Oletko tehnyt testamentin?
Miksi/mikset? Jos et, aiotko tehdä testamentin ennen kuin kuolet?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi lapsi eli hän ainoastaan perii minun omaisuuteni. Edunvalvonta paperi täytyisi tehdä jos jotain sattuu.
Täytyisi tehdä joo. Tee se paperi ennen kuin jotain sattuu.
Laissa pitäisi olla, että leskimummojen perinnöt menee lyhentämättömänä kissataloille.
Ei tarvitse. On vain yksi perillinen. Kaikki muut paperit on kyllä tehty, henkivakuutus päivitetty, hoitotahto ja elvytyskielto viety OmaKantaan. On edunvalvontavaltuutus, hautakirja ja arkku valmiina. Mitä muuta? Kuolinsiivous, check.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei kiinnosta pätkääkään miten minun jäämistöni jaetaan. Enhän ole siitä itse mitenkään hyötymässä.
Kivat sulle. Vihaat lapsiasi.
En ole tehnyt kun en ole osannut vielä päättää, että kenelle testamenttaisin omaisuuteni. - Oikeastaan mitä vanhemmakis olen tullut, niin sitä enemmän olen alkanut ajatella, että pitäsikö ottaa tavoitteeksi, että minusta jäisi mahdollsimman vähän, mitään perittävää, vaan pikkuhiljaa hävittäsin omaisuuteni pois niin, että kuolinhetkelläni minulta jäisi testamentti, jossa ilmaisisin sen, kuinka toivoisin, että minut haudattasiiin. Ja tähän tehtävääni uskomani henkilöt saisivat sitten ikäänkuin palkan siitä, että täyttäivät tämän toiveeni. Eivät eritysen paljon mutta eivät mitenkään vähänkään; enemmän kuin kohtuullisesti.
Olen tehnyt jo viime vuosituhannella noin 25-vuotiaana kun ymmärsin, että vanhempani perivät minut muutoin. Ensin tein sen sisarusteni (ja/tai heidän tulevien jälkeläistensä hyväksi), sittemmin olen muuttanut sitä niin, että mieheni perii minut ja hänen jälkeensä minulta peritty omaisuus palaa takaisin meidän sukuun sisaruksilleni/heidän jälkeläisilleen (koska miehelläni on lapsia, minulla ei). Sisarusteni lapsista en ole erikseen suosinut ketään vaan kaikki saava osansa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi lapsi eli hän ainoastaan perii minun omaisuuteni. Edunvalvonta paperi täytyisi tehdä jos jotain sattuu.
Se kannattaa tehdä mahdollisimman varhain. Kaverini puoliso eikä kaverini olleet tehneet niitä. Puoliso joutui onnettomuuteen. Perheen laskut maksettiin puolison tililtä. Siinä oli hätä kädessä kun edunvalvontavaltuutus oli tekemättä. Kannattaisi edes olla jokin sellainen taloustili, johon molemmilla on käyttöoikeus. Mitään muutakaan asiaa ei saanut hoidettua kunnolla, koska asunto oli puolison nimissä, vakuutukset puolison nimissä ja autokin oli puolison nimissä.
Vierailija kirjoitti:
Laissa pitäisi olla, että leskimummojen perinnöt menee lyhentämättömänä kissataloille.
En missään nimessä suostuisi. Antaisin perinnön ennemminkin jollekin aatteelliselle yhdistykselle, joka ajaa kissojen asiaa siten, ettei mitään tarvetta millekään kissatalolle edes ole. Pitää hoitaa syytä eikä seurausta.
Ei mulla ole perittävää, olen aina elänyt siten etten ole halunnut omistaa yhtään mitään. No kissojen arvo on muutaman tonnin pintaan per nenu, että ne myymällä varmaan hautajaiset saa kuitattua.
On mulla lapsikin jossakin, tosin en tiedä, periikö edes minua. Annettu adoptioon syntymästä.
En aio tehdä mitään testamenttia siis.
Mitä väliä testamentilla kun maailmaa hallitsee hullut.
Olen tehnyt.
Anoppi kuoli äkillisesti vuosi sitten, eikä ollut mitään testamenttia tai viimeistä tahtoa. Oli siinä sitten aikamoinen setviminen asioiden kanssa jälkeläisillä.
Paljoa ei ole jaettavaa, mutta kaikki mahdollinen jaettavasta omaisuudesta, hautajaisjärjestelyistä yms. on nyt kirjattu paperille, niin selviävät sitten paljon helpommalla kuolemani jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tehtiin keskinäinen omistusoikeustestamentti. Suljettiin myös lasten puolisot pois meiltä tulevista perinnöistä.
Meillä ihan samaiset tehtynä.
Yhden tein, mutta revin sen tilanteen muuttuessa, pitäisi tehdä uusi.
En halua että jälkikasvu saa kaikkea ja siihen on syynsä
On. Kaikki mietitty.
Testis sekä edunvalvonta.
Vaikka vasta elon puolivälissä
mennään.
Perinnönkyttääjät.com 🤤
Kummelissa oli ihan sketsi näille.
Useammassa viestissä on alapeukku, kun testamentissa on rajattu omien lasten puolisot pois. Olisi mielenkiintoista kuulla, miksi? Minusta oli luonnollista laatia testamentti näin.
Vierailija kirjoitti:
Useammassa viestissä on alapeukku, kun testamentissa on rajattu omien lasten puolisot pois. Olisi mielenkiintoista kuulla, miksi? Minusta oli luonnollista laatia testamentti näin.
Noita alapeukkuja minäkin ihmettelin. Tuohon on aika normikäytäntö nykyään ja itsekin noin tein.
Toinen selitys alapeukuille voisi olla se, että umpikateelliset ihmiset alapeukuttaa heti, jos postauksesta käy ilmi, että jollakulla on jäämässä jotain perittävää.
En ole tehnyt enkä varmaan teekään. Lapsille saa mennä kaikki (vähä) omaisuus mitä on, muut pärjätköön omillaan.
Ei ole onneksi testamentattavaa.
Kulutan kaiken omani, olen karsinut elämäni pieneen yksiöön jossa ei tarvitse paljoakaan tavaroita, jää rahaa elämiseen enemmän.
Minua ei kiinnosta pätkääkään miten minun jäämistöni jaetaan. Enhän ole siitä itse mitenkään hyötymässä.