Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saanko larpata karjalaista? Mun isoisä on Karjalan evakko

Vierailija
26.03.2025 |

Saanko uhripisteitä? 

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva karjalainen on enää elossa.

Siellähän niitä on Karjalassa edelleen. 

Vierailija
42/57 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini tuli Suomeen evakkona kaksi kertaa, välirauhan aikana heidän perheensä palasi karjalaan takaisin. Toinen lähtö tuli niin nopeasti, ettei mummo ehtinyt lasten kanssa matkaan lainkaan, vaan sukulaistytön kanssa lapset lähtivät evakkoon. Mummo heidät sitten kyllä onneksi löysi "pakolaiskeskuksesta". 

En halua uhriutua äitini rankalla kokemuksella, koska ei hän itsekään ole sen takia koskaan uhriutunut. Kunhan nyt kerroin tämän tarinan. Siitä voi sitten ottaa vertailukohtaa 

Tuli Suomeen? Ai mistä? Paikka, mistä evakkoon lähdettiin, oli myös Suomea. Ja että välirauhan aikana olisivat palanneet Karjalaan? Eivät todellakaan palanneet välirauhan aikana, vaan silloin oli käynnissä jatkosota, ja Suomi oli vallannut talvisodassa menetettyjä alueita takaisin siinä määrin, että sinne pystyttiin palaamaan. Silloin ei todellakaan ollut mi

No kyllä sinne ainakin Kannakselle jotkut palasivat talvisodan jälkeen, oli nyt mikä rauha tahansa. Äitini oli syntynyt ennen talvisotaa Kannaksella, toinen eno evakossa pohjanmaalla ja toinen eno taas Kannaksella. Sitten tuli taas lähtö kesken heinätöiden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva karjalainen on enää elossa.

Aika paljon on vielä evakkojen jälkeläisiä, joilla on olleet molemmat vanhemmat karjalaisia. Minun äitini ja sisaruksensa esim. Sekä heidän serkuissaan on näitä paljon. Itse olen kasvanut enemmän sen puolen suvun kanssa, joten koen itseni karjalaiseksi, vaikka geeneistä puolet on Hämeestä.

Vierailija
44/57 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini tuli Suomeen evakkona kaksi kertaa, välirauhan aikana heidän perheensä palasi karjalaan takaisin. Toinen lähtö tuli niin nopeasti, ettei mummo ehtinyt lasten kanssa matkaan lainkaan, vaan sukulaistytön kanssa lapset lähtivät evakkoon. Mummo heidät sitten kyllä onneksi löysi "pakolaiskeskuksesta". 

En halua uhriutua äitini rankalla kokemuksella, koska ei hän itsekään ole sen takia koskaan uhriutunut. Kunhan nyt kerroin tämän tarinan. Siitä voi sitten ottaa vertailukohtaa 

Tuli Suomeen? Ai mistä? Paikka, mistä evakkoon lähdettiin, oli myös Suomea. Ja että välirauhan aikana olisivat palanneet Karjalaan? Eivät todellakaan palanneet välirauhan aikana, vaan silloin oli käynnissä jatkosota, ja Suomi oli vallannut talvisodassa menetettyjä alueita takaisin siinä määrin, että sinne pystyttiin palaamaan. Silloin ei todellakaan ollut mi

Tämä on totta, mitä kirjoitit.  Ihmisille on kummallisesti juurtunut käsitys välirauhasta, jolloin karjalaiset palasivat kotiseuduilleen.  Ei todellakaan näin.  Väirauha tarkoittaa aikaa, jolloin talvisota oli käyty ja Neuvostoliitto oli vallannut Karjalan.  Sen aikana siis täältä ei mihinkään sinne lähdetty, koska sehän oli vieraan vallan hallussa oleva alue.  

Kotiseuduilleen karjalaiset alkoi palailla sitten, kun oli alkanut jatkosota, ja suomalaiset valtasivat Karjalan alueita takaisin itselleen.  Se oli todellakin sota-aikaa sitten.  Mutta eihän sitä muutamaa vuotta kauempaa kestänyt, kun oli lähdettävä uudelleen, ja silloin lopullisesti.  Minunkin isoisäni talo oli mennyt pommituksisssa, mutta hän rakensi tilalle uuden talon.  Ei saanut sitä ihan valmiiksikaan kokonaan, kun piti jo lähteä uudestaan evakkoon.  Aika optimistisia olivat karjalaiset silloin, mutta ajatus siitä, että nyt on mahdollista mennä omille maille takaisin, oli varmasti äärettömän houkutava.  Ja mistäpä sitä kukaan tiesi, miten siinä tulee käymään. 

Isoisä rakensi sitten kantasuomeen kolmannen talon, ja sen sai pitää.  Siitä tuli minun rakas mummolani.  Olen käynyt katsomassa sitä Karjalaan jäänyttä taloakin.  Se oli yllättävän hyvässä kunnossa ja ystävällinen perhe sen omisti.  Sen perheen isällä oli sama ammatti kuin isoisällä aikanaan, ja itse asiassa etunimikin periaatteessa sama, vain venäläisittäin.

Vierailija
45/57 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettepä paljon edes oman maan historiasta tiedä. Eri murteista, kielistä ja ihmisryhmistäkin löytyy tietoa helposti.

Vierailija
46/57 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu en minä kenenkään geenejä sanele.  Geenit sanelee itse sanottavansa.  Jos ne on itäkarjalaiset, niin sitten on.  Niitä et muuta, vaikka asuisit kuussa.

Vierailija
47/57 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettepä paljon edes oman maan historiasta tiedä. Eri murteista, kielistä ja ihmisryhmistäkin löytyy tietoa helposti.

Mutta nykyihmisiä ei kiinnosta.  Ne ei halua tietää mitään, koska ne haluaa olla jotain muuta kuin mitä ovat.  Siksi ne vääntelee nimiään ja tekeytyy vaikka minkä näköisiksi kummallisuuksiksi ja oikeastaan ne kaikki haluaisi olla vain jotain somejulkkiksia jostain ulkoavaruudesta. 

Vierailija
48/57 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu en minä kenenkään geenejä sanele.  Geenit sanelee itse sanottavansa.  Jos ne on itäkarjalaiset, niin sitten on.  Niitä et muuta, vaikka asuisit kuussa.

Olen itse länsisuomalainen. Kykenen erottamaan itäsuomalaiset massasta ihan muutamassa sekunnissa.

Vierailija
49/57 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karjalaiset ovat sorrettu vähemmistö. Karjalaiseksi synnytään eikä itseidentifiointi siis ole mahdollista.

Niin oliko se Svinhuwud vai kuka joka kysyi Stalinilta et voiko karjalaiset jäädä luovutetuille alueille. Stalin taisi sanoa et ei, ottakaa heidät mukaan. Alkoi hätäinen asuttaminen. Joku evakko jossain dokkarissa tapaili/ muisteli et Jumala loi ihmisen mutta hämäläinen ei ole ihminen....

Vierailija
50/57 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta nykyihmisiä ei kiinnosta.  Ne ei halua tietää mitään, koska ne haluaa olla jotain muuta kuin mitä ovat.  Siksi ne vääntelee nimiään ja tekeytyy vaikka minkä näköisiksi kummallisuuksiksi ja oikeastaan ne kaikki haluaisi olla vain jotain somejulkkiksia jostain ulkoavaruudesta. 

Ap pyytelee oikein lupaa olla karjalainen vaikka on verenperimältään itse fakin karjala! Tähän on tultu.

Vierailija
51/57 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Kontulan venäläinen kertoi tulleensa varastamaan täältä. Hän myy varastettuja astioita . 

Vierailija
52/57 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykääs kysyn kirppiksiltä itä Helsingissä mistä ne tavarat on varastettu. 

Vierailija
53/57 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juutalaisia on selvänäkijöinä maksusta myös reikihoitajia kuin ennustaja rahasta . Mooses ja noidat. 

Vierailija
54/57 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saa. Me karjalaiset ei olla uhriutujia vähässäkään määrin. Tutkita onko sinulla saamelaisjuuria, jos uhriutua haluat.

Vierailija
55/57 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoma yhtiö yhtä rikollinen kuin Ylen verorahat ja maanpettäjät Suomi vastaiset toimittajat julkaisee arkoja tietoja ja kiellettyjä kuin Iltalehdet ikään. Helluntailaiset myy kaiken rahasta . Oli sitten mikä asia ei väliä. Terveisin trumpetti Paula white . 

Vierailija
56/57 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut sellaisen ilmiön että monet pitää vain luovutetusta Karjalasta tulleita ihmisiä karjalaisina. Minä en esimerkiksi ole karjalainen, kuulemma, kun olen Pohjois-Karjalasta kotoisin ja siellä aikuiseksi asunut ja sukuni 1600-luvulle asti on sieltä myös. 

Miten vaikkapa Laatokan-Karjala eroaa maakuntana Pohjois-Karjalasta muuten, kuin että sodassa väliin on tullut valtakunnan raja? Mutta olevinaan vain toisen puolen ihmiset ovat karjalaisia. 

Vierailija
57/57 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun olo onkin parempi ; kumpikin iso isä ja iso iso isä on ehtaa suomiruotsia ja syntyneet oikeassa Suomessa länsi suomessa kuin toinen Uudenmaan läänissä tai nykyään maakunta ja  kumpikin tehneet työtä elättäneet perheen ja rakentaneet ihan itse talonsa.  Sattuipa hyvät geenit.  Ei ole edes evakkoja .  Oikein kantasuolalaisia alkuasukkaita.

No entä isoäidit? Et mainitse heitä ollenkaan. Puolet sun geeneistä.