Jos laittaa asunnon myyntiin välittäjän kautta ja joku maksaa pyyntihinnan
niin onko myyjällä silti oikeus kieltäytyä myymästä jos ostaja ei miellytä?
Kommentit (21)
Et sinä tarjousta hyväksyessäsi välttämättä tiedä, kuka se ostaja on
On oikeus kieltäytyä. Mutta se ei saa olla eikä näyttää olevan esim etnistä syrjintää. Ei ole pakko myydä vaikka ylittäisi tarjouksen.
Yleensä välittäjät perseilee ostajille. Kaikista pahinta mitä voi tehdä on koittaa tinkiä. Se on suuri loukkaus maan trkeintä ammattikuntaa kohtaan ja joshtaa yleensä kokonaan kaupasta kieltäytymiseen.
Voit kieltäytyä. Mutta välityspalkkion joudun maksamaan
Vierailija kirjoitti:
Et sinä tarjousta hyväksyessäsi välttämättä tiedä, kuka se ostaja on
Kyllä tarjouksessa pitää lukea sen nimi joka tarjoutuu ostamaan. Kannattaa googlailla. Voi olla kyllä bulvaani, mutta harvoin kaki tavallisen ihmisen pienissä asuntokaupoissa.
jos kauppakirjaa yht äkkiä ruvetaankin tekemään jollekin toiselle kuin tarjouksen tehneeelle, niin silloin jo pitää hälytyskellojen soida ja pysäyttää prosessi.
Vierailija kirjoitti:
Onko aina näin vai voiko tuosta neuvotella välittäjän kanssa?
Eiks tää sama kysely vähän tarkemmin tiedoin ollut jo tällä palstalla? Myydään kuolinpesän omistamaa taloa ja sisko haraa vastaan kuultuaan, kuka oli ostajaehdokkaana.
Myyjän ei ole pakko myydä asuntoa, vaikka saisi siitä ns. täyden hinnan tarjouksen, missä ostaja olisi valmis maksamaan asunnosta sen pyyntihinnan verran. Myyjä saa ensinnäkin valita ostajan ja vaikuttaa lisäksi kaupan muihin ehtoihin ennen kuin kaupasta tulee sitova.
-
Tulee mieleen muutama asiakasryhmä, jolle en taloa myisi vaikka maksaisivat mitä.
Vierailija kirjoitti:
Eiks tää sama kysely vähän tarkemmin tiedoin ollut jo tällä palstalla? Myydään kuolinpesän omistamaa taloa ja sisko haraa vastaan kuultuaan, kuka oli ostajaehdokkaana.
Ei ollut mun aloitus. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko aina näin vai voiko tuosta neuvotella välittäjän kanssa?
Voit tietysti neuvotella, mutta jos välityssopimukseseen on kirjattu, että hyväksyttävästä tarjouksesta pitää maksaa palkkio, niin miksi välittäjä siitä luopuisi?
On oikeus kieltäytyä, mutta välityspalkkion joutuu maksamaan kuitenkin siitä välittäjälle (se lukee välityssopimuksessa, jos joutuu maksamaan: lukekaa ne sopimusehdot). Toki riippuu myyntiehdoista ja sopimusehdoista.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä välittäjät perseilee ostajille. Kaikista pahinta mitä voi tehdä on koittaa tinkiä. Se on suuri loukkaus maan trkeintä ammattikuntaa kohtaan ja joshtaa yleensä kokonaan kaupasta kieltäytymiseen.
On enemmän sääntö kuin poikkeus, että asunnon myyntihinnasta tarjotaan ensin 10-15% vähemmän kuin pyynti.
Oma asuntoni oli 185k pyynti, muutaman tarjouksen jälkeen saimme myyjän kanssa sovittua hinnan ja kaupat tehtiin 175k
Mä olen kieltäytynyt, koska en halunnut yhtiöön sijoittajaa.
Vierailija kirjoitti:
On oikeus kieltäytyä. Mutta se ei saa olla eikä näyttää olevan esim etnistä syrjintää. Ei ole pakko myydä vaikka ylittäisi tarjouksen.
Mutta välittäjä on tuolloin oikeutettu palkkioonsa.
En nyt ymmärrä. Olet myymässä asuntoa, mutta et halua sitä kuitenkaan myydä? Minulle olisi aivan sama kuka asuntoni ostaisi jos maksaa pyyntihinnan.
Vierailija kirjoitti:
Myyjän ei ole pakko myydä asuntoa, vaikka saisi siitä ns. täyden hinnan tarjouksen, missä ostaja olisi valmis maksamaan asunnosta sen pyyntihinnan verran. Myyjä saa ensinnäkin valita ostajan ja vaikuttaa lisäksi kaupan muihin ehtoihin ennen kuin kaupasta tulee sitova.
-
Tulee mieleen muutama asiakasryhmä, jolle en taloa myisi vaikka maksaisivat mitä.
Mille asiakasryhmille et myisi? Miksi?
Ymmärrän, ettei esim. venakoille nyt myydä ihan joka paikasta. Mutta mitä muita ei-haluttuja ostajia on? Mitä väliä ostajalla on, kun saa rahat pois ja itse poistuu kuvioista?
Miksi puhutaan pyyntihinnasta? Eikös se ole pyyntöhinta?!
Vierailija kirjoitti:
En nyt ymmärrä. Olet myymässä asuntoa, mutta et halua sitä kuitenkaan myydä? Minulle olisi aivan sama kuka asuntoni ostaisi jos maksaa pyyntihinnan.
Minä olen kieltäytynyt myymästä asuntoani eräälle pariskunnalle. Heillä oli lapsiakin ja vaimo aikamoisen hysteerinen ja vauhko tapaus. Tuli vain mieleen tarjouksia selatessa, että jaksanko sitten alkaa setviä hänen kanssaan jokaista pölyhiukkasta, jonka hän rakenteista saattaisi löytää ja alkaisi pelätä, että nyt koko talo on homeessa. Hänellä oli vähän sellainen maine... plus tekee päätökset elämässään hetken mielijohteesta ja jättää kaikki perustekijät selvittämättä. Jotenkin vain tuntui, että liian raskas persoona, en jaksa alkaa vääntämään hänen kanssaan mitään (tokikaan ei kertonut näitä kieltäytymiseni syitä kenellekään, myyjä saa kuitnekin halutessaan valita kenelle myy). Hyväksyin sitten hiukan alemman tarjouksen asiallisemmalta ja enemmän jalat maassa olevalta henkilöltä. Kaikki meni hyvin. Tänä vuonna meni umpeen viiden vuoden vastuuaikakin. Talo osoittautunut erityisen hyväksi tapaukseksi muihin ikätovereihinsä nähden. Uusi omistaja tehnyt siellä remppaa vuosien saatossa ja parantanut talon arvoa, saa varmaan kivan tilin, sitten jos joskus sen myy. Hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi puhutaan pyyntihinnasta? Eikös se ole pyyntöhinta?!
Lienee murre-eroja vain.
Siis tarjoaa pyyntihinnan *
Ap