Ennen vuotta 1992 syntyneet - kuka oli Neuvostoliiton johtaja, kun synnyit?
Tuosta pääministeriketjusta inspiroituneena pyydän teitä kertomaan, kenen neuvostojohtajan aikana synnyit. Minä ehdin syntymään Brežnevin aikana, mikä saa oloni tuntumaan vanhalta.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
No ei Tsernenkoa ja Andropovia kukaan voi muistaakaan, kun kumpikin kaivettiin jostain homeisesta kaapista ja tuupattiin pystyyn heiluttamaan kättään vappuparaatin ydinpommeille ennen kuin jouduttiin - taas kerran - parin vuoden välein toteamaan, että kalmo on mennyt niin pahan väriseksi, että pakko vaihtaa seuraavaan. Ainoa, mistä kummankaan noista voisi muistaa, on Frankie Goes to Hollywoodin Two Tribes -videosta, missä Ronald Reagan nyrkkeili tätä Neuvostoliiton puoluesihteeriä vastaan.
Nikita Hruštšov.
Vanha vitsihän kuuluu:
- Mitä kuuluu, kun Mossea käynnistetään?
- Nikita-nikita-nikita-nikita-rutsof-rutsof
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He olivat vallassa niin lyhyen aikaa, ettei heille oikein ehtinyt tulla minkäänlaista mainetta. Olivat vanhoja miehiä ja kuolivat pian tultuaan valituksi. Puhuttiin gerontokratiasta.
Ap
Eivät mitään kovin vanhoja, mutta vaivaisia. Andropov kuoli 69-vuotiaana ja Tsernenko 73-vuotiaana. Putin täyttää syksyllä 73 vuotta, joten onko Venäjä jälleen gerontokratia?
Kuka vetäisi tällä kertaa töpselin seinästä?
Vierailija kirjoitti:
Stalin
Vanha kunnon Josif Vissarionovitš. Luin Aino Kuusisen elämäkerrasta, että Stalin kysyi joskus häneltä suomeksi, onko hänellä myydä kermaa (tjmv.; en muista ihan tarkkaa sanamuotoa). Stalin piileskeli Suomessa jonkin aikaa ja tämä lause oli jäänyt mieleen.
Ap
Ukrainan kommunistisen puolueen keskuskomitean pääsihteeri sekä Kiovan kaupungin ja alueen puoluekomiteoiden johtaja Nikita Hruštšov
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei Tsernenkoa ja Andropovia kukaan voi muistaakaan, kun kumpikin kaivettiin jostain homeisesta kaapista ja tuupattiin pystyyn heiluttamaan kättään vappuparaatin ydinpommeille ennen kuin jouduttiin - taas kerran - parin vuoden välein toteamaan, että kalmo on mennyt niin pahan väriseksi, että pakko vaihtaa seuraavaan. Ainoa, mistä kummankaan noista voisi muistaa, on Frankie Goes to Hollywoodin Two Tribes -videosta, missä Ronald Reagan nyrkkeili tätä Neuvostoliiton puoluesihteeriä vastaan.
No minä olen tuo ensimmäinen vastaaja, olen syntynyt keskellä Brezhnevin kautta ja olin vähän toisella kymmenellä kun nämä tyypit olivat johtajina. Minä kyllä muistan heidän nimensä oikeinkin hyvin, ehkä siksi että oli niin outoa että neukkulaa yhtäkkiä johtikin joku muu kuin Brezhnev. Gorbatshov toki jäi mieleen parhaiten, ei vähiten niiden laikkujen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He olivat vallassa niin lyhyen aikaa, ettei heille oikein ehtinyt tulla minkäänlaista mainetta. Olivat vanhoja miehiä ja kuolivat pian tultuaan valituksi. Puhuttiin gerontokratiasta.
Ap
Eivät mitään kovin vanhoja, mutta vaivaisia. Andropov kuoli 69-vuotiaana ja Tsernenko 73-vuotiaana. Putin täyttää syksyllä 73 vuotta, joten onko Venäjä jälleen gerontokratia?
On, kleptikratian lisäksi.
Ihan sama, kunhan sen joku tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä olen tuo ensimmäinen vastaaja, olen syntynyt keskellä Brezhnevin kautta ja olin vähän toisella kymmenellä kun nämä tyypit olivat johtajina. M
Gorban laikut ovat kyllä sukupolvikokemus.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
On, kleptikratian lisäksi.
Ihan sama, kunhan sen joku tekisi.
Mä kyllä mietin aina, että onko sillä Putinin syrjäyttämisellä/kuolemalla mitään merkitystä. Että tuleeko tilalle kuitenkin joku yhtä paha tai pahempi. Ihan mielenkiintoista kyllä nähdä, mitä sitten tapahtuu, kun Putin potkaisee tyhjää. Seuraamuksia ei voi kuin arvailla.
Ap
Odotan innolla, saadaanko tänne joku Tšernenkon tai jopa Malenkovin aikana syntynyt. Ehtihän Malenkov olla isopamppuna peräti puoli vuotta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Nikolas II ja sitten Lenin ja vähän myöhemmin Stalin.
Huono vitsi. Terveisin ihminen jonka isoisovanhemmat ja mummo jättivät kotinsa Stalinin takia.
Vierailija kirjoitti:
Odotan innolla, saadaanko tänne joku Tšernenkon tai jopa Malenkovin aikana syntynyt. Ehtihän Malenkov olla isopamppuna peräti puoli vuotta.
Ap
Oliko Malenkov erityisen lyhytkasvuinen? (malenkij = pieni)
Varmaan Rutsehvi. Inhosin NL jo lapsena.
Kai nyt suomalaiset arvostavat venäläistä johtajaa joka antoi Suomen olla Suomi eikä jäpättänyt että pidätte sitten meidän mieleiset johtajat.