Suuhygienistikäynti harmittaa
Ei varsinaisesti keskustelunavaus, mutta harmittaa.
Kävin tänään suuhygienistillä hammaskiven poistossa ja ensimmäistä kertaa päätin kokeilla soodapuhdistusta sen yhteydessä. Ajattelin kevään kunniaksi piristää itseäni ja kokeilla soodapuhdistusta, vaikkei erityisiä värjäymiä ole. Käyn säännöllisesti kerran vuodessa tarkastuksessa lääkärillä ja kahdesti vuodessa hammaskiven poistossa.
Aikoinaan jätin hampaat hoitamatta vuosiksi ja sen seurauksena minulla on lievä parodontiitti, joka on tällä hetkellä kuitenkin ihan hyvällä mallilla, eli ei etene, ihan lääkärin mielestä siis. Reikiä ei ole ollut vuosiin ja pyrin hoitamaan hampaistoa mahdollisimman hyvin. Hampaani eivät ole todellakaan täydelliset, mutta eivät ole esimerkiksi tummat tai keltaiset eivätkä muutenkaan ulospäin mitenkään kamalat. Lääkärikin on useasti todennut että hampaisto ei ole mitenkään huono tai pahan näköinen vaikka tuo tauti lievänä onkin.
Hygienisti sen sijaan tänään huokaili ja hymähteli hoitaessaan, käytännössä raivopiikkasi hampaat tarpeettoman kovakouraisesti (olen sen verran usein käynyt hammaskiven poistossa, että tiedän kyllä että homman voi hoitaa lähes kivuttomastikin), kyseli moneen kertaan että olenko varmasti tupakoimaton henkilö ja mietti ääneen että miten sitten voi olla näin huonossa kunnossa hampaisto jos en kerran tupakoi.
Soodapuhdistusta varten ei suojannut mitenkään kasvojani, eikä käyttänyt minkäänlaista "levitintä" (vai mikä se suuosa on nimeltään joka laitetaan soodapuhdistusta varten) suun kanssa vaan roiski 10 min soodaa vapaalla kädellä hampaistossa ja pitkin naamaani. Lopuksi hygienisti toivotti "tsemppiä" tuon suun kanssa (oikeastiko se on niin paha että tarvitsen oikein "tsemppiä" pärjätäkseni?). Piti mennä huoneesta poistumisen jälkeen täyden kasvopesun kautta kassalle kun naama oli käsittelyn jälkeen vielä valkoinen soodasta.
Tirautin pienet itkut kotimatkalla.
Ei nämä hampaat oikeasti ole niin kamalat että tuolla tavalla pitäisi käyttäytyä. Maksoin tuosta lystistä yli kaksi sataa, olisin jotenkin ehkä julkisella odottanut tuollaista palvelua mutta että yksityisellä.
Tuli semmoinen olo, että olin niin "huono" asiakas ettei minua kannattanut edes kunnolla hoitaa. Kukaan toinen hygienisti ei ole kertaakaan tuolla tavalla osoittanut minulle mieltään, ja antanut ymmärtää että suuni on ihan kauhea. Kivi on aina poistettu erittäin kauniisti turhia repimättä ja oltu muutenkin ystävällisiä.
Ei tämä nyt maailman vakavin asia ole, jään kyllä eloon, mutta harmittaa ihan kauheasti. Laitan varmaan kyllä tuonne jotain palautetta; olen käynyt samassa paikassa vuosia mutta nyt tuli sellainen olo, etten halua mennä sinne enää. Pidän kuitenkin tärkeänä että käyn säännöllisesti suuhygienistillä, jotta tilanne pysyy hallinnassa, mutta ehkä käyn jatkossa jossakin muualla.
Kommentit (54)
Melkein sama hinta kuin hammaslääkärillä ja varattava aina liikaa aikaa, josta ei saa alennusta. Seuraavan kerran varaan hammaslääkärille ajan hammaskiven poistoon. Amistytöille en enää maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kans käynyt sellaisella hygienistillä joka vaikuttaa vihaavan työtään, julkisella tosin. Jotenkin symppaan kuitenkin.. se palkka on melko huono eikä mitään etenemismahdollisuuksia. Saattaisi alkaa minuakin muutaman vuoden jälkeen kyllästyttää muiden hammaskivet ja sylki. Ja joo toki olis kannattanut miettiä alaa valittaessa jne, mutta kukapa meistä olisi ennustaja.
Olen ajatellut siksi niin, että olen vain tyytyväinen kunhan joku hoitaa, mahdollinen ystävällisyys on vain bonari.
Tänä päivänä saa kyllä olla kiitollinen, että ylipäätään on vakituinen palkkatyö. Itselläni ei ole mitään sympatioita enää näitä ihmisiä kohtaan, jotka ovat itse alansa valinneet, vihaavat työtään ja kostavat sen asiakkaille ja potilaille, samalla kuitenkin muistaen maksattaa sen palkan niillä asiakkailla ja potilailla, j
Tajuatko, että se ei ole sen asiakkaan ja potilaan syytä, että sinua kyrsii? Hän maksaa sinun palkkasi ja ansaitsee saada sen hoidon, josta on maksanut ja tulla asiallisesti kohdatuksi.
Varmaan jonkin sortin pershäröinen. Laita asiallista (ettet alennu itse pikkulapsen tasolle kuten tuo suuhygienisti), seikkaperäistä palautetta. Tuollaisia latvakakkosia valitettavasti riittää koko hoitoalalla. Lohduttaudu sillä että se mulqvisti vihaa 100% varmuudella elämäänsä. :D
Hammaslääkäriltä siis lähete. Miksi ihmeessä? Varsinaista rahastusta. Hammaslääkäri saa saman työn tehdyksi paremmin ja turvallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti kunnolla palautetta ja vaikka ihan virallinen valitus. Täällä ei ikinä muutu asiakaspalvelu paremmaksi jos kaikki vaan nielevät huonon käytöksen. Googleen myös arvostelu paikasta.
Juuri näin! Monelle hammaslääkäri/hygienistikäynnit ovat ison kynnyksen takana pelkojen vuoksi, niin tällaisia niin kutsuttuja ammattilaisia asenteineen ei todellakaan kaivata. Heistä on hyvä tietää etukäteen, jotta osaa sitten välttää paikkoja, joissa he työskentelevät.
Komppaan. Hyvä, että uskaltaa käydä purukalustoaan näyttämässä saamatta hirveitä haukkuja. Edesauttaa varmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kans käynyt sellaisella hygienistillä joka vaikuttaa vihaavan työtään, julkisella tosin. Jotenkin symppaan kuitenkin.. se palkka on melko huono eikä mitään etenemismahdollisuuksia. Saattaisi alkaa minuakin muutaman vuoden jälkeen kyllästyttää muiden hammaskivet ja sylki. Ja joo toki olis kannattanut miettiä alaa valittaessa jne, mutta kukapa meistä olisi ennustaja.
Olen ajatellut siksi niin, että olen vain tyytyväinen kunhan joku hoitaa, mahdollinen ystävällisyys on vain bonari.
Tänä päivänä saa kyllä olla kiitollinen, että ylipäätään on vakituinen palkkatyö. Itselläni ei ole mitään sympatioita enää näitä ihmisiä kohtaan, jotka ovat itse alansa valinneet, vihaavat työtään ja kostavat sen asiakkaille ja potilaille, samalla kuitenkin muistaen maksa
Ai nyt minä olen se suuhygienisti, koska muuten en voisi ymmärtää että jollain on huono päivä? :D
Ihan yleisesti ottaen, elämässä pääsee kaikessa helpommalla kun ei jumitu siihen omaan mielipahaan. Jos joku (esim suuhygienisti) kohtelee huonosti, niin se tuntuu ikävältä siinä hetkessä, mutta jos siinä jää vellomaan niin vain itse pahentaa suotta sitä tilannetta. Itse koen helpommaksi ajatella just vaikka, että sillä oli ehkä huono päivä ja unohtaa koko juttu. (Ellei nyt tyyliin syövytä mun hampaita tai muuta oikeasti vakavaa) Kohta oma mieli onkin taas hyvä ja elämä jatkuu positiivisessa valossa.
Kuulostaapa ikävältä. Anna ihmeessä palautetta!
Hygienistejä on valitettavasti kyllä moneen lähtöön.
Kerran YTHS:llä oli nuori kundi suuhygienistinä ja käynti oli tuskaa kivun takia. Annoin palautetta suoraan päin naamaa heti käynnin lopuksi ja tyyppi vaan ihmetteli kovasti - kuulemma kuuluukin sattua, kun ikenen alta ronkitaan (?).
No, ei ole sattunut putsaus ennen häntä eikä hänen jälkeen. Taisi olla vaan ammattitaidoton.
kamala käynti, mulla ollut tuuria hygienistin ja hammaslääkärin suhteen julkinen puoli.
kävin kerran parturissa, jossa parturi silmäili mun hiuksia ja valitti kuinka kamalat ja kuluneet. en käynyt enää ja tuli kynnys mennä parturiin,paikka meni konkkaan vähän sen jälkeen.tuli ruma olo ja mun hiukset on normaalit kuitenkin.
eli jos on maksava asiakas, niin haukkuminen on viimeinen asia mitä tehdä. mielummin sanoa että kiva kun tulit.
Valitettava usein potilaat käyvät liian harvoin hammaskiven poistossa (oli se sitten shg tai hml) ja jos hammaskivenpoisto on joskus 5 vuotta sitten tuntunut erilaiselta, kivuttomalta, syy voi olla vaikkapa se että on ikenesi olivat nyt tulehtuneet.
Tulehtuneet, vuotavat ikenet ovat arat ja jos hammaskiveä on ikenen alla sen poistaminen valitettavasti usein sattuu. Ap, voi myös olla että edellisellä kerralla hammaskiveä on poistettu huolimattomasti ja nyt tämä kyseinen suuhygienisti tehdessään huolellisesti työnsä tekikin sinulle palveluksen.
Terveisin, Suuhygienisti AMK
PS. Toki voi mennä sinne hammaslääkärille puhdistukseen mutta on hyvä tietää että jos hammaskiven poisto tehdään nopeasti ja tehokkaasti hammaslääkärin vastaanotolla vaikkapa paikkaus käynnin yhteydessä lopputulos harvoin on hyvä.
Hoitoala on vähän semmoinen, että siellä hymy hyytyy lähes kaikilla aina välillä. Tosi rankkaa pidemmän päälle. Toki asiakaskunta vaikuttaa myös, ja sikäli yksityisellä voisi kuvitella olevan helpompaa. Tai sitten ei, jos osuu tiuskivia ja ylimielisiä "menestyjä" asiakkaita liikaa samalle päivälle..
Näkeehän sen thaikkuhoitajistakin, väsyvät parissa vuodessa ja muuttuvat samanlaisiksi kuin kotimaiset. Sopii mennä itse kokeilemaan alaa jos kuvittelee olevansa itse se ainoa poikkeus joka jaksaa aina ja ikuisesti hymyillä ja kannustaa.
Ikävää että sait huonoa kohtelua. Vaihda firmaa ja laita palaute jossa kerrot äänestäväsi jaloilla. Ei 2025 tarvitse sietää moista.
31 ei tiedä näistä asioista yhtään mitään. Sinne hammaslääkärille varataan aika nimenomaisesti hammaskiven poistoon eikä yritetä hosua kaikkea kerralla. Puhut ilmeisesti julkisesta puolesta?
Millekään amk-hygienistille ei voi mennä koska kipeät ikenet vaativat kunnollisen puudutuksen ja siihen tarvitaan lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
31 ei tiedä näistä asioista yhtään mitään. Sinne hammaslääkärille varataan aika nimenomaisesti hammaskiven poistoon eikä yritetä hosua kaikkea kerralla. Puhut ilmeisesti julkisesta puolesta?
Millekään amk-hygienistille ei voi mennä koska kipeät ikenet vaativat kunnollisen puudutuksen ja siihen tarvitaan lääkäri.
Suuhygienistin koulutukseen kuuluu puudutus ja sen saa tarvittaessa.
Eikös soodapuhallusta käytetä auton maalinpoistoon.
Vierailija kirjoitti:
Kuten täälläkin todettu, niin hygienistien taso todella vaihtelee. On todella hyviä, keskinkertaisia ja täysin ammattitaidottomia. Olet nyt kohdannut noista viimeisimmän. Älä ota itseesi, nykyään on noita Kareneita joka paikassa, jopa suuhygienisteissä. Oli sinulle jostain kateellinen (ikä, ulkonäkö, mitä lie), ja nyt kun pääsi ns. dominoivaan asemaan niin alentui tuolle tasolle. Sivistymätön juntti, älä mene sille uutta kertaa ja jos oli yksityinen klinikka niin laita heti palautetta. Jos julkinen, niin siellä palautteesta ei ole mitään hyötyä kun 95% henkilöstöstä samaa kastia.
Hoidatan hampaani julkisella ja täytyy sanoa, että hammaslääkärini on maailman ihanin ja kannustavin ihminen.
Muistan kyllä, ettei aina ole näin ollut. Lapsuuden kouluhammashoitola aiheutti hirveät traumat ja pelon hammaslääkäreitä kohtaan. Tämä on onneksi hälventynyt pois kokonaan
Vierailija kirjoitti:
Melkein sama hinta kuin hammaslääkärillä ja varattava aina liikaa aikaa, josta ei saa alennusta. Seuraavan kerran varaan hammaslääkärille ajan hammaskiven poistoon. Amistytöille en enää maksa.
Mullakin hammaskiven poisto kesti 20 minuuttia, lasku oli koko tunnista.
Vierailija kirjoitti:
Hoitoala on vähän semmoinen, että siellä hymy hyytyy lähes kaikilla aina välillä. Tosi rankkaa pidemmän päälle. Toki asiakaskunta vaikuttaa myös, ja sikäli yksityisellä voisi kuvitella olevan helpompaa. Tai sitten ei, jos osuu tiuskivia ja ylimielisiä "menestyjä" asiakkaita liikaa samalle päivälle..
Näkeehän sen thaikkuhoitajistakin, väsyvät parissa vuodessa ja muuttuvat samanlaisiksi kuin kotimaiset. Sopii mennä itse kokeilemaan alaa jos kuvittelee olevansa itse se ainoa poikkeus joka jaksaa aina ja ikuisesti hymyillä ja kannustaa.
Se on selvää, että kaikilla ihmisten kanssa töitä tekevillä hymy hyytyy välillä, ihan sama, puhutaanko nyt potilaista, tai muunlaisista asiakkaista. Se on vain inhimillistä. Mutta vaikka päivän mittaan olisi ollut jo liuta tiuskivia ja ylimielisiä asiakkaita, sitä omaa mielipahaa ei kaadeta seuraavan niskaan. Tilanne pitää sillä kertaa nollata, siirtää syrjään ja lähteä puhtaalta pöydältä seuraavan asiakkaan/potilaan kanssa, joka saattaakin olla se päivän valopilkku. Itselleni käy ainakin näin usein, että ensin on ollut muutama riivinrauta, ja savu korvista nousten olen menossa kohtaamaan seuraavan, joka onkin maailman herttaisin ihminen, ja siinä pelastuu omakin päivä.
Huonoa kohtelua ei pidä sietää keneltäkään. Olen itsekin ollut pari kertaa tilanteessa, jossa lääkäri on ollut jokseenkin ylimielinen ja alentuva, kun en halunnut hänen tyrkyttämäänsä hoitoa. Syytä tivatessa vastasin, että minä_en halua_sitä. Vastaanotolla ollut hoitaja oli puolellani, ja sanoi, että potilashan sen päättää, kun lääkäri yritti vielä olla ivallinen.
Minä olen eläkkeelle jäätyäni käynyt julkisella sektorilla suuhygienistin vastaanotolla nyt kerran vuodessa ja olen erittäin tyytyväinen siellä saamaani hoitoon ja myös palveluun. Minun hampaani on puhdistanut nuori asiansa osaava suuhygienisti, jolla on varmasti omalta alataan viimeistä tietoa. Hoitaja kertoo toimenpiteen aikana mitä on milloinkin tekemässä. Hyviä kotihoito-ohjeita olen myös saanut.
Ehdottomasti kunnolla palautetta ja vaikka ihan virallinen valitus. Täällä ei ikinä muutu asiakaspalvelu paremmaksi jos kaikki vaan nielevät huonon käytöksen. Googleen myös arvostelu paikasta.