Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko pakkko hoitaa äitiä?

Vierailija
29.03.2025 |

Ollaan viisikymppinen pariskunta, aikuiset lapsemme asuvat kauempana. Miehen äiti, joka asuu 30 km päässä, sai kesällä aivoverenvuodon ja sen seuraksena halvaantui ja tuli afasia. Pitkän sairaalajakson jälkeen anoppi kotiutettiin. Hän ei pääse itse vessaan eikä sänkyyn eikä sängystä pois. Hoitajat käyvät hänen luonaan 3-4 kertaa päivässä, muuta apua fysioterapeutin käyntien lisäksi hän ei saa.

Tämän itsenäisen asumisen mahdollistaa nyt töissä käyvä mieheni. Hän käy kolme kertaa viikossa tekemässä äitinsä taloustyöt, koska ne eivät kuulu hoitajille. Tällä viikollakin hän tuli yksi päivä kotiin vasta klo 20, kun äitinsä oli ripuloinut housuun. Piti pestä pyykkiä ja höyrypesurilla patjaa yms.

Minuun anoppi on katkaissut välit jo vuosia sitten, kun ohjeistin häntä koiranpidossa. Ei ole pitänyt minusta muutenkaan koskaan. Muita lapsia kuin mieheni hänellä ei ole, saati terveitä sukulaisia.

Sanoin miehelleni, että hoitokotijonoon tuollainen. Mieheni totesi, että äitinsä on täysin oikeustoimikelpoinen eikä hän halua laitokseen. Itse olen erittäin huolissani ylikiltin mieheni jaksamisesta. Mielestäni tilanne ei voi jatkua näin. En ymmärrä, miksi noin huonokuntoinen ihminen on kotiutettu ja jätetty ainoan sukulaisen hoidettavaksi. Onko muita samassa tilanteessa olevia? Entä jos mieheni sanoisi, ettei enää auta äitiään? Mitä sitten? (Sitä hän ei tosin tee...)

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi, että eroatte ja miehesi muuttaa asumaan äitinsä kanssa, tai sinä muutat pois ja äiti muuttaa teille.

2/47 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kunnalla on mahdollisuus jättää sairas vanhus kotihoitoon esimerkiksi sukulaisen hoidon varaan niin se myös tapahtuu. Laitospaikka maksaa rahaa ja näi sitä rahaa säästyy.

Miehesi pitäisi ripuli yms tilanteissa soittaa kodinhoidosta apua. Näin todellinen vaiva ja kustannukset olisivat kunnalla koko ajan näkyvissä. Ilman teidän alotteellisuuttanne tilanne jatkuu kunnes äiti joutuu sairaalaan seuraavan kerran.

Sairaaloista kotiutetaan todella huonokuntoisia yksin eläviä vanhuksia juuri siksi, että rahaa pitää säästää.

Jos miehen äidillä on omaisuutta niin ostopalvelut on yksi mahdollisuus. Hälytysranneke olisi myös tärkeä.

M60

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, siltä alkaa pikkuhiljaa tuntua. Pidin miestäni mammanpoikana, kun tapasimme. Olin kuulemma ensimmäinen miniäehdokas, jota äitinsä ei saanut karkotettua ilkeyksillään.

Yhdessä olomme aikana mieheni ihme kylllä puolusti minua äitiään vastaan. On kuitenkin käynyt kaikki nämä vuodet joka toinen viikko viettämässä sunnuntain äitinsä kanssa. Ja nyt sitten tämä, huoh. Olen varmaan kamala ihminen, mutta tilanne risoo minua ja mietin, miten kauan mieheni oikeasti pitää hoitaa äitiään. EI kuulemma ole varaa palkata ulkopuolista apua.

Vierailija
4/47 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko.

Vierailija
5/47 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
6/47 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole mihinkään paperiin mennyt nimeään laittamaan, niin ei ole pakko. Sinä et asialle tosin mitään voi, muuta kuin keskustella miehen kanssa. Jääkö nyt esim. teidän koti, pyykit ja ruuat kokonaan sinun huollettavaksi? Vai hoitaako mies oman osansa niistäkin? 

Ei olisi kannattanut alunperinkään lähteä tuohon, mutta nyt voisi ensin vähentää työkiireisiin vedoten käynnit kahteen kertaan viikossa. Onko oletus kuitenkin, että anoppi vielä kuntoutuu omatoimiseksi? Siinä tapauksessa sinnittelisin 2x/vko ja myöhemmin, kun vähän kuntoutuu, kerta viikkoon. Jos ei kuntoudu, niin tietysti tarvitsee hoitokotipaikan, tai olkoot kotona hoitajien hoidettavana, ei ne siellä laitoksessakaan varmaan useammin huoneessa käy.

Jotain telkkaria ja muuta viihdykettä voi viritellä ajankuluksi. 

Vierailija
7/47 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei tietenkään ole.

Vierailija
8/47 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli miehesi ei halua ja jaksa huolehtia äidistään noin paljon, hänen ei ole pakko. Ilmeisesti kotihoidon kanssa on pidetty neuvotteluja palvelutarpeesta, ja tilanne on siellä tiedossa. Voiko anoppisi tai poikasi hankkia osan tarvittavista palveluista yksityiseltä palveluntuottajalta? Jo muutama tunti viikossa ja toinen henkilö miehesi lisäksi keventäisivät ja väljentäisivät tilannettanne.

Vierailija
9/47 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viekää se jonkun sairaalan päivystykseen ja postukaa paikalta. Kyllä sen joku hoitaa.

Vierailija
10/47 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.hel.fi/fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/senioripalvelut/kotih…

Kai teidän kunnassa on kotihoito?

Palvelua saa, mikä yhdessä sovitaan.

Vierailija
11/47 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kotitaloustöitä siellä niin usein tarvii tehdä? Eihän se petipotilas pysty sotkemaankaan muuta kuin sen sänkynsä. Jättää siivoamatta niin kai se kotipalvelu myöhemmin näkee, että siellä tarvittaisiin siivousapua.

Vierailija
12/47 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen kaikki kotityöt meillä. Näin on ollut koko sen ajan, kun jäin sairauseläkkeelle. Minulla on aikaa ja hoidan kotia mielelläni. Mies kyllä on kantanut puut sisälle ja tehnyt perinteiset miesten työt. Joskus tekee viikonloppuisin ruokaa. Eniten kaipaan mieheni läsnäoloa. Voisihan hän tuon äitinsä luona viettämänsä ajan toki olla jossain harrastuksessakin. Mutta sellainen varmasti enemmänkin toisi voimia ja iloa elämään, päinvastoin kuin nyt.

Vierailija
13/47 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi ilmoittaa sinne kotihoitoon, että nyt ei enää pysty ja jaksa kuin kerran viikossa käyntiin. 

Vierailija
14/47 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä anopppi liikkuu pyörätuolilla. On astioiden pesua, pyykinpesua, kaupassakäyntiä, asioiden hoitoa, siivoamista ja ruuanlaittoa. Anoppi on kyllästynyt jo valmisruokiin. Mies aina lauantaisin kokkaa pari-kolme ateriaa äidilleen.

Vierailija
15/47 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö voisi tilata ruuan jostain paikallisesta ravintolasta kotiin tuotuna? Omalle äidilleni tulee arkena lämpimät ruuat yksityiseltä, maksaa 10 e kotiin tuotuna. Helpottaisi jo kummasti.

Vierailija
16/47 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä olet tässä asiassa ongelma. Tuo miehen juttu sujuu hyvin, ei ole mitään ongelmaa ja sinne saa muunkin sukulaisen avuksi ehkä. Tai lisäapua kun maksaa. Kunnioita heidän päätöksiä. Ei tilanne kestä ikuisesti. Koti on paras paikka jossa saa olla rauhassa ja levätäkin sairauden jälkeen. On myös apua neurologiaan ja kenties sähköpyörätuoli joku päivä. Suojalakanoita. Et voi alkaa puuttumaan muiden asioihin ja laittaa ihmisiä laitokseen oman mielenvaihtelujen / sun tunteiden mukaan. Kunnan laitokset ikäviä ja laitoksissa määräillään miten sattuu, ei ole enää omaa määräysvaltaa. Ellei ole tullut muutoksia. -Joskus tietysti voi olla joku huolehtiva paikka, pienempi.

Vierailija
17/47 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisi ilmoittaa sinne kotihoitoon, että nyt ei enää pysty ja jaksa kuin kerran viikossa käyntiin. 

Ei ap käy siellä, vaan hänen mies. Eikä aloittajan ole pakko.

Vierailija
18/47 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, arvasin, että minä olen se ongelma... Minun puolesta mies saa käydä missä haluaa, mutta hänen jaksamisestaan pidemmän päälle olen huolissani. Täältä on kyllä tullut hyviä vinkkejä, kiitos niistä!

Vierailija
19/47 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö voisi tilata ruuan jostain paikallisesta ravintolasta kotiin tuotuna? Omalle äidilleni tulee arkena lämpimät ruuat yksityiseltä, maksaa 10 e kotiin tuotuna. Helpottaisi jo kummasti.

Jos osaa mikroa käyttää, niin kaupasta valmisruoat.

Vierailija
20/47 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllästynyt valmisruokiin...