasti kuin vakituiset ja opetella uutta.
Tyhmyyden ja ilkeyden vuoksi ei pääse työkyvyttömyyseläkkeelle.