Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väitän, että köyhyys itsessään aiheuttaa mielenterveysongelmia

Vierailija
27.03.2025 |

Monet ottaa itselleen vastuun ongelmistaan, eli kantaa tunnetta, että itsessä on jotain vikaa kun elämä tuntuu raskaalta ja siihen pitää saada diagnoosi, jonka avulla voi selittää, miksi elämä tuntuu pahalta. Kuitenkin totuus on, että Suomi on luokka yhteiskunta, jossa köyhempiä on aina sorrettu ja alistettu.

Oli parikymmentä vuotta sosialismin avulla saavutettua tasa-arvoisempaa oleskelua, mutta nyt ollaan taas lähtöpisteessä tai huonommassa tilanteessa, jossa köyhyydestä on vaikeampi nousta kuin aiempien sukupolvien aikaan. Ihmisten masennus tällä hetkellä johtuu köyhyydestä. Totta kai on varakkaitakin masentuneita, mutta jos on köyhä, niin masennus on hyvinkin ymmärrettävä seuraamus.

Meidän on yhteiskuntana pystyttävä parempaan.

Kommentit (156)

Vierailija
101/156 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhyys ja kouluttamattomuus korreloivat toistensa kanssa varsin vahvasti. Sen lisäksi koulutus ja älykkyys korreloivat vahvasti. Suhde ei tietenkään ole yksi yhteen, mutta kun esimerkiksi omia kouluaikaisia tuttuja katson, niin eivät ne tyhmimmät varakkuudellaan pääse loistamaan. Parempiin asemiin elämässään päässeet ovat myös opiskelleet ja olivat älykkäitä jo lapsinakin. 

Siinä on ehkä yksi syy miksi köyhiä kohtaan ei niin paljoa empatiaa tunneta. Tiedetään, että iso osa siitä johtuu köyhän ominaisuuksista. Ja ennen kuin joku vinkuu, että ketä tahansa vai elämä potkia, niin en puhu yksittäistapauksista vaan väestötasolla.

Kaikesta kirjoittamastasi paistaa läpi, kuinka vähän oikeasti tiedät. Todennäköisesti jopa suoraan jostain toisen kirjoittamasta tai sanomasta kopioitu. Olet oikeastaan malliesimerkki ihmisestä, joka ei kykene omia virheellisiä asenteitaan millään lailla muuttamaan tai edes rekisteröimään.

Vierailija
102/156 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista köyhimpia on matalapalkka-alan työläiset jotka pakoetaan ylitöihin ja tulot on alhaiset.

Ei ole vapaa-aikaa ja rahaakaan ei jää käteen yhtään. Tappio ja tappio.

Siksi. Ala työttömäksi jo tänään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/156 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koettakaa nyt köyhät tajuta, että elämä ei ole velkaa teille mitään. Ei teillä ole mitään automaattista oikeutta hyvinvointiin, vain koska olette ihmisiä ja olemassa. Hyvän olon eteen pitää tehdä töitä. Ellette pysty, niin se on voi voi.

Olen täysin eri mieltä Jokaisella on oikeus riittävän hyvään elämään, eikä sitä tarvitse ansaita, vaan se on syntymäoikeus.

Vierailija
104/156 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosialismissa ei ollut mielenterveysongelmia eikä Suomessa vielä 1970-luvulla. 

Vierailija
105/156 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koettakaa nyt köyhät tajuta, että elämä ei ole velkaa teille mitään. Ei teillä ole mitään automaattista oikeutta hyvinvointiin, vain koska olette ihmisiä ja olemassa. Hyvän olon eteen pitää tehdä töitä. Ellette pysty, niin se on voi voi.

Koeta sinä ymmärtää, että kukaan ei ole kiinnostunut kuulemaan "neuvojasi". Olet henkisesti lapsen tasolla.

Vierailija
106/156 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päihteet ja mielenterveysongelmat kulkevat usein käsi kädessä. Miksi näitä ei nähdä ongelman eri puolina päätöksenteossa Suomessa?

Koska siellä on Kokoomuksen ja muiden hyväosaisten kaltaisia "osaajia" päättämässä. Elämänkokemusta ei lainkaan, mutta silti kuvitellaan, että tietävät kaiken kaikesta.

Vierailija
107/156 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut köyhä ja tulen olemaankin. Mielenterveysvaivoja ei ole ollut ja itse asiassa olen melko älykäs. Olen duunarisuvusta ja opiskelin alalle, josta tiesin, etten rikastu, mutta joka oli minulle rakas ala. Oma asunto on ja pelit ja vehkeet, mutta eläke tulee olemaan pieni, enkä omista asunnon lisäksi muuta isompaa. 

AIna olen ajatellut, että köyhille kumuloituu ongelmia helpommin kuin rikkaille ja että rikkaat toisaalta pystyy paremmin peittämään ongelmansa, kun taas köyhällä ei ole varaa pitää yllä kulissia. Mutta nykyään olen alkanut ajatella, että maailma on muuttunut melkoisesti sitten oman lapsuuteni. Silloin köyhyys oli tavallista, oikeastaan normi. Kyllä niitä huonoja vaatteita häpesi ja haikeasti katseli toisten muotivaatteita, mutta silloin oli kuitenkin suhteellisen paljon toisia samanlaisia. Eikä köyhyydestä sinänsä kukaan kiusannut. Köyhyys oli vielä kaikilla lähellä ja moni tiesi mitä se on. Ja peruskoulun jälkeen pääsi nopeasti opiskelemaan ja töitä sai heti, jos ei ollut nirso. Niinpä köyhän penskallakin oli mahdollisuus opiskella ja/tai käydä töissä ja kohentaa elintasoaan. 

Luulen, että köyhyys periytyy nykyään helpommin, ei ole enää niin helppoa lahjakkaankaan köyhän perheen lapsen selviytyä. Ilmapiiri on hirveän kova ja tyly verrattuna omaa lapsuuteen. Se on oikeasti irvikuva jollain tapaa: härskejä vitsejä kerrottiin, naisia kopeloitiin lupaa kysymättä, homoille naurettiin, mutta toisaalta toisten köyhyydelle, sairauksille, vammoille ei naureskeltu. Nykyään  naisille ei saa avata edes ovea ilman että se koetaan loukkauksena, huumori on tapettu putoustasolle, mutta räikeä kiusaaminen koulussa, työpaikoilla ja vissin vanhainkodeissakin vain lisääntyy ja lisääntyy, köyhien yli suorastaan kävellään, annetaan kaikin tavoin ymmärtää, etteivät he ole mitään. Ei ihme jo sellaisen taakan alla sairastuu.

Vierailija
108/156 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhyys korreloi älyn puutteen, kouluttamattomuuden, päihteiden käytön ja laiskuuden kanssa erittäin vahvasti. Jos nuo kaikki neljä ovat samassa ihmisessä, voi olla aika lailla varma siitä että kyseessä on myös köyhä. Tietysti huono perhetausta ja tyhmät elämänvalinnat korreloivat myös.

Sua voisi verottaa oikein huolella.

t. salimake aka-verottaja

Ai siksikö koska kerron asiat kuten ne ovat? Minulla ei ole kavereina ketään salimakeja, joten älä huoli, emme koskaan tapaa.

Sulla ei ole kavereita. Piste.

Vierailija
109/156 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailmassa ei ollut kyllä tällaista mielenterveysongelmia, kun köyhyyttä oli paljon enemmän satoja vuosia sitten. Ongelma on enemmänkin, että ihmiset ovat tottuneet luksuselämään, eivätkä halua luopua siitä mitenkään. Siitä sitten alkaa syntyä vieroitusoireita, kuten huumeiden lopettamisen jälkeen. Sanoisin siis kyllä että köyhyys itsessään ei ole se, vaan tyytymättömyys enemmänkin.

Edelleen arvailulinjalla...

Fiksumpi tajuaisi lopettaa

Vierailija
110/156 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhyys rajoittaa erittäin paljon elämää tällaisessa yhteiskunnassa missä jokainen pikku yksityiskohtakin on hinnoiteltu maksamaan paljon! Esim. sähkö josta joskus maksettiin vain yksi lasku mikä sisälsi energian ja siirron, mutta sitten keksivät erottaa nämä eri laskuille, mutta hinta per kategoria ei puolittunut, vaan siirron osuus kallistui ja energian hinta mukamas on kilpailutettavissa, mutta perusmaksuineen koko paketti on kalliimpi kuin koskaan ennen!! Mikä saatanallinen kusetus tämäkin perkele!!

Asiat maksavat, koska kysyntä ja tarjonta markkinoilla määrittävät hinnat. Ratkaisu ei voi olla, että me muuta annamme sinulle omistamme tuosta noin vaan. Miksi tekisin töitä sinun hyväksesi, kun voin itseänikin hyödyttää?

Et ole ikinä tehnyt yhtään mitään kenenkään muun hyväksi. Olet loinen. Elät meidän muiden kustannuksella.

Vierailija
111/156 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi, tuloerot on pienemmät nyt kuin edellisen hallituksen aikana. Kyllä köyhälläkin on ensisijaisesti vastuu itsestään. Miksi vuosia työttömänä ollut ei edes yritä esim palkkatukityötä tai työkokeilua ? Siksi kun kuvittelee, että olisi ylipäätään enää täysin työkykyinen 

Olen ollut töissä ja tehnyt uraa 25 vuotta. Nyt kaikki on kaatunut ympäriltä ja olen työkyvytön. Ja kyllä, rahattomuus aiheuttaa turvattomuutta ja tulevaisuuden näkymien olemattomuutta, mikä sitten taas aiheuttaa masennusta. Ja estää hankkimasta itselleen tarvittavaa apua, koska apu maksaa paljon. Eli jos tipahdat, joku jo nuorena ja joku vanhempana, on vaikea nousta, ellei jostain saa riittävää tukea siihen.

Vierailija
112/156 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhyys ja seksittömyys. Varsinkin miehillä nuo kulkevat käsi kädessä.

Seksittömyys aiheuttaa merkityksettömyyden tunnetta, eikä jaksa kirskuttaa hampaita oravanpyörässä. HR-nainen taas päättelee, että tuo mies ei saa seksiä eikä hänkään sitten halua tätä miestä työpaikalle. 

Tutkimusten mukaan ihmiset saavat eniten nautintoa seksistä ja bilettämisestä. Osalle tulee sitten omat lapset joskus. Sekin riippuu miehillä täysin seksin saamisesta. 

Osalle seksin, suurimmalle osalle rakkauden saamisesta, ja antamisesta.

Vierailija
113/156 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellinen köyhyys on sitä ettei enää usko itseensä. Se laitostunut hemmo, joka ei usko uudelleenkoulutukseen, töihin tai mihinkään, koska kaikki sen oman vankilan ulkopuolinen ahdistaa sitä ja verenpaine kohoaa, sykkeet nousee.

Yritä sellaisena sitten opiskella tai keskittyä edes yksinkertaiseen työvaiheeseen.

Tunnen tämmöisen lapsuuden kaverin. Oli nuorena reipas ja sitten armeijan jälkeen joutui työttömäksi. Ennen armeijaa sillä oli työt ja elämä hallussa. Pari vuotta työttömyyttä, niin erakoitui täysin. Ei vastannut puheluihin tai jos kävin ovella, niin vaihtoi nopeesti pari sanaa ja "ei jaksanut lähteä" illanviettoon.

Menetin sen kaverin. Myöhemmin kuulin että oli perinyt ison omaisuuden, mutta eihän mikään raha auta pois siltä yksiöstä, jos ei edes osaa enää käyttää rahaa tai elää elämäänsä.

Tämä kaveri oli niitä jotka ei hakeneet työttömyysrahoja tai kelan rahoja. Eli säästöillään.

Se alkuperäinen köyhyyskin alkoi juuri siitä että käytti varansa armeijan aikana, eikä hakenut tukia itselleen. Nuppi meni kaput säästötoimissa.

Tuet kuuluu teille köyhät. Hakekaa tukia ja taistelkaa tuistanne. Olette rahanne ansainneet.

Maksakirroosiin lähti kaveri tai sen kuoret minkä muistan ennen armeija-aikoja.

t. Rip Jaani

Vierailija
114/156 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väitän asian olevan päinvastoin, köyhät ovat köyhiä koska heillä on mielenterveysongelmia tai jopa mentaalista kehitysvammaa 

Väitän ettet ole ihmistuntija parhaasta päästä.

Vierailija
115/156 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väitän asian olevan päinvastoin, köyhät ovat köyhiä koska heillä on mielenterveysongelmia tai jopa mentaalista kehitysvammaa 

Sinulla puolestaan taitaa olla sielullista ja empatiallista kehitysvammaa. Hankalampi homma, koska pahuuteen ei löydy hoito- ei tuki toimenpiteitä.

Ei se ole pahuutta, ettei anna omastaan saamattomalle. Ei kaikilla kuulu olla asiat yhtä hyvin.

Olet sekä paha että tyhmä. Sori.

- eri

Ai koska en anna saamattomalle rahaa ja olen sitä mieltä, että on ihan okei että ahkeruudesta ja älykkyydestä elämä palkitsee? LOL.

Se on hyvä jos sulla on rahaa, ilman sitä tuskin tulisit pärjäämään elämässäsi. Onko raha ainoa asia mitä sinulla on?

Vierailija
116/156 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäniloa kaikille! Hankkikaapa rahaa.

Vierailija
117/156 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se varmaan köyhyys ole joka niitä mt-ongelmia aiheuttaa. Jos niin olisi varmaan mielipuoli (ehkä olenkin). Olen ollut köyhä koko elämäni koska en vain ole ollut rahan perään. Kokemuksia on varmasti enemmän kuin suurimmalla osalla täälläkin tallaajista. Olen opiskellut paljon, tehnyt monia töitä ja nauttinut vapaa-ajastakin. Tavannut paljon ihmisiä niin täällä kuin maailmallakin. Ollut monta kertaa ihastunut parisuhteessa ja lopulta nyt vanhempana korviani myöten rakastunut. Olen jutellut köyhien ja rikkaiden kanssa, uskovien ja uskottomien kanssa, istunut kannon nokassa metsälammen rannassa ja katsellut pilvenpiirtäjän ikkunasta. Mutta koko elämäni olen ollut köyhä vaikka paljon olenkin ehtinyt kokea.

Eli ei köyhyys aiheuta ongelmia vaan asenne aiheuttaa päänvaivaa.

Vierailija
118/156 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se varmaan köyhyys ole joka niitä mt-ongelmia aiheuttaa. Jos niin olisi varmaan mielipuoli (ehkä olenkin). Olen ollut köyhä koko elämäni koska en vain ole ollut rahan perään. Kokemuksia on varmasti enemmän kuin suurimmalla osalla täälläkin tallaajista. Olen opiskellut paljon, tehnyt monia töitä ja nauttinut vapaa-ajastakin. Tavannut paljon ihmisiä niin täällä kuin maailmallakin. Ollut monta kertaa ihastunut parisuhteessa ja lopulta nyt vanhempana korviani myöten rakastunut. Olen jutellut köyhien ja rikkaiden kanssa, uskovien ja uskottomien kanssa, istunut kannon nokassa metsälammen rannassa ja katsellut pilvenpiirtäjän ikkunasta. Mutta koko elämäni olen ollut köyhä vaikka paljon olenkin ehtinyt kokea.

Köyhyys ei automaattisesti aiheuta mitään. Kaikella todennäköisyydellä kuitenkin stressaa hemmetisti. Pahentaa kaikkia ongelmia monin verroin. Kunnes voimat eivät enää riitä.

Vierailija
119/156 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhyys ei automaattisesti aiheuta mitään. Kaikella todennäköisyydellä kui

Uskon sinua. Ehkä olen ollut vain jotenkin poikkeuksellisen onnekas.

Vierailija
120/156 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämäniloa kaikille! Hankkikaapa rahaa.

...sekä luotettava ystävä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi