Oletko tehnyt testamentin?
Miksi/mikset? Jos et, aiotko tehdä testamentin ennen kuin kuolet?
Kommentit (48)
Ei ole tarpeen enää. Joskus teimme mieheni eläessä keskinäisen testamentin, mutta se ei enää ole voimassa. Nyt on selvää, ketkä perivät, kun on kaksi yhteistä lasta, jotka perivät. Ovat saaneet kyllä jo eläessämme paljon kaikenlaista, huonekaluja, uusia, pesukoneita eka auton ym.
Vierailija kirjoitti:
Laissa pitäisi olla, että leskimummojen perinnöt menee lyhentämättömänä kissataloille.
Lahjoitapa sinä omaisuutesi vaikkapa housuunsa sontiville puliukoille, mutta älä tule neuvomaan muita.
En aio tehdä testamenttia sinkkuna. Olen ikuisesti köyhä. Tavaraa ei talossa ole kuin 198 asian verran. Siitä vaan penkomaan parhaat päältä... kun aika on. Tavaroista osa jopa 90-luvulta, kun tehtiin oikeata laatua. Asuntoja, sijoituksia, metsää en omista. Vuokra purkuun siis. Säästötilillä hyvä jos tuhat euroa ja nekin kuluvat vuoden mittaan heikkolaatuiseen tavaraan, eli pitäisi uutta ostaa. En näe syytä testamenttiin, kun en aio hankkia puolisoa, autoa, lapsia tai muutakaan. Rintaperillisiä korkeintaan pikkuveli, ehkä isosisko jos elää tuonne asti. Näen tuota testamenttia rahanhukkana, eräässäkin palvelussa yksi maksoi 99 euroa. Itse en uskalla tehdä, koska voidaan luokitella pätemättömäksi. Loppupeleissä en myöskään usko, että kuolemani jälkeen asiat hoidetaan niin kuin käsken.
En ole, enkä tee. Ei ole omia lapsia.
Aina, kaiken ikäisten aikuisten, nuortenkin, joilla on yhtään omaisuutta, kannattaa tehdä testamentti.Typerintä mitä voi sanoa, on että se ei ole vielä ajankohtainen. Ajankohta voi olla vaikka huomenna.
Eräs pariskunta luuli, ettei testamenttia tarvita, kun heillä on vain yksi tytär. No sattui niin, että perinnöstä menikin puolet tyttären petturiaviomiehelle, kun heidän päätetty eronsa ei ollut ehtinyt vielä voimaan vanhempien kuollessa. Älkää hyvät ihmiset olko niin naiiveja näissä asioissa. Testamentti, edunvalvontavaltuutus, kaksi paperia, mitkä kaikilla pitäisi vähintään olla. Ja vielä avioehto, jos minulta kysytään, koska sitä ei tarvitse käyttää, jos kaikki on hyvin, mutta helpottaa valtavasti, jos kaikki ei olisikaan hyvin.
Minulla on vaan alle 100 tavaraa vuokrakodissa. Autoa ei ole. Omaisuus halpaa, osa voi olla laadukastakin, mutta hyvin vanhaa ja arvotonta. En vaihda mitään huvin vuoksi. Tulot ovat pienet ja kaikki menee tähän hintaralliin vuodesta toiseen enemmän ja enemmän. Säästötilillä on 1 200 euroa vuodessa ja ne menevät lääkkeisiin tai muihin yllättäviin kuluihin. Ei paljoa jää perittävää, eikä kalliiseen testamenttiin ole varaa asianajajalla. Mieluiten käytän nekin rahat elämiseen.
Tein testamentin eläinsuojelujärjestölle jo 30 vuotta sitten, kun säästöjä alkoi kertyä. Minulla ei ole lapsia ja muuten omaisuuteni periksi sisareni, jonka kanssa en tule kovin hyvin toimeen.