Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vain selaiset tupakoivat, joilla ei siihen ole varaa?

Vierailija
29.03.2025 |

Aiemmin tupakointi oli yleistä kaikissa yhteiskuntaluokissa, mutta nykyään tämä on yleisempää alemman tulotason ihmisillä. Tämä on sinänsä outoa, sillä sitä mukaa kun tupakan hinta on noussut, niin samalla ne joilla siihen olisi varaa, ovat lopettaneet tupakoinnin. Sen sijaan ne joilla ei olisi varaa jatkavat sitä ihan entiseen malliin. Tupakka kun olisi kuitenkin monelle helppo säästökohde.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on paremmissakin tuloluokissa heitä jotka tupakoi.

Mutta on totta että jos käy töissä ja on kivasti rahaa, usein elämänhallinta on parempaa. Tällaiset ihmiset myös säästää ja sijoittaa mielummin kuin käyttää rahaa tupakkaan.

Jos ihminen on esim. työtön tai sairaseläkkeellä, voi olla tylsää, ja tylsyyteen juuri saatetaan polttaa tupakkaa. Puhun myös omasta kokemuksesta, olen ollut nyt pari vuotta kuntoutustuella ja viime kesänä mulla oli stressitekijä, niin aloin polttamaan poistaakseni stressiä. Poltin ehkä 6kk satunnaisesti. Vasta nyt maaliskuussa olen lopettanut tupakoinnin. Olen ollut nyt monta viikkoa polttamatta, ei tee enää mieli tupakkaa.

Haluan suojella mun keuhkoja ja säästää rahaa.

Vierailija
42/52 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sillä kauhesti säästä rahaa, kuten ei silläkään että jättää alkoholit ostamatta lauantaisin.

Tosi harvalla on aikaa tupakoida askin tai parin askin verran päivässä.

Enemmistö polttaa alle 10 savuketta päivässä. Joillain se jää viiteen tai alle sen.

Tunnen ihmisiä jotka polttaa aamulla yhden että pääsevät nopeasti vessaan.

Kahvin kanssa.

Kuukaudessa tekee noin 10e toppa. Lauantain alkoholeista kertyy  50e. Kuukaudessa aikuiselta ihmiseltä 60e säästöön.

Ei ole oikein kauhean paljon jää aikuiselle ihmiselle säästöön.

Tota kun säästelee vuosikymmeniä, niin ei saa autoakaan ostettua tai siihen korttiin rahoja kasaan.

Tupakki vie nälän pitkiltä työpäiviltä, josta ei muuten makseta ylityölisiä. Oletetaan vain että jää tekemään töitä, kun ei viitsitä palkata tarpeeksi työvoimaa. Alkoholi maistuu töiden jälkeen helposti, kun kiukuttaa. Siksi moni alkoholisoituukin.

Sitten on niitä työttöminä jotka kerää maasta tumppeja ja tekee niistä sätkänsä kuivaamalla ensin purut. Maksaa vain paperin hinnan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä tutkimustietoa: 

Tupakoinnissa on merkittäviä eroja koulutusryhmien välillä. Vuonna 2022 korkeasti koulutetuista tupakoi 5,8 prosenttia, keskitason koulutuksen saaneista 8,0 ja matalan koulutustason saaneista 13,8 prosenttia.

Juurikin, eli otsikon -vain ne joilla ei ole varaa - on väärä olettamus. 

Vierailija
44/52 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta parempi kysymys olisi, että miksi valtio pyrkii veronkorotuksilla lisäämään tupakkaveron tuottoa, vaikka on tiedossa, että tuon riippuvuutta aiheuttavan päihteen käyttäjissä ovat pienituloiset yliedustettuina? 

Koska valtio on laskenut saavansa tupakan veronkorotuksella kassaan rahaa. Se on sitten jokaisen oma valinta jatkaako sitä tupakointia. Ei ole valtion syy, jos pienituloinen päättää jatkaa polttamista. 

Ei vaan se on nimenomaan valtion syy väestötasolla tarkasteltuna. Valtio toteuttaa tarkoituksella korotukset niin, ettei yksittäinen hinnankorotus ole liian suuri, jolloin ihmiset voisivat sen takia lopettaa tupakoinnin. Valtio siis myy riippuvuutta aiheuttavaa päihdettä, jonka käyttäjien tietää olevan pitkälti pienituloisia, ja pyrkii korottamaan hintaa niin, että saa kerättyä noilta pienituloisilta päihderiippuvaisilta mahdollisimman paljon veroa. 

Vierailija
45/52 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ap:n kanssa samaa mieltä. Minulla on töissä ympärillä pelkästään hyväpalkkaisia insinöörejä, KUKAAN ei polta, ei edes illanistujaisissa. Sen sijaan lähisuvusta löytyvät siivoojat ja rekkakuskit vetää röökiä kaksin käsin ja sitten ollaan yllättävän laskun (vaikkapa vakuutusmaksu) saapuessa lainaamassa rahaa, kun ei oltu osattu varautua että jos lopettais tupakanpolton ja laittaisi nekin rahat säästöön, voisi hieman ennakoida omaa elämäänsä.  

Joten sanoisin, että harvoja poikkeuksia lukuunottamatta, tupakointi liittyy kyvyttömyyteen ymmärtää asioiden seuraussuhteita eli lähtökohtaisesti älykkyyteen

Joo mun on kyllä oltava samaa mieltä, vaikka itsekin olen entinen tupakoitsija. Työskentelen insinöörien ympäröimänä, eikä kukaan polta. Joskus ennen koronaa joku saattoi vielä pikkujouluissa tulla pummimaan tupakkaa, mutta koronan jälkeen en ole missään tilanteessa nähnyt kenenkään polttavan. Itsekin lopetin koronan alussa.

Ns. suorittavassa työssä olevat sukulaiset ja kamut sen sijaan suurimmaksi osaksi tupakoivat edelleen. 

Vierailija
46/52 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä tutkimustietoa: 

Tupakoinnissa on merkittäviä eroja koulutusryhmien välillä. Vuonna 2022 korkeasti koulutetuista tupakoi 5,8 prosenttia, keskitason koulutuksen saaneista 8,0 ja matalan koulutustason saaneista 13,8 prosenttia.

Eli aloittaja varmaan sitten olettaa kaikkien tupakoivien olevan joko työttömiä tai minimipalkalla ja polttavan vähintään askin päivässä.

Vierailija
47/52 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakointi ja epäterveelliset tavat on yleisimpiä pätkätyöläisillä ja työttömillä.

Terveyttä aletaan ajatella enemmän kun on vakituinen työ ja hyvät palkat. Silloin näkee että on kannattavaa elää pitkä elämä ja on järkeä satsata terveyteen.

Matalapalkkatyötä tekevä elää jatkuvassa stressissä tulevaisuuden kanssa, kun työt loppuu ja työttömyys odottaa.

Ei voi suunnitella elämää ja silloin tupakka auttaa hetken ajan. Alkoholi auttaa unohtamaan kurjuuden.

Mun mielestä kaikki työt pitäisi pistää pätkälle ja ihmisiä pitäisi erottaa vakituisista töistä.

Myös lainat evätä ihmisiltä.

On epäreilua että toiset joutuu käyttämään esimerkiksi huumeita selvitäkseen stressistä elämässään.

Meillä on selvästi kahden kerroksen väkeä. Usein on myös niin että ne jotka tarvitsiisvat niitä kuntoclubietuja ja etukuponkeja erilaisille saleille, ei ole ne virassa olevat ja hyvää palkkaa vetävät ihmiset, jotka muuten saa huomattavia etuja myös erilaisiin lomiin ja hotelleihinkin ja hotelleiltakin myönnetään erilaisia useiden kymppien aleja kylpylöihin.

Tämä on sulaa roistoutta. On kahden kerroksen väkeä. Osa tekee töitä niskat limassa ilman mitään etuja ja hyötyjä, ilman työterveyslääkäreitä yms.

Ja toiset saa hyvät palkat ja kaikki herkut päälle ja on vakituinen työ.

Vierailija
48/52 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tutkimustietoa: 

Eli aloittaja varmaan sitten olettaa kaikkien tupakoivien olevan joko työttömiä tai minimipalkalla ja polttavan vähintään askin päivässä.

Useimmilla se on aski viikossa tai vähän yli.

Kun matematiikkaa käyttää hyväksi, niin työpäivän aikana ei ole mahdollista polttaa kuin noin 5 savuketta.

Aamulla ennen duunia, kahvitauolla jos sellaisia enää on, ruokkiksella, sitten se viimenen tauko ja pysäkillä ehkä jos kerkeää ennen bussin, junan tai ratikan tuloa.

Kello on jo seitsemän kun normaalisti työläinen on kotonaan. Niin ei siinä enää kerkeä kuin kaksi tupakkia polttaa päälle jos on tosi ahkera ja viitseliäs. Harva jaksaa ja aamun rööki odottaa. Ne määrät on tosi vähäisiä yleisellä tasolla. Tupakkavihaajien mielissä ihminen vetää pari askia päivässä. Laskemalla voidaan havaita että se on lähes mahdotonta. Pitäisi vetää kerran tunnissa ja enemmänkin röökiä.

Vierailija
49/52 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakointi ja epäterveelliset tavat on yleisimpiä pätkätyöläisillä ja työttömillä.

Terveyttä aletaan ajatella enemmän kun on vakituinen työ ja hyvät palkat. Silloin näkee että on kannattavaa elää pitkä elämä ja on järkeä satsata terveyteen.

Matalapalkkatyötä tekevä elää jatkuvassa stressissä tulevaisuuden kanssa, kun työt loppuu ja työttömyys odottaa.

Ei voi suunnitella elämää ja silloin tupakka auttaa hetken ajan. Alkoholi auttaa unohtamaan kurjuuden.

Mun mielestä kaikki työt pitäisi pistää pätkälle ja ihmisiä pitäisi erottaa vakituisista töistä.

On epäreilua että toiset joutuu käyttämään esimerkiksi huumeita selvitäkseen stressistä elämässään.

Meillä on selvästi kahden kerroksen väkeä. Usein on myös niin että ne jotka tarvitsiisvat niitä kuntoclubietuja ja etukuponkeja erilaisille saleille, ei ole ne virassa olevat

Tulotasoa ja vakituisilla töillä saadaan kansaa terveellisempään suuntaan. Kun tulevaisuus näyttää valoisalta, niin ihminen suunnittelee tulevaa valoisammin.

Tästä se pitäisi lähteä, eikä kielloista.

Vierailija
50/52 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos halutaan kansa savuttomaksi, niin miksi ei myönnetä perustuloa ja parempia työmahdollisuuksia ihmisille?

On tilastollinen fakta että hyvätuloiset elää terveellisemmin, koska se hyödyttää heitä.

He maksimoivat pitkän ja vauraan elämän mahdollisuudet minimoimalla haitalliset asiat elämästään.

Matalapalkkatyötä elävä elää tässä hetkessä ja nyt. Hän ottaa työpäivän jälkeen nautinnon ja ostaa alkoholit, suklaat sun muut paskat, koska filosofia on eri. Hän elää nyt, koska ei usko tulevaisuuteen.

Sellainen ihminen elää liekki kiivaasti palaen lyhyen ajan kuin pitkän ja terveellisen elämän.

Se risti on hänelle annettu. Kamala risti.

Kuka tahansa tekisi saman samassa tilanteessa.

Vierailija
51/52 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on selvästi kahden kerroksen väkeä. Usein on myös niin että ne jotka tarvitsiisvat niitä kuntoclubietuja ja etukuponkeja erilaisille saleille, ei ole ne virassa olevat

Kun katsoo ihmistä, joka on tehnyt valinnan käyttää huumeita selvitäkseen stressistä elämässään täytyy sanoa, että valitettavasti yleensä sellaisella ihmisellä ei ole työnantajalle mitään sellaista annettavaa, että hänet haluttaisiin pitää talossa ja antaa hyvät edut. En tiedä, tyhmistääkö päihteiden käyttö ihmistä, vai käyttävätkö tyhmät ihmiset päihteitä, mutta kyllä se että on valinnut stressin lievittämiskeinoksi nimenomaan päihteet vaikkapa pelargonien kasvattamisen tai lenkkeilyn sijaan, valitettavasti vain näkyy ihmisestä ulospäin.

Ymmärrän, että tämä on epäsuosittu mielipide ja olen pahoillani siitä. Toisaalta olen kanssasi samaa mieltä, että on olemassa (ainakin) kahden kerroksen väkeä. Eron tekee omat elämänvalinnat. Itse olen ollut erittäin pienituloinen, köyhän perheen lapsi enkä koskaan ole käyttänyt päihteitä. Tein matalapalkkatöitä, jotta sain koulut käytyä ja nyt ei ole enää ihan niin tiukkaa.

Vierailija
52/52 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:Ymmärrän, että tämä on epäsuosittu mielipide ja olen pahoillani siitä. Toisaalta olen kanssasi samaa mieltä, että on olemassa (ainakin) kahden kerroksen väkeä. Eron tekee omat elämänvalinnat. Itse olen ollut erittäin pienituloinen, köyhän perheen lapsi enkä koskaan ole käyttänyt päihteitä. Tein matalapalkkatöitä, jotta sain koulut käytyä ja nyt ei ole enää ihan niin tiukkaa.

Kehittyy ajan kanssa se valinta käyttää päihteitä. Ei kukaan alussa elä kuin viimestä päivää. Vuosikymmen huonoja työehtoja ja palkkoja ehkä toinen kun on kova usko työelämään ja että on kannattavaa. Jossain vaiheessa vuosikymmenten pätkätyön jälkeen sitä vaan alkaa juomaan enemmän ja enemmän. 

Antaa periksi, koska mitään hyvää ei ole edessä. Samalla tavoin se menee huumeiden kanssa, jotka on ilmeisesti terveellisempiä ja vuorotyöläisille sopivia piristäviä että jaksaa vaikka hoitajana tehdä 14h päiviä torkahtamatta.

Näköalattomuus.

Ne työedut joita paremmalla väellä on, pitäisi ottaa kovalla kädellä pois. Rikkaiden lomakohteiden alennukset pois ja antaa oikeille työläisille.

Pitäsi tehdä puhdistus ja pistää syyniin eri työpaikat ja katsoa ettei kahden portaan väkeä synny. Kaikki pelleilyt ja virkistystaot pois, jos ei niitä muillekaan aloille sallita. Kova leikkuri olisi persuilla nyt käsillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan