Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko pakkko hoitaa äitiä?

Vierailija
29.03.2025 |

Ollaan viisikymppinen pariskunta, aikuiset lapsemme asuvat kauempana. Miehen äiti, joka asuu 30 km päässä, sai kesällä aivoverenvuodon ja sen seuraksena halvaantui ja tuli afasia. Pitkän sairaalajakson jälkeen anoppi kotiutettiin. Hän ei pääse itse vessaan eikä sänkyyn eikä sängystä pois. Hoitajat käyvät hänen luonaan 3-4 kertaa päivässä, muuta apua fysioterapeutin käyntien lisäksi hän ei saa.

Tämän itsenäisen asumisen mahdollistaa nyt töissä käyvä mieheni. Hän käy kolme kertaa viikossa tekemässä äitinsä taloustyöt, koska ne eivät kuulu hoitajille. Tällä viikollakin hän tuli yksi päivä kotiin vasta klo 20, kun äitinsä oli ripuloinut housuun. Piti pestä pyykkiä ja höyrypesurilla patjaa yms.

Minuun anoppi on katkaissut välit jo vuosia sitten, kun ohjeistin häntä koiranpidossa. Ei ole pitänyt minusta muutenkaan koskaan. Muita lapsia kuin mieheni hänellä ei ole, saati terveitä sukulaisia.

Sanoin miehelleni, että hoitokotijonoon tuollainen. Mieheni totesi, että äitinsä on täysin oikeustoimikelpoinen eikä hän halua laitokseen. Itse olen erittäin huolissani ylikiltin mieheni jaksamisesta. Mielestäni tilanne ei voi jatkua näin. En ymmärrä, miksi noin huonokuntoinen ihminen on kotiutettu ja jätetty ainoan sukulaisen hoidettavaksi. Onko muita samassa tilanteessa olevia? Entä jos mieheni sanoisi, ettei enää auta äitiään? Mitä sitten? (Sitä hän ei tosin tee...)

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa tämä keskustelu kun lällättelette lapsettomille, että joutuvat olemaan vanhana yksin. 90% lemppaisi vanhuksen hoitokotiin alle sadasosa sekunnin ja loppuja ei muuten vaan kiinnosta omat vanhemmat koska syyt.

Voimia ap:n miehelle. 

42/47 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä anoppisi saa ruuan ja miten hän syö, jos ei itse pysty liikkumaan?  

Tuossa tilanteessa voi ostaa ulkopuolista siivousapua, mutta oma kokemukseni on että lähinnä imuroivat ja pyyhkivät pölyt. 

Jos anoppisi on järjissään ja haluaa olla kotona niin eipä häntä sieltä kukaan tule hoitokotiin viemään. 

Tuo mikä ratkaisu teillä on nyt on se edullisin. Jos sinä et tykkää tilanteesta ja haluat maksaa anoppisi hoivakotiin niin se on 3000 eurosta ylöspäin per kuukausi.

Mun kokemuksen mukaan taas riippuu ihan siitä, mitä yksityisen firman kanssa sovitaan. Mun isällä käy hoivapalveluyrityksestä siivoamassa joka toinen perjantai ja tekevät kyllä ihan mitä vaan kodinhoitoon liittyviä juttuja. Just toissapäivänä olivat siivonneet isän rivitaloasunnon pihan eli pesseet painepesurilla terassilattian sekä vieneet kukkaruukuista vanhat kanervat multineen roskiin. Tän firman kohdalla ostetaan palvelua esimerkiksi kahdeksi tunniksi ja jos sen imuroinnin, kylpyhuoneiden pesun yms "viikkosiivouksen" kerkee tehdä puolessatoista tunnissa, niin sitten työntekijä vaikka istuu isän kanssa katselemassa vanhoja valokuvia tms. Kun 2 tuntia tulee täyteen, lähtee seuraavaan osoitteeseen. Yli vuoden sain isää taivutella ottamaan vastaan ulkopuolista apua, mutta kun lopulta siihen suostui, onkin ollut tosi tyytyväinen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa tämä keskustelu kun lällättelette lapsettomille, että joutuvat olemaan vanhana yksin. 90% lemppaisi vanhuksen hoitokotiin alle sadasosa sekunnin ja loppuja ei muuten vaan kiinnosta omat vanhemmat koska syyt.

Voimia ap:n miehelle. 

Tässähän oli nyt kyse siitä mitä ap:n pitää kestää. Ymmärrän täysin ettei ap halua ottaa kotitöitä niskoilleen sellaisen ihmisen takia joka häntä inhoaa. Oli vanhus tai ei.

Vierailija
44/47 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä et tee ruokia kun on aikaa? Mies tuo tarvikkeet ja sinä kokkaat valmiiksi pakkasrasioihin. Ymmärrät sitten kun olet samassa tilassa, vanhana ja vaivaisena. Käyttäydy.

Ei ole ap:n tehtävä hoivata inhottavaa vanhusta. Mies voisi kasvattaa selkärangan ja sanoa äidilleen että jos hän ei halua mennä houtokotiin niin se on sitten äidin maksettava houto kotiin.

Näin. Anoppi on ollut ap:lle inhottava. Vanhuus ei muuta sitä kuinka inhottavaa ihmistä pitää kohdella. Ap:n mies saa hoitaa äitiänsä kunhan ap ei joudu siitä kärsimään millään tavoin.

Vierailija
45/47 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, siltä alkaa pikkuhiljaa tuntua. Pidin miestäni mammanpoikana, kun tapasimme. Olin kuulemma ensimmäinen miniäehdokas, jota äitinsä ei saanut karkotettua ilkeyksillään.

Yhdessä olomme aikana mieheni ihme kylllä puolusti minua äitiään vastaan. On kuitenkin käynyt kaikki nämä vuodet joka toinen viikko viettämässä sunnuntain äitinsä kanssa. Ja nyt sitten tämä, huoh. Olen varmaan kamala ihminen, mutta tilanne risoo minua ja mietin, miten kauan mieheni oikeasti pitää hoitaa äitiään. EI kuulemma ole varaa palkata ulkopuolista apua.

Kotihoidon maksut lasketaan asiakkaan tulojen, tässä tapauksessa eläkkeen perusteella. Jos on pieni eläke, hoitomaksu edullinen.

46/47 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, siltä alkaa pikkuhiljaa tuntua. Pidin miestäni mammanpoikana, kun tapasimme. Olin kuulemma ensimmäinen miniäehdokas, jota äitinsä ei saanut karkotettua ilkeyksillään.

Yhdessä olomme aikana mieheni ihme kylllä puolusti minua äitiään vastaan. On kuitenkin käynyt kaikki nämä vuodet joka toinen viikko viettämässä sunnuntain äitinsä kanssa. Ja nyt sitten tämä, huoh. Olen varmaan kamala ihminen, mutta tilanne risoo minua ja mietin, miten kauan mieheni oikeasti pitää hoitaa äitiään. EI kuulemma ole varaa palkata ulkopuolista apua.

Kotihoidon maksut lasketaan asiakkaan tulojen, tässä tapauksessa eläkkeen perusteella. Jos on pieni eläke, hoitomaksu edullinen.

Kotihoito ei kuitenkaan sisällä siivousta, kaupassakäyntiä, ruuanlaittoa yms. Ainoastaan just sängystä ylös nostamisen ja takaisin laittamisen, pesut, mahdolliset vaipanvaihdot, lääkkeiden jaon/annostelun jne. Kotihoito ei ole kodin hoitamista vaan siihen kotona olevaan ihmiseen kohdistuvia erilaisia hoitotoimenpiteitä. Kotiin kohdistuvat toimenpiteet pitää hankkia jostain muualta. 

Vierailija
47/47 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös voi tilata ruokapalvelua, äidilläni joka päivä tuodaan  lämmin ruoka, minä vien kerran viikossa maidot, leivät, välipalat, hoitajat antavat ruuat, lääkkeet ja hoitavat wc ja suihkukäynnit. Kannattaa pyytää palvelutarpeen arvio ajoittain.