Jos saisitte uuden alun niin eläisittekö elämänne eri tavalla?
Minä tekisin kaiken ihan toisin. Urheilisin ja opiskelisin enkä yrittäisi epätoivoisesti hakea hyväksyntää muilta esittämällä "kovista" ja lääkitsisi pahaa oloani alkoholilla. Harmittaa, että mun älynlahjat meni täysin hukkaan. Musta olisi oikeasti voinut tulla vaikka mitä, jos olisin vähän nähnyt vaivaa. Nyt olen ankea ja rutiköyhä työtön eikä tilanteeseen ole tulossa parannusta.
Kommentit (32)
Niin kauan kuin olosuhteet ovat samat, eivät erilaiset valinnatkaan ole mahdollisia.
Olen useinkin miettinyt, mitä olisi kannattanut tehdä toisin.
Koulussa olisi kannattanut olla ahkerampi. Vaan jos minä olisin nyt diplomi-insinööri, niin tekisinkö minä kuitenkaan erilaisia töitä kuin nyt rakennusmestarina? Vai olisinko valinnut kokonaan toisen alan? Tuskin.
Muuten elämäni on mennyt juuri kuten olen toivonutkin. Oli lostava idea ottaa vuorotteluvapaata ja muuttaa ulkomaille opiskelemaan. Sen tekisin ehdottomasti uudelleen, koska se oli elämäni hienointa aikaa ja tapasin vaimonikin.
Entä jos olisi vuosikymmen sitten valinnut sen toisen saamani työpaikan? Kovin on vaikeaa ennustaa, olisiko työelämäni nyt toisenlaista.
Jos saisin käyttää jo tässä elämässä kertynyttä elämänviisautta hyväkseni, niin sitten juu. Tekisin erilaisia harrastusvalintoja nuorena ja valitsisin eri koulutuksen (ensimmäistä alavalintaani kadun syvästi edelleen, hukkaan meni monta vuotta).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap , ei koskaan ole liian myöhäistä muuttaa asioita.
Valitettavasti on. Yli nelikymppisenä ei aleta luoda uraa ihan tyhjästä, se juna meni jo.
Ap
Höpö höpö, neli-viisikymppisenäkin usea uudelleenkouluttautuu. Kaikkihan alkaa joskus tyhjästä, mitä sitten.
Tekisin monia asioita eri tavoin kuin olen tehnyt, jos minulla olisi se tieto ja ymmärrys sekä viisaus mikä minulla nyt on, ja aloittaisin elämäni uudestaan alusta.
En tosin haluaisi aloittaa elämääni uudestaan vaikka se olisi mahdollista.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
En enää luottaisi ihmisiin. Minut r aiskattiin 70-luvulla tanssipaikalla.
Monet asiat tekisin ihan toisin. Muutamilla huonoilla valinnoilla ollut iso vaikutus elämään. Ja nyt niitä on vaikea enää muuttaa.
Elämässäni on tullut vastaan asioita, joista olen ajatellut: "Jos olisin tiennyt tämän, olisin valinnut toisin." Joskus on ollut hyvä, että en tiennyt, koska se valinta, jonka tein, johti hyviin asioihin kaikesta huolimatta.
Eli jos saisin elää elämäni uudestaan sen tiedon kanssa, mitä minulla on nyt, saattaisin tehdä jopa huonompia valintoja kuin oikeasti olen tehnyt.
Todellakin. Aloittaisin rankan treenaamisen heti 15 v, samoin erilaisten taitojen (kuten kitaran soiton) opettelun mahdollisimman varhain. Myös sijoittamisen aloittaisin heti kun mahdollista.
Elämän suurissa linjoissa eläisin kuten tätäkin elämää, mutta jotain pieniä asioita tekisin toisin. Jättäisin muutaman asian tekemättä.
Elämä on siitä mukava että niin kauan kun on hengissä, voi aina valita toisin. Kun on kuollut valinnat on tehty.
Se vähän riippuu, että saisinko valita, jatkanko tämän elämän loppuun vai aloitanko alusta. Jatkaisin tämän loppuun. Mutta jos minut pullautettaisiin takaisin sinne samaan alkuun ja minulla olisi kaikki se tieto kuin nyt, niin todellakin tekisin monta asiaa toisin.
Jatkaisin opiskelua, aloittaisin nuorena sijoittamisen, en ottaisi elämääni pettureiksi osoittautuneita kavereita tai lemppaisin ne sitä ennen, puhuisin suoraan sille tyypille parissa tilanteessa ja katsoisin mitä tapahtuu. Tässä kohtaa on sitten jo mahdoton tietää, miten kaikki etenisi. Jos yhtä huonosti kuin tässä elämässä tuossa kohtaa, niin muuttaisin ulkomaille.
Joka tapauksessa en tiedä yhtään missä nyt olisin ja miten eläisin. Pitäisin tärkeimpänä ohjenuorana vapautta. En siis antaisi kenenkään rajoittaa minua. Ai niin, jos tietäisin sen minkä nyt, niin minulla olisi kyllä muutama tosi hyvä bisnesidea ja muu projekti. Aloittaisin niiden parissa heti, kun mahdollista. Eläisin paljon rohkeammin enkä vatvoisi jokaista päätöstä. Tässäpä hyvä ohjenuora loppuelämää varten.
Kyllä.